• Tartalom

4/2017. (VI. 30.) MK utasítás

4/2017. (VI. 30.) MK utasítás

a Miniszterelnöki Kabinetiroda Beszerzési Szabályzatáról1

2017.07.16.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában meghatározott hatáskörömben eljárva, valamint a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény 27. § (1) bekezdése, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 13. § (2) bekezdés b) pontja, valamint a Miniszterelnöki Kabinetiroda Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2015. (X. 27.) MK utasítás 83. § (1) bekezdés c) pontja alapján a következő utasítást adom ki:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. Az utasítás hatálya

1. § Jelen utasítás szabályozza a Miniszterelnöki Kabinetiroda (a továbbiakban: Minisztérium) közbeszerzési, a közbeszerzési értékhatárt el nem érő beszerzési, valamint a a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény (a továbbiakban: Kbt.) hatálya alá nem tartozó beszerzések eljárásai (a továbbiakban együtt: beszerzések) előkészítésének, lefolytatásának, belső ellenőrzésének felelősségi rendjét, a Minisztérium nevében eljáró és a közbeszerzési eljárásba bevont személyek, valamint szervezetek felelősségi körét és a közbeszerzési eljárások dokumentálási és adatszolgáltatási rendjét.

2. § (1) Az utasítás hatálya a Kbt. szerinti közbeszerzésekre, a Kbt. 15. § (1) bekezdés b) pontja szerinti nemzeti értékhatárokat el nem érő értékű beszerzésekre, valamint a Kbt. hatálya alá nem tartozó beszerzésekre terjed ki.

(2) A nettó egymillió forintot elérő vagy meghaladó, de a Kbt. 15. § (1) bekezdés b) pontja szerinti nemzeti értékhatárokat el nem érő értékű, a Kbt. 8. § (2)–(6) bekezdésében meghatározott tárgyra irányuló beszerzésének megvalósításakor a közbeszerzési értékhatárok alatti értékű beszerzések megvalósításával és ellenőrzésével kapcsolatos szabályokról szóló 459/2016. (XII. 23.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Rendelet) foglaltakat kell alkalmazni.

(3) A (2) bekezdés szerinti beszerzési szabályok nem alkalmazhatók, ha a szerződés megkötésére a Kbt. 31–32. §-a szerinti központosított közbeszerzés keretében vagy a Kbt. 105. § (1) vagy (2) bekezdése szerinti keretmegállapodás alapján kerül sor.

(4) A Minisztérium a Kbt. 4. § (3) bekezdésében foglalt előírás ellenére nem köteles három ajánlatot bekérni a Rendelet 3. § (1)–(2) bekezdése szerinti esetekben.

(5) Amennyiben a tervezett közbeszerzés speciális jellege vagy egyéb lényeges körülmény indokolja, a közbeszerzési eljárás – a közigazgatási államtitkár döntése alapján – a Kbt. 27. § (2) bekezdésére tekintettel egyedi eljárásrendben is lefolytatható.

(6) Eltérő rendelkezés hiányában az utasítást az európai uniós források felhasználására is megfelelően alkalmazni kell.

(7) Az utasítás hatálya nem terjed ki a minősített adatot, illetve az alapvető biztonsági, nemzetbiztonsági érdeket érintő, valamint a különleges biztonsági intézkedést igénylő beszerzésekre.

(8) Az utasítás által nem szabályozott kérdésekben a Minisztérium gazdálkodási és kötelezettségvállalási szabályzatáról szóló 1/2016. (I. 7.) MK utasítást (a továbbiakban: Gazdálkodási Szabályzat) kell alkalmazni.

(9) A közbeszerzési értékhatárt el nem érő, valamint a Kbt. hatálya alá nem tartozó beszerzések előkészítésével, kötelezettségvállalásával és kifizetésével kapcsolatos részletszabályokat – a Minisztérium minősített beszerzési eljárásainak kivételével – a Gazdálkodási Szabályzat tartalmazza.

2. Fogalmak

3. § Az utasítás alkalmazásában

1. bírálóbizottság: legalább háromtagú, az ajánlatkérő által – a közbeszerzési dokumentumok elfogadására, a közbeszerzési eljárások lefolytatása során felmerülő kérdések tisztázására, valamint az ajánlatok elbírálására és értékelésére – létrehozott bizottság, amely a Kbt. 27. § (3)–(4) bekezdéseinek megfelelően egy fő a közbeszerzés tárgya szerinti szakmai, egy fő közbeszerzési, egy fő jogi és egy fő pénzügyi szakértelemmel rendelkező tagból áll. A pénzügyi szakértelemmel rendelkező tagot a Pénzügyi Főosztály vezetője, további tagjait a döntéshozó jelöli ki. A bírálóbizottság elnöke a beszerzés tárgya szerinti szakterület (a továbbiakban: szakterület) vezetője vagy a döntéshozó által felhatalmazott személy;

2. döntéshozó: az eljárás előkészítésének kezdeményezését jóváhagyó, kötelezettségvállalásra jogosult vezető;

3. kezdeményező irat: a beszerzések szükségességét alátámasztó, a szakterület vezetője és a felettes vezető által aláírt feljegyzés, valamint a beszerzések kezdeményezésére rendszeresített, a kötelezettségvállaló által jóváhagyott, jelen utasításban meghatározott mellékleteket tartalmazó nyomtatvány együttese;

4. munkacsoport: a közbeszerzési eljárásban közreműködő személyek összessége. A munkacsoport tagjai:

a) a bírálóbizottság tagjai;

b) a Magánjogi Főosztály (a továbbiakban: MJF) vezetője által kijelölt személy;

c) a Pénzügyi Főosztály vezetője által kijelölt személy;

d) a Kbt. vagy külön jogszabály által meghatározott személy(ek), szervezet(ek);

e) a döntéshozó által a munkacsoportba delegált egyéb személy(ek), szervezet(ek).

II. Fejezet

A közbeszerzések tervezése, adatszolgáltatási és közzétételi kötelezettségek teljesítése

4. § (1) A tárgyévre tervezhető, a Kbt. szerinti közbeszerzési értékhatárt várhatóan elérő vagy meghaladó értékű beszerzésekről a szakterület vezetőjének közbeszerzési tervet kell készítenie, melyet legkésőbb a tárgyév március 15. napjáig meg kell küldenie a gazdasági vezető részére. A közbeszerzési tervben a központosított közbeszerzés keretében tervezett beszerzéseket is fel kell tüntetni.

(2) A közbeszerzés becsült értékének megállapítása, valamint a becsült érték számítását tartalmazó dokumentum elkészítése a szakterület feladata. A szakterület megkeresésére az MJF tájékoztatást nyújt arról, hogy a beszerzés a Kbt. hatálya alá esik-e.

(3) A Minisztérium éves összesített közbeszerzési tervét az MJF a Minisztérium szervezeti egységeinek adatszolgáltatása alapján állítja össze, és gondoskodik annak a Közbeszerzési Adatbázisban a tárgyév március 31. napjáig történő közzétételéről. Az éves összesített közbeszerzési terv év közben szükséges módosítása iránt – írásbeli megkeresés alapján – az MJF intézkedik.

5. § A további közzétételi és adatszolgáltatási kötelezettségek teljesítése – szükség szerint a Minisztérium más szervezeti egységeinek bevonásával, illetve adatszolgáltatása alapján – az MJF feladata.

6. § A közbeszerzések központi ellenőrzéséről és engedélyezéséről szóló 320/2015. (X. 30.) Korm. rendelet szerinti előterjesztések benyújtása és az adatszolgáltatás, valamint az ellenőrzésre jogosult szervezettel történő kapcsolattartás az MJF feladata.

III. Fejezet

A közbeszerzések lefolytatása

1. A közbeszerzési eljárás kezdeményezése

7. § (1) A közbeszerzési eljárás a kezdeményező iratnak a gazdasági vezető részére történő megküldésével kezdeményezhető.

(2) A kezdeményezésre szolgáló nyomtatványban a szakterületnek meg kell határoznia:

a) a beszerzés szükségességét és indokoltságát megalapozó adatokat, körülményeket;

b) a beszerzés tárgyát és mennyiségét;

c) a Kbt. 16–19. §-ában foglaltakra tekintettel megállapított becsült értéket;

d) az igényelt pénzügyi fedezet összegét és forrását;

e) amennyiben a közbeszerzési eljárás a Minisztérium éves összesített közbeszerzési tervében nem szerepel, a közbeszerzési terv módosításának indokát;

f) amennyiben az adott beszerzés a Kbt. szerint többféle eljárás keretében is megvalósítható, a közbeszerzési eljárás típusának meghatározását;

g) a bírálóbizottság közbeszerzés tárgya szerinti szakmai tagjára vonatkozó javaslatot;

h) az ajánlattételre felkérni kívánt gazdasági szereplők megnevezését és az ajánlattételi felhívás megküldéséhez szükséges kapcsolattartási adatait.

(3) A kezdeményező irathoz a szakterület csatolni köteles:

a) a kezdeményező iratban megjelölt, az eljárásba bevont személyek titoktartási és összeférhetetlenségi nyilatkozatát, valamint a döntéshozó által aláírandó titoktartási és összeférhetetlenségi nyilatkozatot;

b) a műszaki-szakmai leírás tervezetét, amelyben megjelölésre kerülnek a teljesítés során irányadó jogszabályok, szakhatósági engedélyköteles tevékenység esetén a szükséges engedélyek;

c) az alkalmassági minimumkövetelményekre vonatkozó javaslatot;

d) a becsült érték számítását tartalmazó dokumentumot;

e) amennyiben a beszerzéshez jogszabály vagy a Kormány döntése valamely szerv, hatóság, testület nyilatkozatának beszerzését írja elő, ennek a nyilatkozatnak a másolatát.

(4) A műszaki leírásban a teljesítés mennyiségi, minőségi, tartalmi és formai feltételeit akként kell meghatározni, hogy az a szerződésszerű teljesítés minimumfeltételeit tartalmazza, és a teljesítés ellenőrizhető legyen.

8. § (1) A Kbt. 53. § (6) bekezdése esetében támogatási szerződés hiányában akkor kezdeményezhető közbeszerzési eljárás, ha azt szakmai szempontok indokolják. A szakterület a kezdeményező irathoz csatolni köteles a támogatási döntésről vagy a benyújtott pályázat befogadásáról szóló dokumentumok másolatát, amennyiben ezen iratok a kezdeményezéskor már rendelkezésre állnak.

(2) A szakterület köteles a támogatás igénybevételére irányuló pályázat elbírálására vonatkozó okiratot az MJF részére haladéktalanul megküldeni.

9. § A szakterület vezetője és a felettes vezető által aláírt kezdeményező iratot és mellékleteit az MJF és a gazdasági vezető részére kell megküldeni.

2. A közbeszerzési eljárás előkészítése

10. § A közbeszerzési eljárás előkészítése és lebonyolítása során a szükséges jogi, közbeszerzési szakértelem biztosítása az MJF feladata.

11. § (1) Az MJF a pénzügyi fedezet rendelkezésre állását igazoló nyilatkozatra vonatkozó igényét az összeg feltüntetésével a gazdasági vezetőnek megküldi.

(2) Amennyiben a pénzügyi fedezet tekintetében egyeztetés szükséges, azt a Pénzügyi Főosztály folytatja le, ezzel egyidejűleg az egyeztetésről az MJF-et tájékoztatja.

(3) Amennyiben a pénzügyi fedezet igazolására nincs lehetőség, haladéktalanul tájékoztatni kell az MJF-et, valamint a szakterület kezdeményező iratban megjelölt kapcsolattartóját.

(4) Amennyiben a fedezet biztosított, a Pénzügyi Főosztály vezetője a fedezetet két munkanapon belül igazolja oly módon, hogy a fedezetigazolást megküldi az MJF részére, továbbá kijelöli a bírálóbizottságába a pénzügyi szakértelemmel rendelkező tagot.

(5) A pénzügyi fedezet igazolásának kézhezvételétől számított három munkanapon belül az MJF intézkedik a munkacsoport közbeszerzési eljárás indítását megelőző alakuló ülése időpontjának kitűzéséről és a munkacsoport tagjainak meghívásáról.

12. § (1) Az alakuló ülésen a munkacsoport tagjai vesznek részt. A munkacsoport titkári feladatait az MJF eljárásba bevont tagja látja el.

(2) Az alakuló ülés célja, hogy tisztázza az eljárás indításához, így különösen a közbeszerzési dokumentumok elkészítéséhez szükséges információkat, továbbá valamennyi lényeges körülményt és adatot.

(3) Az alakuló ülésen meg kell határozni:

a) a beszerzés tárgyát képező árubeszerzést, építési beruházást, szolgáltatást, építési vagy szolgáltatási koncessziót, valamint azok mennyiségét;

b) az eljárást indító felhívás tartalmát;

c) amennyiben a megjelölt eljárástípust csak a Kbt. által meghatározott feltételek fennállása esetén lehet alkalmazni, a választott eljárástípus részletes, igazolható tényeken alapuló indokolását;

d) a Kbt. által megengedett esetben a felkérendő ajánlattevő(k) nevét, címét és elérhetőségét;

e) a műszaki-szakmai ajánlat tartalmi követelményeit, a pénzügyi ajánlatot, az árazott költségvetés részletezettségére vonatkozó elvárást;

f) egyéb, az eljárás lefolytatása szempontjából jelentőséggel bíró szakmai szempontokat, tényeket, információkat, így különösen az értékelési szempontokat, amennyiben az ajánlatkérő ajánlati, teljesítési biztosíték adását igényli, ennek tényét és összegét, a szerződés megerősítését;

g) a közbeszerzési eljárás alapján megkötendő szerződéshez kapcsolódóan a szakterület által rendelkezésre bocsátott adatokat;

h) valamennyi egyéb adatot, amely az MJF számára a közbeszerzési eljárás megindításához szükséges.

(4) Az alakuló ülésről a munkacsoport titkára jegyzőkönyvet készít. Amennyiben a jegyzőkönyv egyidejű elkészítésére nincs lehetőség, a munkacsoport titkára az alakuló ülésről két munkanapon belül emlékeztetőt készít, és megküldi az alakuló ülésen jelen levők részére jóváhagyás és aláírás céljából.

13. § (1) Amennyiben az alakuló ülésen nem áll rendelkezésre valamennyi, a közbeszerzés megindításához szükséges adat, információ vagy a közbeszerzési eljárás körülményei nem tisztázottak, a munkacsoport tagjai elektronikus levelezés útján egyeztetnek.

(2) A tisztázandó kérdéseket és a szükséges információk rendelkezésre bocsátásáért felelős személyek megjelölését az alakuló ülés jegyzőkönyvében, illetve emlékeztetőjében kell rögzíteni.

(3) Amennyiben az egyeztetés nem vezet eredményre, a munkacsoport újabb ülést tart, amelyről a 12. § (4) bekezdése szerinti jegyzőkönyv vagy emlékeztető készül.

3. A közbeszerzési eljárás megindítása

14. § (1) Amennyiben minden szükséges adat rendelkezésre áll, illetve minden körülmény tisztázásra került, az MJF munkatársa az alakuló ülésről, illetve a 13. § szerinti további ülésekről készített jegyzőkönyvben foglaltak alapján, annak aláírásokkal ellátott példánya kézhezvételétől számított öt munkanapon belül a kezdeményező iratban kijelölt kapcsolattartó közreműködésével elkészíti az eljárás megindításához szükséges közbeszerzési dokumentumokat (a továbbiakban: indító iratok).

(2) Az indító iratok különösen az ajánlattételi felhívás, a felhívás és az egyéb közbeszerzési dokumentumok.

15. § A bírálóbizottság felelőssége annak mérlegelése, hogy az ajánlati biztosíték, illetve teljesítési, jólteljesítési biztosíték alkalmazása szükséges-e. A bírálóbizottság felelőssége továbbá – piaci ismereteik figyelembevételével – annak megítélése, hogy az ajánlati biztosíték, illetve teljesítési biztosíték alkalmazása az ajánlattevők árait milyen módon befolyásolhatja.

16. § (1) Az indító iratokat az MJF megküldi a munkacsoport tagjai részére egyeztetés céljából. A munkacsoport tagjai esetleges észrevételeikről, egyetértésükről haladéktalanul, de legkésőbb két munkanapon belül tájékoztatják az MJF-et. Az MJF az indító iratot a munkacsoport tagjaival történt egyeztetés alapján véglegesíti.

(2) Amennyiben a közbeszerzési eljárás megindításához jogszabály más szerv vagy személy egyetértését, nyilatkozatát vagy tanúsítvány meglétét írja elő, annak beszerzése iránt az MJF intézkedik.

17. § A 16. § (1) bekezdése szerinti irat rendelkezésre állását követően az MJF az indító iratokat jóváhagyásra a döntéshozónak felterjeszti. A döntéshozó az indító iratok jóváhagyásával egyidejűleg aláírja a titoktartási és összeférhetetlenségi nyilatkozatot. A döntéshozó jóváhagyása hiányában a közbeszerzési eljárás nem indítható meg.

18. § Az MJF a jóváhagyott indító iratok kézhezvételét követően két munkanapon belül intézkedik a felhívás közzétételre történő továbbításáról vagy – amennyiben hirdetmény közzétételére nem kerül sor – a felhívás megküldéséről.

19. § (1) Amennyiben a részvételi határidő vagy az ajánlattételi határidő lejárta előtt a közbeszerzési dokumentumok, illetve a hirdetmény módosítása szükséges, a módosításról, valamint annak tartalmáról a bírálóbizottság dönt.

(2) A felhívás, illetve a hirdetmény visszavonásáról a döntéshozó jogosult dönteni.

4. A munkacsoport működésére vonatkozó szabályok

20. § (1) A döntéshozó a munkacsoport munkájába külső szakértőket is bevonhat.

(2) A munkacsoportban az MJF munkatársának szakmai kompetenciája a Kbt., valamint a közbeszerzési eljárás alapján megkötendő szerződésben a felek jogviszonyára vonatkozó szabályokra, a Pénzügyi Főosztály vezetője által kijelölt személy szakmai kompetenciája a gazdálkodásra vonatkozó szabályokra terjed ki.

21. § (1) A munkacsoport tagjai kötelesek mind az eljárás előkészítése, mind pedig lefolytatása során folyamatosan együttműködni, a közbeszerzési dokumentumok tartalmát együttesen kialakítani.

(2) A munkacsoport tagjai kötelesek a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény 11. §-ában vagy az Európai Unió Működéséről szóló Szerződés 101. cikkében foglaltak fennállásának (kartellezési tilalom megszegése) alapos gyanúja esetén azt a bírálóbizottság elnökének írásban bejelenteni.

(3) A munkacsoport tagjainak felelőssége kiterjed az eljárás Kbt. szabályainak megfelelő lefolytatására.

(4) A szakterület által a munkacsoport tagjának javasolt személyek felelnek azért, hogy a beszerzés tárgyaként és mennyiségeként közölt adatok, a műszaki leírásban meghatározottak a közbeszerzés tárgya szerinti szakmai szempontból helytállóak, a valóságnak megfelelnek. Az általuk közölt adatok és szakmai szempontok helyességének ellenőrzése nem képezi az MJF vezetője által kijelölt személy feladatát.

(5) Az MJF vezetője által kijelölt személynek a szakterület által meghatározott műszaki tartalom, bírálati szempontrendszer, általános joggyakorlat során alkalmazott szerződéses feltételek vonatkozásában a Kbt. és a közbeszerzési eljárásra vonatkozó egyéb jogszabályok betartása érdekében írásbeli figyelmeztetési kötelezettsége van a munkacsoport irányába, amennyiben ezen feltételek jogellenessége megállapítható, és arról tudomást szerez.

(6) Az MJF vezetője által kijelölt személyek az (5) bekezdésben meghatározott szakmai kompetenciához képest speciális szakértelmet, szaktudást igénylő kérdések tekintetében figyelmeztetési kötelezettséggel nem tartoznak, annak megítélése a bírálóbizottság, valamint a munkacsoport szakértelemmel rendelkező tagjának a feladata. Speciális szakértelmet igénylő kérdés különösen a közbeszerzésre vonatkozó ismereteken felüli végzettséget, képesítést, szakképzést, piaci ismereteket igénylő kérdés.

22. § Amennyiben a közbeszerzési eljárásba az arra jogosult szervezet megfigyelőt delegál, a delegált személlyel a kapcsolatot az MJF tartja, részére a szükséges iratokat az MJF küldi meg.

5. Az ajánlatok bontása, elbírálása

23. § (1) A beérkezett ajánlatok bontása, az ajánlatok dokumentációban meghatározott formai és az alkalmassági igazolások mennyiségi (darabszám szerinti) szempontból történő előzetes vizsgálata az MJF feladata.

(2) Az ajánlattevők pénzügyi-gazdasági és műszaki-szakmai alkalmasságának érdemi vizsgálata a bírálóbizottság kizárólagos feladatát képezi.

(3) A bírálóbizottság pénzügyi szakértelemmel rendelkező tagjának feladatát képezi annak vizsgálata, hogy a pénzügyi ajánlat összhangban van-e az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény és az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet vonatkozó rendelkezéseivel, illetve a rendelkezésre álló pénzügyi fedezettel, továbbá az ajánlatok pénzügyi számadatai helyességének matematikai módszerrel történő vizsgálata.

24. § (1) Az ajánlatok alaki követelményeknek való megfeleléséről, az ajánlattevők alkalmasságának formai és mennyiség szerinti vizsgálatáról, valamint a kizáró okok vizsgálatáról és az ezek során megállapított tényekről az MJF közbeszerzési szakvéleményt készít.

(2) Az alkalmasságot az MJF csak a hivatkozott körben, forma és mennyiség (darabszám) alapján vizsgálhatja. A mennyiségi vizsgálat részét képezi az alkalmassági igazolások, nyilatkozatok áttekintése.

25. § (1) A közbeszerzési szakvélemény javaslatot tartalmaz a vizsgálat eredménye alapján szükségessé váló eljárási cselekményekről (hiánypótlás, érvénytelenné nyilvánítás, kizárás, felvilágosításkérés, indokoláskérés), amelyeket az MJF a bírálóbizottság elnöke elé terjeszt.

(2) Az MJF közbeszerzési szakvéleménye alapján a bírálóbizottság dönt a közbeszerzési eljárás lefolytatása során az egyes eljárási cselekmények elrendeléséről.

26. § (1) A bírálóbizottság kizárólagos feladatkörét képezi a beérkezett ajánlatok bírálata és értékelése, továbbá az alkalmazandó eljárási cselekményekről való döntés. A bírálóbizottság az ajánlatok bírálata és értékelése során a Kbt. vonatkozó rendelkezései szerint az ott meghatározott határidők betartásával köteles eljárni.

(2) A bírálóbizottság a döntéseit többségi szavazással hozza meg, szavazategyenlőség esetén a bírálóbizottság elnöke dönt. A bírálóbizottság akkor határozatképes, ha az ülésén legalább a tagok kétharmada jelen van, és a Kbt. 27. § (3) bekezdése szerinti valamennyi szakértelem biztosított.

27. § (1) A bírálóbizottság írásbeli szakvéleményt és döntési javaslatot készít a döntéshozó részére. A bírálóbizottsági munkáról jegyzőkönyvet kell készíteni.

(2) Amennyiben az eljárást lezáró döntés meghozatala előtt más szerv vagy személy egyetértése, nyilatkozata, tanúsítvány beszerzése szükséges, arról az MJF gondoskodik.

28. § (1) Az MJF a bírálóbizottság üléseiről készített jegyzőkönyveket és az eljárás eredményéről készített írásbeli összegezéstervezetet – az eljárási cselekményeket összefoglaló feljegyzéssel együtt – megküldi a döntéshozó részére.

(2) A döntéshozó a döntési javaslat alapján, az arra jogosult szervezeteknek az eljárást lezáró döntés meghozatalához szükséges nyilatkozattételét követően, annak figyelembevételével hozza meg döntését.

(3) A döntéshozó az eljárást lezáró döntését az összegezés jóváhagyásával hozza meg.

29. § A Kbt. szerinti értesítések, tájékoztatások, jegyzőkönyvek, jelenléti ívek, az eljárás eredményéről szóló tájékoztató és összegezés elkészítése, megküldése és közzétételre történő továbbítása, valamint a tárgyalótermek biztosítása az MJF feladata.

6. Az eredményről szóló írásbeli összegezés megküldése

30. § A részvételi szakasz eredményéről szóló írásbeli összegezés megküldéséről, illetőleg a közbeszerzési eljárás eredményéről szóló írásbeli összegezés megküldéséről az MJF gondoskodik.

31. § (1) Indokolt esetben a bírálóbizottság az ajánlati kötöttség lejártának időpontját megelőzően kezdeményezheti az MJF vezetőjénél, hogy az MJF kérje fel az ajánlattevőket ajánlataik meghatározott időpontig történő további fenntartására, illetve szükség szerint az ajánlati biztosíték fenntartására.

(2) Az ajánlati kötöttség kiterjesztése nem haladhatja meg az ajánlati kötöttség lejártának eredeti időpontjától számított hatvan napot.

(3) Amennyiben az ajánlattevő az ajánlatkérő által megadott határidőben nem nyilatkozik, úgy kell tekinteni, hogy ajánlatát az ajánlatkérő által megjelölt időpontig fenntartja.

(4) Amennyiben valamelyik ajánlattevő ajánlatát nem tartja fenn, az ajánlati kötöttség lejártának eredeti időpontját követően az eljárás további részében az értékelés során ajánlatát figyelmen kívül kell hagyni.

(5) Amennyiben a döntéshozó által aláírt döntés az ajánlati kötöttség lejártát megelőző munkanap 10 óráig az MJF részére nem érkezik meg, az MJF vezetője jogosult az ajánlattevők ajánlatainak meghatározott időpontig történő további fenntartása iránt a bírálóbizottság kezdeményezése hiányában is intézkedni.

7. A szerződés megkötése

32. § (1) A közbeszerzési eljárás eredményeként kötendő szerződést az MJF készíti el a közbeszerzési dokumentumok részeként kiadott szerződéstervezet vagy szerződéses feltételek, szükség esetén a tárgyalási jegyzőkönyv, valamint az ajánlat tartalmának megfelelően.

(2) Az MJF az ajánlat alapján véglegezett szerződést írásbeli összegezés megküldését követő öt munkanapon belül továbbítja pénzügyi ellenjegyzésre. A jogi ellenjegyzésre a pénzügyi ellenjegyzést követően kerül sor.

(3) Amennyiben a szerződésben kikötött felelősségbiztosítást, tanúsítványt, hatósági igazolást a nyertes ajánlattevő csak az írásbeli összegezés megküldését követően köteles rendelkezésre bocsátani, úgy csak ezt követően kerülhet sor a szerződés pénzügyi és jogi ellenjegyzésére.

33. § A pénzügyi ellenjegyző a szerződést két munkanapon belül ellenjegyzéssel látja el, majd a szerződés jellegétől függően – a jogi ellenjegyzést követően – szakmai ellenjegyzés céljából haladéktalanul továbbítja azt a szakterület részére.

34. § A szakmai ellenjegyző a szerződést ellenjegyzéssel látja el, majd az iratokat visszaküldi a Pénzügyi Főosztály részére. A Pénzügyi Főosztály az iratokat a kötelezettségvállaló részére haladéktalanul felterjeszti aláírásra.

35. § (1) A kötelezettségvállaló az aláírását követően az iratokat az MJF-nek visszaküldi.

(2) A szerződésnek a szerződő féllel történő aláíratásáról, illetve az aláírt szerződések egyes példányainak a szerződésben megjelölt személyeknek, illetve szervezeti egységeknek történő megküldéséről az MJF gondoskodik.

IV. Fejezet

A szerződések teljesítésével kapcsolatos feladatok, a szerződés módosítása

36. § (1) A szakterület vezetője köteles figyelemmel kísérni és ellenőrizni a közbeszerzési eljárás eredményeként megkötött szerződés teljesítését, ennek keretében köteles gondoskodni a Minisztériumot terhelő szerződésben foglalt kötelezettségek teljesítéséről, valamint köteles az esetleges teljesítési akadályról, szerződésszegésről az MJF-et értesíteni a Kbt. 142. §-ában foglaltak teljesítéséhez.

(2) A szakterület vezetője a teljesítésigazolásról, illetve a teljesítésigazolás kiállításának megtagadásáról – az erről szóló okirat másolatának megküldésével – négy munkanapon belül írásban értesíti az MJF-et.

37. § A Kbt. 43. § (1) bekezdés f) pontjában meghatározott, a szerződés (rész)teljesítéséről szóló információk közzététele, valamint a szerződés teljesítésére vonatkozó tájékoztatás iránt – a szakterület vezetőjének és a Pénzügyi Főosztály vezetőjének tájékoztatása alapján – az MJF intézkedik.

38. § (1) Amennyiben a szerződésben teljesítési biztosíték került kikötésre, a teljesítési biztosíték visszafizetési feltételeinek vizsgálata – a teljesítésigazolások alapján – a Pénzügyi Főosztály feladata.

(2) Amennyiben a teljesítésigazolások alapján nem állapítható meg kétséget kizáróan a teljesítési biztosíték visszafizethetősége, a Pénzügyi Főosztály megkeresése alapján az MJF beszerzi a teljesítésigazolásra jogosult személytől az arra vonatkozó tájékoztatást, hogy a szerződő féllel szemben a szerződés teljesítéséből eredően szükséges-e követelést érvényesíteni a teljesítési biztosíték terhére.

(3) A Pénzügyi Főosztály a tájékoztatás figyelembevételével intézkedik a teljesítési biztosíték visszafizetése iránt.

39. § (1) A közbeszerzési eljárások keretében megkötött szerződések módosítására kizárólag a Kbt. 141. §-ában meghatározott feltételek figyelembevételével van lehetőség.

(2) A szerződés módosításának kezdeményezésére a 8. §-ban írtakat kell megfelelően alkalmazni azzal, hogy a feljegyzésben részletesen be kell mutatni a szerződésmódosítás indokait, és csatolni kell az indokok alátámasztását szolgáló dokumentumokat.

(3) A szerződésmódosítás elkészítésére egyebekben a 32–35. §-ban foglaltakat kell megfelelően alkalmazni.

(4) Amennyiben a szerződésmódosításhoz más szerv vagy személy egyetértése, nyilatkozata, tanúsítvány beszerzése szükséges, arról az MJF gondoskodik.

(5) Az MJF a szerződésmódosítás aláírt példányainak kézhezvételét követően két munkanapon belül gondoskodik a Kbt. 37. § (5) bekezdésében meghatározott hirdetmény elkészítéséről és határidőben történő feladásáról.

40. § A szerződés megszüntetésére a 39. § (2)–(5) bekezdéseiben foglaltakat kell megfelelően alkalmazni.

V. Fejezet

A központosított közbeszerzési eljárások második részére vonatkozó rendelkezések

41. § A központosított közbeszerzési rendszerről, valamint a központi beszerző szervezet feladat- és hatásköréről szóló 168/2004. (V. 25.) Korm. rendelet 27/B. §-a szerinti keretmegállapodásos eljárás második részének (a továbbiakban: központosított közbeszerzési eljárás második része) lebonyolítása során a III. Fejezetben foglaltakat a Kbt. 104–105. §-a, valamint a vonatkozó keretmegállapodás figyelembevételével, a jelen fejezetben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

42. § (1) A beszerzési igény meghatározása, valamint a termék kiválasztása, továbbá annak megítélése, hogy melyik termék felel meg a Minisztérium mint ajánlatkérő igényének, a szakterület feladata.

(2) A szakterület meghatározza a beszerzés tárgyát, és áttekinti a Közbeszerzési Portál adatbázisából, hogy a beszerzés tárgya hatályos központosított közbeszerzési eljárás keretében kötött keretmegállapodás terhére beszerezhető-e.

43. § Amennyiben a beszerzési igény kielégítése a központosított közbeszerzési eljárás alapján megkötött keretmegállapodás terhére nem történhet meg, a Minisztérium a beszerzést saját hatáskörben valósítja meg.

44. § Amennyiben a beszerzésnek közbeszerzési szempontból akadálya nincsen, az MJF gondoskodik az igénybejelentésről a Közbeszerzési Portálon. A központosított közbeszerzési eljárás második része a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság általi jóváhagyását és visszaigazolását követően indítható meg.

45. § (1) A nemzetközi utazásszervezések körébe tartozó szolgáltatások megrendelését a kezdeményező szervezeti egység – amennyiben az adott beszerzési igény a Minisztérium kiutazási és fogadási tervében szerepel – a Pénzügyi Főosztály részére közvetlenül megküldendő feljegyzéssel kezdeményezi.

(2) A tárgyi költségvetési évre vonatkozó kiutazási és fogadási terv elfogadását követően felmerülő igény esetén a kezdeményezéshez a közigazgatási államtitkár jóváhagyása szükséges.

(3) A verseny újraindítását és a megrendelést a Pénzügyi Főosztály a szolgáltatók vonatkozó ajánlatait tartalmazó online utazási foglalási rendszer útján valósítja meg.

46. § A Minisztérium beszerzései során – az Állami Protokoll kiadási előirányzata felhasználásának szabályairól szóló 2258/2000. (X. 31.) Korm. határozatban foglalt feladatok végrehajtása érdekében és az ezzel összefüggő kiadások kivételével – a büntetés-végrehajtási szervezet részéről a központi államigazgatási szervek és a rendvédelmi szervek irányában fennálló egyes ellátási kötelezettségekről, a termékek és szolgáltatások átadás-átvételének és azok ellentételezésének rendjéről szóló 44/2011. (III. 23.) Korm. rendeletben foglaltak szerint jár el.

47. § A Minisztérium a kormányzati kommunikációs szolgáltatások és az azokhoz kapcsolódó kommunikációs termékek és szolgáltatások beszerzése során a Nemzeti Kommunikációs Hivatalról és a kormányzati kommunikációs beszerzések központosított közbeszerzési rendszeréről szóló 247/2014. (X. 1.) Korm. rendeletben foglaltak szerint jár el.

48. § A Minisztérium a kötelezően biztosítandó központosított informatikai és elektronikus hírközlési szolgáltatások beszerzése tekintetében a központosított informatikai és elektronikus hírközlési szolgáltatásokról szóló 309/2011. (XII. 23.) Korm. rendeletben foglaltak szerint jár el.

VI. Fejezet

A nettó egymillió forintot elérő vagy meghaladó, de a nemzeti értékhatárokat el nem érő értékű beszerzések

49. § (1) A nettó egymillió forintot elérő vagy meghaladó, de a nemzeti értékhatárokat el nem érő értékű, a Kbt. 8. § (2)–(6) bekezdésében meghatározott tárgyra irányuló beszerzésének megvalósításakor a Minisztérium az ajánlattételre felhívandó gazdasági szereplők kiválasztásakor az ajánlattételre felhívandó gazdasági szereplőket – lehetőség szerint – az ajánlatkérő székhelye (telephelye) vagy a szerződés tárgyát képező szolgáltatás, árubeszerzés vagy építési beruházás teljesítésének helye szerinti mikro-, kis- vagy középvállalkozások közül választja ki.

(2) Az egyes beszerzések megvalósításakor különös figyelemmel kell lenni a részekre bontás tilalmára.

50. § A Minisztérium minden évben június 30-i állapotra, valamint december 31-i állapotra 10 munkanapon belül adatszolgáltatást teljesít az e fejezet szerinti beszerzéseiről a közbeszerzésekért felelős miniszternek.

Az adatszolgáltatás tartalmazza a beszerzések

a) tárgyát,

b) nettó értékét,

c) szerződéskötési időpontját, valamint

d) az ajánlattételre felhívott gazdasági szereplők nevét és címét és

e) az ajánlatkérővel szerződést kötő fél megnevezését.

VII. Fejezet

Záró rendelkezések

51. § Az utasítás végrehajtásához szükséges formanyomtatványokat és tájékoztatókat a gazdasági vezető a Minisztérium intranet hálózatán közzéteszi.

52. § Ez az utasítás a közzétételét követő 15. napon lép hatályba.

53. §2

1

Az utasítást az 5/2021. (XI. 18.) MK utasítás 3. §-a hatályon kívül helyezte 2021. november 19. napjával.

2

Az 53. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére