• Tartalom

10/2019. (V. 10.) KKM utasítás

10/2019. (V. 10.) KKM utasítás

a Külgazdasági és Külügyminisztérium kezelésében lévő határon túli gazdaságfejlesztési programok támogatáskezelési rendjéről

2022.01.01.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján a határon túli gazdaságfejlesztési programok szerződéskötési, döntéshozatali és a támogatás fedezetének lehívási rendjét az alábbiak szerint szabályozom:

I. Fejezet

A PROGRAMOK VÉGREHAJTÁSÁT SZOLGÁLÓ TÁMOGATÁSI RENDSZER,
A RENDSZER SZEREPLŐI ÉS FELADATAIK

1. Az utasítás célja

1. § Az utasítás célja a külgazdasági ügyekért felelős miniszter által vezetett minisztérium (a továbbiakban: KKM) kezelésében lévő vajdasági, kárpátaljai, horvátországi, muravidéki, felvidéki és erdélyi gazdaságfejlesztési programok megvalósításával összefüggő szerződéskötési, döntéshozatali és a támogatás fedezetének lehívási feladatait szabályozó eljárásrend megállapítása.

2. Az utasítás hatálya

2. § A KKM a határon túli gazdaságfejlesztési programok támogatáskezelési feladatait, az ezen programok megvalósításában részt vevő érintett

a) határon túli alapítványok, intézetek, egyéb szervezetek (a továbbiakban: Kedvezményezettek), valamint

b) a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság és a Közép-európai Gazdaságfejlesztési Hálózat Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság feladatainak meghatározásáról, valamint a Digitális Jólét Program végrehajtásával összefüggő egyes feladatokról, valamint a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökségről szóló 268/2010. (XII. 3.) Korm. rendelet módosításáról szóló 127/2017. (VI. 8.) Korm. rendelet módosításáról szóló 163/2018. (IX. 10.) Korm. rendeletben [a továbbiakban: 163/2018. (IX. 10.) Korm. rendelet] lebonyolító szervként kijelölt Közép-európai Gazdaságfejlesztési Hálózat Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság (a továbbiakban: Lebonyolító szerv) útján látja el.

3. Értelmező rendelkezések

3. § Az utasítás alkalmazásában:

a) Kedvezményezett: a KKM kezelésében lévő határon túli gazdaságfejlesztési programok megvalósításában részt vevő érintett határon túli alapítványok, intézetek, egyéb szervezetek;

b) Lebonyolító szerv: a 2. § b) pontja alapján a 163/2018. (IX. 10.) Korm. rendeletben lebonyolító szervként kijelölt Közép-európai Gazdaságfejlesztési Hálózat Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság;

c) Végső kedvezményezett: Kedvezményezett vagy Lebonyolító Szerv által támogatásban részesített természetes és jogi személyek;

d) Irányító Testület: a határon túli gazdaságfejlesztési programok lebonyolítása során hozandó érdemi döntések meghozatalában közreműködő döntés-előkészítő testület;

e) RGF: a Külgazdasági és Külügyminisztérium Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2019. (III. 13.) KKM utasítás (a továbbiakban: SZMSZ) alapján a regionális és határon túli gazdaságfejlesztési programok megvalósításáért felelős szakmai szervezeti egység;

f) HÁTHATÁR: az SZMSZ alapján a regionális és határon túli gazdaságfejlesztési programok megvalósításának irányításáért felelős állami vezető;

g) KFO: az SZMSZ alapján a fejezeti kezelésű előirányzatok kezeléséért felelős, kodifikációs és koordinációs feladatokat ellátó funkcionális szervezeti egység;

h) JFO: az SZMSZ alapján közjogi, kodifikációs és általános jogi feladatokat ellátó, jogi szempontú ellenjegyzést végző funkcionális szervezeti egység;

i) Programok: a vajdasági, kárpátaljai, horvátországi, muravidéki, felvidéki és erdélyi gazdaságfejlesztési programok;

j) Támogató: a Kedvezményezettel kötött támogatási szerződések vonatkozásában a KKM. A Támogató – a Végső kedvezményezettel kötött támogatási szerződés, annak módosításai és a kapcsolódó dokumentumok pénzügyi és jogi szempontú vizsgálata és ellenjegyzése kivételével – felelős a támogatási eljárások során felmerült szakmai és szakmastratégiai kérdés megvizsgálásáért, az ehhez kapcsolódó és ebből adódó eljárási, igazgatási feladatok ellátásáért és előkészítéséért, valamint valamennyi egyéb, az eljárások során felmerülő kérdésben, továbbá ellátja az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvényben (a továbbiakban: Áht.) és az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Ávr.) a Támogatónak meghatározott feladatokat;

k) Támogatás: az Áht. és az Ávr. vonatkozó rendelkezéseinek megfelelően megkötött támogatási szerződés alapján biztosított költségvetési forrás.

4. Az Irányító Testület feladata, üléseinek rendje

4. § A külgazdasági ügyekért felelős miniszter a Programok végrehajtása érdekében programonként Irányító Testület felállításával biztosítja a döntések előkészítését és a költségvetési források felhasználásának felügyeletét. Az Irányító Testület feladatának ellátása során a Programok megvalósításában részt vevő szervek felterjesztése alapján jár el. Az Irányító Testület működési rendjét az Irányító Testület ügyrendje szabályozza.

5. § Az Irányító Testület elnöke a HÁTHATÁR, tagjai a határon túli gazdaságfejlesztési program megvalósítása szempontjából legfontosabb ágazati minisztériumok (így különösen a Miniszterelnökség, a Pénzügyminisztérium, az Agrárminisztérium) által delegált képviselők, valamint a 2. § a) és b) pontjaiban megjelölt Kedvezményezettek és Lebonyolító szerv képviselői.

6. § Az Irányító Testület az ügyrendjében meghatározottak szerint javaslatot tesz a formai követelményeknek megfelelő és szakmailag is támogatható, a Kedvezményezett, illetve a Lebonyolító szerv által felterjesztett pályázatok támogatására.

7. § Az Irányító Testület ülésére a KKM illetékes szervezeti egységeinek vezetőit megfigyelőként legalább az ülést megelőző három nappal írásos formában az RGF hívja meg.

8. § Az Irányító Testület az ügyrendjében meghatározottak szerint a támogatandó pályázatokat egységes listán (a továbbiakban: döntési lista) fogadja el, amelyet a megvalósításban részt vevő Kedvezményezettek, illetve a Lebonyolító szerv állítanak össze. A döntési lista formai és tartalmi elemeit a Kedvezményezettel kötött, a pályázatok finanszírozására vonatkozó támogatási szerződésekhez, illetve a Lebonyolító szervvel kötött lebonyolítói megállapodáshoz mellékelt minta tartalmazza.

9. § Az Irányító Testület üléséről jegyzőkönyv készül, melyet a RGF mint az Irányító Testület titkársági teendőit ellátó szervezeti egység állít össze. A jegyzőkönyvet, valamint a döntési listát a HÁTHATÁR terjeszti fel jóváhagyásra a miniszterhelyettes (a továbbiakban: PÁT) részére.

II. Fejezet

A TÁMOGATÓ ÉS A KEDVEZMÉNYEZETT KÖZÖTTI ELJÁRÁS A VÉGSŐ KEDVEZMÉNYEZETTI TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉS MEGKÖTÉSÉIG

5. Kedvezményezett feladatai

10. § A Kedvezményezettek által ellátandó feladatok meghatározására a Támogató a Kedvezményezettekkel támogatási szerződést köt, mely alapján a Kedvezményezett

a) elkészíti és folyamatosan aktualizálja a belső eljárásrendjeit, szabályozási dokumentumait,

b) kidolgozza a pályázati felhívásokat és a pályázati felhívások Támogató általi jóváhagyása után megjelenteti azokat,

c) az általános, Végső kedvezményezettel kötendő támogatásiszerződés-minta alapján elkészíti a konkrét pályázati felhívásra vonatkozó szerződésmintákat,

d) szerződést köt külső értékelőkkel,

e) megköti és szükség esetén – a Támogató jóváhagyását követően – módosítja a Végső kedvezményezettel kötendő támogatási szerződéseket és az Általános Szerződési Feltételeket,

f) ellenőrzi a Végső kedvezményezettek által nyújtott biztosítékokat, valamint a saját forrásmeglétét.

11. § A Kedvezményezett köteles a beérkezett pályázatokat saját eljárásrendjének megfelelően érkeztetni, gondoskodik a pályázatok formai és tartalmi megfelelőségének ellenőrzéséről.

12. § A Kedvezményezett a pályázatok ellenőrzését követően támogatásra javasolt pályázatokat tartalmazó döntési listát terjeszt fel jóváhagyásra az Irányító Testület elé.

13. § A Kedvezményezett az Irányító Testület döntése alapján előkészíti és megköti a támogatási szerződéseket a Végső kedvezményezettekkel.

14. § A Támogató a Kedvezményezettekkel kötött támogatási szerződésben a 10–13. §-okban foglalt feladatokon túl további feladatokat is meghatározhat.

6. A Kedvezményezettel kötendő támogatási szerződések előkészítése, véleményezése és megkötése

15. § Az RGF aláírás céljából előkészíti a Kedvezményezettekkel kötendő támogatási szerződést és mellékleteit (a továbbiakban: szerződéstervezet), melyeket továbbít a HÁTHATÁR számára.

16. §1 A szerződéstervezetet – papír alapon és elektronikus formában – az RGF a HÁTHATÁR jóváhagyását követően, véleményezés céljából – a HÁTHATÁR útján – megküldi a pénzügyi ellenjegyzésért felelős KFO és a jogi ellenjegyzésért felelős JFO, valamint tájékoztatás céljából a Gazdasági Ügyekért Felelős Helyettes Államtitkár (a továbbiakban: GHÁT) részére.

17. § A KFO és a JFO módosító javaslataikat szövegszerű formában, a szerződéstervezet részükre, véleményezés céljából történő hivatalos megérkezésétől számított öt munkanapon belül teszik meg. Igény esetén az RGF, valamint a KFO és a JFO előzetesen személyes egyeztetést tartanak.

18. § A módosító javaslatok alapján az RGF a részére történő valamennyi javaslat beérkezését követő kettő munkanapon belül véglegesíti a szerződéstervezetet, és végső visszamutatásra – legalább kettő munkanapos határidővel – megküldi a KFO, a JFO és tájékoztatás céljából a GHÁT részére.

19. § Az RGF a végső visszamutatásban – amennyiben eltér a pénzügyi és jogi szakmai módosító javaslatokban foglaltaktól – indokolni köteles szakmai döntését.

20. § Amennyiben a végső visszamutatásra megküldött szerződéstervezettel valamely szervezeti egység (KFO, JFO, GHÁT) nem ért egyet, haladéktalanul egyeztetést kell lefolytatni az érintett szervezeti egységek részvételével.

21. § Az egyeztetett és véglegesített szerződéstervezetet a HÁTHATÁR aktában elhelyezve küldi meg jogi, illetve pénzügyi ellenjegyzésre a JFO, illetve a KFO részére.

22. § A KFO a szerződéstervezet véleményezésekor vizsgálja a szabad előirányzat rendelkezésre állását, a tervezett kifizetési időpontokban a pénzügyi fedezet biztosítottságát, valamint a szerződéstervezetnek a gazdálkodásra vonatkozó szabályoknak történő megfelelését.

23. § A pénzügyi és jogi ellenjegyzés határideje három-három munkanap. A határidő kezdőnapja az akta szervezeti egységhez történő megérkezésének napja.

24. § Az egyeztetett és véglegesített szerződéstervezet ellenjegyzése kizárólag írásbeli indoklással köthető további feltételekhez.

25. § A szerződéstervezetet az ellenjegyzéseket követően a Kedvezményezett, majd kötelezettségvállalóként a KKM részéről a PÁT, helyettesítési jogkörben a HÁTHATÁR írja alá.

26. § A szerződő felek által aláírt támogatási szerződés egy-egy eredeti példányát az aláírást követően az RGF haladéktalanul megküldi a miniszterhelyettes, a KFO és a JFO részére.

27. § A támogatási szerződés aláírását követően a Kedvezményezett a támogatásban részesítendő Végső kedvezményezettekkel kötendő támogatási szerződésre vonatkozó általános minta alapján elkészíti a konkrét pályázati felhívás alapján kötendő támogatásiszerződés-mintáit.

7. A Kedvezményezett feladatai a Végső kedvezményezettek által benyújtott kifizetési kérelmek vizsgálata során

28. § A 2. § a) pontja szerinti Kedvezményezettek kezelik a Végső kedvezményezettek kifizetési kérelmeit.

29. § (1) A Kedvezményezett vizsgálja a kérelem szabályszerűségét. A vizsgálat keretében ellenőrzi a kérelem és mellékletei

a) döntési listában foglaltaknak történő megfelelőségét;

b) számszaki megfelelőségét;

c) megalapozottságát, jogszerűségét, a Végső kedvezményezettel megkötött támogatási szerződésben foglaltaknak történő megfelelőségét, továbbá amennyiben a kérelem benyújtása korábban felmerült költségek elszámolásához kötött, úgy annak teljességét, biztosítéknyújtási kötelezettség esetén a biztosíték meglétét és megfelelőségét.

(2) Az (1) bekezdés szerinti vizsgálatot követően, amennyiben az szükséges, a Kedvezményezett hiánypótlásra szólítja fel a Végső kedvezményezettet.

(3) Az (1) bekezdés szerinti vizsgálat során a Kedvezményezett külső szakértő szolgáltatásait igénybe veheti.

30. § Ha a kérelem alaki és tartalmi szempontból megfelelő, a Kedvezményezett lehívási kérelmet állít ki, melyet jóváhagyásra felterjeszt a KKM-nek.

III. Fejezet

A TÁMOGATÓ ÉS A KEDVEZMÉNYEZETT KÖZÖTTI ELJÁRÁS A TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉS MEGKÖTÉSÉT KÖVETŐEN

8. A Kedvezményezett által benyújtott kifizetési kérelmek vizsgálata

31. § A 2. § a) pontja szerinti Kedvezményezett a KKM-mel megkötött támogatási szerződésben foglaltakkal összhangban megküldi a lehívási kérelmét és annak támogatási szerződés szerinti mellékleteit az RGF részére.

32. § Az RGF kezeli a Kedvezményezettek kérelmeit.

33. § (1) Az RGF vizsgálja a kérelmek szabályszerűségét. A vizsgálat keretében az RGF ellenőrzi a kérelem és mellékletei

a) döntési listában foglaltaknak történő megfelelőségét;

b) számszaki megfelelőségét;

c) megalapozottságát, jogszerűségét, a Kedvezményezettel megkötött támogatási szerződésben foglaltaknak történő megfelelőségét, továbbá amennyiben a kérelem benyújtása korábban felmerült költségek elszámoláshoz kötött, úgy annak teljességét.

(2) Az (1) bekezdés szerinti vizsgálatot követően, amennyiben az szükséges, az RGF hiánypótlásra szólítja fel a Kedvezményezettet.

34. § A 33. § szerinti vizsgálatot követően a kérelmet és annak mellékleteit az RGF megküldi a HÁTHATÁR részére jóváhagyásra.

35. § A HÁTHATÁR gondoskodik a kérelem és mellékleteinek a miniszterhelyettes részére teljesítésigazolás céljából történő felterjesztéséről.

36. § A miniszterhelyettes által aláírt teljesítésigazolást, a kérelmet és a Kedvezményezett bankszámlakivonatát az RGF továbbítja a KFO részére a kérelemben foglalt támogatási összeg kifizetésének teljesítése érdekében.

9. Érvényesítés

37. § A miniszterhelyettes által aláírt teljesítésigazolás, valamint a kérelem alapján a támogatási összeg utalványozása előtt a KFO érvényesítésre jogosult munkatársának (a továbbiakban: érvényesítő) ellenőriznie kell az összegszerűséget, a fedezet rendelkezésre állását és azt, hogy a megelőző ügymenetben az Áht., az Ávr. és az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendelet előírásait, továbbá a KKM belső szabályzataiban foglaltakat megtartották-e.

38. § (1) A 37. § szerinti ellenőrzés során az érvényesítő megvizsgálja a kötelezettségvállalás nyilvántartásba vételének megtörténtét, a kötelezettségvállalásba-vételi bizonylat meglétét, megfelelőségét, ennek keretében:

a) ellenőrzi a kötelezettségvállalási dokumentum megfelelőségét (iktatószám, aláírások, dátum, pecsét megléte);

b) ellenőrzi a kötelezettségvállaló, a pénzügyi és jogi ellenjegyzők jogosultságának meglétét, megfelelőségét;

c) ellenőrzi a kötelezettségvállaló, a pénzügyi és jogi ellenjegyzők aláírásmintáinak meglétét;

d) ellenőrzi a kiadás összegszerűségének, jogcímének helyességét;

e) a Kedvezményezettel megkötött támogatási szerződés tartalma vonatkozásában ellenőrzi

ea) a Támogató nevét, székhelyét, adószámát, képviselőjének nevét, PIR számát,

eb) a Kedvezményezett nevét, székhelyét, cégjegyzék-, cégazonosításra alkalmas számot, közteherviselési azonosítóját, számlavezető bankjának nevét, képviselőjének nevét,

ec) a Kedvezményezett bankjának SWIFT kódját és a bankszámla IBAN kódját,

ed) a Kedvezményezett bankjának pontos nevét, címét,

ee) a támogatás összegét, a támogatás forrását jelentő fejezeti kezelésű előirányzat pontos megnevezését, címrendi besorolását és államháztartási azonosítóját, a támogatás intenzitását,

ef) a kormányzati funkció szerinti besorolást (COFOG kód),

eg) a támogatási összeg kifizetésének pontos ütemezését, határidejét, részletekben történő finanszírozás esetén az egyes finanszírozási időszakokat, a több év előirányzatai terhére vállalt kötelezettségek esetén az évenkénti ütemezést;

f) a kötelezettségvállalási dokumentum vizsgálata vonatkozásában ellenőrzi

fa) a támogatási szerződésben szereplő bankszámlaszám és a bankszámlaszám-igazolás összhangját, egyezőségét,

fb) a támogatási szerződésben szereplő bankszámlaszám devizanemének a támogatási szerződésben meghatározott folyósítási devizanemmel való összhangját,

fc) a szerződés mellékleteinek meglétét,

fd) utófinanszírozás esetén az elszámolás megtörténtét igazoló, a miniszterhelyettes által aláírt teljesítésigazolás meglétét, továbbá a (2) bekezdés szerinti megfelelőségét,

fe) a támogatási szerződés biztosítékadási kötelezettségének előírása esetén a biztosíték meglétét.

(2) Az érvényesítő a miniszterhelyettes által aláírt teljesítésigazolás ellenőrzése során vizsgálja a pénzügyi fedezet rendelkezésre állását, az előirányzat-felhasználási tervben történő megjelenést, ennek keretében:

a) a kiadási előirányzatok rendelkezésre állását, a lehívás sorszámát, összegét,

b) a teljesítésigazoló jogosultságának meglétét, a KKM fejezeti kezelésű előirányzataival kapcsolatos eljárási rendről és hatáskörökről szóló miniszteri utasításban, illetve gazdálkodási keretszabályzatban meghatározott teljesítésigazolás alaki megfelelőségét, adatainak számszaki helyességét,

c) a teljesítésigazolás teljes körű kitöltöttségét.

39. § Az érvényesítő – a kiadás utalványozását megelőző vizsgálat megfelelősége esetén – a KKM integrált pénzügyi és számviteli rendszerében rögzíti az egyéb pénzbekérőt, melynek keretében biztosítja a kinyomtatott kiadási utalványnak a költségvetési helyre, szakfeladatra, szervezeti egységre, keretgazdára, ügyletkódra vonatkozó adatainak helyességét. Amennyiben az érvényesítő hiányosságot észlel, úgy a KFO-ra történő beérkezéstől számított három munkanapon belül jelzi azt az RGF és a HÁTHATÁR felé.

IV. Fejezet

A KKM ÉS A LEBONYOLÍTÓ SZERV ELJÁRÁSA, ELŐIRÁNYZAT-FELHASZNÁLÁSI SZABÁLYOK

10. A Lebonyolító szerv feladatai

40. § A Lebonyolító szerv a határon túli gazdaságfejlesztési programok végrehajtásában és ellenőrzésében való közreműködése során a 163/2018. (IX. 10.) Korm. rendelet 2/A. § (2) bekezdésében meghatározott feladatokat látja el.

41. § A KKM a Lebonyolító szervvel lebonyolítói megállapodást köt, melyben további feladatokat is meghatározhat a Lebonyolító szerv számára. A KKM és a Lebonyolító szerv közötti lebonyolítói megállapodás megkötésének rendjére az utasítás 15–27. §-aiban foglaltak az irányadók.

11. Prognóziskészítés, adatszolgáltatás

42. § Az Ávr. 172/A. § (1) bekezdésében foglaltak alapján, a Lebonyolító szerv köteles az adott hónapban a Végső kedvezményezettek részére tervezetten kifizetésre kerülő támogatásokról havi rendszerességgel prognózist készíteni és erről adatszolgáltatást nyújtani a KKM részére. A Lebonyolító szerv az adatszolgáltatást a KFO vagy az RGF által részére minden hónap 5. napjáig megküldött Excel-táblázat kitöltésével és az adott hónap 9-e munkaidő végéig a KFO és/vagy az RGF részére elektronikus úton történő visszaküldésével teljesíti. A táblázatban szereplő adatokat a KFO tölti fel, majd hagyja jóvá az adatszolgáltatási rendszerben.

12. A Lebonyolító szerv előirányzat-kezelésére vonatkozó előírások

43. § (1) A Lebonyolító szerv az általa kezelt előirányzatok tekintetében felel:

a) az elkülönített pénzügyi számla kezeléséért;

b) a 42. §-ban foglaltak szerinti kifizetési terveiről a KFO felé, havi rendszerességgel készítendő prognózis elkészítéséért és benyújtásáért;

c) az előirányzatok terhére történő kötelezettségvállalásért, azok megalapozottságáért, nyilvántartásáért, a teljesítés igazolásáért, az utalványozásért, a pénzügyi lebonyolítás körében a pénzügyi ellenjegyzésért és az érvényesítésért, a pénzügyi, számviteli elszámolásért és a feladat ellátására kötött lebonyolítói megállapodásban foglaltak teljesítéséért;

d) a támogatásra vonatkozóan dokumentumokkal alátámasztottan előkészített döntési javaslat összeállításáért;

e) a támogatási döntés elleni kifogás tárgyában hozott döntésben foglaltakból adódó, a Lebonyolító szerv feladatkörébe tartozó pénzügyi, adatszolgáltatási és nyilvánosságra hozatalhoz kapcsolódó feladatok teljesítéséért;

f) az Ávr. 13. § (3) bekezdésében meghatározott szabályzat elkészítéséért;

g) a pályázatokhoz és egyedi támogatási kérelmekhez kapcsolódó, az Áht. 56/C. §-ában előírt adatszolgáltatási kötelezettségek teljesítéséért.

(2) A Lebonyolító szerv – az éves beszámoló elkészítése és a zárszámadás keretében – szöveges értékelést készít az általa kezelt előirányzatok felhasználásáról, a megvalósított szakmai célokról, a nevesített feladatok végrehajtásáról és a költségvetési maradványról, amelyet megküld a KKM részére.

44. § (1) A Lebonyolító szerv saját pénzügyi rendszeréből kinyomtatott kiadási utalványrendelet alapján – elektronikus átutalási rendszerben – gondoskodik az átutalási megbízás Magyar Államkincstárhoz történő továbbításáról.

(2) Az átutalási megbízás teljesítését megelőzően a mindenkor hatályos előírások szerint kerülnek bejelentésre a kifizetések, megjelölve az átutalás napját és az átutalandó összeget.

(3) A támogatások Végső kedvezményezettek részére történő folyósítása során a köztartozás-vizsgálattal és köztartozások visszatartásával kapcsolatos feladatokat a Magyar Államkincstár látja el.

(4) A Lebonyolító szerv gondoskodik a Végső kedvezményezettekkel megkötött támogatási szerződések Országos Támogatás-ellenőrző Rendszerbe történő bejelentéséről.

(5) A Lebonyolító szerv a teljesítésigazolást tartalmazó akta hiánytalan beérkezésétől számított három munkanapon belül intézkednek a pénzügyi teljesítés indításáról.

13. A Lebonyolító szerv feladatai a Végső kedvezményezettek által benyújtott kifizetési kérelmek vizsgálata során

45. § A 2. § b) pontja szerinti Lebonyolító szerv kezeli a Végső kedvezményezettek kifizetési kérelmeit.

46. § (1) A Lebonyolító szerv vizsgálja a kérelem szabályszerűségét. A vizsgálat keretében az ellenőrzi a kérelem és mellékletei

a) döntési listában foglaltaknak történő megfelelőségét;

b) számszaki megfelelőségét;

c) megalapozottságát, jogszerűségét, a Végső kedvezményezettel megkötött támogatási szerződésben foglaltaknak történő megfelelőségét, továbbá amennyiben a kérelem benyújtása korábban felmerült költségek elszámolásához kötött, úgy annak teljességét, biztosítéknyújtási kötelezettség esetén a biztosíték meglétét és megfelelőségét.

(2) Az (1) bekezdés szerinti vizsgálatot követően, amennyiben az szükséges, a Lebonyolító szerv hiánypótlásra szólítja fel a Végső kedvezményezettet.

(3) Az (1) bekezdés szerinti vizsgálat során a Lebonyolító szerv külső szakértő szolgáltatásait igénybe veheti.

47. § Ha a kérelem alaki és tartalmi szempontból megfelelő, a Lebonyolító szerv teljesítésigazolást állít ki.

48. § A teljesítésigazolás alapján a támogatási összeg utalványozása előtt a Lebonyolító szerv érvényesítésre jogosult munkatársa (a továbbiakban: érvényesítő) köteles ellenőrizni az összegszerűséget, a fedezet rendelkezésre állását, valamint az Áht., az Ávr., valamint az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendelet előírásainak utalványozást megelőző eljárásban történő betartását a 46. §-ban foglaltaknak megfelelően.

49. § (1) A 46. § szerinti ellenőrzés során az érvényesítő megvizsgálja a kötelezettségvállalás nyilvántartásba vételének megtörténtét, a kötelezettségvállalásba-vételi bizonylat meglétét, megfelelőségét, ennek keretében:

a) ellenőrzi a kötelezettségvállalási dokumentum megfelelőségét (iktatószám, aláírások, dátum, pecsét megléte);

b) ellenőrzi a kötelezettségvállaló, a pénzügyi és jogi ellenjegyzők jogosultságának meglétét, megfelelőségét;

c) ellenőrzi a kötelezettségvállaló, a pénzügyi és jogi ellenjegyzők aláírásmintáinak meglétét;

d) ellenőrzi a kiadás összegszerűségének, jogcímének helyességét;

e) a Végső kedvezményezettel megkötött támogatási szerződés tartalma vonatkozásában ellenőrzi

ea) a Lebonyolító szerv nevét, székhelyét, adószámát, számlavezető bankjának nevét, képviselőjének nevét, PIR számát, cégazonosításra alkalmas számot, közteherviselési azonosítóját,

eb) a támogatás összegét, a támogatás forrását jelentő fejezeti kezelésű előirányzat pontos megnevezését, címrendi besorolását és államháztartási azonosítóját, a támogatás intenzitását,

ec) a kormányzati funkció szerinti besorolást (COFOG kód),

ed) a támogatási összeg kifizetésének pontos ütemezését, határidejét, részletekben történő finanszírozás esetén az egyes finanszírozási időszakokat, a több év előirányzatai terhére vállalt kötelezettségek esetén az évenkénti ütemezést;

f) a kötelezettségvállalási dokumentum vizsgálata vonatkozásában ellenőrzi

fa) a Végső kedvezményezettel megkötött támogatási szerződésben szereplő bankszámlaszám és a bankszámlaszám-igazolás összhangját, egyezőségét,

fb) a támogatási szerződésben szereplő bankszámlaszám devizanemének a támogatási szerződésben meghatározott folyósítási devizanemmel való összhangját,

fc) a szerződés mellékleteinek meglétét,

fd) utófinanszírozás esetén az elszámolás megtörténtét igazoló teljesítésigazolás meglétét, továbbá a (2) bekezdés szerinti megfelelőségét,

fe) a támogatási szerződés biztosítékadási kötelezettségének előírása esetén a biztosíték meglétét.

(2) Az érvényesítő a teljesítésigazolás ellenőrzése során vizsgálja a pénzügyi fedezet rendelkezésre állását, a kifizetésnek az utasítás 42. §-a szerint a KKM-nek megküldött adatszolgáltatásban történő megjelenését, ennek keretében:

a) a kiadási előirányzatok rendelkezésre állását, a lehívás sorszámát, összegét,

b) a teljesítésigazoló jogosultságának meglétét, a teljesítésigazolás alaki megfelelőségét, adatainak számszaki helyességét,

c) a teljesítésigazolás teljes körű kitöltöttségét.

50. § Az érvényesítő – a kiadás utalványozását megelőző vizsgálat megfelelősége esetén – a Lebonyolító szerv integrált pénzügyi és számviteli rendszerében rögzíti az egyéb pénzbekérőt, melynek keretében biztosítja a kinyomtatott kiadási utalványnak a költségvetési helyre, szakfeladatra, szervezeti egységre, keretgazdára, ügyletkódra vonatkozó adatai helyességét. Amennyiben az érvényesítő hiányosságot észlel, úgy azt jelzi a teljesítésigazoló felé.

51. § Az érvényesítő a teljesítésigazolást tartalmazó akta hiánytalan beérkezésétől számított három munkanapon belül intézkedik a pénzügyi teljesítés indításáról.

52. § A Lebonyolító szerv a Végső kedvezményezettek részére pénzügyileg teljesített lehívásokról pályázati kiírásonként elkülönített nyilvántartást vezet a döntési listával összhangban.

53. § A Lebonyolító szerv az általa kifizetett és elszámolt előlegek állományáról nyilvántartást vezet.

54. § A Lebonyolító szerv biztosítja az elszámolások bizonylatainak utólagos ellenőrizhetőségét, teljes körű rendelkezésre állását.

V. Fejezet

BEJELENTÉSI KÖTELEZETTSÉG, ÁTUTALÁSI ÉS SZÁMVITELI ELSZÁMOLÁS, KÉZBESÍTÉS ÉS TITOKTARTÁSI KÖTELEZETTSÉG KÖZÖS SZABÁLYAI

14. A támogatás bejelentése a Magyar Államkincstárnak

55. § A KKM által a Kedvezményezettel megkötött támogatási szerződéssel, illetve a Lebonyolító szervvel megkötött lebonyolítói megállapodással kapcsolatos, jogszabály alapján fennálló, Magyar Államkincstár felé történő bejelentési kötelezettséget a KFO teljesíti.

56. § A Lebonyolító szerv által a Végső kedvezményezettekkel megkötött támogatási szerződésekkel kapcsolatos, jogszabály alapján fennálló bejelentési kötelezettség a Lebonyolító szervet terheli.

15. Átutalás és számviteli elszámolás

57. § Az RGF a Kedvezményezettek részére pénzügyileg teljesített lehívásokról pályázati kiírásonként elkülönített nyilvántartást vezet a döntési listával összhangban.

58. § A KKM által a Kedvezményezettek részére kifizetett, illetve elszámolt előlegek állományáról a KFO nyilvántartást vezet.

59. § Az RGF a részére a Kedvezményezettek részéről megküldött elszámolások alapján, lehívásonkénti bontásban teljesítésigazolást állít ki a KFO részére a KKM követelésállományának aktualizálása érdekében, és biztosítja az elszámolások bizonylatainak utólagos ellenőrizhetőségét, teljes körű rendelkezésre állását.

60. § A KFO az év végi zárás keretében – lehívásonkénti bontásban – a KKM könyveiben szereplő követelés állományáról az RGF-et tájékoztatja.

16. Kézbesítés

61. § (1) Az utasítás tekintetében a kézbesítés módjai:

a) postai kézbesítés (postai úton),

b) személyes kézbesítés (személyes átvétellel),

c) elektronikus úton, elektronikus levél (e-mail) formájában.

(2) Ha a postai úton történő kézbesítés azért hiúsul meg, mert a címzett vagy meghatalmazottja úgy nyilatkozik, hogy a küldeményt nem veszi át, az értesítést a kézbesítés megkísérlésének napján kézbesítettnek kell tekinteni.

(3) Ha a küldemény a postai kézbesítés második megkísérlését követően is „nem kereste” jelzéssel érkezik vissza, a posta által visszaküldött küldemény visszafordításának napját kell a kézbesítés napjának tekinteni.

(4) Személyes kézbesítés (ideértve a futárpostai kézbesítést is) esetén a címzett a neki szóló iratot – személyazonosságának és az átvételre vonatkozó jogosultságának igazolása mellett – személyesen átveszi. Az átvételről – azzal egyidejűleg – elismervényt kell készíteni, amelyet az átadó és az átvevő aláírnak. Az átvételi elismervényben az átvétel tényének feltüntetése mellett fel kell tüntetni az átadó és az átvevő nevét, szervezetének megnevezését, valamint az átvett iratok beazonosítását szolgáló rövid megjelölését.

17. Titoktartási kötelezettség

62. § A támogatási eljárás teljes időtartama alatt minden, az eljárásban rendszerint vagy esetlegesen részt vevő fél, illetve annak kormánytisztviselője, köztisztviselője, közalkalmazottja vagy munkavállalója köteles a tudomására jutott üzleti titkot vagy egyéb, a támogatást érintő információt – a jogszabályoknak megfelelően – megőrizni, valamint úgy kezelni, hogy a támogatási eljárásban szereplő kormányzati szervek érdekei ne sérüljenek, valamint ne legyenek veszélyeztetve.

18. Határidők

63. § (1) Az utasításban meghatározott határidőket – eltérő rendelkezés hiányában – minden esetben munkanapok szerint kell érteni.

(2) A határidőbe a kezdőnap nem számít bele. A kezdőnap az a nap, amelyre a határidő megkezdésére okot adó cselekmény vagy egyéb körülmény esik.

(3) A határidő az utolsó napon a hivatali idő végével jár le.

19. Mulasztás

64. § Ha a támogatási folyamat bármely szereplője elmulasztja a számára hozzájárulás megadására vagy vélemény megküldésére az utasításban előírt határidőt, azt úgy kell tekinteni, hogy az érintett a hozzájárulását megtagadta vagy észrevételt nem tesz.

VI. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

65. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

66. §2

1

A 16. § a 17/2021. (XII. 10.) KKM utasítás 40. §-a szerint módosított szöveg.

2

A 66. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére