17/2018. (XI. 15.) IM utasítás
a fejezeti kezelésű előirányzatokkal kapcsolatos eljárási rendről és hatáskörökről szóló 11/2015. (V. 29.) IM utasítás módosításáról1
2018.11.16.
„8. § (1) Az előirányzatok felhasználása a) támogatói okirat,
b) támogatási szerződés,
c) visszterhes polgári jogi szerződés,
d) pénzeszköz-átadásról szóló megállapodás,
e) előirányzat-átcsoportosításról szóló megállapodás (fejezetek közti előirányzat-átcsoportosítás),
f) egyoldalú jognyilatkozat (fejezeten belüli előirányzat-átcsoportosítás)
alapján történhet.
(4) Az (1) bekezdés c) pontja szerinti esetben a szerződés megkötésére és az azt megelőző eljárásra az IM GKSZ rendelkezéseit is alkalmazni kell.”
„19. § (1) Az előirányzat felhasználásához – jogszabály alapján – előzetes írásbeli kötelezettségvállalás és ellenjegyzés nem szükséges, ha a kötelezettségvállalás jogi alapja a) az egyszerűsített kártalanítási eljárás során létrejött írásbeli megállapodás vagy
b) a jogerős, részben jogerős vagy fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtható bírósági határozat.
(3) Az előirányzathoz kapcsolódó követelések nyilvántartásának, a behajthatatlan követelések leírásának, nyilvántartásból való kivezetésének részletes szabályait a fejezeti kezelésű előirányzatok számviteli politikája tartalmazza.
19/A. § (1) A büntetőeljáráshoz kapcsolódó egyszerűsített kártalanítási eljárás részletes szabályairól szóló 138/2018. (VII. 26.) Korm. rendeletben (ezen fejezet alkalmazásában a továbbiakban: Korm. rendelet) foglalt egyszerűsített kártalanítási eljárás során a kérelem vizsgálatával, – szükség esetén – a Magyar Bírósági Végrehajtói Kar megkeresésével, továbbá az az eljárást lezáró írásbeli megállapodás előkészítésével és megkötésével járó feladatokat a Jogi Szolgáltatási Főosztály látja el. (2) Az egyszerűsített kártalanítási eljárás során megállapított kártalanítás kifizetéséhez szükséges dokumentumok:
a) a Korm. rendelet 4. § (1) bekezdése szerinti, a kártalanítást igénylő részére címzett írásbeli tájékoztatás; c) a Jogi Szolgáltatási Főosztály feljegyzése, amely tartalmazza
cb) a kártalanításra jogosult nevét,
cc) a Be. 851. § (4) bekezdése szerinti megállapodásban megállapított kártalanítás összegét, kifejezetten megjelölve a kártalanítást igénylő részére kártalanítás jogcímen, illetve a végrehajtó részére követelésfoglalás jogcímen teljesítendő összeget; d) ha a Jogi Szolgáltatási Főosztály c) pontban rögzített feljegyzése követelésfoglalást tartalmaz, akkor az erről rendelkező okirat másolata.
19/B. § (1) A kártalanítási perben megítélt kártalanítás esetén a kifizetéshez szükséges dokumentumok: a) a Jogi Szolgáltatási Főosztály feljegyzése, amely tartalmazza
aa) a felperes nevét, címét és a jogi képviselő nevét, címét;
ab) a jogerős, illetve részben jogerős vagy fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtható határozat számát;
ac) a marasztalás (tőke) összegét, a késedelmi kamat számítására vonatkozó jogosultság időszakát, a perrel összefüggésben felmerült költség összegét, továbbá – ha ilyen megítélésre került – az állam javára levonásba helyezendő perköltség összegét;
b) a Jogi Szolgáltatási Főosztálynak a felperest vagy jogi képviselőjét az utaláshoz szükséges számlaszám közlésére felszólító levele, amennyiben a számlaszámot egyéb, legalább teljes bizonyító erejű magánokiratnak minősülő irat nem tartalmazza;
c) a felperes vagy jogi képviselője Költségvetési Főosztályt értesítő levele vagy a tárgyalási jegyzőkönyv másolata, amely tartalmazza:
ca) a jogi képviselő letéti számlaszámát,
cb) a felperes számlaszámát,
cc) a felperes által teljes bizonyító erejű magánokiratban vagy közokiratban a marasztalási összeg átvételére meghatározott személy számlaszámát vagy
cd) postai úton történő kifizetés iránti kérelmet és a teljesítési címet.
(2) A Jogi Szolgáltatási Főosztály feljegyzése alapján a Költségvetési Főosztály érvényesítéssel megbízott dolgozója kiszámítja a felperesnek járó kártalanítás, kártérítés összegét a perköltség és a késedelmi kamat figyelembevételével, és gondoskodik annak – átutalással vagy postai úton – a jogosult részére történő megfizetéséről.
(3) A kártalanítás összege magában foglalja a marasztalás (tőke) összegét, a késedelmi kamatot, a felperes javára megítélt perköltség összegét, illetve az alperes javára megítélt perköltség esetén ezen összeg levonását.
(4) A késedelmi kamat összegét a Polgári Törvénykönyv pénztartozás esetére előírt késedelmi kamatszámítási szabályai alapján kell megállapítani. A kamatszámítás ideje a jogerős ítéletben meghatározott időponttól (a kamatszámítás kezdő időpontja) a fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámla terhelésének napjáig (végső időpont) terjed.”
„(3) A kifizetendő összegek pénzügyi rendezéséről a Költségvetési Főosztály munkatársa a kincstár elektronikus utalási rendszerén keresztül átutalással vagy postai úton intézkedik.
(4) A kifizetést követően a Költségvetési Főosztály a teljesítés összegéről és időpontjáról tájékoztatja a Jogi Szolgáltatási Főosztályt, valamint a 19/A. § szerinti egyszerűsített kártalanítási eljárás esetén a kérelmezőt vagy az általa meghatalmazott személyt, a 19/B. § szerinti kártalanítási eljárás esetén a felperest vagy jogi képviselőjét.”
„32. § A költségvetési támogatás biztosítása támogatói okirattal vagy támogatási szerződéssel történik. Jelen utasítás VI. fejezete alkalmazásában támogatási szerződés alatt – ha annak jogszabályi feltételei fennállnak – az előirányzat-átcsoportosításról szóló megállapodást, valamint a pénzeszköz-átadásról szóló megállapodást is érteni kell.”
„32/D. § (1) A pályázók támogatási döntésről szóló írásbeli értesítésének előkészítéséről a gazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkár az általa irányított szervezeti egységek útján gondoskodik. (2) Támogatási szerződéssel biztosított költségvetési támogatás esetén az (1) bekezdésben meghatározott értesítésben – a döntés egyértelmű leírása mellett – ki kell térni a) a döntéssel szembeni jogorvoslatra vonatkozó tájékoztatásra,
b) – a támogatás céljától függően – a 35. § (4) bekezdésében foglalt nyilatkozatok, dokumentumok benyújtására, valamint c) arra, hogy ha a költségvetési támogatás a pályázatban megjelöltnél kisebb összegben került megállapításra, akkor a kedvezményezettnek – a pályázatban jelzett projekt megvalósításának ezen feltétel szerinti vállalásáról szóló nyilatkozatán túl – a tényleges támogatási összegnek megfelelő költségtervet is csatolnia szükséges.
(3) Támogatói okirattal biztosított költségvetési támogatás esetén a (2) bekezdésben foglaltakat a támogatói okirat kiadása során kell érvényesíteni. (4) A támogatási döntés pályázók részére történő továbbításáról a Miniszteri Kabinet gondoskodik.”
„(4) A támogatás támogatási szerződéssel történő biztosítása esetén a kötelezettségvállaló a támogatási döntésről szóló értesítésben a szerződés megkötéséhez szükséges – az Ávr.-ben meghatározott nyilatkozatok és dokumentumok megjelölésén túl – a következő nyilatkozatok, dokumentumok benyújtására hívja fel a kedvezményezettet: a) a kedvezményezett 5. melléklet szerinti nyilatkozata az igénybe vett de minimis támogatásokról, b) – az országhatáron túlra irányuló költségvetési támogatás kivételével – a kedvezményezett 6. melléklet szerinti nyilatkozata az adott tárgyban benyújtott támogatási kérelmekről, c) a Kbt. hatálya alá tartozó beszerzés esetén a közbeszerzési dokumentáció másolata, d) amennyiben azt a támogatási igény nem vagy nem megfelelően tartalmazza, a támogatandó program, feladat teljes költségvetése, költségterve, amely tartalmazza az általános forgalmi adót is, a megvalósításhoz igényelt költségvetési támogatás, a saját forrás, az egyéb forrásból származó bevétel összegét, a várható kifizetések ütemezését,
e) támogatási előleg esetében a kedvezményezett 7. melléklet szerinti nyilatkozata a bankszámláiról, f) országhatáron túli kedvezményezett esetén a magyarországi bankszámlával rendelkező szervezet befogadó nyilatkozata, ha azzal rendelkezik,
g) felhalmozási célú költségvetési támogatás esetében a nem az állam vagy egyházi jogi személy tulajdonában lévő ingatlanra vonatkozó elektronikus dokumentumként szolgáltatott nem hiteles tulajdoni lap másolata.”
„(6a) A támogatás támogatói okirattal történő biztosítása esetén a (4)–(5) bekezdésekben rögzített nyilatkozatokat, dokumentumokat a támogatói okirat kiadását megelőzően kell a kedvezményezettnek benyújtania.”
„(7) A (4) bekezdés szerinti értesítés előkészítését – az előirányzat-átcsoportosítással vagy pénzeszköz-átadással biztosítandó előirányzatok kivételével – a kötelezettségvállalás szakmai ellenjegyzésére jogosult által irányított szervezeti egység vagy – annak megkeresése alapján – a Jogi Szolgáltatási Főosztály végzi. Amennyiben a támogatás biztosítása előirányzat-átcsoportosítással vagy pénzeszköz-átadással történik, a támogatási döntésről szóló írásbeli értesítés előkészítését a kötelezettségvállalás szakmai ellenjegyzésére jogosult által irányított szervezeti egység vagy – annak megkeresése alapján – a Költségvetési Főosztály végzi.”
7. § Az IM utasítás a következő 17/A. alcímmel egészül ki:
„17/A. A támogatói okirat
38/A. § (1) A támogatói okirat az Ávr. 76. §-ában foglalt, a költségvetési támogatás nyújtására vonatkozó feltételek mellett tartalmazza a) a kedvezményezett cégnevét (nevét), székhelyét (címét), adószámát, számlavezető bankjának nevét, számlaszámát és képviselőjének nevét;
b) a szakmai, műszaki teljesítés mennyiségi és minőségi jellemzőinek meghatározását, határidejét, amelyet a tárgyévi előirányzatok terhére történő kötelezettségvállalás esetében úgy kell megállapítani, hogy a pénzügyi teljesítés határideje – ha törvény vagy kormányrendelet másként nem rendelkezik – ne haladja meg a tárgyévet követő év június 30-át;
c) a támogatott cél (projekt) elfogadott költségvetését, költségtervét;
d) az összeg kifizetésének határidejét, a következő évek előirányzata terhére vállalt kötelezettségek esetében évenkénti ütemezésben;
e) az Üttv. szerinti okirati ellenjegyzésnek nem minősülő jogi, pénzügyi és szakmai ellenjegyzést; f) a kötelezettségvállaló képviseletében eljáró személy nevét és aláírását, valamint az aláírás helyét és időpontját.
(2) A támogatói okirat tervezetét – annak kiadását megelőzően – a kedvezményezettel legfeljebb 8 munkanapos határidő biztosítása mellett egyeztetni szükséges. A tervezet kedvezményezettel történő véleményeztetését a Jogi Szolgáltatási Főosztály végzi. A 35. § (4)–(5) bekezdéseiben rögzített nyilatkozatok, dokumentumok beszerzéséről ezen egyeztetés során szükséges gondoskodni.”
„(1) Az előirányzat-átcsoportosítással vagy pénzeszközátadással biztosítandó költségvetési támogatások kivételével a támogatási szerződés megkötését a minisztérium intranet hálózatán közzétett kezdeményező irat – a szerződés pénzügyi fedezetét képező fejezeti kezelésű előirányzat vonatkozásában – kötelezettségvállaló által aláírt példányának a gazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkár részére papír alapon történő megküldésével, a szerződéskötésre megjelölt időpontot legalább 15 nappal megelőzően kell kezdeményezni.
(1a) Államháztartáson belüli kedvezményezett esetén (előirányzat-átcsoportosítással vagy pénzeszközátadással biztosítandó költségvetési támogatás) a támogatási szerződés megkötését – a szerződés pénzügyi fedezetét képező fejezeti kezelésű előirányzat vonatkozásában – a kötelezettségvállaló által aláírt feljegyzés gazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkár részére papír alapon történő megküldésével, a szerződéskötés tervezett időpontját legalább 15 nappal megelőzően kell kezdeményezni.”
„41. § A támogatási szerződés előkészítését államháztartáson kívüli kedvezményezett esetén a Jogi Szolgáltatási Főosztály, államháztartáson belüli kedvezményezett esetén a Költségvetési Főosztály végzi.”
„43. § (1) Államháztartáson kívüli kedvezményezett esetén a támogatási szerződés tervezetét a Jogi Szolgáltatási Főosztály elektronikus úton előzetes véleményezésre küldi meg a Költségvetési Főosztály, a kötelezettségvállaló és a szakmai ellenjegyző részére, akik észrevételeiket, illetőleg jóváhagyásukat elektronikus úton 3 napon belül jelzik. A támogatási szerződés tervezetének kedvezményezettel történő egyeztetését a Jogi Szolgáltatási Főosztály végzi. (2) Államháztartáson belüli kedvezményezett esetén a támogatási szerződés tervezetét a Költségvetési Főosztály elektronikus úton előzetes véleményezésre küldi meg a Jogi Szolgáltatási Főosztály, a kötelezettségvállaló és a szakmai ellenjegyző részére, akik észrevételeiket, illetőleg jóváhagyásukat elektronikus úton 3 napon belül jelzik. A támogatási szerződés tervezetének kedvezményezettel történő egyeztetését a Költségvetési Főosztály végzi.
(3) A szerződéskötéshez szükséges dokumentumok beszerzéséről – a szakmai ellenjegyző közreműködésével – a szerződést előkészítő szervezeti egység, így a Jogi Szolgáltatási Főosztály vagy a Költségvetési Főosztály gondoskodik.
44. § (1) Az államháztartáson kívüli kedvezményezettel egyeztetett támogatási szerződés tervezete alapján a Jogi Szolgáltatási Főosztály elkészíti a támogatási szerződést, melyet jogi ellenjegyzéssel lát el, majd soron kívül továbbítja pénzügyi ellenjegyzésre. (2) A támogatási szerződés pénzügyi ellenjegyzéssel ellátott példányait a pénzügyi ellenjegyző továbbítja a szakmai ellenjegyző részére.
(3) A szakmai ellenjegyző az ellenjegyzésével ellátott támogatási szerződést a kötelezettségvállaló részére továbbítja.
(4) A kötelezettségvállaló az általa aláírt támogatási szerződést a Jogi Szolgáltatási Főosztály részére küldi meg.
(5) A támogatási szerződésnek a kedvezményezett által történő aláírásáról a Jogi Szolgáltatási Főosztály gondoskodik.”
„44/A. § (1) Az államháztartáson belüli kedvezményezettel egyeztetett támogatási szerződés tervezete alapján a Költségvetési Főosztály elkészíti a szerződést, melyet pénzügyi ellenjegyzéssel lát el, majd soron kívül továbbítja jogi ellenjegyzésre. (2) A támogatási szerződés jogi ellenjegyzéssel ellátott példányait a jogi ellenjegyző továbbítja a szakmai ellenjegyző részére.
(3) A szakmai ellenjegyző az ellenjegyzésével ellátott támogatási szerződést a kötelezettségvállaló részére továbbítja.
(4) A kötelezettségvállaló az általa aláírt támogatási szerződést a Költségvetési Főosztály részére küldi meg.
(5) A támogatási szerződésnek valamennyi szerződő fél által történő aláírásáról a Költségvetési Főosztály gondoskodik.
44/B. § A pályázati úton nyújtott költségvetési támogatások esetében a támogatási szerződés előkészítésére a 39–45. §-ban foglaltakat kell alkalmazni azzal, hogy támogatási igény, illetve támogatási kérelem alatt pályázatot kell érteni.”
„45. § A felek által aláírt támogatási szerződés 1-1 példánya illeti a szerződést aláírásával ellátó személyeket, így különösen a kötelezettségvállalót, a jogi, pénzügyi és szakmai ellenjegyzőt, valamint a kedvezményezettet. Az aláírt szerződés példányainak továbbításáról a szerződést előkészítő főosztály gondoskodik.”
13. § Az IM utasítás a következő 18/A. alcímmel egészül ki:
„18/A. A támogatói okirat előkészítése
(2) A kiadott támogatói okirat 1-1 példánya illeti a kötelezettségvállalót, a jogi, pénzügyi és szakmai ellenjegyzőt, valamint a kedvezményezettet. A támogatói okirat példányainak továbbításáról a Jogi Szolgáltatási Főosztály gondoskodik.”
„46. § A támogatási kérelmekkel, a pályázati eljárással, a támogatási szerződésekkel és a támogatói okiratokkal kapcsolatos, az Áht. 56/C. §-ában és az Ávr. 102/E. § és 102/F. §-aiban előírt, a kincstár által működtetett monitoring rendszer felé az adatszolgáltatási kötelezettséget – a kötelezettségvállaló, illetve a pályázati eljárással kapcsolatosan a Miniszteri Kabinet adatszolgáltatása alapján – a Költségvetési Főosztály teljesíti.”
„(2) A támogatási szerződés megszüntetésére, az elállásra, illetve a szerződés felmondására irányuló feljegyzést a kötelezettségvállaló a gazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkárnál terjeszti elő. Az Igazságügyi Minisztérium jognyilatkozatát a szerződés előkészítését végző főosztály készíti elő.”
„(4) A kedvezményezett szerződésszegése nyomán szükséges intézkedések, jognyilatkozatok előkészítéséről, illetve kezdeményezéséről a szerződés előkészítését végző szervezeti egység, így a Jogi Szolgáltatási Főosztály vagy a Költségvetési Főosztály gondoskodik.”
16. § Az IM utasítás a következő 20/A. alcímmel egészül ki:
„20/A. A támogatói okirat rendelkezéseinek módosítása, a támogatás visszavonása
48/B. § A támogatási jogviszony módosítására, a támogatás visszavonására a támogatás támogatói okirattal történő biztosítása esetén a 47–48/A. §-ban foglaltakat kell – értelemszerűen – alkalmazni azzal, hogy támogatási szerződésen támogatói okiratot kell érteni.”
„(3) A beszámoló pénzügyi elszámolási része a támogatás céljának megvalósulásához köthető költségeknek a felhasználás jogcímének feltüntetésével történő tételes felsorolása, a felhasználási időszakhoz igazodó, számviteli és adóhatósági felhasználásra alkalmas bizonylatok adataival megegyezően kitöltött számlaösszesítő felhasználásával. A számlaösszesítőt cégszerű aláírással kell ellátni. Abban az esetben, ha a cégszerű aláírás nem a beszámolásra kötelezett részéről kötelezettségvállalóként aláíró személytől ered, akkor az elszámoláshoz az azt aláíró – pénzügyi intézmény által igazolt, ügyvéd vagy kamarai jogtanácsos által ellenjegyzett vagy közjegyző által hitelesített – aláírás mintáját vagy az aláírásminta közjegyző által hitelesített másolatát is csatolni kell az aláírásra való jogosultság meghatalmazással történő alátámasztása mellett. A forinttól eltérő pénznemben kiállított számviteli bizonylat esetében annak végösszegét, és az arra tekintettel elszámolható költség összegét a számviteli bizonylaton megjelölt pénzügyi teljesítés időpontjában érvényes, a Magyar Nemzeti Bank által közzétett középárfolyamon kell forintra átszámítani. A számlaösszesítő mintája a szerződéskötéskor, illetve támogatói okirat alkalmazása esetén az okirat kiadásakor a kedvezményezett részére biztosításra kerül.”
„68. § Ezen utasításnak a fejezeti kezelésű előirányzatokkal kapcsolatos eljárási rendről és hatáskörökről szóló 11/2015. (V. 29.) IM utasítás módosításáról szóló 17/2018. (XI. 15.) IM utasítással (a továbbiakban: Módu4.) megállapított rendelkezéseit a Módu4. hatálybalépésekor folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.”
a) 31/B. § (6) bekezdésében az „a kincstár elektronikus átutalási rendszerén keresztül, illetve postai úton” szövegrész helyébe az „a kincstár elektronikus átutalási rendszerén keresztül átutalással vagy postai úton” szöveg,
b) 31/C. § (7) bekezdésében a „keretszámla terhelését követő munkanapig” szövegrész helyébe a „keretszámla terhelésének napjáig” szöveg,
c) 31/C. § (12) bekezdésében az „a kincstár elektronikus átutalási rendszerén keresztül vagy postai úton” szövegrész helyébe az „a kincstár elektronikus átutalási rendszerén keresztül átutalással vagy postai úton” szöveg,
d) 50. §-ában a „támogatási szerződések” szövegrész helyébe a „támogatási szerződések és támogatói okiratok” szöveg,
e) 51. §-ában a „támogatási szerződés” szövegrész helyébe a „támogatási szerződés és a támogatói okirat” szöveg,
f) 52. § (4) bekezdésében a „támogatási szerződésben” szövegrész helyébe a „támogatási szerződésben vagy a támogatói okiratban” szöveg,
g) 52. § (5) bekezdésében a „támogatási szerződés” szövegrész helyébe a „támogatási szerződés vagy a támogatói okirat” szöveg
21. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.