13/2019. (VII. 12.) EMMI rendelet indokolás
13/2019. (VII. 12.) EMMI rendelet indokolás
a kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről szóló 51/2012. (XII. 21.) EMMI rendelet módosításáról szóló 13/2019. (VII. 12.) EMMI rendelethez
2019.07.13.
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem (a továbbiakban: NKE) a KÖFOP-2.1.5-VEKOP-16 azonosítószámú, „A versenyképes közszolgálat személyzeti utánpótlásának stratégiai támogatása” című projekt keretén belül a Belügyminisztérium (a továbbiakban: BM) felkérésére felmérte egy közigazgatási tematikájú, pályaorientációs célú közismereti tantárgy bevezetésének szükségességét. A kutatás eredményei alapján a BM megállapította, hogy egy új, szabadon választható közigazgatási ismeretek tantárgy bevezetése indokolt a középiskolák 11–12. évfolyama számára.
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 5. § (5) bekezdésében foglaltak alapján a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendeletben foglaltak érvényesülését a kerettantervek biztosítják. A kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről szóló 51/2012. (XII. 21.) EMMI rendelet (a továbbiakban: Rendelet) jelen módosításával egy, az iskolák számára a helyi tantervükbe építhető megújult, korszerű kerettantervvel egészül ki az oktatásért felelős miniszter által kiadott kerettantervek köre.
A BM kezdeményezte, hogy a Rendelet egyes iskolatípusra, pedagógiai szakaszra, tantárgyra, vagy egyes sajátos köznevelési feladat teljesítéséhez készített kerettanterveket tartalmazó 7. mellékletébe (a továbbiakban: 7. melléklet) felmenő rendszerben kerüljön bevezetésre a Közigazgatási ismeretek kerettanterv a középiskolák 11–12. évfolyama számára. A tantárgy bevezetése a 2021/2022. tanévtől kezdődik meg a középiskolák 11. évfolyama számára felmenő rendszerben.
A középiskolai képzésben választható (fakultációs) érettségi tárgyként kerül bevezetésre az új közigazgatási ismeretek tantárgy. A tantárgy által közvetített ismeretek köre a közszolgálati életpályamodellhez szorosan kapcsolódik, a közigazgatási rendszer utánpótlását segíti elő. A tananyagtartalom szorosan illeszkedik az NKE Államtudományi és Közigazgatási Karán folyó közigazgatás-szervező alapszak képzési és kimeneti követelményeihez.
A kerettanterv valamennyi középiskolában beépíthető a helyi tantervbe. A kerettanterv a 11–12. évfolyamokra került kidolgozásra, összesen 134 óra időtartamban, amely optimálisan a szabadon választható tantárgy heti két órában történő tanítását teszi lehetővé a jelenleg érvényben lévő Nemzeti alaptanterv alapján. Ezen túl a közigazgatási ismeretek az érettségi vizsga közismereti tantárgyai között szerepel, biztosítva a tanult ismeretek elmélyítését.
A kerettantervek megjelenése után több iskola is élhet a közigazgatási ismeretek kerettanterv helyi tantervbe történő beépítésének lehetőségével. A közigazgatási ismeretek kerettantervi tananyaga kiemelten ajánlható azoknak az iskoláknak, amelyekben a tanulók az NKE Államtudományi és Közigazgatási Karára kívánnak felvételizni.
A közigazgatási ismeret kerettanterv alkalmazása által a tanulók a haza felelős polgáraivá válhatnak, képesek lesznek az önálló tájékozódásra, véleményformálásra és cselekvésre. A tantárgy tananyagtartalma, illetve a tantárgy által közvetített ismeretek köre a közszolgálati életpályamodellhez szorosan kapcsolódva a közigazgatási rendszer utánpótlása biztosításának egyik fontos eleme lesz.
A miniszteri rendelettervezet indokolásának az Indokolások Tárában való közzététele a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontjára figyelemmel indokolt.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás