16/2019. (VII. 30.) EMMI rendelet indokolás
16/2019. (VII. 30.) EMMI rendelet indokolás
az egészségügyi szolgáltatók szakfelügyeletéről szóló 16/2019. (VII. 30.) EMMI rendelethez
2019.08.14.
Magyarország Alaptörvénye szerint mindenkinek joga van a testi és lelki egészséghez (XX. cikk).
A jó egészség jelentős egyéni és társadalmi érték, ugyanakkor egyéni és társadalmi erőforrás is, melynek megőrzése és fejlesztése nemzeti érdek.
Az egészségügyi ellátórendszer működésében kiemelt szerepet játszik az egészségügyi ellátás biztonságának, hatékonyságának növelése és minőségének javítása.
Ennek mentén a minőségi egészségügyi ellátás megvalósítása érdekében az egészségügyi hatósági szakfelügyelet és a minőségügyi szakfőorvosi rendszer operatív feladatait koherens módon a Nemzeti Népegészségügyi Központ bázisán összevonva működne a tervezet szerint, amelyhez az Emberi Erőforrások Minisztériuma az országos gyógyintézetek szakmai iránymutatásával és közreműködésével módszertani támogatást nyújt.
A szakfelügyeleti feladatok szabályozásával egységes rendszerben valósul meg a hatósági-minőségügyi rendszer működtetése, ami a közigazgatási munkafolyamatokat egyszerűsíti, gyorsítja, és a betegellátás minőségi kontrollját fokozza.
A szakfelügyelők nem kormánytisztviselők, hanem olyan szakemberek, akik a szakmájukban főállásban dolgoznak, így hitelesen képesek megítélni és képviselni szakterületük minőségi színvonalát.
Az egészségügyi államigazgatási szerv keretében működő egészségügyi szakfelügyeleti struktúra – magán- és közszolgáltatásban egyaránt – biztosítja az egységes és hatékony ellenőrzést és a szolgáltatások minőségét biztosító külső minőségügyi felügyeletet.
Az egységesen kialakított hatósági és operatív minőségügyi feladatokat, valamint az országos szakfelügyelőket magában foglaló szakfelügyelet alkalmas lesz a szakmai és társadalmi elvárások teljesítésére. Ha kell, szankciókkal képes kikényszeríteni, hogy a szolgáltatók megfeleljenek a korszerű, jó minőségű ellátás iránti igényeknek.
Az új szakfelügyeleti rendszerben az állandó szakfelügyelők pályáztatási eljárását első alkalommal 2019. szeptember 1.
napjáig kell lefolytatni. Az országos szakfelügyelőt ezt követően kell névjegyzékbe venni, és vele állandó megbízási szerződést kötni. A területi szakfelügyelőket felkérésüket követően először 2019. október 31. napjáig kell névjegyzékbe venni. Ennek megfelelően az új rendszer teljeskörűen 2019. november 1-jétől kezdi meg a működését.
napjáig kell lefolytatni. Az országos szakfelügyelőt ezt követően kell névjegyzékbe venni, és vele állandó megbízási szerződést kötni. A területi szakfelügyelőket felkérésüket követően először 2019. október 31. napjáig kell névjegyzékbe venni. Ennek megfelelően az új rendszer teljeskörűen 2019. november 1-jétől kezdi meg a működését.
Jelen indokolás – mivel új rendelet megalkotásáról van szó – közzététele javasolt.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás