• Tartalom

31/2017. (XII. 5.) EMMI rendelet

31/2017. (XII. 5.) EMMI rendelet

a felsőoktatási szakképzések, az alap- és mesterképzések képzési és kimeneti követelményeiről, valamint a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről szóló 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet módosításáról szóló 18/2016. (VIII. 5.) EMMI rendelet módosításáról1

2017.12.06.

A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény 110. § (3) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 48. § 10. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. § A felsőoktatási szakképzések, az alap- és mesterképzések képzési és kimeneti követelményeiről, valamint a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről szóló 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet módosításáról szóló 18/2016. (VIII. 5.) EMMI rendelet [a továbbiakban: 18/2016. (VIII. 5.) EMMI rendelet] 3. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

3. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1. melléklet a 31/2017. (XII. 5.) EMMI rendelethez

A 18/2016. (VIII. 5.) EMMI rendelet 3. melléklet IV. INFORMATIKA KÉPZÉSI TERÜLET címe a következő 4. alcímmel egészül ki:
„4. ÜZEMMÉRNÖK-INFORMATIKUS ALAPKÉPZÉSI SZAK
1. Az alapképzési szak megnevezése: üzemmérnök-informatikus (Computer Science Operational Engineering)
2. Az alapképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése
– végzettségi szint: alap- (baccalaureus, bachelor of profession) fokozat
– szakképzettség: üzemmérnök-informatikus
– a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Computer Science Operational Engineer
3. Képzési terület: informatika
4. A képzési idő félévekben: 6 félév
5. Az alapfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 180 kredit
– a szak orientációja: gyakorlatorientált (60-70 százalék)
– a szakdolgozat készítéséhez rendelt kreditérték: 15 kredit
– az intézményen kívüli összefüggő szakmai gyakorlati képzés minimális kreditértéke: 23 kredit
– a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 10 kredit
6. A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása: 482/0611
7. Az alapképzési szak képzési célja és a szakmai kompetenciák
A képzés célja olyan informatikai üzemmérnökök képzése, akik képesek műszaki informatikai alkalmazások és informatikai infrastrukturális rendszerek és szolgáltatások telepítésére, üzemeltetésére és adott szoftver platformon történő fejlesztésére, valamint azok adat- és programrendszereinek megismerésére. Felkészültek tanulmányaik mesterképzésben történő folytatására.
7.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák
7.1.1. Az üzemmérnök-informatikus
a) tudása
– Ismeri az informatikai szakterületének műveléséhez szükséges alapvető matematikai és fizikai elveket és módszereket.
– Ismeri az informatikai rendszerek hardver- és szoftverelemeinek működését, megvalósításuk technológiáját.
– Ismeri az informatikai hálózatok felépítését, működését, megvalósítását, alapvető adatbiztonsági ismeretekkel bír.
– Ismeri a főbb programozási paradigmákat, programnyelveket, fejlesztési eszközöket.
– Ismeri a mobil alkalmazásfejlesztés sajátosságait.
– Ismeri az adatbázisalapú rendszerek felépítését, tulajdonságait.
– Tudása kiterjed az információs rendszerek modellezésére.
– Ismeri a felhasználói interfészek és grafikus alkalmazások megvalósítási lehetőségeit.
– Ismeri a korszerű, általános célú operációs rendszerek kezelését.
– Ismeri az IT (Information Technology) biztonság szempontjait.
– Ismeri a fontos szoftverfejlesztési módszertanokat, informatikai tervek és dokumentációk jelölésrendszerét.
– Az angolnyelv-tudása eléri a képzéshez, valamint a folyamatos szakmai önképzéshez szükséges szintet.
– Angolnyelv-tudása eléri a szakképzettséggel ellátható szakmai feladatok elvégzéséhez szükséges szintet.
b) képességei
– Képes a korszerű, általános célú operációs rendszerek menedzselésére.
– Képes adatbázis rendszerek felhasználására.
– Képes felhasználói interfészek és grafikus alkalmazások megvalósítására.
– Képes informatikai és információs infrastrukturális rendszerek telepítési és üzemeltetési feladatainak ellátásához szükséges mérnöki gyakorlati módszerek alkalmazására.
– Képes programozásra objektumorientált, vizuális és egyéb programozási környezetben.
– Képes korszerű, általános célú operációs rendszerek telepítésére, konfigurálására, hibaelhárítására, üzemeltetésére, továbbfejlesztésére.
– Képes infokommunikációs hálózatok telepítésére, konfigurálására, hibaelhárítására, üzemeltetésére, továbbfejlesztésére, védelmére.
– Képes rétegezett és elosztott rendszerek programozására, WEB és mobilprogramozásra.
– Képes beágyazott rendszerek megvalósításában való részvételre.
– Képes a tanult fejlesztési módszereket, hibakeresési, tesztelési és minőségbiztosítási eljárásokat felhasználva tervezési, fejlesztési és üzemeltetési feladatok ellátására.
– Képes csoportmunkában együttműködni saját és más szakterületek képviselőivel egy adott probléma megoldásának kidolgozásában.
– Képes az angol nyelvű szakirodalom megismerésére, a szakszöveg megértésére és feldolgozására.
– Képes magyar és angol nyelven kommunikálni szakmai kérdésekről felhasználókkal és szakember kollégákkal.
– Képes folyamatos önképzésre, lépést tartva ezáltal az informatikai szakma fejlődésével.
c) attitűdje
– Nyitott az új módszerek, programozási nyelvek, eljárások megismerésére és azok készségszintű elsajátítására, valamint lépést tud tartani ezek fejlődésével.
– Nyitott az informatikai eszközöket alkalmazó más szakterületek megismerésére és az ott felmerülő informatikai problémák megoldására, együttműködve az adott terület szakembereivel.
– Érti és magáénak érzi a szakma etikai elveit és jogi vonatkozásait, döntési helyzetekben maradéktalanul figyelembe véve azokat.
– Törekszik a hatékony és minőségi munkavégzésre.
– Szem előtt tartja és ügyel a munkatársai és a megrendelők adatainak, információinak biztonságára.
d) autonómiája és felelőssége
– Felelősséget érez az önálló és csoportban végzett informatikai rendszerelemzői, -fejlesztői és -üzemeltetési tevékenységéért.
– Az alkalmazott technológiák hiányosságait és kockázatait igyekszik kiküszöbölni.
– Az informatikai biztonságra törekedve felkészül a potenciális veszélyek és támadások kivédésére.
8. Az alapképzés jellemzői
8.1. Szakmai jellemzők
A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül:
– természettudományos alapismeretek [matematika (analízis, lineáris algebra, diszkrét matematika alapjai), fizika, egyéb természettudományos ismeretek] 20–25 kredit;
– gazdasági és humán ismeretek [vállalat-gazdaságtan, jogi, menedzsment ismeretek] 10–15 kredit;
– szakmai törzsanyag [informatikai infrastruktúra (digitális rendszerek, számítógép architektúrák, operációs rendszerek, informatikai hálózatok, elektronika), szoftver (programozás és programnyelvek, adatbázis-kezelés, felhasználói interfészek és vizualizáció)] 70–80 kredit;
– differenciált ismeretek [specializációk intézményi sajátosságok alapján (így frontend és backend programozás, hálózat és biztonság, adatalapú rendszerek, tesztelés és üzemeltetés, WEB és mobilprogramozás, ipari informatika)] 20–30 kredit.
8.2. Idegennyelvi követelmény
Az alapfokozat megszerzéséhez egy idegen nyelvből államilag elismert, középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga vagy azzal egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél szükséges.
8.3. A szakmai gyakorlat követelményei
A szakmai gyakorlat egyéni vagy csoportmunkában erre alkalmas szervezetnél (így a kooperatív képzés keretein belül) vagy felsőoktatási intézményi gyakorlóhelyen teljesítendő, legalább nyolc hétig tartó, 320 igazolt munkaórát tartalmazó projektstruktúrájú gyakorlat.”

2. melléklet a 31/2017. (XII. 5.) EMMI rendelethez

1. A 18/2016. (VIII. 5.) EMMI rendelet 4. melléklet IV. INFORMATIKA KÉPZÉSI TERÜLET cím 1. GAZDASÁGINFORMATIKUS MESTERKÉPZÉSI SZAK alcím 4. pont 4.2. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép, és a következő 4.3. alponttal egészül ki:
(A mesterképzésbe történő belépésnél előzményként elfogadott szakok)
„4.2. A 9.4. pontban meghatározott kreditek teljesítésével elsősorban számításba vehető: a mérnökinformatikus, a programtervező informatikus és az üzemmérnök-informatikus alapképzési szak.
4.3. A 9.4. pontban meghatározott kreditek teljesítésével vehetők figyelembe továbbá azok az alapképzési és mesterképzési szakok, illetve a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti szakok, amelyeket a kredit megállapításának alapjául szolgáló ismeretek összevetése alapján a felsőoktatási intézmény kreditátviteli bizottsága elfogad.”
2. A 18/2016. (VIII. 5.) EMMI rendelet 4. melléklet IV. INFORMATIKA KÉPZÉSI TERÜLET cím 1. GAZDASÁGINFORMATIKUS MESTERKÉPZÉSI SZAK alcím 9. pont 9.4. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A mesterképzés jellemzői)
„9.4. A 4.2. és 4.3. pontban megadott oklevéllel rendelkezők esetén a mesterképzési képzési ciklusba való belépés minimális feltételei
9.4.1. A 4.2. és 4.3. pontban megadott oklevéllel rendelkezők esetén – a 4.2. pont szerinti üzemmérnök-informatikus alapképzési oklevéllel rendelkezők kivételével – a mesterképzési képzési ciklusba való belépéshez szükséges minimális kreditek száma 70 kredit az alábbi területekről:
– természettudományos ismeretek (analízis, valószínűségszámítás, statisztika, operációkutatás, matematika, számítástudomány) területéről 10 kredit;
– gazdasági és humán ismeretek [közgazdaságtani, vállalatgazdaságtani, gazdaságtudományi, pénzügyi, jogi ismeretek, európai uniós ismeretek, menedzsment, vezetéselméleti (döntéselmélet, módszertan) ismeretek] területéről 20 kredit;
– informatikai ismeretek (számítógép-architektúrák, operációs rendszerek, számítógép-hálózatok, programozáselmélet, programnyelvek, programtervezés, adatbázis-kezelés, IR-architektúrák, -fejlesztés, -menedzselés, minőségbiztosítás, integrált fejlesztőeszközök, fejlesztési támogatások, informatikai audit, integrált vállalatirányítási rendszerek, speciális alkalmazások) területéről 40 kredit.
A mesterképzésbe való felvétel feltétele, hogy a hallgató az alapképzési tanulmányaiból a felsorolt területeken legalább 40 kredittel rendelkezzen. A mesterképzésben a hiányzó krediteket a felsőoktatási intézmény tanulmányi és vizsgaszabályzatában meghatározottak szerint kell megszerezni.
9.4.2. Az üzemmérnök-informatikus alapképzési szakról a mesterképzésbe való belépéshez szükséges minimális kreditek száma 60 kredit az alábbi területekről:
– természettudományos alapismeretek (analízis, statisztika, operációkutatás) 10 kredit, gazdasági és humán ismeretek (közgazdaságtan, pénzügyi ismeretek, számvitel, kontrolling) 20 kredit;
– informatikai ismeretek (számítógép-architektúrák, adatbázisok, üzleti intelligencia, vállalatirányítási rendszerek, minőségbiztosítás, informatikai audit, rendszerfejlesztés) 30 kredit.
A mesterképzésbe való felvétel feltétele, hogy a felsorolt ismeretkörökben a 60 kreditet a mesterfokozat megszerzésére irányuló képzéssel párhuzamosan, a felvételtől számított két féléven belül, a felsőoktatási intézmény tanulmányi és vizsgaszabályzatában meghatározottak szerint meg kell szerezni.”
3. A 18/2016. (VIII. 5.) EMMI rendelet 4. melléklet IV. INFORMATIKA KÉPZÉSI TERÜLET cím 2. MÉRNÖKINFORMATIKUS MESTERKÉPZÉSI SZAK alcím 4. pont 4.2. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A mesterképzésbe történő belépésnél előzményként elfogadott szakok)
„4.2. A 9.4. pontban meghatározott kreditek teljesítésével elsősorban számításba vehető: a gazdaságinformatikus, a programtervező informatikus és az üzemmérnök-informatikus alapképzési szak.”
4. A 18/2016. (VIII. 5.) EMMI rendelet 4. melléklet IV. INFORMATIKA KÉPZÉSI TERÜLET cím 2. MÉRNÖKINFORMATIKUS MESTERKÉPZÉSI SZAK alcím 9. pont 9.4. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A mesterképzés jellemzői)
„9.4. A 4.2. és 4.3. pontban megadott oklevéllel rendelkezők esetén a mesterképzési képzési ciklusba való belépés minimális feltételei
9.4.1. A 4.2. és 4.3. pontban megadott oklevéllel rendelkezők esetén – a 4.2. pont szerinti üzemmérnök-informatikus alapképzési oklevéllel rendelkezők kivételével – a mesterképzési képzési ciklusba való belépéshez szükséges minimális kreditek száma 80 kredit az alábbi területekről:
– természettudományi ismeretek (analízis, algebra, valószínűségszámítás, matematikai statisztika, fizika) területén 20 kredit;
– gazdasági és humán ismeretek (közgazdaságtan, környezetvédelem, minőségbiztosítás, szaknyelv, társadalomtudomány) területéről 15 kredit;
– számításelméleti és programozási ismeretek számítás- és algoritmuselmélet, programnyelvek, programtervezés, szoftver technológia területéről 15 kredit;
– számítógép ismerete (elektronika, digitális technika, mérés- és szabályozástechnika, számítógép architektúrák, operációs rendszerek, számítógépes hálózatok) területéről 15 kredit;
– információs rendszerek ismeretei (adatbázis-kezelés, tudásreprezentáció, informatikai rendszerek modellezése, analízise, megvalósítása, biztonsági kérdései) területéről 15 kredit.
A mesterképzésbe való felvétel feltétele, hogy a hallgató az alapképzési tanulmányaiból a felsorolt területeken legalább 40 kredittel rendelkezzen. A mesterképzésben a hiányzó krediteket a felsőoktatási intézmény tanulmányi és vizsgaszabályzatában meghatározottak szerint kell megszerezni.
9.4.2. Az üzemmérnök-informatikus alapképzési szakról a mesterképzésbe való belépéshez szükséges minimális kreditek száma 60 kredit az alábbi területekről:
– természettudományi alapismeretek (analízis, algebra, diszkrét matematika) 15 kredit,
– gazdasági és humán ismeretek 5 kredit,
– számításelméleti és programozási ismeretek (algoritmuselmélet, szoftvertechnológia) 10 kredit,
– informatikai szakmai ismeretek (modellezés, számítógépes grafika és képfeldolgozás, adatbázisok, hálózati ismeretek, mesterséges intelligencia) 30 kredit.
A mesterképzésbe való felvétel feltétele, hogy a felsorolt ismeretkörökben a 60 kreditet a mesterfokozat megszerzésére irányuló képzéssel párhuzamosan, a felvételtől számított két féléven belül, a felsőoktatási intézmény tanulmányi és vizsgaszabályzatában meghatározottak szerint meg kell szerezni.”
5. A 18/2016. (VIII. 5.) EMMI rendelet 4. melléklet IV. INFORMATIKA KÉPZÉSI TERÜLET cím 4. PROGRAMTERVEZŐ INFORMATIKUS MESTERKÉPZÉSI SZAK alcím 4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„4. A mesterképzésbe történő belépésnél előzményként elfogadott szakok
4.1. Teljes kreditérték beszámításával vehető figyelembe a programtervező informatikus, a mérnökinformatikus, a gazdaságinformatikus alapképzési szak.
4.2. A 9.4. pontban meghatározott kreditek teljesítésével elsősorban számításba vehető: az üzemmérnök-informatikus alapképzési szak.
4.3. A 9.4. pontban meghatározott kreditek teljesítésével vehetők figyelembe továbbá azok az alapképzési és mesterképzési szakok, illetve a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti szakok, amelyeket a kredit megállapításának alapjául szolgáló ismeretek összevetése alapján a felsőoktatási intézmény kreditátviteli bizottsága elfogad.”
6. A 18/2016. (VIII. 5.) EMMI rendelet 4. melléklet IV. INFORMATIKA KÉPZÉSI TERÜLET cím 4. PROGRAMTERVEZŐ INFORMATIKUS MESTERKÉPZÉSI SZAK alcím 9. pont 9.4. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A mesterképzés jellemzői)
„9.4. A 4.2. és 4.3. pontban megadott oklevéllel rendelkezők esetén a mesterképzési képzési ciklusba való belépés minimális feltételei
9.4.1. A 4.2 pontban megadott oklevéllel rendelkezők esetén a mesterképzési képzési ciklusba való belépéshez szükséges minimális kreditek száma 60 kredit az alábbi területekről:
– matematika és számítástudomány (analízis, algebra, diszkrét matematika, algoritmuselmélet, valószínűségszámítás, statisztika) 30 kredit;
– számításelméleti és programozási ismeretek (algoritmuselmélet, szoftvertechnológia) 10 kredit;
– informatikai szakmai ismeretek (modellezés, számítógépes grafika és képfeldolgozás, adatbázisok, hálózati ismeretek) 20 kredit.
A mesterképzésbe való felvétel feltétele, hogy a felsorolt ismeretkörökben a 60 kreditet a mesterfokozat megszerzésére irányuló képzéssel párhuzamosan, a felvételtől számított két féléven belül, a felsőoktatási intézmény tanulmányi és vizsgaszabályzatában meghatározottak szerint meg kell szerezni.
9.4.2. A 4.3. pontban megadott oklevéllel rendelkezők esetén a mesterképzésbe való belépéshez szükséges minimális kreditek száma 60 kredit az alábbi területekről: matematika és számítástudomány területéről 30 kredit, informatika területéről 30 kredit.
A mesterképzésbe való felvétel feltétele, hogy a hallgató az alapképzési tanulmányokból a felsorolt területeken legalább 30 kredittel rendelkezzen. A mesterképzésben a hiányzó krediteket a felsőoktatási intézmény tanulmányi és vizsgaszabályzatában meghatározottak szerint kell megszerezni.”
7. A 18/2016. (VIII. 5.) EMMI rendelet 4. melléklet IV. INFORMATIKA KÉPZÉSI TERÜLET címe a következő 5. alcímmel egészül ki:
„5. AUTONÓMRENDSZER-INFORMATIKUS MESTERKÉPZÉSI SZAK
1. A mesterképzési szak megnevezése: autonómrendszer-informatikus (Computer Science for Autonomous Systems)
2. A mesterképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése
– végzettségi szint: mester- (magister, master; rövidítve: MSc-) fokozat
– szakképzettség: okleveles autonómrendszer-informatikus
– a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Computer Scientist for Autonomous Systems
3. Képzési terület: informatika
4. A mesterképzésbe történő belépésnél előzményként elfogadott szakok
4.1. Teljes kreditérték beszámításával vehető figyelembe a programtervező informatikus, a mérnökinformatikus, a gazdaságinformatikus alapképzési szak.
4.2. A 9.4 pontban meghatározott kreditek teljesítésével vehetők figyelembe továbbá azok az alapképzési szakok, illetve a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti főiskolai alapképzési szakok, amelyeket a kredit megállapításának alapjául szolgáló ismeretek összevetése alapján a felsőoktatási intézmény kreditátviteli bizottsága elfogad.
5. A képzési idő félévekben: 4 félév
6. A mesterfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit
– a szak orientációja: kiegyensúlyozott (40-60 százalék)
– a diplomamunka elkészítéséhez rendelt kreditérték: 30 kredit
– a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 6 kredit
7. A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása: 481/0613
8. A mesterképzési szak képzési célja és a szakmai kompetenciák
A képzés célja szoftverfejlesztő szakemberek képzése, akik a tudásuk fejlesztését hosszú távon biztosító elméleti alapokra építve autonóm rendszerek szoftvereinek fejlesztési, létrehozási, alkalmazási, bevezetési, működtetési, szervizelési tevékenységét önállóan és csoportmunkában képesek magas szinten ellátni. Rendelkeznek továbbá az alkalmazási területük fejlesztési feladatainak megoldásához szükséges együttműködési és modellalkotási készségekkel, képesek informatikai célú kutatási feladatok ellátására, koordinálására. Felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására.
8.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák
8.1.1. Az autonómrendszer-informatikus
a) tudása
– Komplex és aktuális ismeretekkel rendelkezik a szoftvertechnológia területén, az intelligens rendszereket vezérlő szoftverek tervezése, megvalósítása, üzemeltetése, karbantartása terén a szoftverarchitektúrák és tervezési minták, a modellvezérelt szoftverfejlesztés, az UML (Unified Modelling Language) és annak az objektumorientált és komponensalapú tervezésben történő alkalmazása, a beágyazott és valós idejű rendszerek, az agilis szoftverfejlesztési módszerek, a követelményelemzés, a minőségi szabványok és normák [így az autóipari SPICE (Software Process Improvement and Capability dEtermination)], a szoftverek megbízhatósága és validációja, a tesztelési módszerek, a valós idejű jellemzők (jelzések, nagy pontosságú időzítők, üzenetküldés, prioritások, határidők) megjelenési formája normál [SLE RT (Suse Linux Enterprise Real Time)], illetve beágyazott környezetben témakörökben.
– Átfogóan és naprakészen ismeri és érti a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás szakterületének általános elméleteit, összefüggéseit, tényanyagát és az ezekhez szükséges felépítő fogalomrendszert az adatbányászat és adatelemzés, a klasszikus és modern tanulási módszerek területén, a folyamatautomatizálás mesterséges intelligencia módszereinek terén, a mély tanulás, a kognitív robotikai rendszerek területén.
– Rendelkezik a szükséges matematikai és folyamatirányítási ismeretekkel, különösen a rendszer- és irányításelmélet, numerikus módszerek, optimalizálási módszerek területén.
– Rendelkezik a számítógépes érzékelés specifikus eszközeinek átfogó és naprakész ismeretével, különösen a 3D látás, a kép- és videoelemzés, a szenzoradatok aggregációja területén.
– Rendelkezik a számítógépes grafika és számítógépes geometriai számítások szakterület specifikus eszközeinek átfogó és naprakész ismeretével, különösen a számítógépes grafika általános elméleti alapjai, a masszívan párhuzamos architektúrák programozása, a valós idejű vizualizációs rendszerek tervezése és megvalósítása területén.
– Rendelkezik a számítógépes jel- és képfeldolgozás szakterület specifikus eszközeinek átfogó és naprakész ismeretével.
– Ismeri a mérési adatsorok hatékony, valós idejű feldolgozásának módszereit. Jártas a különböző alkalmazási területeken felmerülő analóg és digitális jeleknek, valamint képeknek a felhasználói szempontoknak megfelelő feldolgozásában. Ismeri a szakterület modern, hatékony módszereit.
– Rendelkezik az üzleti, szervezeti, vállalati folyamat-, információ-, adat-, szoftver-, és műszaki-technológiai architektúra elveinek, az architektúra-leírás és -tervezés módszereinek ismeretével.
– Rendelkezik azokkal az alapvető szervezési és menedzselési, minőségbiztosítási és kontrolling ismeretekkel, amelyek segítségével szakterületéhez kapcsolódó vezetői feladatokat láthat el.
– Ismeri az autóipari szoftverek minőségi alapvetéseit.
– Rendelkezik olyan vállalkozási ismeretekkel, amelyek informatikai területen üzleti elemzésekre, vállalkozás létrehozására és működtetésére teszik képessé.
– Magas szinten, részleteiben ismeri és érti az informatikai szakterület szakmai szókincsét, kifejezési és fogalmazási sajátosságait anyanyelven és legalább angol nyelven.
– Ismeri a szakszerű és hatékony írásbeli, szóbeli és hálózati tudásszervezés módszereit és eszközeit.
– Ismeri az informatikai rendszerekkel kapcsolatos társadalmi felelősségvállalás alapelveit és problémáit.
b) képességei
– Képes matematikai, számítástudományi, informatikai ismereteinek újszerű megközelítési módot igénylő alkalmazására intelligens rendszertervezési, így járműautomatizálási, informatikai kutatási, fejlesztési feladatok során.
– Képes szoftvertechnológiai elvek és módszerek professzionális alkalmazására komplex szoftver modellezési és architektúratervezési feladatok ellátása során, különös tekintettel az agilis alapelvek és módszerek használatára. Képes olyan alkalmazások készítésére, amelyek a valós idejű rendszer tulajdonságokat használják.
– Képes a különböző alkalmazási területeken felmerülő analóg és digitális jeleknek, valamint képeknek a felhasználói szempontoknak megfelelő hatékony feldolgozására.
– Képes az intelligens rendszerekkel kapcsolatos informatikai szakterületen felmerülő komplex szakmai problémák formalizálására, a szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására és a probléma megoldására.
– Képes tervezési, fejlesztési, üzemeltetési és irányítási feladatok ellátására komplex szoftverrendszerek, adatbázis-kezelő rendszerek esetében.
– Képes az informatikai szakterületéhez tartozó folyamatok átfogó, vezetői szintű értelmezésére, tervezésére, szervezésére, irányítására és ellenőrzésére.
– Képes kezdeményező együttműködésre, projekt- és csoportmunkára informatikai és más szakterületek szakembereivel.
– Képes felmérni a tervezett, megvalósított informatikai rendszerek üzleti, piaci és innovatív értékét, a felhasználói, társadalmi igényeknek való megfelelését, validálni az elkészült szoftverterméket.
– Elemezni és alkalmazni tudja az informatikai szakterületének új problémamegoldási módszereit és eljárásait.
– Képes informatikai ismereteit alkalmazni változatos, multidiszciplináris szakmai környezetben.
– Magas szinten képes a szakterület szakmai szókincsével anyanyelvén és legalább angolul írásban és szóban megnyilvánulni, vitában részt venni, jelentést készíteni, tudományos és műszaki szakmai anyagokat (köztük szakmai könyvet, cikket) feldolgozni, azokat alkotó módon hasznosítani.
– Képes az informatikai szakterületéhez tartozó minőségirányítási részfeladatok megtervezésére és kivitelezésére.
– Képes a szakmai információforrások professzionális használatára, a megoldandó problémához szükséges ismeretanyag kinyerésére, annak kritikai értelmezésére, értékelésére.
– Képes szakmai irányítás mellett önálló tudományos kutatómunkát végezni, felkészülni tanulmányainak posztgraduális képzés keretében történő folytatására.
c) attitűdje
– Figyelemmel kíséri a képesítésével, informatikai szakterületével kapcsolatos szakmai, technológiai fejlődést.
– Elkötelezett az önvizsgálaton alapuló kritikai visszacsatolás és értékelés iránt.
– Elkötelezett az élethosszig tartó tanulás iránt, nyitott új informatikai szakmai kompetenciák elsajátítására.
– Elfogadja és munkatársaival is betartatja a munka- és szervezeti kultúra, továbbá az informatikai tudományos kutatás etikai elveit.
– Saját tudását megosztja, fontosnak tartja az informatikai szakmai eredmények közvetítését.
– Fontosnak tartja a környezettudatos magatartás és társadalmi felelősségvállalás közvetítését és megvalósítását, mindennek az informatika eszközeivel történő elősegítését.
– Elkötelezett a minőségi követelmények betartatására és informatikai eszközökkel történő elemzésére.
– Nyitott a kezdeményező együttműködésre, az informatikai és más szakterületek szakembereivel.
d) autonómiája és felelőssége
– Felelősséget vállal az informatikai tevékenysége során hozott szakmai döntéseiért.
– Felelősséget vállal a határidők betartásáért és betartatásáért.
– Felelősséget vállal a saját és az irányítása alatt dolgozó, illetve a vele együtt (egy projektben) tevékenykedő munkatársai munkájáért.
– Működéskritikus informatikai rendszerek esetén szakmai kompetenciáinak megfelelő fejlesztési-üzemeltetési felelősséggel ruházható fel.
9. A mesterképzés jellemzői
9.1. Szakmai jellemzők
9.1.1. A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül: matematikai, számítástudományi, informatikai ismeretek (matematika 10–30 kredit, számítástudomány 10–30 kredit, informatikai ismeretek 30–60 kredit) 50–120 kredit, amelyből az autonómrendszer-informatika szakmai területeinek speciális ismeretei:
– numerikus optimalizáció, kép- és jelfeldolgozás, folyamatirányítás terület 10–30 kredit;
– szoftvertechnológia terület 10–30 kredit;
– számítógépes grafika és érzékelés terület 15–30 kredit;
– mesterséges intelligencia és gépi tanulás terület 10–30 kredit.
9.2. Idegennyelvi követelmény
A mesterfokozat megszerzéséhez bármely olyan élő idegen nyelvből, amelyen az informatikának tudományos szakirodalma van, államilag elismert, középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga vagy azzal egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél szükséges.
9.3. A szakmai gyakorlat követelményei
A szakmai gyakorlat egyéni vagy csoportmunkában erre alkalmas szervezetnél vagy a felsőoktatási intézmény gyakorlóhelyén teljesítendő, legalább hat hétig tartó, 240 igazolt munkaórát tartalmazó, projektstruktúrájú gyakorlat.
9.4. A 4.2 pontban megadott oklevéllel rendelkezők esetén a mesterképzési képzési ciklusba való belépés minimális feltételei
Az alapképzéstől eltérő mesterképzésbe való belépéshez szükséges minimális kreditek száma 80 kredit az alábbi területekről:
– matematika és számítástudomány területéről 40 kredit;
– informatika területéről 40 kredit.
A mesterképzésbe való felvétel feltétele, hogy a hallgató az alapképzési tanulmányai alapján a felsorolt területeken legalább 40 kredittel rendelkezzen. A mesterképzésben a hiányzó krediteket a felsőoktatási intézmény tanulmányi és vizsgaszabályzatában meghatározottak szerint kell megszerezni.”
8. A 18/2016. (VIII. 5.) EMMI rendelet 4. melléklet VII. MŰSZAKI KÉPZÉSI TERÜLET címe a következő 16/A. alcímmel egészül ki:
„16/A. AUTONÓM JÁRMŰIRÁNYÍTÁSI MÉRNÖKI MESTERKÉPZÉSI SZAK
1. A mesterképzési szak megnevezése: autonóm járműirányítási mérnöki (Autonomous Vehicle Control Engineering)
2. A mesterképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése:
– végzettségi szint: mester- (magister, master; rövidítve: MSc-) fokozat
– szakképzettség: okleveles autonóm járműirányítási mérnök
– a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Autonomous Vehicle Control Engineer
3. Képzési terület: műszaki
4. A mesterképzésbe történő belépésnél előzményként elfogadott szakok
4.1. Teljes kreditérték beszámításával vehető figyelembe: a műszaki képzési területről a járműmérnöki, a villamosmérnöki, a mechatronikai mérnöki, a közlekedésmérnöki, a gépészmérnöki, a logisztikai mérnöki, az informatikai képzési területről a mérnökinformatikus és a programtervező informatikus alapképzési szak.
4.2. A 9.4. pontban meghatározott kreditek teljesítésével vehetők figyelembe továbbá: azok az alapképzési és mesterképzési szakok, illetve a felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény szerinti szakok, amelyeket a kredit megállapításának alapjául szolgáló ismeretek összevetése alapján a felsőoktatási intézmény kreditátviteli bizottsága elfogad.
5. A képzési idő félévekben: 4 félév
6. A mesterfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit
– a szak orientációja: kiegyensúlyozott (40-60 százalék)
– a diplomamunka elkészítéséhez rendelt kreditérték: 30 kredit
– a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 6 kredit
7. A szak képzési területek egységes osztályozási rendszer szerinti tanulmányi területi besorolása: 525/0716
8. A mesterképzési szak képzési célja és a szakmai kompetenciák:
A képzés célja autonóm járműirányítási mérnökök képzése, akik természettudományos, specifikus járműtechnikai, műszaki, informatikai és gazdasági ismereteik birtokában képesek autonóm járművek tervezésére, fejlesztésére, gyártására és a velük kapcsolatos folyamatok átfogó kutatására, az autonóm járművekből kialakuló közlekedési rendszerek biztonságos, a környezetvédelem és az energiagazdálkodás követelményeit figyelembe vevő üzemeltetésére, fenntartására, diagnosztizálására, karbantartására és javítására. Felkészültek a tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására.
8.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák
8.1.1. Az autonóm járműirányítási mérnök
a) tudása
– Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges, a mérnöki szakmához kötött általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
– Átfogó ismeretekkel rendelkezik a globális társadalmi és gazdasági folyamatokról.
– Ismeri a műszaki szakterület alapvető jelentőségű elméleteit, összefüggéseit, az autonóm járművek specifikus járműtechnikai, műszaki elméleteit, összefüggéseit és az ezeket felépítő terminológiát.
– Ismeri és érti a műszaki szakterület ismeret- és tevékenységrendszerének alapvető tényeit, határait és az autonóm járműtechnikában megvalósuló fejlődés, fejlesztés várható irányait.
– Ismeri a műszaki szakterület kutatásához, a tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikákat.
– Ismeri és érti az autonóm járművekhez, a modellezéshez, a tervezéshez, a járműirányításhoz kapcsolódó és a szakmagyakorlás szempontjából kiemelt fontosságú más (közlekedési, logisztikai, menedzsment, környezetvédelmi, minőségbiztosítási, információ-technológiai, jogi, közgazdasági, egyészség-, munka- és tűzvédelmi, biztonságtechnikai) területek terminológiáját, autonóm járműtechnikához kapcsolódó előírásait és szempontjait.
– Részletekbe menően ismeri és érti a műszaki szakterület ismeretszerzési, adatgyűjtési módszereit, azok etikai korlátait és problémamegoldó technikáit.
– Széles körű elméleti és gyakorlati felkészültséggel, módszertani és gyakorlati ismeretekkel rendelkezik az autonóm járműrendszerekről, a modellezés, a tervezés, az irányítás folyamatairól.
– Ismeri és értő módon alkalmazza a választott specializáció sajátos módszereit, technológiáit.
– Ismeri és érti az autonóm járművek tervezésének és kutatásának módszertanát, eszközrendszerét.
– Ismeri az autonóm járművek területéhez kapcsolódó, kutatási célú méréstechnikai és méréselméleti megoldásokat.
– Érti és ismeri az intelligens gépi feldolgozásba illesztett érzékelők működését és adataiknak a fizikai értelmezését, ezen adatok összefűzésének informatikai és járműmodellezési vonatkozásait.
– Ismeri és érti a számítógépes modellezés és szimuláció autonóm járművek szakterülethez kapcsolódó eszközeit és módszereit.
– Ismeri és érti az autonóm járművekkel megvalósított közlekedési és logisztikai folyamatok információs és kommunikációs technológiáit.
– Érti és ismeri a környezet leírásának és modellezésének mesterséges intelligencia eszközével történő módszereit.
– Megszerezte a mérnöki tevékenységhez szükséges vezetési, szervezési ismereteket, ismeri az irányításhoz kapcsolódó szervezési eszközöket és módszereket, a szakmagyakorláshoz szükséges jogszabályokat.
b) képességei
– Képes alkalmazni a műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
– Képes az autonóm járműrendszerek elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni.
– Képes az autonóm járművek területén alkalmazott módszerek vizsgálatára és elemzésére, a vizsgálati eredmények értékelésére és dokumentálására.
– Képes az autonóm járművekből álló rendszerek és folyamatok megvalósítása során gyűjtött információk feldolgozására és rendszerezésére, elemzésére, a következtetések levonására.
– Képes az autonóm járművekből álló rendszerek tervezésében, megvalósításában és üzemeltetésében használatos eljárások, modellek, információs technológiák alkalmazására és azok továbbfejlesztésére.
– Képes az autonóm járművekből álló rendszerekre épülő, előnyös üzleti modellek kialakítására közgazdasági ismeretei alkalmazása révén.
– Képes az autonóm járművekből álló rendszerek minőségbiztosítására, méréstechnikai és folyamatszabályozási feladatatok megoldására.
– Képes a választott speciális szakterülettől függően állapotfelmérések elvégzésére, ezek alapján értékelés és javaslat kidolgozására, az autonóm járművekből álló komplex rendszerek fejlesztésére, felső szintű tervezésére, szervezésére és irányítására.
– Képes a járműhöz illesztett érzékelők adatainak környezeti modellbe illesztésére, a begyűjtött adatok alapján adatbázisok működtetésére, és a mért adatok alapján az adatbázisból kinyerhető összefüggések értelmezésére, a szituációk felismerésének magas szintű megfogalmazására.
– Képes az autonóm járművekből álló rendszerek és az azokat alkotó folyamatok összefüggéseinek, hatásmechanizmusainak felismerésére, ezek rendszerszemléletű értékelésére, kezelésére.
– Képes az autonóm járművek témakörébe tartozó kutatási-fejlesztési feladatok megoldásában való alkotó részvételre.
– Képes integrált ismeretek alkalmazására a közlekedés, a folyamatelmélet, az ipari termelési folyamatok, az elektronika és informatika szakterületein.
– Képes rendszerszemléletű, folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex rendszerek globális tervezésére.
– Képes a műszaki, gazdasági, környezeti és humán erőforrások felhasználásának komplex tervezésére és menedzselésére.
– Képes eredeti ötletekkel gazdagítani a szakterület tudásbázisát.
– Képes vezetői feladatokat ellátni.
– Képes arra, hogy szakterületén, anyanyelvén és legalább egy idegen nyelven publikációs tevékenységet és tárgyalásokat folytasson.
c) attitűdje
– Nyitott és fogékony az autonóm járművek szakterületén zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
– Felvállalja a műszaki szakterülethez kapcsolódó szakmai és etikai értékrendet.
– Törekszik az autonóm járművekkel összefüggő új módszerek és eszközök fejlesztésében való közreműködésre. Hivatástudata elmélyült.
– Törekszik a munka- és szervezeti kultúra etikai elveinek, a minőségi követelményeknek a betartására és betartatására.
– Törekszik a fenntarthatóság, a környezettudatosság, az egészségvédelem és energiahatékonyság követelményeinek érvényesítésére.
– Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben végezze.
– Törekszik arra, hogy mind saját, mind munkatársai tudását folyamatos ön- és továbbképzéssel fejlessze.
– Törekszik a széles körű, átfogó műveltség elsajátítására.
d) autonómiája és felelőssége
– Szakmai feladatainak megoldása során kezdeményezően lép, és önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldási módszereket.
– Döntéseit körültekintően, más szakterületek (elsősorban jogi, közgazdasági, energetikai és környezetvédelmi) képviselőivel konzultálva, önállóan hozza meg, teljes felelősségvállalással.
– Felelősséggel viseltetik a fenntarthatóság, az egészségvédelem és környezettudatosság terén.
– Döntései során figyelemmel van a környezetvédelemre, a minőségügyre, a fogyasztóvédelemre, a termékfelelősségre, az egyenlő esélyű hozzáférés elvére és alkalmazására, a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás, valamint a mérnöketika alapvető előírásaira.
– Felelősséget vállal beosztottjai tevékenységéért és munkájáért, valamint az irányítása alatt zajló folyamatokért.
9. A mesterképzés jellemzői
9.1. Szakmai jellemzők
9.1.1. A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül:
– természettudományi ismeretek 20–35 kredit;
– gazdasági és humán ismeretek 10–20 kredit;
– szakmai ismeretek 15–55 kredit, amelyből
– automatizálási és mérés-, érzékeléstechnikai ismeretek 5–15 kredit,
– jármű- és közlekedésszimulációs ismeretek 5–15 kredit,
– szakspecifikus ismeretek 5–25 kredit.
9.1.2. A választható specializáció az autonóm járművekből álló rendszerek szakterületein szerezhető speciális ismeret. A választható ismeretek minimális kreditértéke a diplomamunka készítésével együtt 40 kredit.
9.2. Idegennyelvi követelmény
A mesterfokozat megszerzéséhez legalább egy idegen nyelvből államilag elismert, középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga vagy azzal egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél szükséges.
9.3. A szakmai gyakorlat követelményei
A szakmai gyakorlat legalább négy hét időtartamú, szakmai gyakorlóhelyen szervezett gyakorlat, melynek további követelményeit a felsőoktatási intézmény tanterve határozza meg. A szakmai gyakorlat kritériumkövetelmény.
9.4. A 4.2. pontban megadott oklevéllel rendelkezők esetén a mesterképzési képzési ciklusba való belépés minimális feltételei
A mesterképzésbe való belépéshez szükséges minimális kreditek száma 70 kredit az alábbi területekről:
– természettudományi alapismeretek (matematika, kémia és anyagismeret, mechanika, hő- és áramlástan, elektrotechnika) területéről 20 kredit;
– gazdasági és humán ismeretek (közgazdaságtani és menedzsment ismeretek, környezetvédelem, minőségbiztosítás, munkavédelem, társadalomtudomány) területéről 10 kredit;
– szakspecifikus ismeretek (járművek és mobil gépek elemei, berendezései, felépítése és működése, közlekedési, logisztikai, üzemi szállítási rendszerek, informatika, műszaki tervezés, járműgyártási, javítási és fenntartási technológiák, irányítástechnika, közlekedési ismeretek, digitális technika, méréstechnika) területéről 40 kredit.
A mesterképzésbe való felvétel feltétele, hogy a hallgató az alapképzési tanulmányai alapján a felsorolt területeken legalább 40 kredittel rendelkezzen. A mesterképzésben hiányzó krediteket a felsőoktatási intézmény tanulmányi és vizsgaszabályzatában meghatározottak szerint kell megszerezni.”
9. A 18/2016. (VIII. 5.) EMMI rendelet 4. melléklet VII. MŰSZAKI KÉPZÉSI TERÜLET cím 50. alcím címe helyébe a következő rendelkezés lép:
„50. VÉDELMI INFOKOMMUNIKÁCIÓS RENDSZERTERVEZŐ MESTERKÉPZÉSI SZAK”
10. A 18/2016. (VIII. 5.) EMMI rendelet 4. melléklet VII. MŰSZAKI KÉPZÉSI TERÜLET cím 50. alcím
a) 1., 2. pontjában, 8. pont 8.1.1. alpont címében és az a) pont első, harmadik, tizenkettedik francia bekezdésében, a b) pontjában és d) pont negyedik francia bekezdésében a „vezetéstechnikai” szövegrész helyébe az „infokommunikációs” szöveg,
b) 8. pontjában a „védelmi vezetéstechnikai rendszertervező szakemberek” szövegrész helyébe a „védelmi infokommunikációs rendszertervező szakemberek”, a „vezetéstechnikai (kommunikációs,” szövegrész helyébe az „infokommunikációs (kommunikációs,” szöveg,
c) 8. pont 8.1.1. alpont a) pont tizedik francia bekezdésében az „a vezetéstechnikai” szövegrész helyébe az „az infokommunikációs” szöveg,
d) 8. pont 8.1.1. alpont d) pont második francia bekezdésében a „Védelmi vezetéstechnikai rendszertervező szakmai kérdésekben” szövegrész helyébe a „Szakmai kérdésekben” szöveg
lép.
11. Hatályát veszti a 18/2016. (VIII. 5.) EMMI rendelet 4. melléklet VII. MŰSZAKI KÉPZÉSI TERÜLET cím 50. alcím 8. pont 8.1.1. alpont
a) a) pont tizenegyedik francia bekezdésében a „vezetéstechnikai,” szövegrész,
b) d) pont harmadik francia bekezdésében a „védelmi vezetéstechnikai rendszertervező” szövegrész.
1

A rendelet a 2010: CXXX. törvény 12. § (3) bekezdése alapján hatályát vesztette 2017. december 7. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére