7/2018. (III. 26.) BM utasítás
a Belügyminisztérium hivatali szervezetei kötelezettségvállalási, utalványozási és ellenjegyzési, valamint érvényesítési rendjéről szóló 26/2013. (VIII. 30.) BM utasítás, a központi költségvetés IX. fejezetébe sorolt előirányzatokra vonatkozó kötelezettségvállalás, utalványozás, ellenjegyzés és érvényesítés rendjéről szóló 35/2015. (XII. 9.) BM utasítás és a Belügyminisztérium Beszerzési Szabályzatáról szóló 12/2017. (V. 17.) BM utasítás módosításáról1
2018.03.27.
1. A Belügyminisztérium hivatali szervezetei kötelezettségvállalási, utalványozási és ellenjegyzési, valamint érvényesítési rendjéről szóló 26/2013. (VIII. 30.) BM utasítás módosítása
a) 8. pont (1) bekezdésében a „jogi ellenjegyzési” szövegrész helyébe a „jogi ellenjegyzési, okirati ellenjegyzési” szöveg,
b) 41. pontjában a „jogi ellenjegyzés” szövegrész helyébe a „jogi vagy okirati ellenjegyzés” szöveg,
c) 54. pontjában a „Jogi” szövegrész helyébe a „Jogi vagy okirati” szöveg
„3. § A szabályzat alkalmazásában: 1. ajánlatkérő: a BM;
2. beszerzés:
a) közbeszerzés: a beszerzés tárgya és értéke alapján a Kbt. hatálya alá tartozó beszerzés; c) BV-s beszerzés: a büntetés-végrehajtási szervezet részéről a központi államigazgatási szervek és a rendvédelmi szervek irányában fennálló egyes ellátási kötelezettségekről, a termékek és szolgáltatások átadás-átvételének és azok ellentételezésének rendjéről szóló 44/2011. (III. 23.) Korm. rendelet (a továbbiakban: 44/2011. Korm. rendelet), valamint a büntetés-végrehajtási szervezet részéről a büntetés-végrehajtásért felelős miniszter vezetése, irányítása vagy felügyelete alá tartozó szervek irányában fennálló ellátási kötelezettségről, a fogvatartottak kötelező foglalkoztatása keretében előállított termékekről és szolgáltatásokról, azok átadás-átvételéről és az ellentételezés rendjéről szóló 9/2011. (III. 23.) BM rendelet (a továbbiakban: 9/2011. BM rendelet) hatálya alá tartozó beszerzés; e) minősített beszerzés: az alapvető biztonsági érdeket érintő beszerzések Országgyűlés általi mentesítésének kezdeményezésére vonatkozó feltételekről és eljárásról, valamint az ilyen beszerzések megvalósításakor az ajánlatkérő által érvényesítendő követelményekről szóló 225/2016. (VII. 29.) Korm. rendelet, valamint a minősített beszerzések Országgyűlés általi mentesítésének kezdeményezésére vonatkozó feltételekről és eljárásról, valamint az ilyen beszerzések megvalósításakor az ajánlatkérő által érvényesítendő követelményekről szóló 492/2015. (XII. 30.) Korm. rendelet hatálya alá tartozó beszerzések; f) egyéb beszerzés: minden olyan beszerzés, amely nem tartozik a 2. pont a)–e) alpontja hatálya alá, valamint azon beszerzések is, amelyek a Kbt. 9–14. §-a, és 111. §-a szerinti kivételi körbe tartoznak; 3. beszerzési eljárás: a 2. pont a)–b) és d)–f) alpontjában meghatározott beszerzési eljárások;
4. Döntéshozó: a BM állami vezetői, valamint a BM önálló hivatali egységét vezető személy;
7. egyéb beszerző: olyan természetes személy vagy gazdálkodó szervezet, akivel, illetve amellyel a BM beszerzési eljárás lefolytatására megbízási szerződést köt;
9. Kezdeményező: az a BM hivatali egység, amelynél a beszerzési igény felmerül. Vita esetén a hivatali egységeket irányító helyettes államtitkárnak, különböző helyettes államtitkárságok vagy államtitkárságok irányítása alá tartozó hivatali egységek esetén a BM közigazgatási államtitkárának döntése szerinti hivatali egység;
10. Kötelezettségvállaló: a BM hivatali szervezetei kötelezettségvállalási, utalványozási és ellenjegyzési, valamint érvényesítési rendjéről szóló BM utasításban, a fejezeti kezelésű előirányzatok terhére kötendő szerződés esetén a fejezeti és központi kezelésű előirányzatok felhasználásának rendjéről szóló BM utasításban kötelezettségvállalásra felhatalmazott személy;
11. Megfigyelő: a Döntéshozó által eseti jelleggel kijelölt, az előkészítő bizottság és/vagy a bírálóbizottság tevékenységét figyelemmel kísérő, szavazati joggal nem rendelkező személy;
12. Szakértő: a BM állományába nem tartozó természetes személy, jogi személy vagy személyes joga szerint jogképes szervezet, ide nem értve a felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadót, aki vagy amely speciális szakértelmet biztosít.”
(2) A PEF BEO gondoskodik – a gazdasági helyettes államtitkár egyetértését követően felterjesztett és a közigazgatási államtitkár által jóváhagyott – éves összesített beszerzési terv és szponzorációs költségkeret terv rögzítéséről, illetve ha szükséges, a módosítások átvezetéséről a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) által működtetett központosított közbeszerzési portálon (a továbbiakban: NKoH portál).
(3) A PEF BEO számára – az általa megküldött formában és tartalommal – a Kezdeményező az NKoH rendelet 8. § (1) bekezdés a) pontja szerinti éves összesített beszerzési terv, valamint a szponzorációs költségkeret terv elkészítése érdekében tárgyév november 30-ig adatot szolgáltat, továbbá a szükséges módosításokat haladéktalanul jelzi. (4) Az NKoH rendelet szerinti beszerzések érdekében az NKoH portálon való bejelentkezés, valamint a szervezet adataiban történő változás átvezetése – a változás bekövetkezéstől számított 30 napon belül – a PEF BEO feladata. (2) Ha az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatok előkészítése során a felmerült beszerzési igény a 11. § (3) bekezdésében meghatározott éves összesített beszerzési tervben nem szerepel, vagy az igény becsült értékét el nem érő összeggel szerepel, úgy haladéktalanul gondoskodni kell – az 1. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott esetben a TKFO jelzése alapján – a PEF BEO-nak az éves összesített terv módosításáról. (3) Ha az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott feladatok ellátása során az adatszolgáltatás teljesítését az éves összesített beszerzési terv módosításával lehet csak megvalósítani, úgy a módosításról haladéktalanul gondoskodni kell a (2) bekezdésben foglaltak szerint. (4) A PEF BEO a (3) bekezdésben foglaltak alapján saját hatáskörében módosítja az éves összesített beszerzési tervet, amennyiben az ellenszolgáltatást érintő módosítás mértéke nem haladja meg az éves összesített beszerzési tervben az adott beszerzés vonatkozásában rögzített összeg 10%-át.”
(Az egyes beszerzésekre vonatkozóan az alábbi előzetes engedélyek beszerzése, bejelentések megtétele szükséges:)
„c) a Kbell. Korm. rendeletben meghatározott hozzájárulás, jóváhagyás, melyet a PEF BEO – a Közgazdasági Főosztály Gazdálkodás-szabályozási és Tulajdonosi Felügyeleti Osztály tájékoztatása mellett – szerez be;”
(Az egyes beszerzésekre vonatkozóan az alábbi előzetes engedélyek beszerzése, bejelentések megtétele szükséges:)
„16. § A beszerzési eljárások előkészítésével, lefolytatásával és a szerződés teljesítésével kapcsolatban keletkezett összes iratot a beszerzési eljárás lezárulásától vagy a szerződés teljesítésétől számított öt évig, európai uniós forrásból megvalósuló projektek esetében a támogatási szerződésben meghatározott időpontig kell megőrizni a BM Iratkezelési Szabályzatának megfelelően. Ha a közbeszerzéssel kapcsolatban jogorvoslati eljárás indult, az iratokat annak jogerős befejezésétől számított öt évig kell megőrizni.”
„(3) A bírálóbizottság valamennyi tagja 1-1 szavazati joggal rendelkezik. A bizottság döntési javaslatait egyszerű szavazattöbbséggel hozza. Szavazategyenlőség esetén a bizottság elnöke dönt, de ebben az esetben a bíráló bizottság köteles tájékoztatni a döntéshozót a különvélemény(ek)ről.”
„(1) Kezdeményező – a TKFO vagy a PEF BEO irányításával – a beszerzési igény felmerülését követően a bírálóbizottság összehívásáig előkészítő bizottságot hív össze.”
(2) A Kbell. Korm. rendelet 6. § (5) bekezdése szerinti adatszolgáltatást a PEF BEO végzi.”
„14. Az EKR rendszer használata
51/A. § (1) Közbeszerzési eljárást a Kbt. és az EKR rendelet alapján, az azokban meghatározott esetekben az EKR rendszer használatával kell lefolytatni. (2) Az EKR rendszer használatára a PEF BEO, a TKFO munkatársai vagy a BM által megbízott egyéb beszerzők jogosultak.
(3) Az EKR rendszer használatához szükséges jogosultság biztosításáról a PEF vagy a TKFO vezetőjének igénylésére az Informatikai Főosztály gondoskodik.”
„(1) A beszerzési eljárás előkészítését, az árajánlatkérést, az ahhoz kapcsolódó eljárást és a gazdasági szereplőkkel való kapcsolattartást a Kezdeményező végzi az 1. § (2) bekezdés a) pontjában meghatározott esetben a PEF BEO, az 1. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott esetben a TKFO irányításával. A Kezdeményező: a) a beszerzési eljárás megindítása előtt meghatározza a beszerzési eljárás becsült értékét, kijelöli az ajánlattételre felkérni kívánt gazdasági szereplőket, bizottság kijelölésének kezdeményezése esetén a Kezdeményező részéről megnevezi kijelölt bizottsági tagot, valamint a kezdeményező szervezeti egységnél kijelölt szakmai kapcsolattartót;
c) az 1. § (2) bekezdés a) pontjában meghatározott esetben a PEF BEO, az 1. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott esetben a TKFO a megküldött dokumentumokat – a pénzügyi ellenjegyzést, illetve a becsült érték alapján a jogi vizsgálatot vagy jogi ellenjegyzést végző hivatali egység bevonásával – megvizsgálja, hogy azok alkalmasak-e az eljárás megkezdéséhez, javasolhatja azok kiegészítését, pótlását;
(Bizottság kijelölése esetén legalább 3 fő vesz részt az eljárásban a következő összetételben:)
„c) 1 fő jogi szakértelemmel rendelkező munkatárs a PKSzF részéről, ha a megkötendő szerződés jogi ellenjegyzése a PKSzF hatáskörébe tartozik.”
a) 8. § (1) bekezdés b) pontjában a „bekezdései szerinti, a Közbeszerzési Adatbázisban” szövegrész helyébe a „bekezdésekben megjelölt adatbázisban” szöveg,
b) 13. § (2) bekezdésében a „Közbeszerzési Adatbázisban” szövegrész helyébe az „adatbázisban” szöveg, továbbá az „a Közbeszerzési Adatbázisban” szövegrész helyébe az „az adatbázisban” szöveg,
16. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
1. melléklet a 7/2018. (III. 26.) BM utasításhoz
1. A BM utasítás1. Mellékletének 4. pont b)–d) alpontja helyébe a következő rendelkezések lépnek: (Jelen utasítás alkalmazásában:)
„b) Jogi ellenjegyzés: annak írásban történő előzetes igazolása, hogy a kötelezettségvállalás dokumentuma az alaki, tartalmi követelményeknek, jogszabályoknak, a közjogi szervezetszabályozó eszközöknek megfelel a bruttó 10 millió forint értékhatárú, vagy azt meghaladó kötelezettségvállalások körében, valamint a megbízási szerződésekre vonatkozóan értékhatártól függetlenül.
c) Jogi ellenjegyző: a Peres Képviseleti és Szerződés-előkészítő Főosztály (a továbbiakban: PKSzF) jogi végzettséggel rendelkező munkatársa vagy a PKSzF hatáskörében eljáró ügyvéd.
d) Jogi vizsgálat: a PEF munkatársa által végzett, a kötelezettségvállalás dokumentumának jogi szempontú vizsgálata a bruttó 10 millió forint értékhatárt el nem érő kötelezettségvállalások körében, kivéve az ügyvédi tevékenységről szóló 2017. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Ügyvédi törvény) szerinti okirati ellenjegyzéshez kötött okiratok, valamint a megbízási szerződések értékhatártól függetlenül.” 2. A BM utasítás1. Mellékletének 4. pontja a következő q) és r) alponttal egészül ki: (Jelen utasítás alkalmazásában:)
„q) Okirati ellenjegyzés: ha jogszabály előírja és az Ügyvédi törvényben meghatározott feltételek adottak, a PKSzF bejegyzett kamarai jogtanácsosa, vagy megbízási jogviszony alapján közreműködő ügyvéd által, az Ügyvédi törvény 43–45. §-a szerint biztosított okirati ellenjegyzés, értékhatártól függetlenül. r) Okirati ellenjegyző: a PKSzF bejegyzett kamarai jogtanácsosa, vagy megbízási jogviszony alapján közreműködő ügyvéd.”
3. A BM utasítás1. Melléklete a következő 31/A. ponttal egészül ki: „31/A. (1) A keretgazdálkodás érdekében a következő keretek hozhatóak létre:
a) miniszteri keret,
b) Belügyminisztérium igazgatása keret,
c) nemzetközi keret,
d) Vezetőképzési, Továbbképzési és Tudományszervezési Főosztály (a továbbiakban: VTTF) kerete, amely tartalmazza a Belügyi Tudományos Tanács és a Belügyi Szemle kiadásaira tervezett keretet is,
e) Továbbképzési normatíva keret,
f) Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács (a továbbiakban: NBT) keret esetében a 7. pont c) alpontjától eltérően gazdasági eseményenként bruttó 50 millió forintos értékhatárig.
(2) Rendelkezési jogosultság a keretek felett:
a) az (1) bekezdés a) pontja szerinti keret felett a Személyügyi Helyettes Államtitkár, a Személyügyi Főosztály vezetője, távollétében szervezeti szintű helyettese rendelkezik, b) az (1) bekezdés b) pontja szerinti keret felett a Pénzügyi Erőforrás-gazdálkodási Főosztály vezetője, távollétében szervezeti szintű helyettese rendelkezik, c) az (1) bekezdés c) pontja szerinti keret felett az Európai Uniós és Nemzetközi Helyettes Államtitkár, a Nemzetközi Főosztály főosztályvezetője, távollétében szervezeti szintű helyettese rendelkezik, d) az (1) bekezdés d) pontja szerinti keret felett a Személyügyi Helyettes Államtitkár, a VTTF főosztályvezetője, távollétükben szervezeti szintű helyettesei rendelkeznek, e) az (1) bekezdés e) pontja szerinti keret felett a Személyügyi Helyettes Államtitkár, a VTTF főosztályvezetője, távollétükben szervezeti szintű helyettesei rendelkeznek, f) az (1) bekezdés f) pontja szerinti keret felett – a 7. pont c) alpontjától eltérően – gazdasági eseményenként bruttó 50 millió forintos értékhatárig az NBT elnöke, távollétében szervezeti szintű helyettese rendelkezik. (3) Valamennyi keret felett korlátlanul rendelkezik a miniszter, a közigazgatási államtitkár és a gazdasági helyettes államtitkár.”
4. A BM utasítás1. Mellékletének 46. pontja helyébe a következő rendelkezés lép: „46. A véleményezési eljárást követően a Kezdeményező a PEF, a PKSzF és a szakmai ellenjegyző által jóváhagyott véglegesített szerződést (a továbbiakban: véglegesített szerződés) a szerződő felek számánál kettővel több eredeti példányban megküldi a szakmai ellenjegyző részére szakmai ellenjegyzés céljából. Informatikai tárgyú áru vagy szolgáltatás megrendelésnél kizárólag az IFO vezetője lehet a szakmai ellenjegyző.”
2. melléklet a 7/2018. (III. 26.) BM utasításhoz
„4. Jogi vagy okirati ellenjegyzés”
„10.2. A támogatási szerződést vagy támogatói okiratot, illetve a 8. alcím szerinti mintaszerződést, mintaokiratot a Peres Képviseleti és Szerződés-előkészítő Főosztály (a továbbiakban: PKSZF) állományába tartozó jogi végzettséggel rendelkező munkatárs (a továbbiakban együtt: jogi ellenjegyző) jogi ellenjegyzéssel látja el. A jogi ellenjegyző a szerződés, okirat megfelelősége esetén a „jogi ellenjegyzés” szöveg és az ellenjegyzés keltezése mellett a kötelezettségvállalás dokumentumát aláírásával látja el.” „10.2/A. Ha jogszabály előírja és az Ügyvédi törvényben meghatározott feltételek adottak, a PKSZF bejegyzett kamarai jogtanácsosa vagy egy megbízási jogviszony alapján közreműködő ügyvéd a 10.2. pont szerinti dokumentumokat okirati ellenjegyzéssel látja el.”