6/2018. (VI. 22.) AM rendelet
a zöldség-gyümölcs termelői szervezetek kiegészítő nemzeti támogatásáról szóló 53/2016. (VII. 21.) FM rendelet és a zöldség-gyümölcs termelői szervezetekről szóló 50/2017. (X. 10.) FM rendelet módosításáról1
2018.06.25.
„(1) A kiegészítő támogatás a 891/2017/EU bizottsági rendelet 26. cikke szerinti értesítés alapján jóváhagyott működési alapot egészíti ki, és összege nem haladhatja meg az 1308/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott, a 891/2017/EU bizottsági rendelet 26. cikke szerinti értesítés alapján jóváhagyott és ténylegesen befizetett pénzügyi hozzájárulás 80%-át és a termelői szervezet által a referenciaévben forgalmazott termék értékének 10%-át.”
„(3) A kiegészítő támogatás igénybevételének feltétele, hogy a (2) bekezdésben meghatározott összegen felül a) a 2. melléklet szerinti feltételeknek megfelelő, a zöldség-gyümölcs ágazatban elismert szakmaközi szervezet közreműködésével kidolgozott és a szakmaközi szervezet honlapján legkésőbb a megelőző év augusztus 31-ig közzétett termékmarketing-program végrehajtását szolgáló tevékenységek költsége érje el a termelői szervezet által igénybe vett kiegészítő támogatás 10%-ának megfelelő összeget, de legfeljebb tíz millió forintot, és b) a termelői szervezet szaktanácsadóinak, tagjainak, alkalmazottainak, a zöldség-gyümölcs ágazatban elismert szakmaközi szervezet közreműködésével kidolgozott és a szakmaközi szervezet honlapján legkésőbb a megelőző év augusztus 31-ig közzétett képzési programnak megfelelő képzésére fordított összeg érje el az igénybe vett kiegészítő támogatás 2%-ának megfelelő összeget.”
(E rendelet alkalmazásában:)
ha) a 2. § (6) bekezdés a) pontjában hivatkozott termesztési technológiának a tagság teljes körében történő végrehajtását biztosító szaktanácsadási rendszer bemutatását, valamint a munkaszerződéssel vagy vállalkozási szerződéssel alkalmazott szaktanácsadóval vagy szaktanácsadó szervezettel kötött szerződést és a mezőgazdasági termékpiacok szervezésének egyes kérdéseiről, a termelői és a szakmaközi szervezetekről szóló 2015. évi XCVII. törvény 26. §-a szerinti bejelentés másolatát, hb) a 2. § (6) bekezdés b) pontjában hivatkozott minőségtanúsítási rendszerről kiállított tanúsítványt és minőségi kézikönyvet, valamint ezek alkalmazása érdekében a tagjai számára biztosított szaktanácsadási szolgáltatást igazoló szerződést és hc) a 2. § (6) bekezdés c) pontjában meghatározott szakember munkaszerződését, valamint a képzettségének, szakmai tapasztalatának igazolására szolgáló dokumentumokat.”
„(2) Ha a termelő tag általi zöldség-, illetve gyümölcstermelés átmeneti szüneteltetése eseteinek megállapítására és annak bejelentésére vonatkozó szabályokat a termelői szervezet a létesítő okiratában megállapítja, akkor az ezen feltételeknek megfelelő termelő tag a létesítő okiratban meghatározottak szerint továbbra is termelő tagja maradhat a termelői szervezetnek. Az átmeneti szüneteltetés eseteinek megállapítása során a szántó művelési ágban nyilvántartott mezőgazdasági területen vetésforgó miatt adott évben zöldséget, illetve gyümölcsöt nem termelő tagot a termelését átmenetileg szüneteltető tagnak kell tekinteni, és nem számítható be a nem termelő tagok közé az (1) bekezdés szerinti arányok megállapításánál.”
„(3) Az operatív programot és ezek módosítását a Nemzeti Stratégia figyelembevételével, a 3. mellékletben szereplő feltételeknek megfelelően, az 5. mellékletben meghatározott formanyomtatványon – a 891/2017/EU bizottsági rendeletben, valamint az 1308/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a gyümölcs- és zöldség-, valamint a feldolgozottgyümölcs- és feldolgozottzöldség-ágazatra történő alkalmazására vonatkozó szabályok megállapításáról szóló, 2017. március 13-i 892/2017/EU bizottsági végrehajtási rendeletben (a továbbiakban: 892/2017/EU bizottsági rendelet) előírtak figyelembevételével – kell benyújtani a minisztériumhoz. Az operatív program részeként részletesen be kell mutatni a tevékenységek szakmai megalapozottságát, kapacitáskihasználtságát és költségkalkulációját, a benyújtást követő évben és módosítás esetén a benyújtás évében végrehajtásra kerülő tevékenységek esetében a szokásos piaci árnak való megfelelést alátámasztó dokumentumokat, valamint a megvalósításához szükséges szerződésben foglalt feladatok végrehajtását igazoló dokumentáció tervezett formáját és tartalmát bemutató mintát.”
„(8) Az 1305/2013/EU rendelet 27. cikke szerinti támogatásban részesülő termelői szervezetek operatív programjai nem tartalmazhatják a 3. melléklet 4. fejezet 1. alcím D pont 1.1. alpontja szerinti Informatikai rendszer kialakításához, fejlesztéséhez kapcsolódó tevékenységtípusokat, a 2. alcím B pont 2.1. alpontja szerinti Piackutatás, a 3. alcím B pont 3.2. alpontja szerinti Üzleti témájú képzés, szaktanácsadás, tanácsadás, tudományos eredmények átadása, és 3.3. alpontja szerinti Egyéb képzés, szaktanácsadás, tanácsadás, tudományos eredmények átadása, 4. alcím B pont 4.1. alpontja szerinti Minőségtanúsítási rendszer létrehozása, 5. alcím B pont 5.2. alpontja szerinti Értékesítést segítő rendszerek, és 5.3. alpontja szerinti Hatékony működést segítő rendszerek tevékenységtípusokat.”
„(1) Az operatív programban szereplő tevékenységek azon költségei hagyhatóak jóvá, amelyek
a) a kedvezményezettnél ténylegesen felmerülnek, mértékük nem haladja meg a szokásos piaci árat, valamint az ez alapján számított egységárakat, továbbá valós munkára alapozottak, és teljesülésük elszámoló bizonylattal, jogalapjuk szerződéssel, hatósági határozattal vagy ezekkel azonos bizonyító erejű dokumentummal igazolható, és az intézkedés elfogadott költségvetésében, valamint annak hatályos módosításában betervezésre kerültek,
b) alapját képező tevékenységek az intézkedés céljainak végrehajtásához szükségesek, szakmailag megalapozottak, és kapacitásuk indokolt.”
„(3) A szolgáltatások esetén a költségek szokásos piaci áraknak való megfelelését összehasonlítható egységárak számításával kell bemutatni. A költségtételeknek a tevékenység költségvetésének megfelelően részletezetteknek és ilyen módon ellenőrizhetőeknek kell lenniük ahhoz, hogy meghatározható legyen az egységárak szerinti besorolásuk.
(4) A tevékenységek költségei, valamint a költségszámítás alapjául szolgáló egységárak nem haladhatják meg a szokásos piaci árat, amelyet
a) több lehetséges szállítótól vagy szolgáltatótól történő ajánlatkérés keretében beérkezett ajánlatok alapján,
b) független szakértők által igazoltan a piacon alkalmazott egységárak összehasonlításával vagy
c) a közbeszerzési eljárásban megállapított árral
kell igazolni azzal, hogy közbeszerzési eljárás lefolytatása esetén az eljárásnak a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény 28. §-a szerinti előkészítéséről készített, az ugyanezen törvény 46. § (1) bekezdése szerinti dokumentumot az e rendelet 11. § (3) bekezdése szerinti szokásos piaci árnak való megfelelést igazoló dokumentumnak kell tekinteni. (5) Az árajánlatoknak legalább három, egymástól és a termelői szervezettől független ajánlattevőtől kell származniuk. A termelői szervezet köteles vizsgálni az ajánlattevőknek a szerződés teljesítésére való alkalmasságát annak tevékenységi körére és referenciáira figyelemmel, valamint az operatív program keretében igazolni azok függetlenségét.”
„(2) Részteljesítés lehetőségét tartalmazó szerződés esetén a ténylegesen felmerült és kiegyenlített részköltségeket a végső kedvezményezett az általános elszámolási szabályoknak megfelelően köteles alátámasztani a munka vagy a szolgáltatás teljesítésére és valós piaci értékére történő hivatkozással és részletes teljesítésigazolással.”
„(1) Képzési és szaktanácsadási tevékenységek esetén a költségeket résztvevőnként és alkalmanként vagy időszakonként, a tevékenység jellemzőinek megfelelően óránként, naponként vagy hetenként, az adott időszakban, adott tevékenység tekintetében szokásos piaci árak figyelembevételével kell tervezni és elszámolni.”
„(1) A termelői szervezet vagy a termelői szervezetek társulása – a módosítások bemutatását, indokolását és a módosítások operatív programban megfogalmazott célkitűzések megvalósulására gyakorolt hatását bemutató kérelem egy eredeti példányának papír alapon, valamint elektronikus adathordozón történő benyújtásával – évente legfeljebb két alkalommal a módosított vagy új tevékenységek megkezdése előtt, de legkésőbb az adott év szeptember 30-áig kérelmezheti a miniszter által jóváhagyott operatív programnak és a működési alapnak az év közben történő, valamint a következő évre vonatkozó módosítását. A módosítási kérelemhez csatolni kell az operatívprogram-módosítással érintett – az 5. mellékletben meghatározott formanyomtatvány szerinti egységes szerkezetbe foglalt, számozott oldalanként dátummegjelöléssel ellátott – fejezeteit, táblázatait, valamint a módosításhoz kapcsolódó dokumentumokat. (2) A működési alapot a termelői szervezet az év közben történő módosítás során legfeljebb az eredetileg jóváhagyott éves összeg negyven százalékával csökkentheti, azonban a működési alap mértéke és az egyes intézkedések keretösszege a módosítás eredményeképpen nem lehet kisebb, mint a módosítást megelőzően benyújtott részleges kifizetési kérelemben intézkedésenként elszámolt kiadások összege.”
„(5) A (3) bekezdés szerinti operatívprogram-módosítást a módosított vagy új tevékenységek megkezdése előtt, de legkésőbb az adott év december 31-éig be kell jelenteni a minisztériumnak. A bejelentéshez csatolni kell az operatívprogram-módosítással érintett – az 5. mellékletben meghatározott formanyomtatvány szerinti egységes szerkezetbe foglalt, számozott oldalanként dátummegjelöléssel ellátott – fejezeteit, táblázatait, valamint a módosításhoz kapcsolódó szerződéseket.”
„(8) Ha a benyújtott operatív program vagy a módosításának elfogadása iránti kérelem nem felel meg az e rendeletben, az 1308/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletben, a 891/2017/EU bizottsági rendeletben, illetve a 892/2017/EU bizottsági rendeletben foglalt feltételeknek, a miniszter a kérelmezőt hiánypótlásra szólítja fel. Ha a benyújtott hiánypótlás alapján továbbra sem állapítható meg az operatív program elfogadása feltételeinek való megfelelés, akkor a miniszter azonos tárgyban ismételten hiánypótlási felhívás kibocsátására jogosult. A hiánypótlási felhívás teljesítésére nyitva álló időszak az ügyfél kérelmére egy alkalommal legfeljebb az eredetileg megszabott időszak felével meghosszabbítható.
(9) Ha a benyújtott operatív program vagy annak módosítása nem tartalmazza a benyújtás évében vagy az azt követő évben végrehajtásra kerülő, adott tevékenység szokásos piaci árnak való megfelelést – a 12. §-ban meghatározottaknak megfelelően – alátámasztó dokumentumokat, akkor a kérelem az adott tevékenység vonatkozásában hiánypótlás kibocsátása nélkül elutasításra kerül.”
„17. § A termelői szervezetek és azok társulásai operatív programjaik keretében az 1308/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet 33. cikk (3) bekezdésében felsorolt válságmegelőzési és -kezelési eszközök közül a) a promóció és kommunikáció, beleértve a gyümölcs- és zöldségpiacok diverzifikálását és megszilárdítását célzó intézkedéseket és tevékenységeket is,
b) a piacról történő árukivonás,
c) a be nem takarítás,
d) a kölcsönös kockázatkezelési alapok létrehozásával kapcsolatos adminisztratív költségek támogatása, valamint pénzügyi hozzájárulások a kölcsönös kockázatkezelési alapok feltöltéséhez azon termelő tagoknak fizetett ellentételezést követően, akiknek a kedvezőtlen piaci feltételek következtében jelentős mértékben visszaesett a jövedelme,
e) a betakarítási biztosítás és
f) az egyéb termelői szervezetek, termelői szervezetek társulásai, termelői csoportok vagy egyéni termelők számára nyújtott személyre szabott tanácsadás
intézkedést alkalmazhatják.”
„(4) A kockázatkezelési alap újra történő feltöltése az operatív program keretében az alapból a termelői szervezetek tagjai részére teljesített kifizetések mértékéig számolható el.”
„14/A. Egyéb termelői szervezetek, termelői szervezetek társulásai, termelői csoportok vagy egyéni termelők számára nyújtott személyre szabott szaktanácsadás
25/A. § (1) Az operatív program keretében nyújtott személyre szabott szaktanácsadásban részt vevő minden termelői szervezet, termelői szervezetek társulása, termelői csoport vagy egyéni termelő tekintetében előzetes igényfelmérést kell készíteni a személyre szabott szaktanácsadás tartalma, időtartama, elvárt eredményei és dokumentációja tekintetében. (2) Több termelői szervezet, termelői szervezetek társulása, termelői csoport vagy egyéni termelő részére csak abban az esetben tartható egyszerre személyre szabott szaktanácsadás, amennyiben az az előzetes igényfelmérés eredményei alapján indokolt.
(3) A személyre szabott szaktanácsadás esetén az operatív programban be kell mutatni a részt vevő termelői szervezetek, termelői szervezetek társulásai, termelői csoportok vagy egyéni termelők számát, a személyre szabott szaktanácsadás alkalmainak számát, összesített időtartamát, összesített költségét költségtípusonként, valamint csatolni kell az előzetes igényfelmérés módszertanát, tervezett tartalmát és mintáját.”
„(3) A termelői szervezet a működési alap támogatásának részleges kifizetését minden év október 31-éig igényelheti. A Kincstár a benyújtott részleges kifizetés iránti kérelmet a benyújtás napját megelőzően hozzá beérkezett, az operatív program vagy annak módosításának jóváhagyásáról szóló miniszteri döntés, valamint a részére a 16. § (10) bekezdése szerint megküldött, a 16. § (3) bekezdésének megfelelő módosítás alapján bírálja el.”
20. § Ez a rendelet a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.
1. melléklet a 6/2018. (VI. 22.) AM rendelethez
„5.6. táblázat
6. Intézkedés neve: Válságmegelőzési és -kezelési intézkedések |
6.1 Promóció és kommunikáció |
1 |
Tervezett promóciós és kommunikációs intézkedés időtartama (nap) |
|
2 |
A termékek kereskedelmi értékének növelésére, illetve a forgalmazás javítására irányuló, valamint promóciós és kommunikációs tevékenységek intézkedés keretében alkalmazott promóciós és kommunikációs tevékenységek időtartama (nap) |
|
3 |
Tervezett promóciós és kommunikációs intézkedés végrehajtásának időszaka (naptári hét) |
|
4 |
Intézkedések megnevezése |
5 |
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
8 |
|
alkalmazásának célja |
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
10 |
|
részletes leírása |
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
12 |
|
felmerülő költségtípusok |
|
|
|
13 |
|
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
16 |
|
|
|
|
|
17 |
|
egységköltségek |
|
|
|
18 |
|
|
|
|
|
19 |
|
|
|
|
|
20 |
|
|
|
|
|
21 |
|
közvetíteni kívánt főbb üzenettípusok |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22 |
|
várható eredmények |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23 |
A 2009. évi XCV. törvény 3. § (5) bekezdése szerinti tervezett szolgáltatások felsorolása |
24 |
|
25 |
|
26 |
|
27 |
A 2009. évi XCV. törvény 3. § (5) bekezdése szerinti szolgáltatások igénybevételét igazoló dokumentumok felsorolása |
28 |
|
29 |
|
30 |
Tervezett támogatási összeg (Ft) |
|
|
6.2 Árukivonás |
1 |
Az elismerés alá tartozó, a termelői szervezet által értékesített |
20... |
20... |
20... |
2 |
termékek mennyisége az elmúlt három évben (tonna) |
|
|
|
3 |
Kivonásra tervezett termékek |
4 |
|
5 |
Forgalmazási előírások szerinti főbb jellemzői |
6 |
|
7 |
Tervezett rendeletetés |
8 |
|
9 |
Becsült mennyiség (tonna) |
10 |
Termék |
Mennyiség |
11 |
|
|
12 |
|
|
13 |
|
|
14 |
Tervezett támogatási összeg (Ft) |
15 |
Termék |
16 |
|
Összeg |
17 |
|
|
18 |
|
|
19 |
A kivonás helye és a rendeltetési hely közötti távolság (km) |
|
20 |
Szállítás módja |
21 |
25 kg-nál kisebb csomagokba csomagolt termékek mennyisége (tonna) |
normál |
hűtött |
22 |
Tervezett támogatási összeg összesen (Ft) |
Összeg |
23 |
|
Kivonás |
|
24 |
|
Szállítás |
|
25 |
|
Csomagolás |
|
|
6.3 Be nem takarítás |
|
A |
B |
C |
1 |
Érintett termékek |
tervezett terület (ha) |
tervezett támogatás (Ft) |
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
4 |
|
|
|
|
6.4 Betakarítási biztosítás |
|
A |
B |
1 |
Biztosított terület nagysága (ha) |
|
2 |
Érintett termelők száma (db) |
|
3 |
Biztosítás díjának az operatív programból tervezett támogatásának aránya (%) |
|
4 |
Tervezett támogatási összeg (Ft) |
|
|
6.5 Kölcsönös kockázatkezelési alapok |
|
A |
B |
1 |
Az alap létrehozásának éve |
|
2 |
Tervezett hozzájárulások mértéke |
|
3 |
Számítási mód |
|
4 |
Hozzájárulások összege (Ft) |
|
5 |
Támogatás tervezett összege (Ft) |
|
6 |
Kölcsönös kockázatkezelési alapok feltöltése (Ft) |
|
|
6.6 Személyre szabott tanácsadás |
|
A |
B |
1 |
Résztvevők száma |
|
2 |
|
termelői szervezet |
|
3 |
|
termelői szervezetek társulása |
|
4 |
|
termelői csoportok |
|
5 |
|
egyéni termelők |
|
6 |
Tanácsadás alkalmainak száma |
|
7 |
Tanácsadás alkalmainak összesített időtartama |
|
8 |
Tanácsadás összesített költsége költségtípusonként |
|
9 |
|
|
10 |
|
|
11 |
|
|
”