• Tartalom

1/2018. (II. 23.) BM OKF utasítás

1/2018. (II. 23.) BM OKF utasítás

a hivatásos katasztrófavédelmi szervek szellemitulajdon-kezelési szabályzatáról1

2018.02.25.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontja és a tudományos kutatásról, fejlesztésről és innovációról szóló 2014. évi LXXVI. törvény 33. § (1) bekezdése alapján kiadom az alábbi utasítást:

1. § A szabályzat személyi hatálya kiterjed

a) a hivatásos katasztrófavédelmi szervekkel hivatásos, tisztjelölti, közalkalmazotti, kormánytisztviselői, munka- vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban álló személyekre (a továbbiakban: állománytagok), függetlenül attól, hogy az érintett állománytagoknak munkaköri kötelezettsége-e szellemi alkotás létrehozása,

b) azokra a személyekre, akik a hivatásos katasztrófavédelmi szervek szervezeti keretein belül, illetve tudományos kutatásban, szakmai gyakorlaton a hivatásos katasztrófavédelmi szervekkel együttműködve, vagy a katasztrófavédelem egyéb feladatainak megvalósításában résztvevőként nem munkaköri kötelezettség alapján szellemi alkotást hoznak létre – ideértve a szakdolgozat készítésével összefüggő kutatásokat –, és előzetesen, külön nyilatkozattal a szabályzat rendelkezéseit magukra nézve kötelezőnek ismerik el,

c) a hivatásos katasztrófavédelmi szervvel tanulmányi ösztöndíj szerződéses jogviszonyban álló azon személyekre, akik külön nyilatkozattal a szabályzat rendelkezéseit magukra nézve kötelezőnek ismerik el.

2. § Az utasítás hatálya nem terjed ki a hivatásos katasztrófavédelmi szerv állománytagjának magánúton folytatott tanulmányai – ideértve a hivatásos katasztrófavédelmi szervvel kötött, nem katasztrófavédelmi vagy közszolgálati ismeretek megszerzésére irányuló tanulmányi szerződés alapján folytatott tanulmányokat is – során keletkezett szellemi alkotásokra, kivéve, ha a tanulmányok folytatása során készítendő szellemi alkotás tartalma a katasztrófavédelem szervezetéhez, működéséhez vagy feladatköréhez kapcsolódik.

3. § Az utasítás tárgyi hatálya alá tartozik valamennyi, a szabályzat hatálya alá tartozó személy által folytatott tevékenység során létrehozott

a) szellemi alkotás, amelyre iparjogvédelmi oltalom szerezhető, ideértve azt is, amikor a hasznosítási célok, lehetőségek függvényében a megfelelő oltalom megszerzése helyett e megoldások titokban tartása célszerű,

b) szerzői mű,

c) know-how, amely írásban vagy elektronikus módon rögzítve rendelkezésre áll,

d) védjegyek és egyéb árujelzők, amelyek közvetlenül kapcsolódnak az a) pont szerinti szellemi alkotásokhoz,

e) kutatási tevékenység során keletkezett olyan információk, megoldások vagy adatok, amelyekre iparjogvédelmi oltalom sem szerezhető, és know-how-nak sem minősülnek, de amelyeknek nyilvánosságra hozatala, illetéktelenek által történő megszerzése vagy felhasználása mégis sértené, illetve veszélyeztetné a hivatásos katasztrófavédelmi szerv jogos érdekeit, és ezért üzleti titokként kezelendőek feltéve, hogy a kinevezési okmányban, munkaszerződésben vagy a munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyt létrehozó szerződésben, illetve a hallgatók által teendő nyilatkozatokban utalás történt mindezen információk üzleti titok jellegére, és kötelezettségként előírták azok titokban tartását,

f) minden olyan egyéb szellemi alkotás, amelyet a hivatásos katasztrófavédelmi szerv és a harmadik személy közötti megállapodás a szabályzat hatálya alá rendel,

és amelyek tekintetében a szolgálati vagy az alkalmazotti jelleg megállapítható.

4. § A hivatásos katasztrófavédelmi szervek szellemitulajdon-kezelési szabályzatát a Melléklet tartalmazza.

5. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

6. § Az utasítás hatálybalépésétől számított 60 napon belül a BM OKF Informatikai Főosztálya intézkedik a képfelvételek, videofelvételek és cikkek tárolására és nyilvántartására szolgáló, a központi szervnél és a területi szerveknél egyaránt alkalmazható informatikai háttér megteremtése érdekében.

7. § Az utasítás hatálybalépésétől számított 60 napon belül a szervezeti elemek vezetői felülvizsgálják és szükség szerint kiegészítik az alárendeltségükbe tartozó szakirodalmi művek, kép- és hangfelvételek készítésével, szoftverfejlesztéssel foglalkozó állománytagok munkaköri leírását.

8. §2

Melléklet az 1/2018. (II. 23.) BM OKF utasításhoz

A hivatásos katasztrófavédelmi szervek szellemitulajdon-kezelési szabályzata

I. A szabályzat célja

1. A szellemitulajdon-kezelési szabályzat (a továbbiakban: szabályzat) célja, hogy

a) elősegítse a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, a területi és területi jogállású hivatásos katasztrófavédelmi szervek (a továbbiakban: hivatásos katasztrófavédelmi szervek) állományába, illetve a szabályzat hatálya alá tartozó egyéb személyek (a továbbiakban: alkotó) által létrehozott szellemi alkotások hatékony módon történő értékelését és nyilvántartását, a szellemi alkotások létrehozásához felhasznált ráfordítások kimutatását;

b) meghatározza a hivatásos katasztrófavédelmi szervek részvételével kötendő – a hivatásos katasztrófavédelmi szerveknek a szellemi alkotásokhoz fűződő jogait érintő – szerződéskötés feltételeit, illetve e szerződések megkötésénél különös figyelmet érdemlő szempontokat;

c) amennyiben a későbbi hasznosítási szempontokat figyelembe véve ez indokolt, a szellemi alkotásokhoz fűződő jogokat a jogszabályok adta keretek között a lehető legteljesebb mértékben a hivatásos katasztrófavédelmi szervek szerezzék meg;

d) biztosítsa a szellemi alkotások megfelelő jogi oltalomban történő részesítését;

e) elősegítse a szellemi alkotások megfelelő módon történő hasznosítását, továbbfejlesztését;

f) rögzítse a szellemi tulajdon átruházásának, hasznosítása engedélyezésének, illetve nem pénzbeli vagyoni hozzájárulásként hasznosító vállalkozás tulajdonába adásának általános feltételeit, továbbá az ilyen hasznosító vállalkozásban szerzett vagyoni részesedés kezelésének elveit;

g) meghatározza a harmadik személy kizárólagos rendelkezése alá tartozó szellemi tulajdoni, vagyoni jogok saját fejlesztésre alapított szellemi tulajdonnal való együttes hasznosításának, illetve kezelésének rendjét;

h) meghatározza, hogy az alkotók a hasznosításból származó díjakból és bevételekből milyen módon részesedjenek.

II. Értelmező rendelkezések

2. A szabályzat alkalmazása során

a) szellemi alkotás: azok az alkotások, műszaki megoldások, amelyek alkalmasak arra, hogy iparjogvédelmi oltalom tárgyát képezzék, vagy amelyek jogszabály erejénél fogva szerzői jogi védelem alatt állnak, ideértve azt is, amikor a hasznosítási célok, lehetőségek függvényében a megfelelő oltalom megszerzése helyett e megoldások titokban tartása célszerű. Ide tartozik továbbá a know-how, amit a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény szintén szellemi alkotásként véd.

b) szellemi tulajdon: a szellemi alkotások tekintetében fennálló, a tulajdonjoghoz hasonló abszolút szerkezetű jogviszony, amely az iparjogvédelmi oltalom megszerzésével, vagy azon lépések megtételével jön létre, amelyek az adott szellemi alkotás titokban tartását szolgálják, illetve amely jogviszony szerzői művek esetében a szellemi alkotás létrehozásával keletkezik.

c) szellemi vagyon: a szellemi tulajdonon és immateriális javak, szerzői jogi védelem tárgya alá eső művek tekintetében különösen az irodalmi, tudományos és művészeti alkotások és az ehhez kapcsolódó jogosultságok (szerzői, előadói, felhasználói), továbbá a szintén vagyoni értékkel bíró, ám alkotási folyamatot rendszerint nélkülöző, iparjogvédelmi oltalommal védett árujelzők (védjegyek és földrajzi árujelzők) vagy az ilyen oltalomban nem részesíthető egyéb javak, pl. a goodwill.

d) hivatásos katasztrófavédelmi szervnél létrejött szellemi alkotás: hivatásos katasztrófavédelmi szervnél létrejött szellemi alkotás, továbbá a szerzői jogi védelem tárgya alá eső irodalmi, tudományos és művészeti alkotások, amelyek esetében a szolgálati – munkaköri kötelezettség körébe eső – vagy az alkalmazotti jelleg megállapítható.

e) szolgálati találmány: annak a találmánya, akinek a hivatásos katasztrófavédelmi szervvel fennálló foglalkoztatási jogviszonyából folyó kötelessége, hogy a találmány tárgykörébe eső megoldásokat dolgozzon ki; a szolgálati találmányra a szabadalom a feltaláló jogutódjaként a munkáltatót illeti meg.

f) alkalmazotti találmány: annak a találmánya, aki anélkül, hogy ez a hivatásos katasztrófavédelmi szervvel fennálló foglalkoztatási jogviszonyából eredő kötelessége lenne, olyan találmányt dolgoz ki, amelynek hasznosítása munkáltatója tevékenységi körébe tartozik.

III. A szabályzat hatálya alá tartozó szellemi alkotáshoz kapcsolódó jogok, a jogok védelmével kapcsolatos elvek és következmények

3. A hivatásos katasztrófavédelmi szerveknél folyó kutatómunka eredményeként létrejövő szellemi alkotásokhoz fűződő valamennyi jog – jogszabály vagy szerződés ettől kifejezetten eltérő rendelkezésének hiányában – a hivatásos katasztrófavédelmi szervet illeti meg.

4. A közfinanszírozású kutatásfejlesztési támogatással megvalósított projekt kedvezményezettje köteles gondoskodni arról, hogy a projekt keretében létrejött szellemi alkotással kapcsolatos, a jogszabályok adta keretek közötti lehető legteljesebb jogosultságok a hivatásos katasztrófavédelmi szervre szálljanak át.

5. A hivatásos katasztrófavédelmi szerv képviseletében eljáró személyek kötelesek a tőlük elvárható fokozott gondossággal eljárni olyan szerződések megkötésekor, illetve olyan jognyilatkozatok megtételekor, amelyek befolyásolhatják a hivatásos katasztrófavédelmi szervnek a szellemi alkotásokhoz fűződő jogokra vonatkozó jogszerzését vagy az ezekkel való rendelkezés jogát. A szellemi termék előállítására irányuló szolgáltatási szerződések megkötése során mindig figyelemmel kell lenni a szerzői jogok rendezésére.

6. A szellemi alkotás előállításával járó munkakörök betöltői tekintetében a munkáltatói jogkör gyakorlója köteles gondoskodni arról, hogy e tevékenységet a munkaköri leírás tartalmazza.

7. A hivatásos katasztrófavédelmi szerv képviseletében eljáró személyek kötelesek gondoskodni arról, hogy bármilyen más személlyel, intézménnyel vagy szervvel közösen folytatandó kutatási tevékenység megkezdése előtt írásban rögzítésre kerüljenek az együttműködés feltételei (támogatási, konzorciumi szerződés), amelyben az esetlegesen létrejövő szellemi alkotásokhoz fűződő jogok sorsáról is rendelkezni kell.

8. A hivatásos katasztrófavédelmi szervnek törekednie kell a szabályzat hatálya alá nem tartozó, egyéb hasznosítható szellemi alkotásokhoz fűződő jogok megszerzésére, és egyúttal meg kell tennie a szükséges lépéseket a szellemi alkotás hasznosítása érdekében.

9. Ha a hivatásos katasztrófavédelmi szerv a szellemi alkotást más intézménnyel vagy szervvel együttműködve dolgozza ki, a szellemi alkotáshoz fűződő jogok az együttműködők között olyan arányban oszlanak meg, amely tükrözi a szellemi alkotás elkészítéséhez szükséges közreműködés arányát. Ezt az arányt a felek között szerződésben kell meghatározni.

10. Amennyiben a közreműködés aránya a szerződésben nem rögzíthető, a közösen folytatott tevékenységről rendszeres, jól dokumentált és a közreműködő kutatók által aláírt jegyzőkönyvet kell vezetni, amelyben rögzítik az egyes közreműködők által végzett tevékenységet.

11. A hivatásos katasztrófavédelmi szerv jogosult a szabályzat alapján neki felajánlott szellemi alkotás visszautasítására. A hibás vagy nem megfelelően létrehozott alkotás felajánlása esetén a hivatásos katasztrófavédelmi szerv lehetőség szerint felhívja az alkotót a szellemi alkotás kijavítására, vagy új alkotás előállítására.

IV. A találmányok általános szabályai

12. Szabadalmaztatható minden új, feltalálói tevékenységen alapuló, iparilag alkalmazható találmány.

13. Feltaláló az, aki a találmányt megalkotta. Ha többen közösen alkották a találmányt, a feltalálók szerződési részarányát – ellenkező, dokumetált megjelölés hiányában – egyenlőnek kell tekinteni.

14. Az utasítás hatálya alá tartozó jogviszonyban szolgálati és alkalmazotti találmány hozható létre.

15. A szolgálati találmányra a szabadalom a hivatásos katasztrófavédelmi szervet mint munkáltatót illeti meg. A megszerzett vagyoni jogok a munkáltató személyében bekövetkezett jogutódlás esetén átszállnak a munkáltató jogutódjára.

16. Az alkalmazotti találmányra a szabadalom a feltalálót illeti meg, a hivatásos katasztrófavédelmi szerv mint munkáltató azonban jogosult a találmány hasznosítására. A munkáltató hasznosítási joga nem kizárólagos, a munkáltató hasznosítási engedélyt nem adhat. A hasznosítási jog a munkáltató megszűnése vagy szervezeti egységének kiválása esetén a jogutódra száll át, egyébként másra nem szállhat, illetve nem ruházható át.

17. Szabadalmi bejelentés közzététele előtt a találmányt a hivatásos katasztrófavédelmi szerv csak a feltaláló, illetve jogutódja írásbeli hozzájárulásával hozhatja nyilvánosságra.

V. Szerzői művekkel kapcsolatos rendelkezések

18. Eltérő megállapodás hiányában a mű átadásával a vagyoni jogokat a szerző jogutódjaként a munkáltató szerzi meg, ha a mű elkészítése a szerző foglalkoztatási jogviszonyból folyó kötelessége. Ezen vagyoni jogok a munkáltató személyében bekövetkezett jogutódlás esetén átszállnak a munkáltató jogutódjára.

19. A szerzőt megfelelő díjazás illeti meg, ha a munkáltató a felhasználásra másnak engedélyt ad, vagy a művel kapcsolatos vagyoni jogokat másra átruházza.

20. A szerző foglalkoztatási jogviszonyból folyó kötelessége teljesítéseként megalkotott művel kapcsolatos valamennyi jognyilatkozatot írásba kell foglalni.

21. A hivatásos katasztrófavédelmi szervnél végzett tevékenységgel összefüggésben elkészített szakirodalmi mű abban az esetben minősül szolgálati műnek, amennyiben munkaköri leírás a szakirodalmi mű (például oktatási jegyzet, tankönyv egyes fejezetei) elkészítését kifejezetten az alkotó kötelezettségévé teszi.

VI. Képfelvételekkel kapcsolatos szerzői jogi kérdések

22. A BM OKF Kommunikációs Szolgálat állományába tartozó munkatársak, a megyei katasztrófavédelmi szóvivő, valamint a helyettesítésére kijelölt személy, továbbá a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság állományába tartozó Videócsoport munkatársainak munkaköri leírásában rögzíteni kell, hogy „A rendelkezésére bocsátott fényképezőgéppel, mobiltelefonnal, illetve videókamerával fotókat, videókat készít.”

23. A kommunikációs tevékenységet nem végző, eseti jelleggel azonban felvételeket készítő állománytagok munkaköri leírásában rögzíteni kell: „A rendelkezésére bocsátott fényképezőgéppel vagy mobiltelefonnal a szervezet tevékenységét bemutató képfelvételeket készít, amelyekre a felvételek szolgálati elöljáró általi átvétele esetén a szerzői jog a munkáltatót illeti meg”.

24. A munkaköri leírás alapján képfelvétel készítésére nem kötelezett állománytagok is jogosultak a hivatásos katasztrófavédelmi tevékenység dokumentálása céljából képfelvételt készíteni, és azt a munkáltató részére felajánlani. Amennyiben az állománytag a képfelvételt harmadik személy részére kívánja felajánlani, a felajánlást elsődlegesen a munkáltató felé kell megtenni. A képfelvétel-készítés a szolgálati feladat ellátását nem akadályozhatja, nem sérthet üzleti titkot.

25. A foglalkoztatási jogviszonyban a munkaköri kötelezettség részeként rögzített képfelvételek tekintetében a mű átadásával a vagyoni jogokat a szerző jogutódjaként a munkáltató szerzi meg. A munkáltató azonban kiállítás, fotópályázat vagy egyéb, hasonló, a szerzőt megillető kiállítási jog gyakorlásának körébe tartozó esemény erejéig a készített felvételt a szerző rendelkezésére bocsátja. Amennyiben a kiállításon a szerző pénzbeli juttatásban részesül, arra a 85. pont rendelkezéseit kell alkalmazni. Amennyiben a munkáltató a művekből kiállítást rendez, a mű kiállításához a szerző előzetes engedélye szükséges.

26. A műveknek a szolgálati elöljáró általi elfogadásával a munkáltató megszerzi a szerzői jogot.

27. A képfelvételek nyilvánosságra hozatala vagy harmadik fél részére történő átadása esetén a kép készítőjének nevét minden esetben fel kell tüntetni.

VII. Szoftverek

28. Amennyiben a szoftverfejlesztés az állománytag munkaköri leírásában foglalt feladata, a létrehozott programok szerzői jogát a munkáltató szerzi meg. A munkáltató felhasználási joga magában foglalja a szoftver archiválását, a belső gyártási vagy fejlesztési felhasználást, tehát az átdolgozást is.

29. A szoftverfejlesztést végző informatikus munkaköri leírásában rögzíteni kell: „A létrehozott programok szerzői jogát a munkáltató szerzi meg, a vonatkozó jogszabályok és a hivatásos katasztrófavédelmi szervek szellemitulajdon-kezelési szabályzatának megfelelően.”

30. A szoftver fogalmába tartoznak a szoftverfejlesztés egyes fázisainak dokumentumai is.

31. A szoftver dokumentáció önállóan is lehet szerzői jogvédelem tárgya, függetlenül attól, hogy a kifejlesztés során végül is annak megfelelő program születik-e. A dokumentációnak tartalmánál fogva kell arra irányulnia, hogy a fejlesztés folyamatában része legyen a program kialakításának, illetve arra elvileg alkalmas legyen.

32. A munkáltató hivatásos katasztrófavédelmi szerv a felhasználásra másnak engedélyt adhat, vagy a művel kapcsolatos vagyoni jogokat másra átruházhatja a szerző engedélye nélkül, a szerzőt ilyen esetben nem illeti meg díjazás.

33. Visszafejtésre a szerző engedélye nélkül is lehetőség van akkor, ha az elengedhetetlen az önállóan megalkotott szoftvernek más szoftverekkel való együttes működtetéséhez szükséges információ megszerzése érdekében. E műveleteket azonban kizárólag a hivatásos katasztrófavédelmi szervnél arra munkakörénél fogva jogosult személy végezheti el. A felhasználási cselekményeket a szoftvernek azokra a részeire kell korlátozni, amelyek az együttes működtetés biztosításához szükségesek.

34. A megszerzett információt a hivatásos katasztrófavédelmi szerv nem használhatja fel az önállóan megalkotott szoftverrel való együttes működtetésen kívüli célra, továbbá mással nem közölheti, kivéve, ha az önállóan megalkotott szoftverrel való együttes működtetés ezt szükségessé teszi, de semmi esetre sem használhatja fel a kifejezési formájában lényegében hasonló másik szoftver kifejlesztéséhez, előállításához és forgalomba hozatalához.

VIII. Kutatási engedély a hivatásos katasztrófavédelmi szerveknél

35. A hivatásos katasztrófavédelmi szervek állományába tartozó személy által végzett kutatás esetén – a szakmai cikkek előkészítését is ideértve – az állománytag a szolgálati út betartásával az állományilletékes parancsnokhoz kutatási engedély iránti kérelmet terjeszt elő. A kérelem tartalmazza a kutatás célját, a kutatási téma rövid leírását, a kutatás keretében megismerni kívánt anyagok megjelölését, továbbá folyamatban lévő ügy feldolgozása esetén az e tényre történő utalást. Az állományilletékes parancsnok a kutatási területtel érintett szakterület, továbbá – szükség esetén a belső adatvédelmi felelős írásbeli javaslata alapján – a kérelem általa történt kézhezvételétől számított 15 napon belül dönt a kutatás engedélyezéséről.

36. A kutatási engedély iránti kérelmet abban az esetben is be kell nyújtani, ha a hivatásos katasztrófavédelmi szerv állományába tartozó személy saját feladatkörébe tartozó ügyeket vagy témát kíván feldolgozni a kutatása során.

37. Amennyiben a hivatásos katasztrófavédelmi szerv észleli, hogy a kutatási téma kizárólag más hivatásos katasztrófavédelmi szervnél fellelhető anyagokra vonatkozik, a kérelmet továbbítja az engedélyezésben illetékes hivatásos katasztrófavédelmi szerv részére.

38. Amennyiben a kutatás több hivatásos katasztrófavédelmi szervnél fellelhető anyagra terjed ki, vagy a kutatási téma országos adatokra vonatkozik, az állományilletékes parancsnok az engedély iránti kérelmet továbbítja a BM OKF Humán Szolgálat Oktatásigazgatási és Kiképzési Főosztály (a továbbiakban: Főosztály) részére. A Főosztály a kérelmet megvizsgálja, és az engedélyezéshez a kutatással érintett szakterület, valamint szükség szerint az Ügyviteli Iroda vezetője, valamint a belső adatvédelmi felelős bevonásával javaslatot készít, melyet felterjeszt a BM OKF főigazgatója felé. A kutatási engedélyt a Főosztály javaslata alapján a BM OKF főigazgatója adja. A BM OKF-en abban az esetben is ezt az eljárási rendet kell alkalmazni, ha a kutatási kérelem kizárólag a BM OKF-re vonatkozó adatokra irányul.

39. Amennyiben a hivatásos katasztrófavédelmi szervet a katasztrófavédelem állományába nem tartozó személy kutatási célból megkeres, a megkeresett szerv felhívja a kutatót a 35. pontban meghatározott kérelem benyújtására. Amennyiben a kutató által megkeresett hivatásos katasztrófavédelmi szerv észleli, hogy a kutatási téma tekintetében a 36. vagy 37. pont alapján engedély kiadására nem illetékes, a kérelmet továbbítja az arra illetékes hivatásos katasztrófavédelmi szerv részére. Az engedélyezés további ügyintézése során az állománytagokra vonatkozó szabályok szerint kell eljárni.

40. A kutatási engedélyben rögzíteni kell a kutatási időszakot, a kutatási témát és a kutatással érintett szakterületeket. A kutatási engedélyben előírható, hogy a kutatás eredményeként létrejött alkotást annak benyújtása vagy nyilvánosságra hozatala előtt be kell mutatni az engedélyezőnek.

41. A kutató a kutatási engedély iránti kérelemhez csatolja a kitöltött, az 1. függelékben meghatározott titoktartási nyilatkozatot.

42. A kutató rendelkezésére bocsátott anyagokat a kutatással érintett szakterületnél iktatószám szerint dokumentálni kell.

IX. Szerződéses kapcsolatok

43. A hivatásos katasztrófavédelmi szerv által kötött kutatási szerződésekben rendezni kell

a) a kutatási eredmény létrehozásához szükséges legfontosabb szempontokat;

b) a hivatásos katasztrófavédelmi szervnél már rendelkezésre álló szellemi tulajdonhoz fűződő jogok megszerzésének lehetőségét olyan mértékig, ameddig az a szerződés alapján végzett kutatás eredményének hasznosításához szükséges;

c) az iparjogvédelmi oltalom megszerzésére irányuló bejelentés megtételére jogosult személyét, az ezzel kapcsolatos költségek viselését, a feleknek ehhez fűződő tájékoztatási kötelezettségét;

d) a hivatásos katasztrófavédelmi szervet milyen – elsősorban a további kutatás céljait szolgáló – jogosultságok illetik meg a megrendelt kutatási tevékenység eredményeként létrehozott szellemi alkotások tekintetében;

e) a titoktartási szabályokat;

f) a felelősségi viszonyokat.

X. Eljárási szabályok iparjogvédelmi oltalommal védhető szellemi alkotások tekintetében

44. A feltalálók a munkájuk során létrehozott szellemi alkotásaikat kötelesek haladéktalanul, a 2. függelékben foglalt szempontok szerint elkészített nyilatkozattal az állományilletékes parancsnoknak írásban jelenteni.

45. A szabályzat hatálya alá nem tartozó szellemi alkotás is felajánlható a munkáltatói jogkört gyakorló hivatásos katasztrófavédelmi szervnek, függetlenül attól, hogy az jogi oltalom alatt áll-e vagy sem. Ebben az esetben a hivatásos katasztrófavédelmi szerv dönt a neki felajánlott szellemi alkotás elfogadásáról vagy elutasításáról.

46. Az alkotó részéről történő ismertetést követően a hivatásos katasztrófavédelmi szerv 90 napon belül dönt a neki felajánlott szellemi alkotás elfogadásáról vagy elutasításáról, továbbá nyilatkozik arról, hogy a szolgálati találmányra igényt tart-e, illetve az alkalmazotti találmányt hasznosítani kívánja-e.

47. A döntés meghozatala érdekében a hivatásos katasztrófavédelmi szerv a találmány ismertetését megküldi a Katasztrófavédelmi Tudományos Tanács (a továbbiakban: Tudományos Tanács) elnökének.

48. A Tudományos Tanács elnöke – elsősorban a hivatásos katasztrófavédelmi szervek állományából – a találmány jellegének megfelelően legalább két főt kér fel a találmány szakértői értékelésére. Az így létrejött legalább háromfős ad hoc bizottság a 3. függelékben foglalt szempontok szerint 60 napon belül szakértői javaslatot készít, és azt megküldi a feltaláló állományilletékes parancsnoka részére.

49. Amennyiben a hivatásos katasztrófavédelmi szerveknél nem áll rendelkezésre kellő szakértelemmel rendelkező személy, külső szakértőt lehet felkérni a feladat ellátására.

50. A külső szakértő a munka megkezdését megelőzően a 4. függelék szerint titoktartási nyilatkozatot tesz.

51. A külső szakértő díjazását a feltaláló munkáltatója fizeti.

52. Az állományilletékes parancsnok a javaslat alapján meghozza a 45–46. pontban meghatározott döntést.

53. Az állományilletékes parancsnok írásban értesíti a feltalálót a szellemi alkotás elfogadásáról vagy elutasításáról.

54. Amennyiben a hivatásos katasztrófavédelmi szerv a jogok megszerzése mellett dönt, 30 napon belül köteles szabadalmi bejelentést tenni, köteles továbbá az általában elvárható gondossággal eljárni a szabadalom megszerzése érdekében. A szabadalmi bejelentés megtétele a BM OKF tekintetében a Hivatal, a területi és területi jogállású szervek vonatkozásában a jogtanácsos feladata. A bejelentéshez szükséges anyagok kidolgozásába a feltalálót be kell vonni.

55. A hivatásos katasztrófavédelmi szerv eltekinthet a szabadalmi bejelentés megtételétől, vagy a bejelentést visszavonhatja, ha a találmányt – annak elismerése mellett, hogy az az ismertetés átvételének időpontjában egyébként szabadalmaztatható lenne – titokban tartja, és üzleti titkot képező megoldásként hasznosítja. A hivatásos katasztrófavédelmi szerv e döntésről köteles írásban tájékoztatni az alkotót.

56. Vita esetén a hivatásos katasztrófavédelmi szervet terheli annak bizonyítása, hogy a megoldás az ismertetés átvételének időpontjában nem volt szabadalmaztatható.

57. Szolgálati találmány esetén a hivatásos katasztrófavédelmi szerv – az 55. pontban szabályozott eset kivételével – a szabadalom megadását kizáró eljárási cselekmény előtt köteles írásban felajánlani a feltalálónak a szabadalmi igény ingyenes átruházását. Az alkalmazotti találmány tekintetében a hivatásos katasztrófavédelmi szerv írásban nyilatkozik a hasznosítási jog kikötéséről vagy elengedéséről. A hivatásos katasztrófavédelmi szerv igényt tarthat a lemondás időpontjáig keletkezett készkiadásainak mértékéig terjedő részre, illetve az árbevétel 30 százalékára. A munkáltató az alkalmazotti találmányt csak a feltalálónak a találmány nyilvánosságra hozatalához való jogával összhangban hasznosíthatja.

58. A szolgálati találmánnyal a feltaláló rendelkezhet, ha a munkáltató ehhez írásbeli nyilatkozatban hozzájárul, vagy ha a munkáltató az 57. pont szerinti nyilatkozat megtételét elmulasztja.

59. Az 57. pontban foglalt rendelkezéseket nem kell alkalmazni, ha a feltaláló már méltányos összegű díjazásban részesült.

60. A szellemi alkotás értékelésére, illetve a szükséges oltalmak megszerzésére irányuló intézkedések megtételét követően vagy azokkal párhuzamosan a hivatásos katasztrófavédelmi szerv és az érintett alkotók kötelesek együttműködni, és minden tőlük telhetőt megtenni a szellemi alkotás hasznosítása érdekében.

61. A hivatásos katasztrófavédelmi szerv az összes körülmény mérlegelésével esetileg dönt a hasznosításról, így különösen a szellemi tulajdon hasznosító vállalkozásba történő apportálásáról, a hasznosítás más részére történő engedélyezéséről, illetve a szellemi tulajdonból eredő vagyoni jogok átruházásáról.

XI. Szerzői művekre vonatkozó eljárási szabályok

62. A szerzők a munkájuk során létrehozott szellemi alkotásaikat kötelesek haladéktalanul, az 5. függelékben foglalt szempontok szerint elkészített nyilatkozattal a szolgálati elöljáró útján az állományilletékes parancsnoknak írásban bejelenteni. A szoftverek tekintetében a 6. függelékben foglalt nyilatkozatot kell elkészíteni.

63. A hivatásos katasztrófavédelmi szerv a szerzői művek esetében a mű átadásával szerzi meg a szerzői vagyoni jogokat. A szerző részéről történő ismertetést követően az állományilletékes parancsnok 60 napon belül nyilatkozik a mű elfogadásáról, elutasításáról vagy kijavításra történő visszaadásról, továbbá dönt arról, hogy maga kíván-e gondoskodni a hasznosításról, vagy pedig az átadással megszerzett jogokat a szerzőre visszaruházza, amelynek következtében a szerző szabadon rendelkezhet a szellemi alkotással.

64. Amennyiben a hivatásos katasztrófavédelmi szerv az elfogadásra biztosított határidőn belül nem nyilatkozik, úgy a művet elfogadottnak kell tekinteni.

65. Amennyiben a mű megalkotása a szerzőnek szerződésben rögzített kötelezettsége, és a hivatásos katasztrófavédelmi szerv a művet kijavításra visszaadja, akkor a határidő a kijavított mű átadásától számít. Az így elkészített művet a hivatásos katasztrófavédelmi szerv indokolt esetben – megfelelő határidő meghatározásával – a szerzőnek további javítás céljából ismételten visszaadhatja.

66. A napi tevékenység során születő műveket, tehát az egyéni, eredeti jellegű kép- vagy videofelvételeket és cikkeket nem kell a hivatásos katasztrófavédelmi szerv vezetője elé terjeszteni, elegendő azokat a szolgálati elöljárónak felterjeszteni. Ezek tekintetében a szolgálati elöljáróhoz történő felterjesztés során nem kell az 5. függelékben foglalt nyilatkozatot elkészíteni. Cikkek esetén kizárólag magát a művet, képfelvétel, kép- és hangfelvétel esetén a felvételeket és az azokról készült jegyzéket kell átadni.

67. A 66. pont szerinti jegyzék tartalmazza

a) az alkotó nevét, beosztását, rendfokozatát,

b) a felvételek tárgyát, darabszámát,

c) a készítés helyét és exif adatok szerinti idejét,

d) átadás helyét és idejét,

e) a készítést elrendelő megnevezését,

f) az átvevő nevét,

g) az elfogadás vagy visszautasítás tényét, valamint

h) az alkotó és az átvevő aláírását.

XII. A szabályzat hatálya alá tartozó szellemi alkotásokkal kapcsolatos költségek viselése, a szellemi alkotások hasznosítási feltételei, a szerződésen alapuló jogátruházás

68. Az adott szellemi alkotás értékelésével, jogi oltalmának megszerzésére és hasznosítására, értékesítésére irányuló költséget a munkáltató hivatásos katasztrófavédelmi szerv viseli. E költségek alatt kell érteni különösen a szabadalmi hivatalok előtt esetlegesen eljáró külső szakértőknek a díjazását, a bejegyzési, vizsgálati és fenntartási díjakat, valamint a hivatásos katasztrófavédelmi szervnek az eljárással kapcsolatban felmerült valamennyi készkiadását is.

69. A szabályzat hatálya alá tartozó találmányból és szabadalmi oltalomból eredő jogok – a feltaláló személyhez fűződő jogai kivételével – a hivatásos katasztrófavédelmi szervre átszállnak.

70. A szabályzat hatálya alá tartozó szerzői vagyoni jogok nem ruházhatók át. A szerzői joghoz kapcsolódó szomszédos jogokra, és az adatbázis-előállítói jogokra nem terjed ki a jogátruházás tilalma. Felhasználási szerződéssel a felhasználási jogok a teljes védelmi időre kiterjeszthetők, harmadik személyre átengedhetők, kizárólagosan megszerezhetők.

71. Amennyiben a hivatásos katasztrófavédelmi szerv valamilyen közfinanszírozású támogatási forrást kíván igénybe venni kutatásfejlesztési tevékenysége folytatásához, köteles figyelembe venni a támogatási szerződésben megfogalmazott kötelezettségeket.

72. Konzorcium keretében létrejött szellemi alkotások esetében a hivatásos katasztrófavédelmi szerv köteles figyelembe venni a konzorciumi szerződésben megfogalmazottakat, továbbá, ha a konzorcium közfinanszírozású pályázatra pályázik, a projekt eredményeként létrejött szellemi alkotásokkal kapcsolatos jogokra vonatkozó – a hasznosítást is magába foglaló – megállapodást.

XIII. A szellemi vagyon nyilvántartása, szellemi alkotások kezelésére vonatkozó elvek és feladatok

73. A BM OKF-nél a BM OKF Hivatal, a területi és területi jogállású szerveknél az igazgató által írásban kijelölt szervezeti egység biztosítja a szellemi alkotások naprakész nyilvántartását. A nyilvántartás folyamatos sorszámmal ellátva tartalmazza az egyes alkotások alkotóját és azt a szervezeti egységet, amelynek állományába az alkotó tartozik, az alkotásokhoz kapcsolódó bejelentéseket, a kapcsolódó szabadalmi és egyéb iparjogvédelmi bejelentéseket, az utóbbi bejelentések alapján megadott oltalmak adatait, az alkotásokhoz kapcsolódó hasznosítási szerződéseket, a hasznosításokhoz kapcsolódó díjfizetési vonzatokat és azok esedékességeit.

74. Nem kell nyilvántartásba venni a 76. pontban meghatározott önálló nyilvántartásban szereplő szerzői műveket, továbbá az Informatikai Biztonsági Szabályzat alapján nyilvántartott szoftvereket.

75. A nyilvántartás vezetője a nyilvántartási kötelezettség alá eső, elfogadott szellemi alkotások adatait folyamatosan rögzíti a nyilvántartásban, gondoskodik az abban szereplő dokumentumok naprakészségéről, az egyedi dokumentumok megőrzéséről, a betekintésről nyilvántartást vezet, továbbá gondoskodik arról, hogy a szabadalmi oltalom megszerzése előtt megjelenő tudományos kiadványokban az érintett találmányról újdonságrontó publikáció ne jelenjen meg.

76. A képfelvételek, videofelvételek és a szerzői műnek minősülő cikkek nyilvántartását a BM OKF tekintetében a Kommunikációs Szolgálat, a területi szerveknél a szóvivő, a területi jogállású szerveknél az arra kijelölt állománytag végzi.

77. A nyilvántartás kép- és videofelvételek esetén albumonként tartalmazza legalább a szerző megjelölését, a téma címét, rövid leírását, a helyszínt és a készítési dátumot.

78. A cikkek tekintetében a nyilvántartás legalább a címet, a dátumot és a cikk megjelenési helyét, elektronikus megjelenés esetén a cikkre mutató linket tartalmazza.

79. A nyilvántartást a keresést és archiválást egyaránt lehetővé tevő adatbázisban kell elhelyezni, melynek informatikai hátterét a munkáltató biztosítja.

XIV. A hasznosításból befolyó díjak megosztása, az alkotók motiválása

80. A szellemi alkotás hasznosítása, értékesítése, felhasználása esetén az alkotót az e fejezetben meghatározott összegű díjazás illeti meg.

81. A jelen szabályzat alkalmazásában a hasznosításból, értékesítésből, felhasználásból származó díjazás alapja a következő:

a) a hivatásos katasztrófavédelmi szerv költségvetésében a találmányok szabadalmi oltalmára, a szakértők díjazására biztosított keretösszeg;

b) licenciaszerződés esetén: a hasznosítási jog ellenértékeként a licenciaszerződésben a licenciavevő által a hivatásos katasztrófavédelmi szervnek fizetendő licenciadíj, a licenciavevő által a hivatásos katasztrófavédelmi szerv javára teljesített bármilyen kifizetés és más pénzben kifejezhető előny, ide nem értve a licenciavevő által kutatási vagy egyéb szerződések alapján a hivatásos katasztrófavédelmi szervnek biztosított eszközöket, szolgáltatásokat, illetve jogokat;

c) találmány vagy szabadalom átruházási szerződés esetén: az átruházás ellenértékeként az átruházási szerződés szerint a vevő által a hivatásos katasztrófavédelmi szervnek fizetendő díj, a vevő által a hivatásos katasztrófavédelmi szerv javára teljesített bármilyen kifizetés és pénzben kifejezett előny, ide nem értve a vevő által kutatási vagy egyéb szerződések alapján a hivatásos katasztrófavédelmi szervnek biztosított eszközöket, szolgáltatásokat, illetve jogokat;

d) szerzői mű felhasználásának engedélyezése esetén: a felhasználás ellenértékeként a felhasználási szerződésbe a vevő által a hivatásos katasztrófavédelmi szervnek fizetendő díj, a vevő által a hivatásos katasztrófavédelmi szerv javára teljesített bármilyen kifizetés és pénzben kifejezett előny, ide nem értve a vevő által kutatási vagy egyéb szerződések alapján a hivatásos katasztrófavédelmi szervnek biztosított eszközöket, szolgáltatásokat, illetve jogokat.

82. A 81. pont b)–d) alpontja szerinti szerződésekre járó összeget a hivatásos katasztrófavédelmi szerv számlájára kell befizetni.

83. A befolyó összegből az adott szellemi alkotás értékelésével, jogi oltalmának megszerzésére és hasznosítására, értékesítésére irányuló munkáltató által már korábban kifizetett költségeket le kell vonni.

84. A költségek levonása utáni maradvány a szellemi alkotás létrehozásában közreműködő alkotó(k) és a hivatásos katasztrófavédelmi szerv között 50–50%-os arányban kerül felosztásra.

85. Az alkotó és a hivatásos katasztrófavédelmi szerv közötti aránytól az adott szerződés kifejezett rendelkezésével – az alkotó által az értékesítés sikeréhez való hozzájárulás mértékétől függően – az alkotó javára el lehet térni. Az eltérés eredményeként a hivatásos katasztrófavédelmi szerv részesedése nem lehet kevesebb, mint 33%. Az alkotó javára fizetendő hányad legkésőbb a díj beérkezését követő 30. munkanapig folyósításra kerül.

86. Alkalmazotti jellegű szellemi alkotások esetén a hivatásos katasztrófavédelmi szerv az alkotókkal felhasználási szerződést köt, melyben a díjfizetés mértékét a 83., valamint a 84. pontban szereplő százalékos megosztással összhangban kell végrehajtani.

87. Amennyiben a hivatásos katasztrófavédelmi szerv az alkotó által bejelentett és felajánlott szellemi alkotást nem fogadta el, akkor a hivatásos katasztrófavédelmi szervet – ha az írásos nyilatkozatában a szellemi alkotás hasznosítása esetén díjfizetést köt ki – a hasznosításból származó díj költségekkel csökkentett összegének 15%-a illeti meg.

88. Ha a szellemi alkotás hasznosítása nem eredményez bevételt, vagy a szellemi alkotást a hivatásos katasztrófavédelmi szerv saját tevékenységi körében hasznosítja, az alkotónak legalább a szellemi alkotás létrehozása során felmerült indokolt és igazolható költségeinek megfelelő járó összeget kell kifizetni. Az egyösszegű kifizetés meghatározását a költségvetési szakterület végzi.

XV. A szabályzat megsértése

89. Amennyiben a szabályzat hatálya alá tartozó alkotó a szabályzat tárgyát képező bármely szellemi alkotást a szabályzatban meghatározott módon nem jelenti be, illetve a hivatásos katasztrófavédelmi szerv javára nem ajánlja fel, vagy a szabályzat rendelkezéseit egyébként megszegi, a hivatásos katasztrófavédelmi szerv a munkajogi következmények alkalmazásán túlmenően a szellemi alkotáshoz fűződő valamennyi joga a bejelentés elmulasztásának észlelésekor haladéktalanul a hivatásos katasztrófavédelmi szervre száll át. Az alkotó a szellemi alkotás bármilyen módon történt korábbi hasznosításából a mulasztás észleléséig származó nettó (adózott) nyereségének 100%-át a hivatásos katasztrófavédelmi szerv részére köteles megfizetni.

1. függelék


Titoktartási nyilatkozat

TITOKTARTÁSI NYILATKOZAT
(tudományos kutatáshoz)


Alulírott ……………………………………, anyja neve: ……………………………, szül. hely: ………………………; szül. idő: …………………… az alábbi nyilatkozatot teszem:

Tudomásul veszem, hogy a(z) ……………………………… (hivatásos katasztrófavédelmi szerv megnevezése)-nál/-nél végzett kutatásaim során rendelkezésemre bocsátott dokumentumokat a kutatási engedélyben foglaltaknak megfelelően kezelem, amennyiben részemre kizárólag betekintést engedélyeztek, azt nem másolhatom le, arról képfelvételt nem készíthetek.

A kutatás céljából rendelkezésemre bocsátott anyagot nem vihetem ki a kutatási célra kijelölt helyiségből, annak tartalmát illetéktelen harmadik személy számára semmilyen formában nem szolgáltathatom ki. Amennyiben a kutatási engedélyben részemre másolatkészítést engedélyeztek, a másolatokat illetéktelenek által hozzá nem férhető helyen tárolom. A kutatás során a kutatás tárgyát nem érintő, tudomásomra jutott információkat illetéktelen harmadik személlyel nem közölhetem, nyilvánosságra nem hozhatom.

Tudomásul veszem, hogy bármely dokumentum, tény vagy adat illetéktelen harmadik személlyel történő szóbeli, írásbeli vagy bármilyen más úton történő közlése is a tény vagy adat kiszolgáltatásának, a tények, adatok oly módon történő továbbítása, melynek eredményeként az előre meg nem határozható számú illetéktelen harmadik személy tudomására juthat, nyilvánosságra hozatalnak minősül.

A tilalom nem terjed ki a kutatási eredményeknek az azok bemutatására szolgáló tudományos munkában történő felhasználására, valamint ezen mű publikálására, továbbá az azzal kapcsolatos nyilatkozatokra.

Tudomásul veszem, hogy a titoktartási kötelezettség és megsértésének következményei időbeli korlátozás nélkül terhelnek.

Tudomásul veszem, hogy a titoktartási kötelezettségem megszegésével okozott kárt köteles vagyok megtéríteni.


Dátum
………………………………………
aláírás

2. függelék


SZEMPONTOK
A SZELLEMI ALKOTÁS ISMERTETÉSÉRE,
AMELYRE IPARJOGVÉDELMI OLTALOM SZEREZHETŐ

a) a szellemi alkotás megnevezése;
b) a szellemi alkotás rövid leírása;
c) a szellemi alkotás létrehozásában közreműködő alkotó(k) neve a szellemi alkotás létrejöttekor;
d) az intézménnyel fennálló jogviszony megjelölése (utalni kell az alkotás szolgálati, alkalmazotti vagy egyéb jellegének elismerésére is);
e) ha a szellemi alkotást többen hozták létre, valamennyi közreműködő neve és a létrehozásban való közreműködésük aránya;
f) a szellemi alkotásra vonatkozóan, illetve azzal összefüggésben használnak-e olyan megkülönböztető képességgel rendelkező megjelölést, amely esetleg alkalmas arra, hogy védjegyoltalom tárgyát képezze;
g) a szellemi alkotás létrehozása során milyen ráfordítások történtek, az esetlegesen bevont külső erőforrások megnevezésével;
h) a szellemi alkotás létrehozásához felhasználtak-e valamilyen külső személytől/szervezettől származó anyagot vagy felszerelést;
i) létezik-e olyan szerződés vagy egyéb kötelezettség, amely hatással lehet a szellemi alkotáshoz fűződő jogokra;
j) a szellemi alkotással kapcsolatban az ismertetés időpontjáig az alkotó(k) részéről milyen adatok, információk kerültek nyilvánosságra (publikációk esetén a megjelenés időpontja, illetve lehetőség szerint a nyilvánosságra hozott anyag másolata);
k) az alkotó(k) rövid állásfoglalása a hasznosítási kilátásokról, illetve arról, hogy van-e, és ha igen, honnan mutatkozik érdeklődés a hasznosításra;
l) amennyiben az alkotás már ideiglenes vagy végleges oltalomban részesül, akkor az azt igazoló iratokat és a nyilatkozatot az oltalmi igénynek vagy egy részének a hivatásos katasztrófavédelmi szervre történő átruházásáról.

3. függelék


SZEMPONTOK A SZAKÉRTŐI JAVASLAT ELKÉSZÍTÉSÉHEZ
SZELLEMI ALKOTÁS ELFOGADÁSÁRÓL, ELUTASÍTÁSÁRÓL,
AMELYRE IPARJOGVÉDELMI OLTALOM SZEREZHETŐ

a) az oltalomképesség kérdése;
b) a megvalósíthatóság feltételei;
c) a hasznosítás lehetőségei;
d) várható műszaki-gazdasági előnyök;
e) indokolt-e az eltérés a szabályzatban rögzített általános díjazási feltételektől;
f) szolgálati vagy alkalmazotti jelleg megítélése;
g) a szellemi alkotás értékeléséhez milyen esetleges további információk, adatok (esetlegesen külső szakvélemények) szükségesek.

4. függelék


Titoktartási nyilatkozat

TITOKTARTÁSI NYILATKOZAT
(külső szakértő bevonása esetére)


Alulírott ……………………………………, anyja neve: ………………………………… szül. hely: …………………; szül. idő: ……………………… az alábbi nyilatkozatot teszem:

Tudomásul veszem, hogy az általam végzett szakértői tevékenység keretében a(z) …………………………………… (hivatásos katasztrófavédelmi szerv megnevezése) hivatalos helyiségében szakvéleményem megadása céljából rendelkezésemre bocsátott dokumentációt nem vihetem ki a helyiségből, nem másolhatom le, annak tartalmát illetéktelen harmadik személy számára semmilyen formában nem szolgáltathatom ki, nyilvánosságra nem hozhatom.

Tudomásul veszem, hogy bármely dokumentum, tény vagy adat illetéktelen harmadik személlyel történő szóbeli, írásbeli vagy bármilyen más úton történő közlése is a tény vagy adat kiszolgáltatásának, a tények, adatok oly módon történő továbbítása, melynek eredményeként az előre meg nem határozható számú illetéktelen harmadik személy tudomására juthat, nyilvánosságra hozatalnak minősül.

Tudomásul veszem, hogy a titoktartási kötelezettség és megsértésének következményei időbeli korlátozás nélkül terhelnek.

Tudomásul veszem, hogy a titoktartási kötelezettségem megszegésével okozott kárt köteles vagyok megtéríteni.


Dátum
………………………………………
aláírás

5. függelék


SZEMPONTOK
A SZERZŐI MŰ ISMERTETÉSÉRE

a) a szerzői mű rövid leírása/bemutatása;
b) a szerzői mű létrehozásában közreműködő alkotó(k) neve, a szerzői mű létrejöttekor az intézménnyel fennálló jogviszony megjelölése (utalni kell a foglalkoztatási jogviszonyból folyó kötelezettségként történő létrehozás elismerésére is);
c) ha a szerzői művet többen hozták létre, valamennyi közreműködő neve és a létrehozásban való közreműködésük aránya;
d) a szerzői műre vonatkozóan, illetve azzal összefüggésben használnak-e olyan megkülönböztető képességgel rendelkező megjelölést, amely esetleg alkalmas arra, hogy védjegyoltalom tárgyát képezze;
e) a szellemi alkotás létrehozása során milyen ráfordítások történtek, az esetlegesen bevont külső erőforrások megnevezésével;
f) a szerzői mű létrehozásához felhasználtak-e valamilyen külső személytől/szervezettől származó anyagot vagy felszerelést;
g) létezik-e olyan szerződés vagy egyéb kötelezettség, amely hatással lehet a szerzői jogokra;
h) az alkotó(k) rövid állásfoglalása a hasznosítási kilátásokról, illetve, hogy van-e, és ha igen, honnan mutatkozik érdeklődés a hasznosításra.

6. függelék


SZEMPONTOK
SZOFTVER LEÍRÁSÁHOZ

a) készítő neve;
b) kinek az utasítására készítették;
c) készítés ideje;
d) a szoftver megnevezése;
e) szoftver leírása (mit tud, mire szolgál, mely szakterület feladatai végrehajtását segíti, milyen nyelven/platformon íródott);
f) szükséges minimális hardveres/szoftveres feltételek;
g) más szoftvertelepítési igény;
h) a szoftver telepítésének folyamata;
i) szoftver módosításainak verziószáma;
j) biztonsági mentés archiválása;
k) felhasználási feltételek (jogosultságok);
l) kezelési útmutatóval rendelkezik-e, amennyiben igen, a kezelési útmutató;
m) a kapcsolattartó személy;
n) utalást szoftverkövetésre, jogszabálykövetésre;
o) egyéb egyedi tulajdonság.
1

Az utasítást a 4/2022. (XI. 9.) BM OKF utasítás 8. §-a hatályon kívül helyezte 2022. november 10. napjával.

2

A 8. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére