• Tartalom

14/2019. (V. 28.) ITM utasítás

14/2019. (V. 28.) ITM utasítás

a Nemzeti Klímavédelmi Hatóság által végzett próbavásárlások elszámolásáról1

2019.05.29.

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvényre, a számvitelről szóló 2000. évi C. törvényre, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendeletre, az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendeletre, valamint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Igazgatás költségvetése pénzügyi-gazdasági feladatairól és a döntési eljárásokról szóló 11/2017. (VI. 15.) NFM utasításra figyelemmel, a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában meghatározott jogkörömben eljárva a következő utasítást adom ki:

1. § Az utasítás hatálya a Nemzeti Klímavédelmi Hatóság (a továbbiakban: Hatóság) által végzett próbavásárlások elszámolására terjed ki.

2. § (1) A Hatóság által az internetes webáruházakban, online piactereken történő online próbavásárlások, illetve a fizetős applikációkon keresztül történő vásárlások ellenőrzéséhez és azok lebonyolításához az Innovációs és Technológiai Minisztérium (a továbbiakban: ITM) Gazdálkodási Főosztálya és a Hatóság vezetője, illetve az általa kijelölt személyek, akadályoztatásuk esetén a kijelölt helyettesük részére előzetes pénzügyi fedezetet (a továbbiakban: állandó előleg) biztosít.

(2) Az állandó előleg kifizetése

a) készpénzben házipénztárból, valamint

b) operatív ellenőrzések céljából – kizárólag interneten történő próbavásárlásokhoz – a Gazdálkodási Főosztály által biztosított bankkártyával

történik.

(3) Az állandó előleg összege a Hatóság által végzett próbavásárlások vonatkozásában 1 000 000 Ft/év.

(4) A kijelölt személyekről, a számlanyitásról szóló engedélyekről, továbbá a személyeket, engedélyeket érintően bekövetkezett változásokról a Gazdálkodási Főosztály köteles nyilvántartást vezetni.

(5) A kijelölt személyek bankkártya (WEB-kártya) kizárólagos használatával, a rendelkezésre álló összeg erejéig jogosultak elektronikus vásárlást kezdeményezni. A bankkártyát (WEB-kártyát) átruházni, kölcsönadni nem lehet, az azzal végzett bármilyen tranzakcióért a kártyahasználó felel.

(6) Ha az ellenőrzést végző a próbavásárlás során a megvásárolt terméktől eláll, az ellenőrzött vállalkozástól visszatérítést kezdeményez és bevétel várható az ITM Igazgatási keretszámlájára, erről az ellenőrzést végző szervezeti egység értesíti a Gazdálkodási Főosztályt az összeg, a partner, és az esetleges közlemény megjelölése mellett.

(7) A bankkártyával lefolytatott próbavásárlások esetében a vásárlások napjától számított 30. napig el kell számolni a tranzakciókat alátámasztó bizonylatok Gazdálkodási Főosztály részére történő közvetlen megküldésével.

(8) A lefolytatott próbavásárlások során a bankkártya használatára kijelölt személyek, valamint helyetteseik tartós távolléte, feladatköreinek megváltozása vagy kormányzati szolgálati jogviszonyának megszűnése esetén a szervezeti egység vezetője 5 napon belül az előleggel való teljes körű elszámolással egyidejűleg köteles gondoskodni új személyek kijelöléséről. A változásokról a szervezet egység vezetője legfeljebb 5 napon belül írásban tájékoztatja a Gazdálkodási Főosztályt a kapcsolódó dokumentumok másolati példányának megküldésével.

3. § Az állandó készpénzelőleg igénylése az 1. melléklet szerinti iratminta használatával történik, amely ügyiratnak tartalmaznia kell az igényelendő előleg összegét, az előleg felvételére jogosult nevét, az ügyirat egyedi iktatószámát, az igénylő és a jóváhagyó aláírását, amelyet a Gazdálkodási Főosztálynak kell címezni.

4. § (1) Az állandó előleget készpénzben kizárólag a Hatóság által végzett próbavásárlások során felmerült kötelező és szükséges költségek fedezésének céljára lehet felhasználni.

(2) Az ellenőrzés, próbavásárlás kapcsán felmerült szükséges költség (pl. csomagolási díj, kiszállítási költség) járulékos költségnek minősül, amelyre tekintettel az ellenőrzött vállalkozásnak nem kell feltétlenül megegyeznie a bizonylatot kibocsátó vállalkozással.

(3) A járulékos költség minden esetben az állandó készpénzelőleget terheli.

(4) A járulékos költség elszámolása a 2. melléklet szerinti iratminta felhasználásával történik. A kitöltött ügyiratot a költség elszámoló szervezeti egység vezetőjének jóváhagyása után csatolni kell az elszámoláshoz.

(5) A felhasználandó állandó készpénzelőleg pénztárból történő kiadása a felvételre jogosult részére történik az előző előleggel való elszámolást követően.

(6) Az előlegfelhasználás célhoz kötöttségének ellenőrzése, a teljesítés igazolása, valamint a kifizetés engedélyezése az előleget felhasználó szervezeti egység vezetőjének, távolléte, illetve akadályoztatása esetén a mindenkori helyettesének feladata.

5. § (1) A bankszámlához kapcsolódó bankkártyákkal kizárólag internetes vásárlás bonyolítható le, az interneten zajló kereskedelem ellenőrzése céljából.

(2) A bankkártyával történő fizetést az ellenőrzést, próbavásárlást végző szervezeti egység vezetőjével előzetesen engedélyeztetni kell, az engedélyen legalább az alábbiakat fel kell tüntetni:

a) a próbavásárlásra kiválasztás okát,

b) a megvásárolandó termék (szolgáltatás) megnevezését, mennyiségét, vételárát,

c) járulékos költségeket (pl. szállítási költség), valamint

d) amennyiben a vásárlást megelőzően ismert, az értékesítő nevét, székhelyét, adószámát.

6. § (1) Az állandó előleget a 3. melléklet és a 4. melléklet szerinti iratminták felhasználásával kell elszámolni.

(2) A 3. melléklet szerinti elszámolást bankkártyával lefolytatott próbavásárlások esetében az elszámolást végző személy készíti el.

(3) A 4. melléklet szerinti elszámoláson állandó készpénzelőleg esetén az elszámoló szervezeti egység vezetője igazolja a felhasznált összeget, figyelembe véve az összeg felhasználásának jogszerűségét, jogcímét és mértékét. A költségek elszámolását a Gazdálkodási Főosztály hagyja jóvá.

(4) Ha az ellenőrzött vállalkozás a megvásárolt termékről, illetve az igénybe vett szolgáltatásról számlát, nyugtát nem bocsátott ki, akkor a megrendelésről készített képernyőképet, a csomag fotóját kell a pénzügyi elszámoláshoz mellékelni.

(5) Abban az esetben, ha az állandó előleg terhére felmerült költségeket nem lehet megfelelően igazolni (pl. az eladó nem adott számlát a termékhez), az elszámoláshoz az elszámoló szervezeti egység vezetője által készített és a szervezeti egységet felügyelő helyettes államtitkár által jóváhagyott feljegyzést kell csatolni, és azt az elszámolással egyidejűleg a Gazdálkodási Főosztály felé kell továbbítani.

(6) A 3. és a 4. melléklet szerinti elszámoláshoz az elszámolni kívánt összegek igazolása érdekében minden esetben csatolni kell az összegek jogszerű felhasználását alátámasztó bizonylatokat (a szolgáltatás igénybevételéről szóló számla, nyugta másolatát), a feljegyzés vagy feljegyzések másolatát, továbbá az összes egyéb, az elszámolás jogszerűségének bizonyítására alkalmas dokumentumot.

7. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

1. melléklet a 14/2019. (V. 28.) ITM utasításhoz

Nemzeti Klímavédelmi Hatóság

Iktatószám:

Ügyintéző:

Tárgy: operatív állandó készpénzes előleg
igénylése




Gazdálkodási Főosztály részére


Tisztelt Főosztályvezető Asszony/Úr!

Kérem, hogy a Hatóság által végzett próbavásárlások lebonyolításához szíveskedjék engedélyezni _____________________________________ (név) ellenőrzést végző személy állandó előlegének __________ Ft azaz ___________________________ forint kiadását a Nemzeti Klímavédelmi Hatóság részére.

Az előleg felvételére jogosult: ______________________________ (név)



Budapest, 20…………

Üdvözlettel:

__________________________________
(név)
Nemzeti Klímavédelmi Hatóság
főosztályvezető



Pénzügyileg ellenjegyzem:
__________________________________
(név)
Gazdálkodási Főosztály
főosztályvezető

2. melléklet a 14/2019. (V. 28.) ITM utasításhoz

………… (szervezeti egység megnevezése)

Iktatószám:

Ügyintéző:



AZ ELLENŐRZÉSHEZ KÖZVETVE KAPCSOLÓDÓ, JÁRULÉKOS KÖLTSÉGEK ELSZÁMOLÓ LAPJA

1.) Önállóan (feljegyzés nélkül) a költségelszámolás érvénytelen, az érvényesség további kelléke a közvetlen vezető jóváhagyása/aláírása!
2.) A járulékos költségek alatt nem az ellenőrzött vállalkozás által kibocsátott bizonylaton feltüntetett költséget, hanem az ellenőrzés elvégzéséhez feltétlenül szükséges kiadások bizonylatolt költségét kell érteni (pl. kiszállítási költség, visszafuvarozási díj, csomagolás díja stb.)
3.) Az elszámoló lapot az elszámolást érvényesíteni kívánó személy tölti ki. Ha több ellenőrzésre is alkalmazni kell, akkor az időben első ellenőrzés költségelszámolásával együtt kell azt benyújtani.
4.) Az elszámoló laphoz eredetben mellékelni kell az elszámolás alapját képező bizonylato(ka)t.

__________________________________
(név)
elszámoló személy

Bizonylat kibocsátó neve, adószáma

Bizonylat száma

Összege (Ft-ban)

Kapcsolódó ellenőrzés megbízólevelének a száma

A kapcsolódó ellenőrzés jellege

Ellenőrzést vezető személy neve

Az ellenőrzést végző(k) neve(i)




Csatolt mellékletek: … db


Budapest, 20……………………….



__________________________________ __________________________________
(név) (név)
elszámoló személy ………… (szervezeti egység)
jóváhagyó főosztályvezető

3. melléklet a 14/2019. (V. 28.) ITM utasításhoz

………… (szervezeti egység megnevezése)

Iktatószám:

Ügyintéző:




Bankkártyás próbavásárlások elszámolása

sorszám

Név

Próbavásárlás (fizetés) időpontja

felhasznált összeg

Vállalkozás neve/számla sorszáma)

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.



Összesen: __________________ Ft



Budapest, 20…………………



__________________________________ __________________________________
ellenőrzést végző személy (név)
neve …………… (szervezeti egység)
főosztályvezető



__________________________________
(név)
Gazdálkodási Főosztály
főosztályvezető

4. melléklet a 14/2019. (V. 28.) ITM utasításhoz

………… (szervezeti egység megnevezése)

Iktatószám:

Ügyintéző:



Készpénzes próbavásárlások elszámolása

Sorszám

Név

Próbavásárlás (fizetés) időpontja

felhasznált összeg

Vállalkozás neve/számla sorszáma)

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.




Összesen: __________________ Ft


Budapest, 20………………………



__________________________________ __________________________________
ellenőrzést végző személy (név)
…………… (szervezeti egység)
főosztályvezető



__________________________________
(név)
Gazdálkodási Főosztály
főosztályvezető
1

Az utasítást a 16/2023. (X. 5.) EM utasítás 2. §-a hatályon kívül helyezte 2023. október 6. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére