• Tartalom

20/2017. (VI. 9.) MvM utasítás

20/2017. (VI. 9.) MvM utasítás

a Miniszterelnökség Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2014. (VII. 23.) MvM utasítás módosításáról1

2017.06.11.

A központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény 60. § (2) bekezdésében meghatározott hatáskörömben eljárva – a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában foglaltakra figyelemmel – a következő utasítást adom ki:

1. § (1) A Miniszterelnökség Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2014. (VII. 23.) MvM utasítás (a továbbiakban: Szabályzat) 1. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

(2) A Szabályzat 1. függeléke helyébe az 1. függelék lép.

(3) A Szabályzat 2. függeléke a 2. függelék szerint módosul.

(4) A Szabályzat 3. függeléke a 3. függelék szerint módosul.

(5) A Szabályzat 4. függeléke a 4. függelék szerint módosul.

(6) A Szabályzat 6. függeléke az 5. függelék szerint módosul.

2. § Ez az utasítás a közzétételét követő második napon lép hatályba.

1. melléklet a 20/2017. (VI. 9.) MvM utasításhoz


1. § (1) A Szabályzat 1. melléklet 1. § (1) bekezdés 7. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A Miniszterelnökség alapadatai a következők:)
„7. hatályos, egységes szerkezetbe foglalt alapító okirat kelte és száma: 2017. január 4., GF/JSZF/1130/2/2016;”
(2) A Szabályzat 1. melléklet 1. § (1) bekezdés 13. pontja a következő i) alponttal egészül ki:
(A Miniszterelnökség alapadatai a következők:
telephelye:)
i) 1054 Budapest, Báthory u. 12.;”

2. § A Szabályzat 1. melléklet 3. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A Miniszterelnökségen
a) a miniszterelnök általános helyettese (a továbbiakban: miniszterelnök-helyettes),
b) a miniszter,
c) tárca nélküli miniszter,
d) államtitkár,
e) közigazgatási államtitkár,
f) helyettes államtitkár,
g) kormánybiztos,
h) miniszterelnöki biztos,
i) miniszterelnöki megbízott,
j) miniszteri biztos
működik.”

3. § A Szabályzat 1. melléklet 4. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
4. § A miniszterelnök közvetlenül irányítja:
a) a miniszterelnök-helyettes,
b) a miniszter,
c) a tárca nélküli miniszter és
d) a kormánybiztosok
tevékenységét.”

4. § A Szabályzat 1. melléklete a következő 5/A. alcímmel egészül ki:
„5/A. A Paksi Atomerőmű két új blokkja tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezéséért felelős tárca nélküli miniszter
9/A. § A Paksi Atomerőmű két új blokkja tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezéséért felelős tárca nélküli miniszter felelős a Statútum 124/E. §-ában meghatározott feladatok ellátásáért, ennek keretében különösen:
a) közreműködik a kapacitás-fenntartáshoz kapcsolódó teljes engedélyezési folyamatban, és biztosítja a kormányzati koordinációt az érintett hatóságok között, valamint az érintett hatóságok és a Paks II. Projekttársaság (a továbbiakban: Projekttársaság) között,
b) kapcsolatot tart a kapacitás-fenntartást érintően a nemzetközi szervezetekkel, így különösen az Egyesült Nemzetek Szervezete szakosított és más szerveivel, valamint a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezettel (OECD), továbbá képviseli a Paks II. Projekttel (a továbbiakban: Projekt) kapcsolatos kormányzati álláspontot a bilaterális és multilaterális tárgyalásokon,
c) ellátja a feladat- és hatáskörébe tartozó megvalósulási megállapodások végrehajtásának szakmai irányítását és koordinációját,
d) részt vesz az orosz fővállalkozóval folytatott felsőszintű műszaki tárgyalásokon, valamint a rendszeres havi értekezleteken,
e) vezeti a kiégett üzemanyag kezelési szerződés létrehozásával kapcsolatos tárgyalásokat, valamint – a feladatkörükben érintett minisztériumokkal együttműködve – biztosítja a Projekttel kapcsolatos kormányzati érdekek képviseletét a kiégett fűtőelemek kezelését és elhelyezését meghatározó nemzeti politika és program megvalósítása során,
f) ellátja a kapacitás-fenntartással kapcsolatos hazai és nemzetközi kormányzati szintű kommunikációs tevékenységet, így különösen kialakítja és ellenőrzi a kapacitás-fenntartással kapcsolatos médiamegjelenések és szakcikkek műszaki tartalmát, valamint ellátja a kapacitás-fenntartással kapcsolatos sajtószereplésekkel, előadásokkal kapcsolatos feladatokat,
g) közreműködik a feladatköréhez kapcsoló előirányzatok költségvetésének tervezésében és végrehajtásában, valamint a beszámolási, zárszámadási feladatok elkészítésében,
h) gyakorolja az MVM Paks II. Atomerőmű Fejlesztő Zártkörűen Működő Részvénytársaság feletti tulajdonosi jogokat, melynek keretében – egyebek mellett – előkészíti a tőkeemeléssel összefüggő alapítói határozatokat, valamint ellátja a tőkeemeléssel összefüggő engedélyeztetési eljárások lefolytatásával kapcsolatos feladatokat.
9/B. § A Paksi Atomerőmű két új blokkja tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezéséért felelős tárca nélküli miniszter közvetlenül irányítja
a) a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásáért felelős államtitkár,
b) a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásához kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztésért, innovációért és lokalizációért felelős államtitkár,
c) a PTNM Jogi és Koordinációs Főosztály vezetőjének, valamint
d) a PTNM Sajtókapcsolatok Főosztály vezetőjének
tevékenységét.
9/C. § (1) A Paksi Atomerőmű két új blokkja tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezéséért felelős tárca nélküli miniszter munkájának segítése és feladatainak ellátása érdekében kabinet működik.
(2) A Paksi Atomerőmű két új blokkja tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezéséért felelős tárca nélküli miniszter közvetlenül irányítja a kabinetfőnöke tevékenységét.
(3) A Paksi Atomerőmű két új blokkja tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezéséért felelős tárca nélküli miniszter kabinetfőnökének a tevékenységére a 156. és 157. §-ban foglaltak az irányadók azzal, hogy miniszter alatt a Paksi Atomerőmű két új blokkja tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezéséért felelős tárca nélküli minisztert, Miniszteri Kabinet és Miniszteri Titkárság alatt a Paksi Atomerőmű Két Új Blokkja Tervezéséért, Megépítéséért és Üzembe Helyezéséért Felelős Tárca Nélküli Miniszteri Kabinetet kell érteni.
9/D. § (1) A Paksi Atomerőmű két új blokkja tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezéséért felelős tárca nélküli minisztert akadályoztatása esetén jogszabály, kormányhatározat vagy a Szabályzat eltérő rendelkezése hiányában, a Paksi Atomerőmű két új blokkja tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezéséért felelős tárca nélküli miniszter utasításai szerint eljárva a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásáért felelős államtitkár helyettesíti.
(2) A Paksi Atomerőmű két új blokkja tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezéséért felelős tárca nélküli miniszter helyettesítését a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásáért felelős államtitkár akadályoztatása esetén a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásához kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztésért, innovációért és lokalizációért felelős államtitkár látja el. A Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásáért felelős államtitkár és a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásához kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztésért, innovációért és lokalizációért felelős államtitkár egyidejű akadályoztatása esetén a Paksi Atomerőmű két új blokkja tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezéséért felelős tárca nélküli miniszter képviseletét a kabinetfőnöke látja el.
(3) A Paksi Atomerőmű két új blokkja tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezéséért felelős tárca nélküli miniszter utasítása alapján a kabinetfőnöke eseti jelleggel ellátja a Paksi Atomerőmű két új blokkja tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezéséért felelős tárca nélküli miniszter képviseletét meghatározott ügyekben.”

5. § A Szabályzat 1. melléklete a következő III. Fejezettel egészül ki:
AZ ÁLLAMTITKÁROK
11. § A Miniszterelnökségen
a) parlamenti államtitkár,
b) agrár-vidékfejlesztésért felelős államtitkár,
c) európai uniós fejlesztésekért felelős államtitkár,
d) a tízezer főnél kevesebb lakosú települések fejlesztéséért felelős államtitkár,
e) területi közigazgatásért felelős államtitkár,
f) európai uniós ügyekért felelős államtitkár,
g) nemzetpolitikáért felelős államtitkár,
h) a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásáért felelős államtitkár és
i) a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásához kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztésért, innovációért és lokalizációért felelős államtitkár
működik.”
a) koordinálja és felügyeli a miniszter által meghatározott kiemelt kormányzati célokat megvalósító stratégiai ügyeket,
b) nyomon követi és segíti a miniszter által meghatározott kiemelt kormányzati célok megvalósulását, valamint rendszeresen beszámol azok alakulásáról,
c) figyelemmel kíséri az összkormányzati jellegű tevékenységeket, döntéseket és azok megvalósítását,
d) segíti a Kormányt és a minisztert a kormányzati stratégiai célok meghatározásában háttéranyagok, elemzések és összefoglalók készítésével, valamint stratégiai javaslatok megtételével,
e) a miniszter által átruházott hatáskörben felügyeli a Lechner Tudásközpont Területi, Építészeti és Informatikai Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság (a továbbiakban: Lechner Tudásközpont) útján működtetett Országos Építésügyi Nyilvántartást (a továbbiakban: Nyilvántartás) és a Nyilvántartás működését segítő elektronikus alkalmazások működtetését, fenntartását és fejlesztését, az Építésügyi Dokumentációs és Információs Központ működtetését, fenntartását és fejlesztését, valamint a területrendezési információs (TEIR) rendszert,
f) szakmailag felügyeli a Lechner Tudásközpontot,
g) átruházott hatáskörében eljárva ellátja a miniszternek a Statútum 4. § 10., 12. és 12a. pontja szerinti építésügyi, településrendezési és területrendezési, valamint a tízezer főnél kevesebb lakosú települések fejlesztéséért felelős államtitkár feladat- és hatáskörébe nem tartozó településfejlesztési tevékenységgel kapcsolatos feladatait,
h) javaslatot tesz az építészeti, építésügyi, település- és területrendezési, valamint a tízezer főnél kevesebb lakosú települések fejlesztéséért felelős államtitkár feladat- és hatáskörébe nem tartozó településfejlesztési feladatokkal kapcsolatos fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználására vonatkozóan.
(8) A parlamenti államtitkár ellátja a Miniszterelnökség tájékoztatási tevékenységével kapcsolatos feladatokat, amelynek keretében
a) segíti a minisztert a kormányzati kommunikáció megvalósításában háttéranyagok, elemzések és összefoglalók készítésével, valamint kommunikációs tartalomra vonatkozó javaslatok megtételével,
b) a miniszter részére előkészítő anyagokat, háttéranyagokat, közleményterveket, kommunikációs vázlatokat készít.
(9) A parlamenti államtitkár a 4. függelék alapján a tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó gazdasági társaság tekintetében gyakorolja a tulajdonosi jogokat, így különösen:
a) végrehajtja a Kormány vagyongazdálkodási politikáját,
b) irányítja és ellenőrzi a társaságok gazdálkodását, kiemelt szerződéseit,
c) dönt a létrehozásra, átalakításra, valamint megszüntetésre vonatkozó kérdésekben.”

7. § A Szabályzat 1. melléklet 30/B. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
30/B. § A parlamenti államtitkár közvetlenül irányítja
a) a társadalmi és örökségvédelmi ügyekért, valamint kiemelt kulturális beruházásokért felelős helyettes államtitkár,
b) a stratégiai és tájékoztatási helyettes államtitkár,
c) az építészeti és építésügyi helyettes államtitkár,
d) a Szervezési és Ügyviteli Főosztály vezetője,
e) a Parlamenti Főosztály vezetője,
f) a Társadalmi Kapcsolatok Főosztály vezetője, valamint
g) az Infokommunikációs Koordinációs Főosztály vezetője
tevékenységét.”

8. § A Szabályzat 1. melléklete a következő V/A. Fejezettel egészül ki:
A PAKSI ATOMERŐMŰ KÉT ÚJ BLOKKJA TERVEZÉSÉÉRT, MEGÉPÍTÉSÉÉRT ÉS ÜZEMBE HELYEZÉSÉÉRT FELELŐS TÁRCA NÉLKÜLI MINISZTER IRÁNYÍTÁSA ALÁ TARTOZÓ ÁLLAMTITKÁROK
19/A. A Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásáért felelős államtitkár
59/A. § A Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásáért felelős államtitkár
a) a Statútum 124/E. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott feladat vonatkozásában véleményezi az előterjesztéseket, és – szükség esetén – javaslatot készít a Paksi Atomerőmű két új blokkja tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezéséért felelős tárca nélküli miniszter részére az energia- és oktatáspolitika, hulladékgazdálkodási politika területén, valamint engedélyezési folyamatokat meghatározó jogszabályok tekintetében, melynek során ellátja a Projekttel kapcsolatos kormányzati érdekek jogi, gazdasági és műszaki szempontú érvényesítését,
b) a Statútum 124/E. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott feladat vonatkozásában gondoskodik a Paksi Atomerőmű két új blokkjának (5–6. blokkok) megvalósításához szükséges feltételek megteremtéséről; e feladat ellátása érdekében közreműködik az engedélyezési folyamathoz kapcsolódó kormányzati koordinációban,
c) műszaki tartalmú támogatást biztosít a kormányzati kommunikáció számára, így különösen háttéranyagokat készít szóbeli, illetve írásbeli választ igénylő kérdésekre, interpellációra, azonnali kérdésre, napirenden kívüli felszólalásra adandó válasz esetén,
d) előkészíti a Kormány féléves rendszerességű tájékoztatásához szükséges előterjesztést a paksi kapacitás-fenntartással kapcsolatos feladatok előrehaladásáról,
e) feladatkörét érintően közreműködik az Európai Bizottság irányában történő monitoring jelentési kötelezettség teljesítésében.
59/B. § A Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásáért felelős államtitkár közvetlenül irányítja
a) a PTNM Műszaki és Nukleáris Biztonsági Főosztály,
b) a PTNM Engedélyezési és Minőségirányítási Főosztály, valamint
c) a PTNM Elemzési Főosztály
vezetőjének a tevékenységét.
59/C. § (1) A Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásáért felelős államtitkár munkájának segítése és feladatainak ellátása érdekében titkárság működik.
(2) A Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásáért felelős államtitkár közvetlenül irányítja a titkárságvezetője tevékenységét.
59/D. § A Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásáért felelős államtitkárt – ha nem a Paksi Atomerőmű két új blokkja tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezéséért felelős tárca nélküli minisztert helyettesítő jogkörében jár el – akadályoztatása esetén az általa meghatározottak szerint a PTNM Műszaki és Nukleáris Biztonsági Főosztály vezetője helyettesíti.

19/B. A Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásához kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztésért, innovációért és lokalizációért felelős államtitkár
59/E. § A Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásához kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztésért, innovációért és lokalizációért felelős államtitkár
a) a Statútum 124/E. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott feladat vonatkozásában gondoskodik a Paksi Atomerőmű két új blokkjához (5–6. blokkok) kapcsolódó térségfejlesztés összehangolásáról, melynek keretében koordinálja a lokalizációs minimum eléréséhez szükséges vállalkozásfejlesztési programok kidolgozását és végrehajtását,
b) a Statútum 124/E. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott feladat vonatkozásában javaslatot dolgoz ki a Paksi Atomerőmű két új blokkja tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezéséért felelős tárca nélküli miniszter részére az atomenergia-ipar innovációs feladatainak megvalósítása és összehangolása érdekében,
c) kidolgozza és működteti a Magyarország és az Oroszországi Föderáció közötti megállapodás értelmében az atomenergia békés célú felhasználását célzó alap- és alkalmazott kutatás programját,
d) javaslatot dolgoz ki a Magyarország és az Oroszországi Föderáció közötti megállapodás értelmében radioizotópok előállítására irányuló együttműködésre, illetve ipari, orvosi és mezőgazdasági célú felhasználásra,
e) a Magyar Tudományos Akadémiával és a releváns kutató- és oktatóhelyekkel együttműködve kidolgozza a kapacitás-fenntartást támogató kutatás-fejlesztési és oktatási programot, majd felügyeli annak végrehajtását,
f) kidolgozza a kapacitás-fenntartással kapcsolatos feladatok végrehajtásához szükséges területfejlesztési, közlekedési, infrastruktúra-fejlesztési programokat, majd koordinálja azok végrehajtását,
g) feladatkörét érintően előkészíti az Európai Bizottság irányában történő monitoring jelentési kötelezettség teljesítéséhez szükséges részanyagokat.
59/F. § A Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásához kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztésért, innovációért és lokalizációért felelős államtitkár közvetlenül irányítja
a) a PTNM Infrastruktúra-fejlesztési Főosztály,
b) a PTNM Innovációs és Lokalizációs Főosztály, valamint
c) a PTNM Kutatás-fejlesztési és Oktatási Főosztály
vezetőjének a tevékenységét.
59/G. § (1) A Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásához kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztésért, innovációért és lokalizációért felelős államtitkár munkájának segítése és feladatainak ellátása érdekében titkárság működik.
(2) A Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásához kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztéséért, innováciért és lokalizációért felelős államtitkár közvetlenül irányítja a titkárságvezetője tevékenységét.
59/H. § A Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásához kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztésért, innovációért és lokalizációért felelős államtitkárt – ha nem a Paksi Atomerőmű két új blokkja tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezéséért felelős tárca nélküli minisztert helyettesítő jogkörében jár el – akadályoztatása esetén az általa meghatározottak szerint a PTNM Infrastruktúra-fejlesztési Főosztály vezetője helyettesíti.”

9. § A Szabályzat 1. melléklet 60. §-a a következő 6. és 6a. ponttal egészül ki:
(A Miniszterelnökségen)
„6. stratégiai és tájékoztatási helyettes államtitkár,
6a. építészeti és építésügyi helyettes államtitkár,”
(működik.)

10. § A Szabályzat 1. melléklet 77/E. § (1) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A társasági portfolió kezeléséért felelős helyettes államtitkár a Miniszterelnökség tulajdonosi joggyakorlása alatt lévő következő gazdasági társaságok – továbbá az e gazdasági társaságok más jogi személyben fennálló tulajdonosi részesedése – tekintetében ellátja és koordinálja a portfoliókezeléshez kapcsolódó feladatokat:)
a) a 4. függelékben felsorolt gazdasági társaságok – kivéve a 4. függelékben foglalt III. Gazdasági társaságok megjelölésű táblázat 2., 6. és 11. sora szerinti gazdasági társaságokat –,”
[(ezen alcím alkalmazásában a továbbiakban együtt: gazdasági társaságok).]

11. § A Szabályzat 1. melléklete a következő 26. és 26/A. alcímmel egészül ki:
„26. A stratégiai és tájékoztatási helyettes államtitkár
82. § (1) A stratégiai és tájékoztatási helyettes államtitkár ellátja a Miniszterelnökség stratégiai tevékenységével kapcsolatos feladatokat, amelynek keretében
a) felelős a miniszter részére különböző szakpolitikai területeken stratégiai háttértanulmányok elkészítéséért,
b) közreműködik új, innovatív és kreatív szakpolitikai és politikai javaslatok megfogalmazásában a kormányzati politika érvényesítése és a kormányzati döntések dinamizálása érdekében,
c) közreműködik a kormány-előterjesztések szakmai és politikai véleményezésében, javaslatokkal történő kiegészítésében,
d) kapcsolatot tart a kormányzati elemzéseket és kutatásokat végző szervezetekkel, szervezeti egységekkel, továbbá közreműködik a javaslatok stratégiai megvalósíthatóság szempontjából történő összesítésében és elemzésében.
(2) A stratégiai és tájékoztatási helyettes államtitkár ellátja a Miniszterelnökség kommunikációs tevékenységével kapcsolatos feladatokat, amelynek keretében
a) figyelemmel kíséri a kormányzati kommunikáció céljainak megvalósulását,
b) közreműködik a miniszter kommunikációs felkészítésében,
c) a miniszter számára sajtóelemzési feladatokat lát el,
d) kapcsolatot tart a miniszter nyilvános szerepléseit, illetve megszólalásait szervező szervezeti egységek vezetőjével.
83. § A stratégiai és tájékoztatási helyettes államtitkár közvetlenül irányítja
a) a Referatúra Főosztály,
b) a Stratégiai Főosztály és
c) a Tájékoztatási Főosztály
vezetőjének a tevékenységét.
84. § (1) A stratégiai és tájékoztatási helyettes államtitkár munkájának segítése és feladatainak ellátása érdekében titkárság működik.
(2) A stratégiai és tájékoztatási helyettes államtitkár közvetlenül irányítja a titkárságvezetője tevékenységét.
85. § A stratégiai és tájékoztatási helyettes államtitkárt akadályoztatása esetén stratégiai kérdésekben a Stratégiai Főosztály, kommunikációs és tájékoztatási kérdésekben a Tájékoztatási Főosztály, a Kormány üléseinek tartalmi előkészítését érintő kérdésekben a Referatúra Főosztály vezetője helyettesíti.

26/A. Az építészeti és építésügyi helyettes államtitkár
85/A. § (1) Az építészeti és építésügyi helyettes államtitkár segíti a parlamenti államtitkárt a Miniszterelnökség építészeti, építésügyi, településrendezési, területrendezési és településkép-védelmi, valamint a tízezer főnél kevesebb lakosú települések fejlesztéséért felelős államtitkár feladat- és hatáskörébe nem tartozó településfejlesztési tevékenységével kapcsolatos feladatai ellátásában, amelynek keretében
a) irányítja az átfogó építészeti stratégia kidolgozását, amelyben különös hangsúlyt kap a felelősség, a funkcionalitás és a gazdaságosság,
b) közreműködik az építészeti szabályozási struktúra minőségi és szolgáltatásközpontú kialakításában,
c) ellenőrzi a meghatározott kiemelt beruházások minőségi garanciákkal történő megvalósítása érdekében végzett koordináló tevékenységet és monitoringját,
d) összehangolja a területhasználati folyamatokat a területfejlesztési, gazdaságpolitikai és környezetgazdálkodási célokkal, és javaslatokat dolgoz ki az azokkal összefüggő kormányzati intézkedésekre,
e) szervezi és irányítja a feladatkörébe tartozó esetekben a más minisztériumokkal, központi államigazgatási szervekkel való kapcsolattartást,
f) ellátja azokat az egyéb építészeti és építésügyi feladatokat, amelyeket jogszabály, közjogi szervezetszabályozó eszköz, a miniszter vagy a parlamenti államtitkár a feladatkörébe utal,
g) elemzi a településfejlesztési folyamatokat,
h) a miniszter nevében gyakorolt kiadmányozási jogkörében
ha) záró szakmai véleményt ad a főváros teljes közigazgatási területére készülő fővárosi településszerkezeti tervről és fővárosi rendezési szabályzatról jogszabályban meghatározott teljes eljárás esetén,
hb) kiadja a megyei területrendezési tervekről a véleményt és állásfoglalást,
hc) ellátja az építésügyi szakmagyakorlási kérdésekben a szakmai kamarák által működtetett jogosultsági vizsgához és beszámolóhoz kapcsolódó vizsgabizottságokba, valamint a szakképzettségek egyenértékűségét megállapító bizottságokba és a továbbképzési bizottságokba való tagi delegálást (megbízást), visszahívást, és kiadmányozza a miniszter nevében a bizottsági tagok jelölésével összefüggő iratokat,
hd) kiadmányozza a Magyar Mérnöki Kamara, a Magyar Építész Kamara, a területi mérnöki kamarák és a területi építész kamarák tevékenysége feletti általános törvényességi felügyeleti eljárás záródokumentumait, záró intézkedéseit,
he) soron kívüli téma-, cél- és utóellenőrzéseket rendel el az első- és másodfokú építésügyi és építésfelügyeleti, területrendezési és településrendezési hatóságok által ellátott államigazgatási feladatok tekintetében,
hf) helyszíni, téma-, cél- és utóellenőrzéseket rendel el az elsőfokú építésfelügyeleti hatóságok szakmai munkájának és a vonatkozó jogszabályok érvényesülésének helyszíni ellenőrzése érdekében,
hg) kiadmányozza az önkormányzati felzárkóztatási támogatás elszámolásával kapcsolatos módosítási kérelmeket,
hh) kiadmányozza a Magyar Mérnöki Kamara, a Magyar Építész Kamara, a területi mérnöki kamarák és a területi építész kamarák tevékenysége feletti, a közigazgatási hatósági eljárás általános szabályairól szóló törvényben foglaltak szerinti felügyeleti eljárás döntéseit,
hi) kiadmányozza a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara által ellátott, az építőipari kivitelezési tevékenységre jogosultak névjegyzéke vezetésével kapcsolatos feladatok felügyeletének eredményeképpen keletkezett intézkedéseket,
i) előkészíti a feladatkörébe tartozó közjogi szervezetszabályozó eszközök tervezetét,
j) szükség esetén elrendeli az építésügyi hatósági engedélyezési eljárást támogató elektronikus dokumentációs rendszer (a továbbiakban: ÉTDR) 24 órát meghaladó üzemszünetét, hivatalos és sajtónyilatkozatot tesz az ÉTDR alkalmazása tekintetében,
k) képviseli a Miniszterelnökséget a 2014–2020-as programozási időszakban az URBACT nemzetközi tervezési munkacsoportjában, a monitoring bizottságokban,
l) ellátja – a településrendezési és az építészeti-műszaki tervtanácsokról szóló 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendeletben meghatározott kivétellel – a központi Építészeti-Műszaki Tervtanács elnöki feladatait, és kiadmányozza az elnöki feladatokkal összefüggő iratokat,
m) ellátja a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű ügy tárgyát képező építmény esetében a tervpályázati bíráló bizottság és a központi Építészeti-Műszaki Tervtanács elnöki teendőit.
(2) A főépítészi tevékenységről szóló kormányrendelet szerinti országos főépítész az építészeti és építésügyi helyettes államtitkár.
85/B. § Az építészeti és építésügyi helyettes államtitkár közvetlenül irányítja
a) az Építészet-stratégiai Főosztály,
b) a Területrendezési és Településügyi Főosztály, valamint
c) az Építésjogi és Hatósági Főosztály
vezetőjének a tevékenységét.
85/C. § (1) Az építészeti és építésügyi helyettes államtitkár munkájának segítése és feladatainak ellátása érdekében titkárság működik.
(2) Az építészeti és építésügyi helyettes államtitkár közvetlenül irányítja a titkárságvezetője tevékenységét.
85/D. § Az építészeti és építésügyi helyettes államtitkárt akadályoztatása esetén az Építészet-stratégiai Főosztály vezetője helyettesíti.”

12. § A Szabályzat 1. melléklet 169. § (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(2) A miniszter (1) bekezdés szerinti felkészítése a stratégiai és tájékoztatási helyettes államtitkár feladata.
(3) A felkészítő értekezlet résztvevőit, illetve a miniszter felkészítése esetén a stratégiai és tájékoztatási helyettes államtitkáron túli résztvevőit a felkészítendő vezető határozza meg.”
„(5a) A tárca nélküli miniszter a feladat- és hatáskörébe tartozó ügyekben jogosult a kiadmányozásra.”

14. § A Szabályzat 1. melléklet 180. § (3) bekezdés c) pontjában és 180. § (7) bekezdésében a „stratégiai ügyekért felelős államtitkár” szövegrész helyébe a „stratégiai és tájékoztatási helyettes államtitkár” szöveg lép.

15. § Hatályát veszti a Szabályzat 1. melléklet

1. függelék a 20/2017. (VI. 9.) MvM utasításhoz

2. függelék a 20/2017. (VI. 9.) MvM utasításhoz


1. A Szabályzat 2. függeléke a következő 3/A. alcímmel egészül ki:
„3/A. A PAKSI ATOMERŐMŰ KÉT ÚJ BLOKKJA TERVEZÉSÉÉRT, MEGÉPÍTÉSÉÉRT ÉS ÜZEMBE HELYEZÉSÉÉRT FELELŐS TÁRCA NÉLKÜLI MINISZTER IRÁNYÍTÁSA ALÁ TARTOZÓ SZERVEZETI EGYSÉGEK

3/A.1. A Paksi Atomerőmű Két Új Blokkja Tervezéséért, Megépítéséért és Üzembe Helyezéséért Felelős Tárca Nélküli Miniszteri Kabinet
3/A.1.1. A Paksi Atomerőmű Két Új Blokkja Tervezéséért, Megépítéséért és Üzembe Helyezéséért Felelős Tárca Nélküli Miniszteri Kabinet
a) ellátja a Paksi Atomerőmű két új blokkja tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezéséért felelős tárca nélküli miniszter (a 3/A. alcím alkalmazásában a továbbiakban: tárca nélküli miniszter) által meghatározott feladatokat,
b) koordinálja, tartalmilag és jogilag előkészíti a tárca nélküli miniszter feladat- és hatáskörébe tartozó döntéseket és feladatokat, különösen a Kormány és – a Parlamenti Kapcsolatok Főosztálya koordinációja mellett – az Országgyűlés üléseire történő felkészülést,
c) támogatást nyújt és szervezi a tárca nélküli miniszter hivatali teendőit és közéleti szerepléseit, a tárca nélküli miniszter utasításai alapján irányítja a tárca nélküli miniszter sajtófőnökének munkáját, így különösen válogatja a különböző hírforrásokból érkező információkat, és gondoskodik a tárca nélküli miniszter megfelelő időben történő tájékoztatásáról,
d) a tárca nélküli miniszter döntése szerint részt vesz a tárca nélküli miniszter irányítása alá tartozó szervezeti egységek feladatainak tervezésében, előkészítésében és értékelésében,
e) feladatainak hatékony végrehajtása érdekében közvetlen utasítást adhat a tárca nélküli miniszter irányítása alá tartozó szervezeti egységek vezetői és munkatársai részére,
f) a feladatkörébe utalt ügyekben felelős az Európai Unió tagállamaival, az Európai Bizottsággal és más nemzetközi szervezetekkel való kapcsolattartásért,
g) kezdeményezi a külföldi látogatásokhoz és hazai tárgyalásokhoz szükséges tárgyalási és háttéranyagok elkészítését, ezeket véleményezi és rendezi,
h) a tárca nélküli miniszter megbízásából megbeszéléseket, egyeztetéseket folytat, – a Parlamenti Kapcsolatok Főosztályával együttműködve – kapcsolatot tart a pártok képviselőcsoportjaival, a pártokhoz nem tartozó képviselőkkel is,
i) a tárca nélküli miniszter előadásaihoz, beszédeihez és írásaihoz a Miniszterelnökség szervezeti egységeitől javaslatokat kér, és véleményezi azokat,
j) rendszerezi és döntésre előkészíti a tárca nélküli miniszter számára címzett ügyirat- és levélforgalmat, eljuttatja a tárca nélküli miniszter által intézkedésre kiadott anyagokat a hatáskörrel rendelkező szervezeti egységhez,
k) kapcsolatot tart a minisztériumokkal, valamint egyéb állami és nem állami szervekkel, hatóságokkal, intézményekkel és szervezetekkel,
l) összeállítja a tárca nélküli miniszteri értekezlet napirendjét.

3/A.2. PTNM Jogi és Koordinációs Főosztály
3/A.2.1. A PTNM Jogi és Koordinációs Főosztály funkcionális feladatai körében
a) előkészíti a tárca nélküli miniszter feladat- és hatáskörével kapcsolatos jogszabályok és más jogi aktusok, közjogi szervezetszabályozó eszközök tervezeteit,
b) figyelemmel kíséri a kapacitás-fenntartással kapcsolatos hatósági engedélyezési eljárást, és szakmailag támogatja azt,
c) véleményezi a tárca nélküli miniszter feladatkörét érintő jogszabályok és más jogi aktusok, közjogi szervezetszabályozó eszközök tervezeteit,
d) részt vesz a szakmai egyeztetéseken, ott képviseli a tárca nélküli miniszter álláspontját,
e) gondoskodik a kapacitás-fenntartással kapcsolatos feladatok előrehaladásáról szóló, a Kormány féléves rendszerességű tájékoztatásához szükséges előterjesztés előkészítéséről,
f) jogi támogatást biztosít a tárca nélküli miniszter munkaszervezetéhez tartozó szervezeti egységek feladatainak ellátásához,
g) jogilag előkészíti és ellenőrzi a tárca nélküli miniszter feladat- és hatáskörébe tartozó döntéseket és feladatokat, jogi elemzést készít,
h) tevékenységének ellátása során kapcsolatot tart más minisztériumokkal, az Országos Atomenergia Hivatallal, a Projekttársasággal és más hatóságokkal, szervezetekkel,
i) ellátja mindazon jogi jellegű feladatokat, amelyek elvégzésére feladat- és hatásköréhez kapcsolódóan a tárca nélküli miniszter utasítást ad.

3/A.3. PTNM Sajtókapcsolatok Főosztály
3/A.3.1. A PTNM Sajtókapcsolatok Főosztály funkcionális feladatai körében
a) szervezi a paksi kapacitás-fenntartással kapcsolatos hazai és nemzetközi kommunikációt, támogatja a Projekttársaság kommunikációs tevékenységét, közreműködik annak tartalmi és szakmai kialakításában,
b) közreműködik a tárca nélküli miniszterhez, a tárca nélküli miniszter irányítása alá tartozó államtitkárokhoz, valamint a Projekttársasághoz címzett közérdekű adatigénylések kezelésében,
c) ellátja a tárca nélküli miniszter sajtómegjelenéseivel kapcsolatos feladatokat,
d) a Parlamenti Kapcsolatok Főosztályával együttműködve nyilvántartja és szervezi a tárca nélküli miniszter országgyűlési kötelezettségeit, és támogatja a Paksi Atomerőmű Két Új Blokkja Tervezéséért, Megépítéséért és Üzembe Helyezéséért Felelős Tárca Nélküli Miniszteri Kabinetet a tárca nélküli miniszterre vonatkozó ezen feladatkörében,
e) feladatai ellátása körében kapcsolatot tart a minisztériumokkal, valamint egyéb állami és nem állami szervekkel, hatóságokkal, intézményekkel és szervezetekkel,
f) válogatja a különböző hírforrásokból érkező információkat, és gondoskodik a tárca nélküli miniszter megfelelő időben történő tájékoztatásáról, valamint támogatja a Paksi Atomerőmű Két Új Blokkja Tervezéséért, Megépítéséért és Üzembe Helyezéséért Felelős Tárca Nélküli Miniszteri Kabinetet a tárca nélküli miniszterre vonatkozó ezen feladatkörében.”

2. A Szabályzat 2. függeléke a következő 10. és 11. alcímmel egészül ki:
„10. A STRATÉGIAI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI HELYETTES ÁLLAMTITKÁR IRÁNYÍTÁSA ALÁ TARTOZÓ SZERVEZETI EGYSÉGEK

10.1. Stratégiai és Tájékoztatási Helyettes Államtitkári Titkárság
10.1.1. A Stratégiai és Tájékoztatási Helyettes Államtitkári Titkárság ellátja a Szabályzat 1. melléklet 158. §-ában rögzített titkársági feladatokat.

10.2. Referatúra Főosztály
10.2.1. A Referatúra Főosztály koordinációs feladatai körében
a) a miniszter eseti döntése esetén figyelemmel kíséri, illetve megvizsgálja az egyes kormányzati célkitűzések teljesülését,
b) a miniszter eseti döntése alapján figyelemmel kíséri és értékeli a meghatározott kormányzati programok végrehajtását, és azok előrehaladásáról jelentést készít,
c) figyelemmel kíséri az összkormányzati jellegű tevékenységeket, döntéseket és azok megvalósítását,
d) közreműködik a Kormány üléseinek tartalmi előkészítésében,
e) közreműködik a kormány-előterjesztések szakmai és politikai véleményezésében, javaslatokkal történő kiegészítésében,
f) közreműködik meghatározott kormányzati anyagokról, jogszabálytervezetekről és egyéb dokumentumokról szóló vélemény elkészítésében a miniszter és a parlamenti államtitkár részére,
g) a miniszter eseti döntése alapján kapcsolatot tart a kijelölt kormányzati célkitűzések és programok koordinációjáért, végrehajtásáért felelős szervezeti egységekkel.

10.3. Stratégiai Főosztály
10.3.1. A Stratégiai Főosztály koordinációs feladatai körében
a) közreműködik a Kormány munkatervének megfelelő kormányzati stratégiai irányok és tervek megalapozásában és véleményezésében,
b) figyelemmel kíséri a kormányzati stratégiák végrehajtását,
c) stratégiai háttértanulmányokat készít különböző szakpolitikai területeken, a hatékonyabb kormányzati döntéshozatal érdekében,
d) információkat, dokumentumokat gyűjt, rendszerez és készít elő a kormányzati stratégiák kialakításához és támogatásához,
e) új innovatív és kreatív szakmai, illetve politikai javaslatokat fogalmaz meg a kormányzati filozófia és a kormányzati döntések dinamizálása érdekében,
f) a kormányzati politika irányvonalával és a minisztériumi törvényalkotási tervekkel összhangban tematikus stratégiai háttéranyagokat készít,
g) figyelemmel kíséri, illetve vezetői döntés esetén ellenőrzi és értékeli a miniszterek egyes szakpolitikai programjainak teljesülését,
h) figyelemmel kíséri a kormányzat stratégiai jellegű tevékenységét,
i) javaslatot tesz a kormányzati stratégiai tervezési rendszer működésének, illetve eljárásrendjének változtatására annak hatékonyságának javítása érdekében,
j) javaslatot tesz a kormányzati működés hatékonyságának növelése érdekében,
k) véleményezi a miniszter, a parlamenti államtitkár, valamint a stratégiai és tájékoztatási helyettes államtitkár részére a meghatározott kormány-előterjesztéseket, jogszabálytervezeteket és egyéb dokumentumokat,
l) elemzéseket készít, kutatásokat folytat a miniszter, a parlamenti államtitkár, valamint a stratégiai és tájékoztatási helyettes államtitkár által meghatározott szakpolitikai kérdésekben, mely során bemutatja a releváns nemzetközi példákat, jó gyakorlatokat is, és javaslatot tesz a beazonosított problématerületek vonatkozásában,
m) részt vesz a miniszter kommunikációs felkészítéséhez kapcsolódó szakmai háttéranyagok előkészítésében,
n) folyamatosan kapcsolatot tart a minisztériumok, illetve egyéb szervezetek stratégiai feladatait ellátó szervezeti egységeivel,
o) kapcsolatot tart a kijelölt kormányzati programok koordinációjáért, végrehajtásáért felelős szervezeti egységekkel,
p) folyamatosan kapcsolatot tart a kormányzati elemzéseket és kutatásokat végző szervezetekkel, szervezeti egységekkel, a stratégiai megvalósíthatóság szempontjából összesíti és elemzi a beérkező javaslatokat,
q) felel a kormányzaton belüli ágazati stratégiaalkotás és a stratégiák végrehajtását figyelemmel kísérő monitoringrendszer összehangolásáért,
r) felel a kormányzati stratégiai irányításról szóló kormányrendelet által a kormányzati tevékenység összehangolásért felelős miniszter feladat- és hatáskörébe utalt feladatok ellátásért.

10.4. Tájékoztatási Főosztály
10.4.1. A Tájékoztatási Főosztály koordinációs feladatai körében
a) közreműködik a kormányzati kommunikáció megvalósításával kapcsolatos, a stratégiai és tájékoztatási helyettes államtitkár által meghatározott műveletekben,
b) javaslatot készít a napi sajtófigyelés és breaking news típusú hírek alapján a sajtóválaszok témájában,
c) koordinálja a sajtófigyelés, sajtóelemzések, a kormányzati és a Miniszterelnökséget érintő sajtó által elvégzett közvélemény-kutatásokat, amelynek alapján döntés-előkészítő anyagokat állít össze,
d) háttéranyagok, összefoglalók, tematikus gyűjtések készítésével elősegíti a miniszter tájékoztatását,
e) figyelemmel kíséri a hazai írott és elektronikus médiában a kormányzati tevékenység nyilvános bemutatását, ennek keretében – megrendelői igényeknek megfelelően – szemléket, sajtóvisszhangokat, összefoglalókat készít,
f) a miniszter és a parlamenti államtitkár számára előkészítő anyagokat, háttéranyagokat, közleményterveket, kommunikációs vázlatokat készít,
g) előkészíti és elkészíti a miniszterelnök-helyettes és a miniszter, valamint a parlamenti államtitkár kommunikációja során felhasználható kommunikációs paneleket,
h) közreműködik szakpolitikai háttértanulmányok elkészítésében a miniszter és a parlamenti államtitkár részére,
i) a hazai sajtó figyelemmel kísérésével hivatali időben rendszeres összefoglalót készít az aktuális hírekről a miniszter és a parlamenti államtitkár részére.

11. AZ ÉPÍTÉSZETI ÉS ÉPÍTÉSÜGYI HELYETTES ÁLLAMTITKÁR IRÁNYÍTÁSA ALÁ TARTOZÓ SZERVEZETI EGYSÉGEK

11.1. Építészeti és Építésügyi Helyettes Államtitkári Titkárság
11.1.1. Az Építészeti és Építésügyi Helyettes Államtitkári Titkárság ellátja a Szabályzat 1. melléklet 158. §-ában rögzített titkársági feladatokat.

11.2. Építészet-stratégiai Főosztály
11.2.1. Az Építészet-stratégiai Főosztály koordinációs feladatai körében
a) kidolgozza az Építésjogi és Hatósági Főosztállyal, valamint a Területrendezési és Településügyi Főosztállyal együttműködve az építészet átfogó stratégiáját, rövid, közép- és hosszú távú céljainak meghatározását, elemzi a célok elérését biztosító jogi, műszaki, gazdasági változásokat és szükséges szabályozásokat, részt vesz az ezt szolgáló eszközök, jogszabályok és programok kialakításában,
b) ellátja a Magyar Építészeti Tanács működtetésével kapcsolatos feladatokat,
c) képviseli az építészeti érdekeket a különböző közigazgatási, szakmai és társadalmi fórumokon,
d) közvetlen kapcsolatot tart fenn a szakterületein tevékenykedő érdekképviseleti szervekkel, hazai és nemzetközi szakmai és társadalmi szervezetekkel, állami és önkormányzati főépítészekkel, kamarákkal, oktatási-kutatási és fejlesztési szervezetekkel, magánszemélyekkel, közhasznú és egyéb alapítványokkal,
e) elősegíti az innovációt, a termékfejlesztést és a környezettudatos megoldásokat az építészet területén,
f) együttműködik az építészettel összefüggő képzést folytató felsőoktatási intézményekkel az alapképzési, szakirányú továbbképzési és felsőfokú szakképzési, valamint továbbképzési programok kidolgozásában, akkreditációjának elősegítésében,
g) az energiagazdálkodás és a fenntarthatóság tekintetében elősegíti az építészetet és a beruházásokat érintő kutatási feladatokat a szakmai szervezetek bevonásával,
h) ellátja a feladatkörét érintő szakmai díjakkal kapcsolatos feladatokat,
i) szakmai javaslatot tesz az építészeti feladatok támogatását szolgáló, az építészeti és építésügyi helyettes államtitkár irányítása alá tartozó források felhasználására a főosztályt érintő feladatokat illetően,
j) a jogszabályokkal kapcsolatban szakmai véleményt ad a feladatkörébe tartozó jogszabályok tervezetére,
k) a tervtanácsokkal kapcsolatban ellátja – országos illetékességgel – a központi Építészeti-Műszaki Tervtanács működtetésével kapcsolatos feladatokat,
l) országos szinten koordinálja – a műemlék épületet érintő beruházásokon, illetve a kulturális beruházásokon kívül – a feladatkörébe tartozó kiemelt beruházások tervezését, megvalósítását és monitoringját, ennek keretében
la) nyilvántartást vezet a kiemelt beruházásokról,
lb) állapotértékelést készít a beruházások menetéről,
lc) javaslatot tesz beruházások kiemeltté nyilvánításáról,
ld) műszaki tervezési és műszaki ellenőrzési támogatást biztosít,
le) tervpályázat esetén zsűrifeladatokban közreműködik,
lf) javaslatot tesz a kiemelt beruházások költségvetéseinek ésszerűsítésére,
lg) felügyeli a kiemelt beruházások magas építészeti minőségét,
m) tervpályázatokkal kapcsolatos feladatokat lát el, ennek keretében
ma) részt vesz a miniszter feladatköréhez kapcsolódó tervpályázati rendszerek működtetésében,
mb) szakmai javaslatot tesz a miniszter feladatköréhez kapcsolódó új tervpályázati rendszerekre, és részt vesz azok lebonyolításában,
mc) szakmailag támogatja az építészeti tervpályázatok működtetését,
md) elősegíti az építési beruházások magas építészeti minőségben történő megvalósítását,
n) közreműködik a kiemelt – műemlék épületet, illetve a kulturális beruházásokat kivéve – beruházásokkal kapcsolatos európai uniós fejlesztések előkészítésében,
o) részt vesz a Miniszterelnökség – műemlék épületet, illetve a kulturális beruházásokat kivéve – beruházási tevékenységéhez kapcsolódó közbeszerzési eljárásokban,
p) részt vesz a parlamenti államtitkár tulajdonosi joggyakorlása alatt álló gazdasági társaság vonatkozásában a tulajdonosi döntések előkészítésében.
11.2.2. A főépítészi feladatok tekintetében az Építészet-stratégiai Főosztály a Területrendezési és Településügyi Főosztállyal együtt közreműködik a fővárosi és megyei kormányhivataloknak az építészeti és építésügyi szakmai irányításában, tevékenységének koordinálásában, felügyeletében.
11.2.3. Az Építészet-stratégiai Főosztály vezetője egyedi közhatalmi aktusokkal kapcsolatos feladataival összefüggésben, a miniszter nevében gyakorolt kiadmányozási jogkörében kiadmányozza az Építészet-stratégiai Főosztály feladataival összefüggésben keletkezett iratokat.

11.3. Területrendezési és Településügyi Főosztály
11.3.1. A Területrendezési és Településügyi Főosztály kodifikációs feladatai körében
a) kidolgozza a területrendezésre, a településfejlesztésre, a településrendezésre és a településkép-védelemre vonatkozó jogszabályi követelményeket, különösen
aa) a közigazgatás reformjával összhangban a területrendezési, a településfejlesztési és a településrendezési tervezés rendszerének átalakítására, további egyszerűsítésére vonatkozó koncepciót, szakmai szabályokat és feltételeket,
ab) az aa) alpontra vonatkozóan a településfejlesztési dokumentumok, a településrendezési eszközök, a településképi arculati kézikönyv és településképi rendelet véleményezése során az eredményes társadalmasítást, az egyszerű, átlátható partnerségi véleményezési rendszert,
ac) az országos településrendezési, valamint az építmények elhelyezésére vonatkozó szakmai követelményeket,
ad) a főépítészek terület- és településrendezési, településkép-védelmi tevékenysége ellátásának szakmai szabályait és feltételeit,
ae) a településrendezési tervtanácsok működésének szabályait,
af) a településrendezési tervpályázatok szakmai és eljárási szabályait,
ag) a telekalakítás részletes szakmai követelményeit,
ah) a telekalakítási és az építési tilalom elrendelésére vonatkozó részletes szabályokat,
ai) a településrendezési kötelezések elrendelésére vonatkozó részletes szabályokat,
aj) a területek biológiai aktivitás értékének számítására vonatkozó szabályokat,
ak) a területrendezési tervek tartalmi követelményeire, az egyeztetési és az elfogadási rendre vonatkozó jogszabályi követelményeket,
al) a területrendezési hatósági eljárások részletes szabályait,
am) a területrendezési tervek térségi övezeteinek lehatárolásával kapcsolatos részletes szabályokat, a lehatárolásra kötelezett államigazgatási szervek körét,
an) a településrendezési szakmagyakorlási tevékenységek folytatásának feltételeit, valamint az engedélyezés, a bejelentés és a névjegyzékbe történő felvétel követelményeit és eljárási szabályait; a kötelező és szakmai továbbképzés rendszerét és szabályait,
ao) a területrendezési szakmagyakorlás (jogosultság) feltételeit és követelményeit, illetve a továbbképzésre vonatkozó jogszabályt,
ap) a településképi követelmények meghatározására vonatkozó részletes szakmai szabályokat,
b) szakmailag irányítja az ország és a – törvény által meghatározott – kiemelt térségek területrendezési tervének készítését, előkészíti az e tervek elfogadásáról szóló törvénytervezeteket,
c) közreműködik a területrendezést, a településfejlesztést, a településrendezést és a településkép-védelmet szolgáló források felhasználásáról szóló szabályok előkészítésében,
d) közreműködik a területrendezési terveknek, a településfejlesztési dokumentumoknak és a településrendezési eszközöknek a területrendezési információs rendszerben térinformatikai módszerekkel történő feldolgozására és elemzésére, valamint a Dokumentációs Központban való nyilvántartására vonatkozó koncepció és szabályozás kialakításában,
e) jogszabályban meghatározott időszakonként javaslatot tesz a kedvezményezett települések besorolásának feltételrendszerére és besorolására, közreműködik a kedvezményezett járások besorolása feltételrendszerének és besorolásának kidolgozásában,
f) közreműködik a területszervezés jogszabályi környezetének kialakításában, valamint a várossá nyilvánítási eljárás szabályozási koncepciójának előkészítésében és szakmai megalapozásában,
g) közreműködik a területrendezést, a településfejlesztést, a településrendezést és a településkép-védelmet érintő egyéb jogszabályok kidolgozásában,
h) közreműködik a területi tervezés szakmai rendszerének kialakításában, továbbfejlesztésében, szakmai követelményrendszerének kidolgozásában,
i) közreműködik az ország területi folyamatainak alakulásáról és a területfejlesztési politika hatásairól szóló országgyűlési beszámoló elkészítésében.
11.3.2. A Területrendezési és Településügyi Főosztály koordinációs feladatai körében
a) elemzi a területhasználati folyamatokat, összehangolja azokat a területfejlesztési, gazdaságpolitikai és környezetgazdálkodási célokkal, és javaslatokat dolgoz ki az azokkal összefüggő kormányzati intézkedésekre különösen a következő szempontok szerint:
aa) hazánk és a kiemelkedő tájegységei arculatát megalapozza, és segít azok kialakításában,
ab) a táji, a természeti, a társadalmi környezet sajátosságainak megfelelően tipizál, biztosítva a táji és épített környezeti adottságokból építkező, azokhoz illeszkedő sajátos építészeti karakter megvalósulását,
ac) a nemzetközi, különösen az európai uniós egyezményekben tett megállapodások figyelembevételével vizsgálja és meghatározza mindazokat az eszközöket a területrendezés, a településfejlesztés és a településrendezés területén, amelyek a területhasználati és építészeti célok megvalósítását segítik elő,
b) a főépítészi feladatok tekintetében
ba) az Építészet-stratégiai Főosztállyal együttműködve szakmailag irányítja az állami és az önkormányzati (megyei és települési) főépítészek természeti, táji, épített környezetet befolyásoló szakirányú feladatait úgy, hogy az örökség megőrzése, fenntartható fejlesztése mellett az építészeti minőségnek megfelelő új, nemzeti építészeti értékek létrehozásának alapjait is biztosítsa,
bb) szakmailag véleményezi az állami főépítészek kinevezését,
bc) részt vesz a fővárosi és megyei kormányhivatalok területrendezési, településfejlesztési és településrendezési szakmai irányításában, tevékenységük koordinálásában, felügyeletében,
c) elemzi a településfejlesztési folyamatokat, kialakítja a várospolitika stratégiai irányait,
d) részt vesz az európai uniós várospolitikai programok hazai végrehajtásában, koordinálja az Európai Városok Tudáshálózat (a továbbiakban: EUKN) projekt hazai megvalósítását,
e) érvényesíti a hazai település- és városfejlesztés érdekeit az európai és nemzetközi szervezetek, munkacsoportok munkájában, a kapcsolódó fejlesztési dokumentumok, koncepciók, stratégiák kialakításában,
f) szakmailag koordinálja a nemzeti településfejlesztési folyamatokat,
g) szakmailag koordinálja a nemzeti településrendezési folyamatokat, különös tekintettel a kiemelt térségek területén elhelyezkedő települések rendezésére,
h) projektjavaslatokat dolgoz ki a településfejlesztési folyamatok támogatására,
i) képviseli Magyarország érdekeit a nemzetközi területrendezési és településügyi fórumokon,
j) szakmailag irányítja és koordinálja a főépítészek tevékenységét, gondoskodik szakmai továbbképzésükről,
k) koordinálja a megyei területrendezési tervek készítését, segíti a megyei önkormányzati főépítészeket a településkép-védelmi koordinációs feladataik ellátásában.
11.3.3. A Területrendezési és Településügyi Főosztály egyedi közhatalmi aktusokkal kapcsolatos feladatai körében
a) irányítja a társadalmi, gazdasági és infrastrukturális szempontból elmaradott, illetve az országos átlagot jelentősen meghaladó munkanélküliséggel sújtott települések besorolása céljából létrehozott szakértői testület munkáját, kivizsgálja a besorolással kapcsolatos panaszos ügyeket,
b) szakmailag előkészíti a Palóczi-díj adományozására vonatkozó miniszteri előterjesztést,
c) előkészíti a megyei területrendezési tervekhez a miniszteri véleményt, továbbá szakmai javaslatot tesz a megyei területrendezési tervek elfogadásához szükséges miniszteri állásfoglalás kialakítására, amelyet az építészeti és építésügyi helyettes államtitkár a miniszter nevében gyakorolt kiadmányozási jogkörében ír alá,
d) kiadmányozásra előkészíti a főváros teljes közigazgatási területére készülő fővárosi településszerkezeti tervre vonatkozóan a jogszabályban előírt eljárásban a záró szakmai véleményt, amelyet az építészeti és építésügyi helyettes államtitkár a miniszter nevében gyakorolt kiadmányozási jogkörében ír alá.
11.3.4. A Területrendezési és Településügyi Főosztály vezetője a miniszter nevében gyakorolt kiadmányozási jogkörében kiadja az előzetes vizsgálati, környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásban a területrendezési tervekkel való összhang tekintetében kialakított másodfokú szakhatósági állásfoglalást és végzést.
11.3.5. A Területrendezési és Településügyi Főosztály egyéb feladatai körében
a) folyamatosan figyelemmel kíséri a nemzeti sajátosságokat és a nemzetközi trendeket, melyeknek megfelelően – szükség szerint az Építészet-stratégiai Főosztállyal, valamint az Építésjogi és Hatósági Főosztállyal együttműködve – javaslatot tesz a nemzeti építészetpolitika módosítására,
b) ellátja az önkormányzati és állami főépítészi adatszolgáltatás nyilvántartásával összefüggő feladatokat,
c) közreműködik az ország településhálózatának, ezen belül a többközpontú városhálózatra építő településhálózat-fejlesztési koncepció kidolgozásában, valamint az operatív programokkal kapcsolatos javaslatok megfogalmazásában és a programok megvalósítása során a hazai terület-, település- és várospolitika szempontjainak érvényesítésében,
d) közreműködik az e-közigazgatás kormányzati programban megfogalmazott célkitűzéseinek elérésében,
e) előkészíti a Lechner Tudásközpont terület- és településrendezési, valamint településfejlesztési feladatai szakmai felügyeletével kapcsolatos döntéseket,
f) módszertani segítséget nyújt a település- és várospolitika alakításával kapcsolatos feladatok vonatkozásában az önkormányzatok fejlesztési stratégiáinak és terveinek elkészítéséhez,
g) közreműködik az európai uniós szabályok, irányelvek érvényesítésére irányuló jogharmonizációs feladatokban,
h) részt vesz az Európai Unió Strukturális Alapjai és a Kohéziós Alap igénybevételét szolgáló fejlesztési dokumentumok, a nemzeti stratégiai referenciakeret (Új Magyarország Fejlesztési Terv) és a kapcsolódó operatív programok, akciótervek, település- és városfejlesztési pályázati kiírások elkészítésében, ellátja az azok végrehajtásához kapcsolódó település- és városfejlesztési, illetve városrehabilitációs feladatokat,
i) ellátja a feladatkörét érintő nemzetközi együttműködéssel kapcsolatos feladatokat, részt vesz az Európai Unió és az Európa Tanács keretén belül működő, továbbá a két- vagy többoldalú kormányközi kapcsolatokon alapuló szervezetek munkájában, biztosítja a képviseletet e szervezetek bizottságaiban, munkacsoportjaiban (OECD, CEMAT, EUKN stb.),
j) a nemzetközi kapcsolatok terén kezdeményezi a határ menti térségek területrendezési terveinek egyeztetését,
k) előkészíti a területrendezési tervek érvényesítéséről szóló országgyűlési beszámolót,
l) közreműködik az Európai Táj Egyezménnyel kapcsolatos feladatok végrehajtásában,
m) közreműködik az Európai Falumegújítási Díjakra pályázó magyar települések jelölésében, ennek keretében a Magyarországi Falumegújítási Díj pályázat lebonyolításának, valamint a benyújtott önkormányzati pályázatokat elbíráló szakértői bizottság munkájának irányításában,
n) módszertani segítséget nyújt a különböző szinten és szakterületeken működő település- és városfejlesztéssel foglalkozó szervezetek, intézmények szakmai tevékenységéhez, együttműködik a tervezési, értékelő és elemző munkájukban,
o) segíti és támogatja a feladatkörét érintő kutatási, elemző tevékenységeket,
p) együttműködik a feladatkörét érintően képzést folytató felsőoktatási intézményekkel az alapképzési, szakirányú továbbképzési és felsőfokú szakképzési, valamint továbbképzési programok kidolgozásában, akkreditációjának elősegítésében,
q) kapcsolatot tart a feladatkörének megfelelő szakmai társadalmi szervezetekkel, testületekkel (mint például Magyar Urbanisztikai Társaság, Magyar Mérnöki Kamara, Magyar Építész Kamara),
r) gondoskodik az egységes jogalkalmazást és az önkormányzatok településüggyel kapcsolatos tevékenységét segítő szakmai anyagok és kiadványok elkészítéséről és a szakmai továbbképzések, fórumok szervezéséről,
s) kidolgozza a Digitális Nemzet Fejlesztési Programmal, a Smart City és a Modern Városok fejlesztési programmal, illetve a Nemzeti Tájstratégiával összhangban a Nemzeti Településpolitikát és a Nemzeti Településpolitika Cselekvési Programját,
t) közreműködik a területrendezést, a településfejlesztést és a településrendezést szolgáló források felhasználásának előkészítésében,
u) szakmai javaslatot tesz az építészeti feladatok támogatását szolgáló, az építészeti és építésügyi helyettes államtitkár irányítása alá tartozó források felhasználására a főosztályt érintő feladatokat illetően.

11.4. Építésjogi és Hatósági Főosztály
11.4.1. Az Építésjogi és Hatósági Főosztály kodifikációs feladatai körében
a) közreműködik az építészet átfogó stratégiájának kidolgozásában, rövid, közép- és hosszú távú céljainak meghatározásában, a célok elérését biztosító jogi, műszaki, gazdasági változtatások és szükséges szabályozások elemzésében,
b) kidolgozza a stratégia alapján az építésügyi célok elérését szolgáló jogalkotási tervet, és az előírások szerinti szerkesztéssel elkészíti az építésügyi jogszabályi környezet tervezeteit, különösen
ba) az épített környezet alakítására és védelmére, a tervező- és szakértő mérnökök, valamint építészek szakmai kamaráira vonatkozó, továbbá a nemzetgazdasági szempontból kiemelt építési beruházásokra vonatkozó törvénytervezeteket,
bb) az építmények elhelyezésére és kialakítására vonatkozó szakmai követelményeket,
bc) az építésügyi hatósági és az építésfelügyeleti hatósági tevékenység szabályait, a hatósági rendszer kialakítására és működési feltételeire, az építésügyi hatósági szolgáltatásra, az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokra és ellenőrzésekre, kötelezésre, az integrált eljárásra, az összevont telepítési eljárásra és az építésügyi és építésfelügyeleti bírságra vonatkozó szabályokat, az építésügyi szakhatósági eljárások és az építésügyi hatósági szolgáltatások igazgatási szolgáltatási díjainak szabályait,
bd) az építésügy körébe tartozó nyilvántartási rendszer kialakítására és működtetésére vonatkozó szabályokat, továbbá az Építésügyi Dokumentációs és Információs Központról, valamint az Országos Építésügyi Nyilvántartásról szóló szabályokat,
be) az építészeti és építésügyi díjakra és kitüntetésekre vonatkozó szakmai szabályozást,
bf) az építőipari kivitelezési tevékenységre vonatkozó szabályokat,
bg) az építésügyi szakmagyakorlási tevékenységek (építészeti-műszaki tervezés, építésügyi műszaki szakértő, felelős műszaki vezető, építési műszaki ellenőr, energetikai tanúsító) feltételeit, valamint az engedélyezés, a bejelentés és a névjegyzékbe történő felvétel követelményeit és eljárási szabályait; a kötelező és szakmai továbbképzés rendszerét és szabályait; az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági ügyintézők szakmai továbbképzésének rendszerét és szabályait; az építésügyi vizsga követelményrendszerét és eljárási szabályait,
bh) az építészeti-műszaki tervtanácsra és eljárásaira vonatkozó szakmai szabályokat,
bi) az épületek energetikai követelményeire, az energetikai tanúsításra és az építési termékek betervezésére, beépítésére, valamint az építési termékek teljesítménynyilatkozataira vonatkozó szakmai követelményeket,
c) közreműködik a megújuló és egyéb korszerű energiaforrások alkalmazásairól szóló szabályozás kialakításában.
11.4.2. Az Építésjogi és Hatósági Főosztály koordinációs feladatai körében
a) koordinálja az örökségvédelemmel összefüggő nyilvántartási és adatszolgáltatási feladatoknak az Építészeti Dokumentációs és Információs Központba történő integrálását, továbbá e nyilvántartásoknak az Országos Építészeti Nyilvántartáshoz történő illesztését, kapcsolódását,
b) az építésügyi jogszabályok hatályosulását elősegítő és népszerűsítő szakmai kiadványokat készíttet, előadásokat, továbbképzéseket szervez,
c) ellátja az építésügyi ágazatba tartozó, az Országos Képzési Jegyzék szerinti szakképesítések tekintetében a tanügyigazgatási-koordinációs feladatokat, közreműködik az ágazathoz tartozó szakképesítések szakmai dokumentumainak előterjesztésében, figyelemmel kíséri a hatályos szakmai és vizsgáztatási követelményrendszerek érvényesülését,
d) ellátja az építésügyi és építésfelügyeleti hatóságok építésügyi szakmai irányítását, tevékenységük koordinálását, felügyeletét, és ennek keretében gondoskodik e szervezetek szakmai munkájának és a vonatkozó jogszabályok érvényesülésének, alkalmazásának helyszíni ellenőrzéséről,
e) az építésügyi és építésfelügyeleti hatóságok képviselőit szakmai koordináció keretében szakmai egyeztetésre hívja meg.
11.4.3. Az Építésjogi és Hatósági Főosztály egyedi közhatalmi aktusokkal kapcsolatos feladatai körében
a) megszervezi az – építésügyi és építésfelügyeleti hatósági tevékenység hatékonyságának növelése, valamint feladatellátás országosan egységes gyakorlása érdekében tartott – összevont ellenőrzéseket,
b) részt vesz az akadálymentes épített környezet megteremtésével összefüggő követelmények érvényre juttatásának a hatósági eljárásokban és a helyszínen történő ellenőrzésében,
c) ellátja kifutó rendszerben az építésügyi ágazatba tartozó, az Országos Képzési Jegyzék szerinti szakképesítések tekintetében a szakmai vizsgabizottság munkájában részt vevő elnökök megbízását, a vizsgaszervező által bejelentett vizsgák visszaigazolását, és gondoskodik a szakmai vizsga vizsgafeladatainak teljesítésére alkalmas dokumentumairól, valamint közreműködik a jogszabályban meghatározott feladatok ellátásában,
d) jóváhagyja a Magyar Mérnöki Kamara és a Magyar Építész Kamara által működtetett továbbképzési szakbizottság ügyrendjét,
e) a társfőosztályokkal együttműködve ellátja az építészeti és építésügyi helyettes államtitkárnak a Magyar Építész Kamara és a Magyar Mérnöki Kamara, valamint a területi építész kamarák és területi mérnöki kamarák feletti törvényességi felügyeleti feladatait, és ezzel összefüggésben kiadmányozza az általános törvényességi felügyeleti eljárás során hozott közbenső intézkedéseket, előkészíti a felügyeleti intézkedéseket,
f) a miniszter nevében meghatározza és jóváhagyja a jogszabályban előírt építésügyi szakmagyakorlási jogosultságok tekintetében a kötelező szakmai továbbképzések tematikáját, felügyeli, koordinálja, ellenőrzi a jogosultsági vizsga és beszámoló rendjét, valamint a szakmai továbbképzést,
g) részt vesz az építési termékek teljesítményállandóságát vizsgáló tanúsító és ellenőrző szervezetek, továbbá a műszaki értékelő szervezetek kijelölési eljárásában,
h) az Építésjogi és Hatósági Főosztály vezetője
ha) a miniszter nevében kiadmányozza a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara által ellátott, az építőipari kivitelezési tevékenységre jogosultak névjegyzéke vezetésével kapcsolatos feladatok felügyeletének eredményeképpen keletkezett intézkedéseket,
hb) a miniszter nevében gyakorolt kiadmányozási jogkörében kiadja a miniszter építésügyért való felelőssége körében a hatáskörébe tartozó felügyeleti és irányítási jogkörben hozott intézkedéseket, döntéseket,
hc) a miniszter nevében gyakorolt kiadmányozási jogkörében kiadja az ÉTDR-ben hozott döntéseket.
11.4.4. Az Építésjogi és Hatósági Főosztály egyéb feladatai körében
a) képviseli az építésügyi érdekeket a különböző közigazgatási, szakmai és társadalmi fórumokon,
b) képviseli az építésügy szakmai szempontjait a közigazgatási egyeztetések, megkeresések során,
c) érvényre juttatja az építésügyi követelményeket a társtárcák joganyagaiban,
d) elősegíti az építési beruházások magas építészeti és építési minőségben történő megvalósítását,
e) véleményezi a Miniszterelnökség más hivatali egységei, valamint a más tárcák által előkészített jogszabálytervezeteket,
f) előkészíti a Lechner Tudásközpont építésügyi feladatainak szakmai felügyeletével kapcsolatos döntéseket,
g) ellátja az építésügyi és az építésfelügyeleti hatóságok igazgatási feladatainak szakmai irányítását, ennek keretében gondoskodik e szervezetek szakmai munkájának és a vonatkozó jogszabályok érvényesülésének, alkalmazásának helyszíni ellenőrzéséről,
h) a miniszter nevében ellátja az Építésügyi Dokumentációs és Információs Központ és az Országos Építésügyi Nyilvántartás, annak elektronikus alkalmazásai (e-bírság, e-statisztika, e-építési napló, e-tanúsítás, e-szankció, e-kezelő felület, ÉMO és ÉTDR) szakmai irányításával, összehangolásával és felügyeletével kapcsolatos feladatokat, így különösen:
ha) döntésre előkészíti az Építésügyi Dokumentációs és Információs Központnak és az Országos Építésügyi Nyilvántartásnak, azok elektronikus alkalmazásainak működtetéséhez szükséges források évenkénti tervezését,
hb) gondoskodik a szükséges támogatási, üzemeltetési és egyéb szerződések megkötéséről,
hc) az Országos Építésügyi Nyilvántartásra vonatkozó működtetési, fenntartási, fejlesztési feladatok végrehajtásában szakmai döntéseket hoz,
hd) ellenőrzi az ÉTDR törzsadatait és kezdeményezi a Lechner Tudásközpontnál azok javítását,
he) az Országos Építésügyi Nyilvántartás elektronikus alkalmazásai rendszerének fejlesztésével összefüggő kérdésekben stratégiai döntéseket hoz,
hf) a Lechner Tudásközpont Helpdesk megkeresésére a jogszabályi környezetre, egyedi jogalkalmazási problémák kezelésére, eljárásrendi problémákra vonatkozó kérdések esetében szakmai álláspontot alakít ki, amelyet válaszadás céljából megküld a Lechner Tudásközpontnak,
hg) részt vesz a friss programverziók tesztelésében, és szakmai álláspontot alakít ki a tesztelés eredményéről,
hh) szakmai álláspontot alakít ki, és szakmai kontrollt gyakorol a programjavítások elfogadásáról, az új programverziók éles üzembe helyezéséről,
hi) részt vesz az Országos Építésügyi Nyilvántartás alkalmazásainak oktatásában,
hj) közreműködik az Országos Építésügyi Nyilvántartás – Gyakran Ismételt Kérdések kezelőfelület frissítésében,
hk) véleményezi a Lechner Tudásközpont által lefolytatandó, az Országos Építésügyi Nyilvántartás vonatkozásában a közbeszerzési eljárásokhoz elkészített műszaki specifikációkat, a kiírást, és szükség esetén kezdeményezi annak módosítását, javítását,
i) ellátja az e-építésügy feltételeinek megteremtésével összefüggő pályázati és javaslattételi feladatokat,
j) ellátja a szakmai díjakkal kapcsolatos feladatokat,
k) az építésügyi és az építésfelügyeleti hatóságok tevékenységét és az egységes jogalkalmazást elősegítő kiadványokat, segédleteket készíttet, továbbképzéseket szervez,
l) közreműködik az építésügyet érintő oktatási, képzési, szakoktatási célok meghatározásában, kidolgozásában és érvényesítésében,
m) szakmai felügyeletet gyakorol az építésügyi szabályozott szakmák tekintetében a szakképzettségek és szakképesítések elismerési eljárásai felett az Építészet-stratégiai Főosztály közreműködésével,
n) javaslatot tesz az építésügyi feladatok fejezeti kezelésű előirányzat éves felhasználási tervére, és ellátja az előirányzat felhasználásával kapcsolatos külön jogszabály szerinti feladatokat,
o) kezdeményezi az egységes jogalkalmazást biztosító – a feladatkörével összefüggő – szakmai segédletek, valamint az állampolgárok tájékozódását szolgáló építésügyi kiadványok kidolgozását,
p) együttműködik, és rendszeres kapcsolatot tart a szakmai és társadalmi szervezetekkel, képviseli és érvényre juttatja az építésügyi érdekeket és követelményeket a különböző közigazgatási, szakmai és társadalmi fórumokon,
q) szakmailag közreműködik az építésügyi szabványosítási tevékenységben, az építésügyi nemzeti szabványok kidolgoztatásában,
r) közreműködik a fővárosi és megyei kormányhivatalok átfogó, cél-, utó- és témaellenőrzéseiben az építésügyi és építésfelügyeleti feladatellátás tekintetében,
s) kidolgozza a feladatkörébe tartozó, az építésfelügyeleti hatóságok által lefolytatandó hatósági ellenőrzések szempontrendszerét, meghatározza az ellenőrzés helyszínét, szakmailag előkészíti a hatósági ellenőrzésre vonatkozó miniszteri utasítást,
t) a miniszter nevében meghatározza és jóváhagyja az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági ügyintézők tekintetében az építésügyi vizsgarendet és a szakmai továbbképzést.
11.4.5. Az Építésjogi és Hatósági Főosztály európai uniós és nemzetközi feladataival összefüggésben
a) részt vesz – feladatkörével összefüggésben – az európai uniós munkacsoportok jogharmonizációs munkájában, az építésügyi szakterület nemzetközi képviseletében, és közreműködik az európai uniós jogszabályok végrehajtásával kapcsolatos feladatokban,
b) ellátja a feladatkörét érintő nemzetközi együttműködéssel kapcsolatos feladatokat,
c) ellátja a külföldre irányuló nemzetközi jogsegéllyel kapcsolatos feladatokat,
d) részt vesz az európai uniós tagságból fakadó feladatok ellátásában az építési termékekre, az épületek energiahatékonyságára vonatkozóan,
e) véleményezi
ea) más európai uniós tagállamok műszaki tartalmú építésügyi és épületenergetikai európai uniós tagállami jogszabálytervezeteit,
eb) feladatkörével összefüggésben az EKTB előterjesztéseit,
ec) az EKTB szakértői munkacsoportokban a tárgyalási álláspontokat és előterjesztéseket,
f) minden évben adatot szolgáltat a Világbank megkeresésére, a Doing Business kiadvány elkészítéséhez,
g) szakmai javaslatot tesz az építészeti feladatok támogatását szolgáló, az építészeti és építésügyi helyettes államtitkár irányítása alá tartozó források felhasználására a főosztályt érintő feladatokat illetően.”

3. A Szabályzat 2. függeléke a következő 37. és 38. alcímmel egészül ki:
„37. A PAKSI ATOMERŐMŰ KAPACITÁSÁNAK FENNTARTÁSÁÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁR IRÁNYÍTÁSA ALÁ TARTOZÓ SZERVEZETI EGYSÉGEK

37.1. A Paksi Atomerőmű Kapacitásának Fenntartásáért Felelős Államtitkári Titkárság
37.1.1. A Paksi Atomerőmű Kapacitásának Fenntartásáért Felelős Államtitkári Titkárság ellátja a Szabályzat 1. melléklet 158. §-ában rögzített titkársági feladatokat.

37.2. PTNM Műszaki és Nukleáris Biztonsági Főosztály
37.2.1. A PTNM Műszaki és Nukleáris Biztonsági Főosztály funkcionális feladatai körében
a) műszaki szempontból véleményezi a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásával kapcsolatos jogszabályok és más jogi aktusok, közjogi szervezetszabályozó eszközök tervezeteit,
b) figyelemmel kíséri a kapacitás-fenntartással kapcsolatos hatósági engedélyezési eljárást és műszaki szempontból támogatja azt,
c) részt vesz az orosz fővállalkozóval folytatott tárgyalásokon, véleményezi a tárgyalások dokumentumait, valamint vizsgálja a dokumentumokban foglaltak összhangját a nukleáris biztonságot szabályozó jogszabályokban foglaltakkal és a megvalósítási megállapodásokkal,
d) részt vesz a szakmai egyeztetéseken, ott képviseli a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásáért felelős államtitkári álláspontot,
e) műszaki támogatást biztosít a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásáért felelős államtitkár közvetlen irányítása alá tartozó más főosztályok számára,
f) műszaki szempontból előkészíti a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásáért felelős államtitkár feladat- és hatáskörébe tartozó döntéseket és feladatokat, műszaki elemzést készít,
g) tevékenységének ellátása során kapcsolatot tart más minisztériumokkal, szervezetekkel,
h) ellátja mindazon műszaki jellegű feladatokat, amelyek elvégzésére a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásáért felelős államtitkár utasítást ad.

37.3. PTNM Engedélyezési és Minőségirányítási Főosztály
37.3.1. A PTNM Engedélyezési és Minőségirányítási Főosztály funkcionális feladatai körében
a) figyelemmel kíséri a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásával kapcsolatos hatósági engedélyezési eljárást, és feladatkörében támogatja azt,
b) engedélyezési és minőségirányítási szempontból véleményezi a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásáért felelős államtitkár feladatkörét érintő jogszabályok és más jogi aktusok, közjogi szervezetszabályozó eszközök tervezeteit,
c) részt vesz a szakmai egyeztetéseken, ott képviseli a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásáért felelős államtitkári álláspontot,
d) tevékenységének ellátása során kapcsolatot tart más minisztériumokkal, szervezetekkel,
e) ellátja mindazon műszaki jellegű feladatokat, amelyek elvégzésére a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásáért felelős államtitkár utasítást ad.

37.4. PTNM Elemzési Főosztály
37.4.1. A PTNM Elemzési Főosztály funkcionális feladatai körében
a) közgazdasági szempontból véleményezi a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásáért felelős államtitkár feladatkörét érintő jogszabályok és más jogi aktusok, közjogi szervezetszabályozó eszközök tervezeteit,
b) részt vesz az orosz fővállalkozóval folytatott tárgyalásokon, véleményezi a tárgyalások dokumentumait, valamint vizsgálja a dokumentumokban foglaltak összhangját a nukleáris biztonságot szabályozó jogszabályokban foglaltakkal és a megvalósítási megállapodásokkal,
c) részt vesz a szakmai egyeztetéseken, ott képviseli a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásáért felelős államtitkári álláspontot,
d) figyelemmel kíséri és elemzi a világban folyó atomerőmű-építkezések helyzetét,
e) feladatkörében előkészíti a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásáért felelős államtitkár feladat- és hatáskörébe tartozó döntéseket és feladatokat, műszaki elemzést készít,
f) tevékenységének ellátása során kapcsolatot tart más minisztériumokkal, szervezetekkel,
g) ellátja mindazon közgazdasági jellegű feladatokat, amelyek elvégzésére a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásáért felelős államtitkár utasítást ad,
h) közgazdasági elemzési támogatást biztosít a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásáért felelős államtitkár közvetlen irányítása alá tartozó más főosztályok számára,
i) energetikai, energiapolitikai elemzéseket készít,
j) részt vesz az energiapolitikai rendezvényeken, az elhangzottakból összefoglalót készít, elvégzi azok gazdasági szempontú kritikai elemzését,
k) tevékenységének ellátása során kapcsolatot tart más minisztériumokkal, szervezetekkel,
l) ellátja mindazon feladatokat, amelyek elvégzésére a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásáért felelős államtitkár utasítást ad.

38. A PAKSI ATOMERŐMŰ KAPACITÁSÁNAK FENNTARTÁSÁHOZ KAPCSOLÓDÓ INFRASTRUKTÚRA-FEJLESZTÉSÉRT, INNOVÁCIÓÉRT ÉS LOKALIZÁCIÓÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁR IRÁNYÍTÁSA ALÁ TARTOZÓ SZERVEZETI EGYSÉGEK

38.1. A Paksi Atomerőmű Kapacitásának Fenntartásához Kapcsolódó Infrastruktúra-fejlesztésért, Innovációért és Lokalizációért Felelős Államtitkári Titkárság
38.1.1. A Paksi Atomerőmű Kapacitásának Fenntartásához Kapcsolódó Infrastruktúra-fejlesztésért, Innovációért és Lokalizációért Felelős Államtitkári Titkárság ellátja a Szabályzat 1. melléklet 158. §-ában rögzített titkársági feladatokat.

38.2. PTNM Infrastruktúra-fejlesztési Főosztály
38.2.1. A PTNM Infrastruktúra-fejlesztési Főosztály funkcionális feladatai körében
a) részt vesz a Projekt végrehajtásához szükséges területfejlesztési programok kidolgozásában és végrehajtásában,
b) részt vesz a Projekt végrehajtásához szükséges közlekedési infrastruktúra-fejlesztési programok kidolgozásában és végrehajtásában,
c) programot dolgoz ki a Projekten dolgozó munkavállalók és családjaik, valamint a Paksi Atomerőmű üzemeltetői lakhatásának megoldására,
d) részt vesz a Projekthez szükséges külső logisztikai programok kidolgozásában,
e) koordinálja a Paksi Társadalmi Tanács munkáját,
f) részt vesz a szakmai egyeztetéseken, ott képviseli a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásához kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztésért, innovációért és lokalizációért felelős államtitkári álláspontot,
g) tevékenységének ellátása során kapcsolatot tart más minisztériumokkal, szervezetekkel,
h) ellátja mindazon infrastruktúra-fejlesztést érintő feladatokat, amelyek elvégzésére a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásához kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztésért, innovációért és lokalizációért felelős államtitkár utasítást ad.

38.3. PTNM Innovációs és Lokalizációs Főosztály
38.3.1. A PTNM Innovációs és Lokalizációs Főosztály funkcionális feladatai körében
a) részt vesz az atomenergia-ipar és a kapcsolódó beszállítási területek innovációs feladatainak megvalósítása és összehangolása érdekében kidolgozandó javaslatok előkészítésében,
b) támogatja a lokalizációs minimum eléréséhez szükséges vállalkozásfejlesztési programok kidolgozásának és végrehajtásának koordinációját,
c) véleményezi a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásához kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztésért, innovációért és lokalizációért felelős államtitkár feladatkörét érintő jogszabályok és más jogi aktusok, közjogi szervezetszabályozó eszközök tervezeteit,
d) részt vesz a szakmai egyeztetéseken, ott képviseli a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásához kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztésért, innovációért és lokalizációért felelős államtitkári álláspontot,
e) tevékenységének ellátása során kapcsolatot tart más minisztériumokkal, szervezetekkel,
f) ellátja mindazon feladatokat, amelyek elvégzésére a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásához kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztésért, innovációért és lokalizációért felelős államtitkár utasítást ad.

38.4. PTNM Kutatás-fejlesztési és Oktatási Főosztály
38.4.1. A PTNM Kutatás-fejlesztési és Oktatási Főosztály funkcionális feladatai körében
a) részt vesz a Magyarország és az Oroszországi Föderáció közötti megállapodás értelmében az atomenergia békés célú felhasználását célzó alap- és alkalmazott kutatás programjának kidolgozásában és működtetésében,
b) részt vesz a Magyarország és az Oroszországi Föderáció közötti megállapodás értelmében radioizotópok előállítására irányuló együttműködésre, illetve ipari, orvosi és mezőgazdasági célú felhasználásra vonatkozó javaslatok előkészítésében,
c) részt vesz a Magyarországon belüli, a Projektet támogató kutatás-fejlesztési és oktatási program kidolgozásában,
d) részt vesz a Projekthez és az új blokkok hosszú távú biztonságos üzemeltetéséhez szükséges felsőfokú és középfokú oktatási környezet kialakításában,
e) felügyeli az a)–d) pont szerint kidolgozott programok végrehajtását,
f) részt vesz a szakmai egyeztetéseken, ott képviseli a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásához kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztésért, innovációért és lokalizációért felelős államtitkári álláspontot,
g) tevékenységének ellátása során kapcsolatot tart más minisztériumokkal, szervezetekkel,
h) ellátja mindazon műszaki jellegű feladatokat, amelyek elvégzésére a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásához kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztésért, innovációért és lokalizációért felelős államtitkár utasítást ad.”

4. A Szabályzat 2. függelék 20.2.2. és 20.2.3. pontjában a „stratégiai ügyekért felelős” szövegrész helyébe a „parlamenti” szöveg lép.

3. függelék a 20/2017. (VI. 9.) MvM utasításhoz


1. A Szabályzat 3. függelékében foglalt táblázat I/B. pontja és I/B.1. alpontja helyébe a következő rendelkezések lépnek, valamint a táblázat a következő I/B.2. alponttal egészül ki:

[Irányító állami vezető

Szervezeti egység

Létszám (fő)]

I/B. A Paksi Atomerőmű két új blokkja tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezéséért felelős tárca nélküli miniszter

I/B.0.1. A Paksi Atomerőmű Két Új Blokkja Tervezéséért, Megépítéséért és Üzembe Helyezéséért Felelős Tárca Nélküli Miniszteri Kabinet
I/B.0.2. PTNM Jogi és Koordinációs Főosztály
I/B.0.3. PTNM Sajtókapcsolatok Főosztály

I/B.1. A Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásáért felelős államtitkár

I/B.1.1. A Paksi Atomerőmű Kapacitásának Fenntartásáért Felelős Államtitkári Titkárság
I/B.1.2. PTNM Műszaki és Nukleáris Biztonsági Főosztály
I/B.1.3. PTNM Engedélyezési és Minőségirányítási Főosztály
I/B.1.4. PTNM Elemzési Főosztály

I/B.2. A Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásához kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztésért, innovációért és lokalizációért felelős államtitkár

I/B.2.1. A Paksi Atomerőmű Kapacitásának Fenntartásához Kapcsolódó Infrastruktúra-fejlesztésért, Innovációért és Lokalizációért Felelős Államtitkári Titkárság
I/B.2.2. PTNM Infrastruktúra-fejlesztési Főosztály
I/B.2.3. PTNM Innovációs és Lokalizációs Főosztály
I/B.2.4. PTNM Kutatás-fejlesztési és Oktatási Főosztály


2. A Szabályzat 3. függelékében foglalt táblázat – az 1. ponttal megállapított I/B.2.4. alpontot követően – a következő I/C. ponttal, valamint I/C.1. és I/C.2. alponttal egészül ki:

[Irányító állami vezető

Szervezeti egység

Létszám (fő)]

I/C. Kormánybiztosok
I/C.1. A Szabolcs-Szatmár-Bereg megye és Kárpátalja (Закарпатська область) együttműködésének és összehangolt fejlesztési feladatainak kormányzati koordinációjáért felelős kormánybiztos
I/C.2. A Mezőhegyesi Állami Ménesbirtok újjászervezésének koordinálásáért felelős kormánybiztos


3. A Szabályzat 3. függelékében foglalt táblázat az „1.2.A.1.6.2. Egyeztető Testületi Osztály” alpontot követően a következő 1.2.A.2. és 1.2.A.3. ponttal egészül ki:

[Irányító állami vezető

Szervezeti egység

Létszám (fő)]

1.2.A.2. Stratégiai és tájékoztatási helyettes államtitkár

1.2.A.2.1. Stratégiai és Tájékoztatási Helyettes Államtitkári Titkárság
1.2.A.2.2. Referatúra Főosztály
1.2.A.2.2.1. Tartalmi Előkészítési Osztály
1.2.A.2.2.2. Véleményezési Osztály
1.2.A.2.2.3. Vizsgálati Osztály
1.2.A.2.2.4. Értékelési Osztály
1.2.A.2.3. Stratégiai Főosztály
1.2.A.2.3.1. Társadalom-stratégiai Osztály
1.2.A.2.3.2. Gazdaság-stratégiai Osztály
1.2.A.2.3.3. Stratégiai Tervezési Osztály
1.2.A.2.4. Tájékoztatási Főosztály
1.2.A.2.4.1. Tájékoztatási Osztály
1.2.A.2.4.2. Elemzési Osztály
1.2.A.2.4.3. Tartalomkoordinációs Osztály

1.2.A.3. Építészeti és építésügyi helyettes államtitkár

1.2.A.3.1. Építészeti és Építésügyi Helyettes Államtitkári Titkárság
1.2.A.3.2. Építészet-stratégiai Főosztály
1.2.A.3.2.1. Építészeti Osztály
1.2.A.3.2.2. Kiemelt Beruházási Osztály
1.2.A.3.3. Területrendezési és Településügyi Főosztály
1.2.A.3.3.1. Területrendezési Osztály
1.2.A.3.3.2. Településügyi Osztály
1.2.A.3.4. Építésjogi és Hatósági Főosztály
1.2.A.3.4.1. Építészeti Szabályozási Osztály
1.2.A.3.4.2. Építésügyi Hatósági Osztály


4. Hatályát veszti a Szabályzat 3. függelékében foglalt táblázat
a) I/B.3. és I/B.4. alpontja,
b) 1.7. pontja és 1.7.0.1–1.7.0.7. alpontja,
c) 1.7.1. pontja és 1.7.1.1–1.7.1.3.3. alpontja,
d) 1.7.2. pontja és 1.7.2.1–1.7.2.4.2. alpontja.

4. függelék a 20/2017. (VI. 9.) MvM utasításhoz


1. A Szabályzat 4. függelékében foglalt „III. Gazdasági társaságok” megjelölésű táblázat 3. sora helyébe a következő rendelkezés lép:

(1.

Szervezet megnevezése

Jogviszony

Felelős állami vezető, kormánybiztos)

3.

ÉMI Építésügyi Minőségellenőrző Innovációs Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság

tulajdonosi jogok gyakorlása

társasági portfolió kezeléséért felelős helyettes államtitkár

szakmai felügyelet

parlamenti államtitkár


2. A Szabályzat 4. függelékében foglalt „III. Gazdasági társaságok” megjelölésű táblázat C:6 mezőjében a „stratégiai ügyekért felelős államtitkár” szövegrész helyébe a „parlamenti államtitkár” szöveg lép.

3. A Szabályzat 4. függelékében foglalt „III. Gazdasági társaságok” megjelölésű táblázat C:11 mezőjében a „miniszter” szövegrész helyébe a „Paksi Atomerőmű két új blokkja tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezéséért felelős tárca nélküli miniszter” szöveg lép.

5. függelék a 20/2017. (VI. 9.) MvM utasításhoz


Hatályát veszti a Szabályzat 6. függelékében foglalt táblázat 2. sora.
1

Az utasítás a 2010: CXXX. törvény 12. § (3) bekezdése alapján hatályát vesztette 2017. június 12. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére