• Tartalom

16/2019. (VI. 20.) IM rendelet indokolás

29/2019. (VI. 20.) AM rendelet indokolás

az igazságügyi szakértők statisztikai adatszolgáltatásáról, a kamarai költségátalány bevallásának és megfizetésének szabályairól, valamint az igazságügyi szakértő által vezetett adattovábbítási nyilvántartásról szóló 13/2016. (VI. 29.) IM rendelet módosításáról szóló 16/2019. (VI. 20.) IM rendelethez

2019.08.01.
A módosítással a szakértőknek a statisztikai adatszolgáltatást az első három naptári negyedévben csak a rendelet 1. mellékletében meghatározott két adatkör (a kifizetett ügyek száma és a kamarai költségátalányra vonatkozó adatok) tekintetében kell teljesíteniük. Minden naptári év zárásaként pedig az eddigihez hasonló részletesebb adatszolgáltatást kell elkészíteniük a rendelet 2. mellékletében meghatározott adattartalommal.
E kötelezettségüket az első három naptári negyedév tekintetében a naptári negyedévet követő hónap huszadik napjáig, a naptári év tekintetében a naptári évet követő hónap huszadik napjáig elektronikus formában a Magyar Igazságügyi Szakértői Kamara (a továbbiakban: MISZK) honlapján közzétett adatlapon kötelesek teljesíteni. Amennyiben a határidő utolsó napja munkaszüneti napra esik, úgy a határidő a következő munkanapon jár le.
Ha az igazságügyi szakértő, illetve az eseti szakértő szakvéleményét az igazságügyi szakértőkről szóló 2016. évi XXIX. törvény (a továbbiakban: Szakértői törvény) 4. § (1) bekezdés b)–f) pontja alá eső szakértő (gazdasági társaság, szakértői intézmény, szakértői intézet, szerv stb.) nevében adta, úgy e szakvélemények vonatkozásában nem kell kitöltenie a statisztikai adatszolgáltatási adatlapot, hiszen azon adatok a szakértői szervezet által kitöltött adatlapon fognak szerepelni. Szükséges azonban, hogy ebben az esetben – a saját néven végzett igazságügyi szakértői tevékenységre vonatkozó adatok megadása mellett – az adatlapon megjelölésre kerüljön, hogy egyebekben mely szakértői szervezet nevében adott szakvéleményt, annak érdekében, hogy a MISZK, illetve a névjegyzéket vezető hatóság szükség esetén informálódhasson a szakértőről az érintett szakértői szervezetnél.
A kamarai költségátalány a Szakértői törvény 51. § (1) bekezdése alapján a szakértő által készített szakvélemény elkészítése után jár. A gyakorlati visszajelzések alapján és a jogkövető magatartás elősegítése érdekében szükséges hangsúlyozni, hogy a MISZK-et valamennyi elkészített, Szakértői törvény szerinti szakvélemény után megilleti a kamarai költségátalány, függetlenül attól, hogy a szakvélemény kirendelés vagy megbízás alapján készült, valamint attól, hogy a szakértő a díjjegyzékben szakértői díjat – a kamarai költségátalány mellett – érvényesít-e. Mivel a szakértő csak az őt megillető szakértői díjról mondhat le, a MISZK-et illető kamarai költségátalányról nem, ezért a díjjegyzéket a Szakértői törvénynek megfelelően minden esetben ki kell állítani.
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére