• Tartalom

1691/2018. (XII. 17.) Korm. határozat

1691/2018. (XII. 17.) Korm. határozat

a pénzmosás és terrorizmus finanszírozása elleni nemzeti kockázatértékelés felülvizsgálata eredményeképp megfogalmazott intézkedésekről

2018.12.17.

A Kormány egyetért az 1. mellékletben meghatározott, a nemzeti kockázatértékelés felülvizsgálata eredményeképpen megfogalmazott intézkedésekkel, és

1. felhívja a feladatkörükben érintett minisztereket, hogy az 1. mellékletben meghatározott intézkedéseket (a továbbiakban: intézkedések) hajtsák végre;

Felelős: a feladatkörükben érintett miniszterek

Határidő: az intézkedésekhez rendelt határidők

2. szakterületüket érintően felkéri a legfőbb ügyészt, a Magyar Nemzeti Bank elnökét, a Magyar Ügyvédi Kamara elnökét, a Magyar Országos Közjegyzői Kamara elnökét és a Magyar Könyvvizsgálói Kamara elnökét az intézkedések végrehajtásában való közreműködésre.

1. melléklet az 1691/2018. (XII. 17.) Korm. határozathoz

A pénzmosás és terrorizmus finanszírozása elleni nemzeti kockázatértékelés felülvizsgálata eredményeképp megfogalmazott intézkedések végrehajtása

 

A

B

C

D

E

1.

Feladat

sorszám

A Moneyval jelentésben
meghatározott ajánlásnak megfelelő magyar intézkedés

Felelős

Határidő

Megjegyzés

2.

I. JOGALKOTÁSSAL JÁRÓ FELADATOK

3.

A) Egyéb kapcsolódó ágazati törvény módosításával kapcsolatos feladatok

4.

I/A/1.

A kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény (a továbbiakban: Kertv.) módosítása annak érdekében, hogy a nemesfém forgalmazáson túlmenően a nemesfém felvásárlás tevékenységére is kiterjedjen a Kertv. hatálya és ezáltal a felvásárlási tevékenység szabályozottá (a Kertv. alapján bejelentés-kötelessé) váljon.

az innovációért és technológiáért felelős miniszter
(a továbbiakban: ITM)

2018.

december 31.

 

5.

I/A/2.

Az ágazati jogszabályokban a szankciórendszer módosítása összhangban a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény (a továbbiakban Pmt.) azon szankcióra vonatkozó rendelkezéseivel, amely szerint a felügyeletet ellátó szerv kezdeményezheti a nyilvántartást vezető szervnél a szolgáltató nyilvántartásból történő törlését az ingatlanügylettel kapcsolatos tevékenységet, a könyvviteli (könyvelői), adószakértői, okleveles adószakértői, adótanácsadói tevékenységet végzők esetében.

pénzügyminiszter
(a továbbiakban: PM)

2018.

december 31.

 

6.

II. JOGSZABÁLYI ÉS EGYÉB (A HATÉKONYSÁGOT NÖVELŐ INTÉZKEDÉS, ELJÁRÁS KIALAKÍTÁSÁHOZ KAPCSOLÓDÓ) FELÜLVIZSGÁLATOT1 IGÉNYLŐ FELADATOK

7.

A) A Pmt. felülvizsgálatával kapcsolatos feladatok

8.

II/A/1.

A Pmt. hatályának felülvizsgálata arra vonatkozóan, hogy kizárólag azon nemesfémkereskedők tartozzanak hatálya alá, amelyek éves kereskedelmi forgalma eléri a 10 millió Ft-ot (dereguláció, valamint az I/A/1. ponthoz kapcsolódóan a felvásárlási tevékenységet végzőkre a hatály kiterjesztése).

ITM, Miniszterelnökséget vezető miniszter
(a továbbiakban: MvM) [Budapest Főváros Kormányhivatala
(a továbbiakban: BFKH)]

2018.

december 31.

 

9.

II/A/2.

A Pmt. hatályának a felülvizsgálata arra vonatkozóan, hogy a nemesfémkereskedők a felügyeletet ellátó szervhez történő bejelentés alapján kerüljenek a Pmt. hatálya alá, és egyben a felügyeletet ellátó szerv Pmt. szerinti nyilvántartásába, amennyiben az éves kereskedelmi forgalom eléri a 10 millió Ft-ot.

PM, ITM, MvM (BFKH)

2018.

december 31.

 

10.

II/A/3.

A Pmt. felülvizsgálata arra vonatkozóan, hogy kétség esetén a tényleges tulajdonosok az ügyfél-átvilágítási folyamatba közvetlenül bevonásra kerüljenek.

PM

2018. december 31.

 

11.

II/A/4.

A Pmt. felülvizsgálata a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Központi Irányítás Pénzmosás és Terrorizmusfinanszírozás Elleni Iroda (a továbbiakban: NAV KI PEI) és a szolgáltatók közötti értesítési rendszer felállítására vonatkozóan, annak érdekében, hogy a szolgáltató a NAV KI PEI értesítése alapján a bűnügyi és nemzetbiztonsági szempontok figyelembevételével meghatározott személy részére ne hajtson végre ügyleti megbízást, vagy az ügyfelet és az őt érintő szolgáltatásokat kiemelten monitoringozza.

PM [NAV KI PEI és
a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Bűnügyi Főigazgatóság
(a továbbiakban:
NAV BF)],

igazságügyi miniszter (a továbbiakban: IM), belügyminiszter
(a továbbiakban: BM) [Rendőrség, Terrorelhárítási Központ
(a továbbiakban: TEK), Alkotmányvédelmi Hivatal, Nemzetbiztonsági Szakszolgálat, Terrorelhárítási Információs és Bűnügyi Elemző Központ],

külgazdasági és külügyminiszter (Információs Hivatal),

honvédelmi miniszter (Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat)

2018. december 31.

A Kormány felkéri a legfőbb ügyészt és a Magyar Nemzeti Bank
(a továbbiakban: MNB) elnökét a jelzett feladat ellátásában való közreműködésre.

12.

II/A/5.

A Pmt. és a kapcsolódó jogszabályok felülvizsgálata a szolgáltatók által küldött bejelentésekben megadandó adatok előírásával kapcsolatban.

PM (NAV BF és
NAV KI PEI), BM, MvM (BFKH), nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter (Szerencsejáték Felügyelet)

2018. december 31.

A Kormány felkéri az MNB elnökét, a Magyar Könyvvizsgálói Kamara elnökét, a Magyar Ügyvédi Kamara (a továbbiakban: MÜK) elnökét és a Magyar Országos Közjegyzői Kamara elnökét a jelzett feladat ellátásában való közreműködésre.

13.

B) Egyéb kapcsolódó ágazati törvény felülvizsgálatával kapcsolatos feladatok

14.

II/B/1.

A kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004. évi XXXIV. törvény felülvizsgálata annak érdekében, hogy a Pmt. szankciórendszere elérje a célját. Indokolt annak felülvizsgálata, hogy a kivételek között szerepeljen azon eset is, amikor a Pmt. szerinti felügyeletet ellátó szerv a szolgáltató által a Pmt. és az Európai Unió és az ENSZ Biztonsági Tanácsa által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések végrehajtásáról szóló 2017. évi LII. törvény
(a továbbiakban: Kit.) szerinti kötelezettség teljesítésének elmaradását állapítja meg és bírságot szab ki.

PM (NAV KI PEI), ITM

2018.

december 31.

 

15.

II/B/2.

A Pmt. szerinti felügyeleti kötelezettségek hatékonyabb ellátása érdekében az adózás rendjéről szóló törvény módosításának a felülvizsgálata az adóhatóság adatszolgáltatására jogosultak körének tekintetében arra vonatkozóan, hogy a készpénzforgalomról a Nemzeti Adó- és Vámhivatal adatot biztosítson a Pmt. szerinti felügyeletet ellátó szerv részére, azok kérésére.

PM

2018.

december 31.

 

16.

C) Egyéb a hatékonyságot növelő intézkedés, eljárás kialakításával, felülvizsgálatával kapcsolatos feladatok

17.

II/C/1.

Arra vonatkozó felülvizsgálat, hogy szükséges-e egyéb intézkedés, kötelezettség bevezetése arra vonatkozóan, hogy a NAV KI PEI felügyelete alá tartozó szolgáltatók, különösen a könyvelők, eleget tegyenek a Pmt. és a Kit. rendelkezései elsajátítását célzó képzési kötelezettségnek, és további szankció bevezetése kifejezetten erre vonatkozóan.

PM (NAV KI PEI)

2018. december 31.

 

18.

II/C/2.

Arra vonatkozó felülvizsgálat, hogy miként biztosítható, hogy egységes ingatlanközvetítői nyilvántartás hiányában a NAV KI PEI közvetlenül hozzáférhessen a naprakész ingatlanközvetítői adatokhoz, vagy rendszeresen naprakész adatokat kapjon az egyes ingatlanközvetítői nyilvántartásokért felelős hatóságoktól (pl. együttműködési szerződés, vagy az ingatlanközvetítők esetleges kötelezése, hogy adatait a NAV KI PEI részére is továbbítsa).

PM (NAV KI PEI)

2018. december 31.

 

19.

II/C/3.

Javaslattétel a virtuális pénzre vonatkozó koncepció és szabályozás kialakítására.

PM

2019.
január 1.

A Kormány felkéri az MNB elnökét a jelzett feladat ellátásában való közreműködésre.

20.

D) Egyéb átfogó feladatok (felülvizsgálat)

21.

II/D/1.

A készpénzforgalom korlátozásának bevezetésére vonatkozó felülvizsgálat.

PM

2018.

december 31.

 

22.

II/D/2.

A Magyarország belső határain a gyanús eredetű készpénzek ellenőrzése és az ehhez kapcsolódó esetlegesen szükséges kényszerintézkedések bevezetése lehetőségének vizsgálata.

BM (Rendőrség)

2018. december 31.

 

23.

II/D/3.

Annak vizsgálata, hogy hol és milyen feltételekkel biztosítható egy széfszolgáltatásra vonatkozó központi nyilvántartás létrehozása.

PM

2019. január 1.

A Kormány felkéri az MNB elnökét a jelzett feladat ellátásában való közreműködésre.

24.

II/D/4.

A nem névre szóló betétekre vonatkozó szabályozás felülvizsgálata, elsősorban arra vonatkozóan, hogy egy kifejezetten tiltó rendelkezés jelenjen meg a szabályozásban a Pmt. szerinti ügyfél-átvilágítási kötelezettség mellett. Az anonim betétek esetleges kivezetésének felülvizsgálata.

PM

2019. január 1.

A Kormány felkéri az MNB elnökét a jelzett feladat ellátásában való közreműködésre.

25.

III. EGYÉB, NEM JOGALKOTÁSI INTÉZKEDÉST VAGY ESZKÖZT IGÉNYLŐ FELADATOK2

26.

A) A pénzügyi szektor vonatkozásában

27.

III/A/1.

A pénzügyi szolgáltatási, kiegészítő pénzügyi szolgáltatási tevékenységeket végző (kiemelten a pénzváltási tevékenységre), valamint az egyéb fizetési szolgáltatást végző szolgáltatókra vonatkozóan felügyeleti vizsgálatok indítása annak megállapítása érdekében, hogy a feltárt kockázatok az érintett szolgáltatók vonatkozásában milyen módon kerültek kezelésre, azok igényelnek-e további kockázatcsökkentési intézkedéseket.

 

2018.

december 31.

A Kormány felkéri az MNB elnökét a jelzett feladat ellátásában való közreműködésre.

28.

III/A/2.

Felügyeleti vizsgálatok indítása, amelyek kifejezetten az ügyfél-átvilágítások nagy részét az igazolt fizetési számlán keresztül végző befektetési szolgáltatók és a hitelintézeti szektor közötti kapcsolatok vizsgálatára fókuszálnak.

 

2018.

december 31.

A Kormány felkéri az MNB elnökét a jelzett feladat ellátásában való közreműködésre.

29.

III/A/3.

Piacfelügyeleti eljárások indítása a jogosulatlan széfszolgáltatások feltárása érdekében.

 

2018.

december 31.

A Kormány felkéri az MNB elnökét a jelzett feladat ellátásában való közreműködésre.

30.

III/A/4.

Az átfogó vizsgálatok keretében a szolgáltatók saját tevékenységének és pénzküldő szolgáltatási tevékenységének (ügynökként is) elkülönítésére vonatkozó gyakorlatára történő fókuszálás.

 

2018.

december 31.

A Kormány felkéri az MNB elnökét a jelzett feladat ellátásában való közreműködésre.

31.

B) A nem-pénzügyi szektor vonatkozásában

32.

III/B/1.

Az ügyvédekre vonatkozóan célzott felügyeleti tevékenység annak megállapítása érdekében, hogy a feltárt kockázatok az érintett szolgáltatók vonatkozásában milyen módon kerültek kezelésre, a kevesebb hazai tapasztalat ellenére azok igényelnek-e további kockázatcsökkentési intézkedéseket.

 

2018.

december 31.

A Kormány felkéri a MÜK elnökét a jelzett feladat ellátásában való közreműködésre.

33.

C) Egyéb feladatok

34.

III/C/1.

A nyomozó hatóságok és az ügyészek részére módszertan biztosítása, amely elősegíti a kábítószer-kereskedelem miatt indult ügyekben pénzügyi nyomozás keretében végzett vagyonfelderítést és vagyonbiztosítást.

BM (Rendőrség)

2019.
január 1.

A Kormány felkéri a legfőbb ügyészt a jelzett feladat ellátásában való közreműködésre.

35.

III/C/2.

Az emberkereskedelem elleni küzdelem keretében a nyomozó hatóságok és az ügyészek részére módszertan biztosítása, amely elősegíti az emberkereskedelem miatt indult ügyekben pénzügyi nyomozás keretében végzett vagyonfelderítést és vagyonbiztosítást, valamint a nemzetközi együttműködés erősítése céljából közös nyomozócsoportok szervezése.

BM (Rendőrség)

2019.
január 1.

A Kormány felkéri a legfőbb ügyészt a jelzett feladat ellátásában való közreműködésre.

36.

III/C/3.

Az embercsempészés elleni küzdelem fokozása céljából a nemzetközi hatósági együttműködés erősítése a nyomozás felderítési és vizsgálati szakasza során.

BM (Rendőrség)

2019.
január 1.

A Kormány felkéri a legfőbb ügyészt a jelzett feladat ellátásában való közreműködésre.

37.

III/C/4.

A TEK és az embercsempészés felderítésére hatáskörrel rendelkező rendőri szerv között koordinációs értekezletek megtartása az Országos Rendőr-főkapitányság bűnügyi szakirányító szervének bevonásával a TEK terrorizmus finanszírozására utaló tapasztalatainak, adatainak és információnak megosztása és a szervek közötti kommunikáció erősítése érdekében.

BM (TEK, Rendőrség)

2018.

december 31.

 

38.

III/C/5.

Az adathalászati csalás és az ezzel összefüggésben megvalósuló pénzmosás elleni küzdelem keretében a nemzetközi információcsere erősítése az információk gyors beszerzése érdekében a NAV KI PEI, valamint a nyomozó hatóságok szintjén.

BM (Rendőrség), PM (NAV KI PEI)

2018.

december 31.

 

39.

III/C/6.

A virtuális pénz lehetséges felhasználásával kapcsolatban a nyomozó hatóságok érintett állományának részére figyelemfelhívó tréningek, a bűnügyi elemzői állomány részére célzott képzések szervezése.

BM (Rendőrség)

azonnal:

képzések, konzultációk megkezdése

2019. szeptember 30.

képzések, konzultációk folyamatos lefolytatása ezen időpontig

 

40.

III/C/7.

A bűnüldözési és nyomozásfelügyeleti gyakorlat áttekintése a pénzmosásos ügyek nyomozásának elhúzódását okozó jelenségek megelőzése, a felmerülő rutinfeladatok automatizálása és priorizálása érdekében.

BM (Rendőrség), PM (NAV BF)

2019. január 1.

A Kormány felkéri a legfőbb ügyészt a jelzett feladat ellátásában való közreműködésre.


1 A Moneyval jelentésben megfogalmazott ajánlásokból nem minden esetben következik egyértelműen az igényelt hazai intézkedés. Annak érdekében, hogy a pontos hazai intézkedés, illetve annak iránya beazonosításra kerüljön, egyes ajánlásokhoz bizonyos vizsgálatok, elemzések elkészítésére, a jogszabályi háttér áttekintésére van szükség.

Az akciótervben meghatározott „felülvizsgálat” a főfelelősként megjelölt intézmény vezetésével összeállított olyan dokumentum elkészítését jelenti, amely az ajánlásban megjelenő probléma jelenlegi helyzetét, a problémára válaszként megjelenő hazai intézkedések, megoldási javaslatok jellegét, irányát, és várható hatásait vázolja fel. A főfelelősként megjelölt intézmény e dokumentum kialakítása során – amennyiben szükséges – egyeztet más intézményekkel. A dokumentum elfogadás céljából az akciótervben meghatározott határidőig kerül benyújtásra az EKTB 34.1. Pénzmosás Elleni Szabályozási Alcsoport részére.

2Az akciótervben meghatározott „egyéb, nem jogalkotási intézkedés vagy eszköz” a főfelelősként megjelölt intézmény(ek) részéről azon intézkedések megtételét vagy eszközök kialakítását, kidolgozását jelenti, amelyek iránymutatást, módszertant, stratégiát stb. fogalmaznak meg az érintett hatóságok és szolgáltatók részére az ajánlásban megfogalmazott cél elérése érdekében. (Az „egyéb, nem jogalkotási intézkedés vagy eszköz” lehet – példálózó jelleggel – a mintaszabályzatok szükség szerinti módosítása, belső szabályzatok, eljárásrendek, stratégiák kialakítása stb.) A főfelelősként megjelölt intézmény a megtett intézkedésekről, a kérdéskör vonatkozásában elért előrehaladásról beszámolót készít, amely elfogadás céljából az akciótervben meghatározott határidőig benyújtásra kerül az EKTB 34.1. Pénzmosás Elleni Szabályozási Alcsoport részére.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére