14/2019. (II. 28.) HM utasítás
14/2019. (II. 28.) HM utasítás
a Magyar Honvédség Open Network szolgáltatáspark kialakításáról, valamint a rendszer bevezetésével kapcsolatos feladatokról1
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontja alapján a következő utasítást adom ki:
1. Általános rendelkezések
1. § (1) Az utasítás hatálya a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM), a honvédelemért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) közvetlen alárendeltségébe tartozó szervezetekre, valamint a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) katonai szervezeteire (a továbbiakban együtt: honvédelmi szervezetek) terjed ki.
(2) A Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat (a továbbiakban: KNBSZ), valamint a Nemzeti Közszolgálati Egyetem az utasításban meghatározott feladatok végrehajtásában közreműködik.
2. A projekt célja és működési keretei
2. § (1) A honvédelmi szervezeteknél az infokommunikációs szolgáltatáspark kialakítása és üzembe helyezése az MH Open Network (a továbbiakban: MH ON) Projekt (a továbbiakban: ON Projekt) keretei között valósul meg.
(2) Az ON Projekt célja az MH külső és belső kommunikációjával, így különösen a toborzással, a képzéssel, a kiképzéssel, az oktatással, a távoktatással, a honvédelmi neveléssel, a katonai hagyományápolással és a társadalmi kapcsolattartással összefüggő teljes körű infokommunikációs szolgáltatások biztosítása, valamint az azok üzemeltetéséhez, fenntartásához szükséges környezet – technikai és humán erőforrások, folyamatok, szabályozók – létrehozása.
(3) Az ON Projekt kialakítása során kiemelt jelentőségű követelmény
a) szolgáltatási oldalról
aa) az MH egységes arculatának és megjelenésének biztosítása,
ab) a szolgáltatáspark platformfüggetlen és mobil kommunikációs technológiát támogató képessége és felhasználóbarát kialakítása,
ac) a jelenleginél gyorsabb és hatékonyabb online felületen történő nyilvános publikálási eljárás,
ad) az oktatás, a kutatás területén a HM-mel együttműködési megállapodással rendelkező oktatási intézmények (egyetemek, főiskolák) honvédelemmel kapcsolatos elektronikus távoktatási tananyagainak egységes központi biztosítása;
b) technológiai oldalról
ba) a szolgáltatásparknak a Központi Célú Elkülönített Hálózat részeként az MH objektumában történő kialakítása,
bb) a választott technológia megfeleltetése a hosszú távú üzemeltethetőség feltételeinek,
bc) a költséghatékony kialakítás,
bd) az MH technikai infrastruktúrájába történő illeszkedés és az elvárt biztonsági követelményeknek való megfelelés;
c) humán erőforrások oldalról
ca) az MH állományában lévő szakemberek általi üzemeltetés a személyi, fizikai és adatbiztonság biztosításával és ennek érdekében az üzemeltető állomány rendszeresítésének kezdeményezése,
cb) a beosztások ellátásához szükséges képzések biztosításának koordinálása.
3. § (1) Az ON Projekt végrehajtását a feladatra létrehozott projektszervezet felügyeli és koordinálja. A projektszervezet felelős a Projekt Alapító Dokumentum (a továbbiakban: PAD) kidolgozásáért, az abban meghatározott feladatok és nagybani határidők végrehajtásának koordinálásáért, a határidők betartásáért, betartatásáért és a megfogalmazott minőségi kritériumok teljesüléséért.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott projektszervezet felépítése:
a) az ON Projekt felügyelő és ellenőrző szerve a Projekt Irányító Testület (a továbbiakban: PIT),
b) az ON Projekt szakmai kidolgozó, központi irányító és végrehajtató szerve a Projektmenedzsment Csoport (a továbbiakban: PMCS), valamint
c) a célfeladatokat ellátó szakmai munkacsoportok.
4. § (1) Az ON Projekt végrehajtási munkálataiban közvetlenül az alábbi szervek és szervezetek vesznek részt:
a) HM közigazgatási államtitkár (a továbbiakban: HM KÁT) Közigazgatási Államtitkári Titkárság,
b) HM honvédelmi államtitkár (a továbbiakban: HM HOÁT) Honvédelmi Államtitkári Titkárság,
c) HM Miniszteri Kabinet (a továbbiakban: HM MK),
d) HM Tervezési és Koordinációs Főosztály (a továbbiakban: HM TKF),
e) HM Katonai és Társadalmi Kapcsolatok Főosztály (a továbbiakban: HM KTKF),
f) HM Hatósági Főosztály (a továbbiakban: HM HF),
g) HM Humánpolitikai Főosztály (a továbbiakban: HM HPF),
h) HM Védelemgazdasági Hivatal (a továbbiakban: HM VGH),
i) HM Oktatási, Tudományszervező és Kulturális Főosztály (a továbbiakban: HM OTKF),
j) Magyar Honvédség Parancsnoksága (a továbbiakban: MHP) Parancsnoki Iroda (a továbbiakban: MHP PKI),
k) MHP Személyzeti Csoportfőnökség (a továbbiakban: MHP SZCSF),
l) MHP Haderőtervezési Csoportfőnökség (a továbbiakban: MHP HTCSF),
m) MHP Logisztikai és Gazdálkodási Csoportfőnökség (a továbbiakban: MHP LGCSF),
n) MHP Infokommunikációs és Információvédelmi Csoportfőnökség (a továbbiakban: MHP IICSF),
o) MH Modernizációs Intézet (a továbbiakban: MH MI),
p) MH Hadkiegészítő, Felkészítő és Kiképző Parancsnokság (a továbbiakban: MH HFKP) és alárendelt katonai szervezetei,
q) MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (a továbbiakban: MH KIKNYP),
r) MH Altiszti Akadémia (a továbbiakban: MH AA),
s) MH Logisztikai Központ (a továbbiakban: MH LK),
t) MH vitéz Szurmay Sándor Budapest Helyőrség Dandár (a továbbiakban: MH BHD),
u) HM Zrínyi Nonprofit Kft.,
v) KNBSZ és
w) Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar (a továbbiakban: NKE HHK).
(2) A munkafázisok igénye szerint a PMCS elnök felkérése alapján a PMCS-be állandó jelleggel kerülnek bevonásra, illetve felkérésre az (1) bekezdésben megjelölt szervek és szervezetek szakértői, illetve eseti felkérés alapján az aktuális kérdésben szakmai állásfoglalásra jogosult szakértők.
(3) Az utasításban meghatározott feladatok végrehajtására kijelölt személyi állomány – az eredeti szolgálati beosztásában, munkakörében való meghagyása mellett – az ON Projekt teljes időtartamára kerül kijelölésre a projektszervezetbe. A kijelölt személyi állomány az ütemterv szerinti időszakokban a feladatok ellátása érdekében a PMCS elnök döntése alapján, az általa meghatározott helyszínen, vagy távmunkában, vagy eredeti szolgálati helyén munkaidőben hajtja végre feladatait.
(4) Amennyiben az ON Projekt során a kijelölt személy előreláthatólag 10 munkanapot meghaladó ideig nem tud részt venni a PMCS munkájában, a kijelölő szervezet vezetője haladéktalanul gondoskodik az érintett időszakra új személy kijelöléséről és erről tájékoztatja a PMCS elnökét.
(5) A kijelölt személyi állományt az érintett szervezetek a PAD ütemtervében meghatározott időszakokban biztosítják.
(6) A kijelölt személyi állomány esetében a PAD ütemtervében meghatározott időszakokban túlszolgálat vagy rendkívüli munkavégzés elrendelésére, annak ellentételezésére a PMCS elnökével való egyeztetés alapján, az eredeti beosztás vagy munkakör szerinti munkáltatói jogkör gyakorlója vagy a munkáltató jogosult.
3. A projektszervezet fő feladatai és hatásköre
5. § A PIT a 2. § (2) bekezdésében meghatározott feladatok végrehajtásának érdekében biztosítja a projektszervezet és az érintett honvédelmi szervezetek közötti hatékony együttműködést.
6. § A PIT
a) elnöke: az MHP SZCSF csoportfőnöke,
b) alelnökei:
ba) a HM sajtófőnök és
bb) az MHP IICSF csoportfőnöke,
c) titkára: az MHP SZCSF csoportfőnöke által kijelölt személy,
d) állandó tagjai:
da) a PMCS elnöke (projektmenedzser),
db) a HM TKF főosztályvezetője,
dc) a HM KTKF főosztályvezetője,
dd) a HM HPF főosztályvezetője,
de) a HM OTKF főosztályvezetője,
df) az MHP PKI irodavezetője,
dg) az MHP LGCSF csoportfőnöke,
dh) az MHP SZCSF csoportfőnöke,
di) az MHP HTCSF csoportfőnöke,
dj) a HM VGH főigazgatója,
dk) az MH MI parancsnoka,
dl) az MH HFKP parancsnoka,
dm) az MH KIKNYP parancsnoka,
dn) az MH AA parancsnoka,
do) az MH LK parancsnoka,
dp) a KNBSZ főigazgatója által kijelölt személy és
dq) az NKE HHK dékánja által kijelölt személy,
e) eseti meghívottjai: az aktuális kérdésben szakmai állásfoglalásra jogosult szakértők.
7. § A PIT fő feladatai:
a) irányító szervként az utasításban és a PAD-ban megfogalmazott célkitűzések teljesülésének biztosítása az előre meghatározott minőségi kritériumok szerint, a rögzített költség- és időkorlátokon belül,
b) az ON Projekt feladatok végrehajtásával kapcsolatos projektszervezeti döntések képviselete, támogatása a projektben nem közvetlenül érintett honvédelmi szervezetek és a tárcán kívüli együttműködők felé, és
c) az elektronikus információbiztonsági szempontból meghatározott véleményeztetési kötelezettséggel összefüggő feladatok végzése.
8. § A PIT elnökének fő feladatai:
a) döntéshozatal a PIT elé terjesztett kérdésekben,
b) a PAD és módosításainak jóváhagyása,
c) az ON Projekt végteljesítésének jóváhagyása és
d) a PIT összehívása.
9. § A PMCS
a) elnöke: az MHP SZCSF csoportfőnöke által kijelölt személy (projektmenedzser),
b) elnökhelyettesei:
ba) a HM sajtófőnök által kijelölt személy és
bb) az MHP IICSF csoportfőnöke által kijelölt személy,
c) titkára: az MHP SZCSF csoportfőnöke által kijelölt személy,
d) állandó tagjai:
da) a HM KÁT által kijelölt személyek,
db) a HM HOÁT által kijelölt személyek,
dc) a HM KTKF főosztályvezetője által kijelölt személyek,
dd) a HM TKF főosztályvezetője által kijelölt személyek,
de) az MHP PKI irodavezetője által kijelölt személyek,
df) az MHP SZCSF csoportfőnöke által kijelölt személyek,
dg) az MHP HTCSF csoportfőnöke által kijelölt személyek,
dh) az MHP LGCSF csoportfőnöke által kijelölt személyek,
di) az MHP IICSF csoportfőnöke által kijelölt személyek,
dj) a HM VGH főigazgatója által kijelölt személyek,
dk) az MH MI parancsnoka által kijelölt személyek,
dl) az MH HFKP parancsnoka által kijelölt személyek,
dm) az MH KIKNYP parancsnoka által kijelölt személyek,
dn) az MH AA parancsnoka által kijelölt személyek,
do) az MH LK parancsnoka által kijelölt személyek,
dp) az MH BHD parancsnoka által kijelölt személyek,
dq) a KNBSZ főigazgatója által kijelölt személyek és
dr) az NKE HHK dékánja által kijelölt személyek,
e) eseti meghívottjai: az aktuális kérdésben szakmai állásfoglalásra jogosult szakértők.
10. § A PMCS feladatai:
a) az MH ON szolgáltatáspark megvalósítási tervének kidolgozása, a kialakítási és fenntartási lehetőségek pontos definiálása, a megvalósítás szervezeti kereteinek meghatározása és előkészítése, végrehajtása és végrehajtatása,
b) az MH Egységes Arculati és Megjelenési Kézikönyvének előkészítése, kidolgozása és kiadása, figyelembe véve
ba) a HM kommunikációs stratégiáját és
bb) a csapathagyomány-ápolással összefüggő jelképek és ünnepek, valamint az emlékművek katonai objektumokban történő elhelyezésének engedélyezéséről szóló 51/2017. (IX. 15.) HM utasítást,
c) a megfelelő szervezeti kereteken belül az MH ON kommunikációs szolgáltatásait üzemeltető és fejlesztő alegységszintű állománytáblájának és feladatrendszer kidolgozásának kezdeményezése, kidolgozása, rendszeresítésének kezdeményezése,
d) az ON Projekt projekttevékenységeinek tárcaszintű koordinációja, az ON Projekt szakmai vezetése,
e) döntéshozatal a feladatkörébe tartozó javaslatok vonatkozásában,
f) a PAD előkészítése, az MHP IICSF csoportfőnök általi szakmai jóváhagyást követően annak szükség szerinti változáskezelése és PIT elé terjesztése,
g) az ON Projekt feladatainak, ütemezésének folyamatos egyeztetése, a szükséges beavatkozások kezdeményezése,
h) az ütemterv szerinti, így a projekt, illetve az elektronikus információbiztonsági szempontból meghatározott szakaszok, mérföldkövek teljesítése,
i) a részteljesítések ellenőrzése, szakmai ellenjegyzése, jóváhagyása,
j) a végteljesítés ellenőrzése, szakmai ellenjegyzése,
k) a részteljesítésekhez és végteljesítéshez kapcsolódó kifizetések nyomon követése,
l) a szerződési feltételek megváltozása esetén, a változások hatásainak elemzése alapján a feladatkörébe tartozó döntések meghozatala, vagy – vitás esetekben – a PIT-hez előterjesztendő javaslatok előkészítése,
m) az ütemtervek folyamatos egyeztetése az érintett szervezetekkel, az erőforrások biztosítása érdekében,
n) az alkalmazandó munkamódszerek kidolgozása, érvényre juttatása,
o) az ON Projekt megvalósulásának folyamatos, negyedéves rendszerességgel történő nyomon követése és értékelése, továbbá az ON Projekt mérföldköveinek függvényében vezetői összefoglalók készítése a PIT számára,
p) kapcsolattartás az ON Projekt végrehajtásában érintett szervezetekkel,
q) a PIT döntéseinek érvényre juttatása és
r) a szerződésben, rendszertervekben, hatósági döntésekben és a PAD-ban leírtak, a rögzített határidők és minőségi kritériumok maradéktalan betartása, betartatása az ON Projekt végrehajtási munkálataiba bevont szervezetekkel.
4. A projekt fő fázisai
11. § (1) Az ON Projekt az előkészítési, a megvalósítási és a lezáró fázisból áll.
(2) Az ON Projekt előkészítési fázisában a PMCS
a) összeállítja a PAD-ot,
b) kidolgozza a fejlesztési koncepciót megvalósíthatósági tanulmány formájában, melynek keretében
ba) felméri a hatályos jogszabályok, közjogi szervezetszabályozó eszközök és belső rendelkezések, parancsok alapján az MH és a HM jelenlegi toborzási és kommunikációs rendszereit,
bb) felméri az MH ON szolgáltatásparkkal szemben támasztott vezetői, szakmai és kapcsolódó szakterületi igényeket, rendszerezi azokat,
bc) az igények alapján megfogalmazza az elvárt funkciókkal bíró rendszer fejlesztési hatókörét és szervezeti keretét, és
bd) egyezteti a bevezetésre tervezett rendszer szakmai minőségi és információbiztonsági kritériumait az érintett szakmai szervezetekkel,
be) a bevezetésre tervezett rendszer összeállított, elektronikus információbiztonsági megoldásokat is tartalmazó Műszaki Szakmai Koncepcióját, a Megvalósítási tanulmányt, illetve az ON Projekt keretein belül létrehozott rendszer vagy kiegészített rendszer biztonsági osztályára vonatkozó tervét véleményezésre megküldi az elektronikus információs rendszerek elektronikus információ biztonsági felügyeletét ellátó hatóság részére, valamint
c) felterjeszti véleményezésre és jóváhagyásra a PIT részére.
(3) A megvalósítási fázisban kerül végrehajtásra az MH ON szolgáltatáspark tervezése, beszerzése, kiépítése, tesztelése, a felhasználók oktatása és a rendszer bevezetése, melynek során a PMCS
a) megfogalmazza, tárcaszinten egyezteti, majd rögzíti a műszaki követelmény keretében a rendszerspecifikációkat,
b) együttműködik a kijelölt szakmai szervekkel, szervezetekkel a rendszer beszerzésével és az azzal kapcsolatos okmányok, rendszer- és biztonsági követelmények kidolgozásában,
c) koordinálja a szolgáltatáspark funkcionális és belső biztonsági tesztelési kritériumok kidolgozását, indokolt esetben kezdeményezi a teszteléssel összefüggő sérülékenységvizsgálatok végrehajtását,
d) koordinálja a szolgáltatáspark tesztelési feladatok végrehajtását, összesíti azok eredményeit, valamint nyomon követi a tesztelés-hibajavítás megvalósulását, azok eredményeit,
e) koordinálja a rendszer bevezetéséhez és üzemeltetéséhez kapcsolódó képzéseket, valamint a felhasználók oktatását,
f) koordinálja a végrehajtókkal történő kommunikációt,
g) koordinálja a garanciális időszak alatt a rendszer működésével kapcsolatos hibák feltárását, azok megszüntetését,
h) átadja üzemeltetésre az MH ON szolgáltatásparkot, létrehozza az üzemeltetési dokumentációkat, kezeli a konfigurációs változásokat az MH központi nyilvántartásaiban, és
i) átadja a szolgáltatásokat, létrehozza a szolgáltatások fenntartásához szükséges folyamatokat, dokumentációkat, szabályozókat.
(4) A lezáró fázisban kerül sor az ON Projekt értékelésére, lezárására, melynek során a PMCS
a) összegezi a tapasztalatokat, és
b) összefoglaló jelentésben értékeli az elvégzett feladatokat, továbbfejlesztési lehetőségeket.
12. § (1) Az ON Projekt teljes időtartamát monitoring tevékenység kíséri, ezzel biztosítva a vezetők részére a folyamatos információellátást, a bevezetési folyamat helyzetének és állapotának mérését, értékelését.
(2) A monitoringjelentés elkészítéséért a PMCS elnöke (projektmenedzser) a felelős.
13. § (1) Az ON Projekt megvalósítása az utasítás hatálybalépésétől a lezáró fázis megvalósulásáig tart.
(2) Az ON Projekt nagybani ütemterve a megfogalmazott rendszerkövetelmények alapján a PAD-ban kerül rögzítésre.
(3) A fázisok időbeli megvalósulását, ütemtervét, a bevezetéssel kapcsolatos átmeneti időszakok feladatait – a bevezetéssel kapcsolatos részletes feladatokat – a PAD tartalmazza.
5. A működés rendje
14. § (1) A PIT igény szerint tart ülést. A PIT-ülés összehívását a PMCS elnöke kezdeményezheti a PIT elnöke felé.
(2) A PMCS a PAD ütemterve szerint végzi feladatát.
(3) Az üléseken az állandó tagok mellett az eseti meghívottak is részt vehetnek az elnök vagy helyettese felkérése alapján.
(4) A PIT- és a PMCS-ülések meghívóját a tárgyalandó napirendi pontok felsorolásával az ülések előtt legalább 5 munkanappal ki kell küldeni a 6. és 9. §-ban felsoroltak részére.
(5) Az ülések napirendjét a titkárok állítják össze és a meghívóval együtt küldik meg.
(6) A PMCS ülések meghívója a 9. § a)–d) pontjában felsorolt személyeken, szerveken, szervezeteken túl a 3. § (2) bekezdésében felsorolt valamennyi szerv, szervezet részére megküldésre kerül. A PMCS tagjain kívüli szervek, szervezetek a PMCS ülését megelőzően írásban jelezhetik szakértőként történő részvételüket a téma megjelölésével.
(7) A titkárok az ülésekről feljegyzést készítenek, amelyet az ülést követő 5 munkanapon belül megküldenek az ülésen részt vevők részére.
15. § (1) A PMCS elnöke az ütemtervben megjelölt főbb mérföldköveknél írásban tájékoztatja a PIT-et az ON Projekt helyzetéről.
(2) Az ON Projekt végrehajtásában részt vevő szervek és szervezetek a feladat végrehajtására szakértőt és szükség szerint helyettest jelölnek ki, intézkednek a szükséges szabályozók kidolgozásáról a szakterületükre vonatkozóan.
(3) A belső kommunikáció és dokumentációáramlás hatékonyságának növelése és felgyorsítása érdekében a projektszervezet szolgálati út betartásától független, ideiglenes működési rendje a PAD-ban kerül meghatározásra.
(4) Az ON Projekt koordinált végrehajtása érdekében az MH központi intranethálózaton egy jogosultsági hozzáféréssel ellátott központi Projekt Portál kerül létrehozásra, amelyre az ON Projekt okmányai, programjai kerülnek feltöltésre. A hozzáférés kizárólag a részt vevő szervektől, szervezetektől kijelölt képviselők részére biztosított.
(5) A részt vevő szervek, szervezetek részéről delegált személyek, az ON Projekttel kapcsolatos, a szakterületükre vonatkozó feladataikat a PAD ütemtervében meghatározottak szerint hajtják végre.
6. Záró rendelkezések
16. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
17. § (1) A PIT és a PMCS létrehozására az utasítás hatálybalépését követő 14 napon belül kerül sor. A PIT és a PMCS feladatát a projekt lezáró fázisának befejezéséig látja el.
(2) Az ON Projektben érintett szervek, szervezetek a projektszervezetbe általuk kijelölt személyek szakmai tevékenységgel összefüggő adatait – így különösen név, rendfokozat, szolgálati hely, beosztás vagy munkakör elérhetőség – az utasítás hatálybalépésétől számított 5 munkanapon belül megküldik az MHP SZCSF részére.
(3) A PMCS az utasítás hatálybalépésétől számított 30 napon belül összeállítja a PAD tervezetét, amelyet jóváhagyásra felterjeszt a PIT elnöke részére.
Az utasítást az 5/2025. (III. 14.) HM utasítás 29. § c) pontja hatályon kívül helyezte 2025. március 15. napjával.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás