1274/2018. (VI. 15.) Korm. határozat
1274/2018. (VI. 15.) Korm. határozat
a Nemzeti Energiastratégia energiafelhasználás-előrejelzéseinek frissítéséről
1. A Kormány – figyelemmel a Nemzeti Energiastratégiáról szóló 77/2011. (X. 14.) OGY határozat 4. pont w) és z) alpontjában foglaltakra – megvizsgálta a Nemzeti Energiastratégia energiafelhasználásra vonatkozó előrejelzéseit, és a Nemzeti Energiastratégia energiafelhasználási előrejelzései című melléklete szerinti adatokat az 1. mellékletben közzéteszi.
2.1
1. melléklet az 1274/2018. (VI. 15.) Korm. határozathoz
| Mértékegység: PJ | 2015 | 2020 | 2030 | |||
| Tényadat | „Ölbe tett kéz” | „Közös erőfeszítés” | „Ölbe tett kéz” | „Közös erőfeszítés” | ||
| 1. | Primerenergia-felhasználás* | 1055 | 1187 | 1110 | 1411 | 1217 | 
| 2. | Végső energiafogyasztás** | 725 | 822 | 761 | 929 | 775 | 
| 2.a) | Ipari szektor | 177 | 219 | 201 | 248 | 218 | 
| 2.b) | Közlekedés | 182 | 222 | 210 | 277 | 247 | 
| 2.c) | Lakosság | 249 | 264 | 243 | 278 | 210 | 
| 2.d) | Kereskedelem és szolgáltatás | 91 | 90 | 81 | 94 | 70 | 
| 2.e) | Mezőgazdaság | 24 | 27 | 26 | 32 | 30 | 
| 3. | Nem energetikai célú felhasználás | 83 | 97 | 97 | 118 | 118 | 
| 4. | Villamosenergia- | 158 | 172 | 164 | 191 | 176 | 
* Primerenergia-felhasználás hálózati veszteségre és erőművi önfogyasztásra vonatkozó előrejelzései:
| 
 | 2015 | 2020 | 2030 | ||
| 
 | Tényadat | „Ölbe tett kéz” | „Közös erőfeszítés” | „Ölbe tett kéz” | „Közös erőfeszítés” | 
| hálózati veszteség | 21 | 23 | 21 | 23 | 20 | 
| erőművi önfogyasztás | 8 | 9 | 8 | 13 | 11 | 
** A kerekítések miatt a részösszegek nem adják ki a végső energiafogyasztási adatot.
*** A megújuló energiaforrásból előállított energia támogatásáról, valamint a 2001/77/EK és a 2003/30/EK irányelv módosításáról és azt követő hatályon kívül helyezéséről szóló, 2009. április 23-i 2009/28/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv szerinti bruttó végső villamosenergia-felhasználás erőművi önfogyasztással és hálózati veszteséggel, valamint az energiaszektor saját fogyasztásával együtt.
Az előrejelzés a 2015. évi eurostat módszertan szerint számított tényértékekből kiindulva készült a jelenlegi trendek, a legfrissebb kormányzati GDP-előrejelzés, a prognosztizált demográfiai folyamatok, a meglévő, illetve tervezett uniós és hazai szakpolitikai intézkedések, az ágazati szereplők tervei és várakozásai, a valószínűsíthetően megvalósuló termelő, szolgáltató és energiahatékonysági beruházások, valamint az energiahatékonyság és a megújulóenergia-hasznosítás növelését célzó pénzügyi keretek figyelembevételével.
Két forgatókönyv frissítése készült el: az „Ölbe tett kéz” (BAU) forgatókönyv és a „Közös erőfeszítés” (Policy) forgatókönyv, amely az uniós kötelezettségeinkből fakadó és az azon felül reálisnak tekinthető energiahatékonysági és megújulóenergia-hasznosítási intézkedések végrehajtásával számol. A Közös erőfeszítés forgatókönyv mindkét szakpolitikai területen az állami szerepvállalás növekedését feltételezi.
A két forgatókönyv közötti különbséget az energiahatékonysági színvonal, illetve a megújulóenergia-felhasználás eltérő mértéke képezi. Ebből következően a szcenáriók a gazdasági növekedést, a gazdaság szerkezetét és az energiahordozók árát tekintve azonos feltételezésekre épülnek. Az előrejelzés 2020-ig a konvergenciaprogramban előrevetített 3,98%-os átlagos GDP-bővüléssel számol, amelynek mértéke 2021-től átlagosan 2,82%. A nyersolajár tekintetében a prognózis a 2016–2017 folyamán kialakult ársáv (50–60 dollár/hordó) hosszú távú tartósságát feltételezi, az időjárás változásának energiafogyasztásra gyakorolt hatását pedig a 2006–2015 közötti időszak átlagos hőmérsékleti viszonyainak figyelembevételével szűri ki.
A 2017-ben készült előrejelzés az adatgyűjtési, illetve -képzési módszertant érintő jelentős változások miatt közvetlenül nem hasonlítható össze a 2015-ben készített prognózissal. A lakossági biomassza-felhasználás értékének felülvizsgálata következtében a háztartások energiafelhasználásának (ebből kifolyólag a végső és primerenergia-felhasználás) bázisértéke jelentősen megnőtt. Továbbá az adatgyűjtés teljes körűvé tétele rávilágított az ipari szektor korábban számítottnál magasabb, illetve a kereskedelem és szolgáltató szektor alacsonyabb súlyára az energiafelhasználásban. Kiemelendő, hogy bár hosszú távon mindkét forgatókönyv a primerenergia-felhasználás jelentős bővülésével számol, a „Közös erőfeszítés” szcenárió esetében ez döntően abból ered, hogy a villamosenergia-importot hazai termelés váltja ki, aminek következtében az átalakítási veszteség megnövekszik.
Az „Ölbe tett kéz” (BAU) forgatókönyv az alábbi feltételezésekkel számol:
A 2. pont a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás
 
            