18/2019. (VI. 20.) ITM utasítás
18/2019. (VI. 20.) ITM utasítás
az Innovációs és Technológiai Minisztérium Internet Laboratórium által végzett próbavásárlások elszámolásáról1
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvényre, a számvitelről szóló 2000. évi C. törvényre, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendeletre, az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendeletre, valamint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Igazgatás költségvetése pénzügyi-gazdasági feladatairól és a döntési eljárásokról szóló 11/2017. (VI. 15.) NFM utasításra figyelemmel, a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában meghatározott jogkörömben eljárva a következő utasítást adom ki:
1. § Az utasítás hatálya az Innovációs és Technológiai Minisztérium Internet Laboratóriuma (a továbbiakban: IT laboratórium) által végzett próbavásárlások elszámolására terjed ki.
2. § (1) Az IT laboratórium által az internetes webáruházakban, online piactereken történő online próbavásárlások, illetve a fizetős applikációkon keresztül történő vásárlások ellenőrzéséhez és azok lebonyolításához az Innovációs és Technológiai Minisztérium Gazdálkodási Főosztálya (a továbbiakban: Gazdálkodási Főosztály) a Fogyasztóvédelmi Szolgáltatás-ellenőrzési Főosztály (a továbbiakban: FSEF) vezetője által kijelölt munkatársak részére pénzügyi fedezetet (a továbbiakban: állandó előleg) biztosít.
(2) Az állandó előleg kifizetése
a) készpénzben házipénztárból, valamint
b) operatív ellenőrzések céljából – kizárólag interneten történő próbavásárlásokhoz – a Gazdálkodási Főosztály által biztosított bankkártyával
történik.
(3)2 Az állandó előleg összege 3 000 000 Ft/év.
(4) A kijelölt személyekről, a számlanyitásról szóló engedélyekről, továbbá a személyeket, engedélyeket érintően bekövetkezett változásokról a Gazdálkodási Főosztály köteles nyilvántartást vezetni.
(5) A kijelölt személyek bankkártya (WEB-kártya) kizárólagos használatával, a rendelkezésre álló összeg erejéig jogosultak elektronikus vásárlást kezdeményezni. A bankkártyát (WEB-kártyát) átruházni, kölcsönadni nem lehet, az azzal végzett bármilyen tranzakcióért a kártyahasználó felel.
(6) Amennyiben az FSEF a próbavásárlás során a megvásárolt terméktől eláll, az ellenőrzött vállalkozástól visszatérítést kezdeményez, és bevétel várható az ITM Igazgatási keretszámlájára, erről az FSEF értesíti a Gazdálkodási Főosztályt összeg, partner, esetleges közlemény megjelölése mellett.
(7) A bankkártyával lefolytatott próbavásárlások esetében a vásárlások napjától számított 30. napig el kell számolni a tranzakciókat alátámasztó bizonylatok Gazdálkodási Főosztály részére történő közvetlen megküldésével.
(8) Az (1) bekezdés alapján kijelölt személyek akadályoztatása esetén az FSEF vezetője jelöli ki a bankkártyával kapcsolatos ügyekben az (1) bekezdés alapján kijelölt személyek közül helyettesként eljárni jogosult személyeket, akik minden elérhető szolgáltatást (pl. átutalások kezdeményezése, bankkártyákra történő utalás) jogosultak igénybe venni.
(9) A bankkártya használatára kijelölt személyek, valamint helyetteseik tartós távolléte, álláshelyeinek megváltozása vagy kormányzati szolgálati jogviszonyának megszűnése esetén az FSEF vezetője 5 napon belül az előleggel való teljes körű elszámolással egyidejűleg köteles gondoskodni új személyek kijelöléséről. A változásokról az FSEF vezetőjének legfeljebb 5 napon belül a Gazdálkodási Főosztályt írásban tájékoztatnia kell a kapcsolódó dokumentumok másolati példányának megküldésével.
3. § Az állandó készpénzelőleg igénylése az 1. melléklet szerinti iratminta használatával történik. Az 1. melléklet szerinti ügyiratnak tartalmaznia kell az igényelendő előleg összegét, az előleg felvételére jogosult nevét, az ügyirat egyedi iktatószámát, az igénylő és a jóváhagyó aláírását, amelyet a Gazdálkodási Főosztálynak kell címezni.
4. § (1) Az állandó előleget készpénzben kizárólag az IT laboratóriumban végzett ellenőrzés eszközeként vagy az annak érdekében felmerült kötelező és szükséges költség céljára lehet felhasználni.
(2) Az ellenőrzés kapcsán felmerült szükséges költség (pl. csomagolási díj, visszaküldési költség) járulékos költségnek minősül, amelyre tekintettel az ellenőrzött vállalkozásnak nem kell feltétlenül megegyeznie a bizonylatot kibocsátó vállalkozással.
(3)3
(4) A járulékos költség elszámolása a 2. melléklet szerinti iratminta felhasználásával történik. A kitöltött ügyiratot az FSEF vezetőjének jóváhagyása után csatolni kell az elszámoláshoz.
(5) A felhasználandó állandó készpénzelőleg pénztárból történő kiadása a felvételre jogosult részére történik az előző előleggel való elszámolást követően.
(6) Az előlegfelhasználás célhoz kötöttségének ellenőrzése, a teljesítés igazolása, valamint a kifizetés engedélyezése az FSEF vezetőjének, távolléte, illetve akadályoztatása esetén a mindenkori helyettesének feladata.
5. § (1) Az állandó előleget a 3. melléklet és a 4. melléklet szerinti iratminták felhasználásával kell elszámolni.
(2) A 3. melléklet szerinti elszámolást bankkártyával lefolytatott próbavásárlások esetében az elszámolást végző személy készíti el.
(3) A 4. melléklet szerinti elszámoláson állandó készpénzelőleg esetén az FSEF vezetője igazolja a felhasznált összeget, figyelembe véve az összeg felhasználásának jogszerűségét, jogcímét és mértékét. A költségek elszámolását a Gazdálkodási Főosztály hagyja jóvá.
(4) Ha az ellenőrzött vállalkozás a megvásárolt termékről, illetve az igénybe vett szolgáltatásról számlát, nyugtát nem bocsátott ki, akkor a megrendelésről készített képernyőképet, a csomag fotóját kell a pénzügyi elszámoláshoz mellékelni.
(5)4
(6) A 3. és a 4. melléklet szerinti elszámoláshoz az elszámolni kívánt összegek igazolása érdekében minden esetben csatolni kell az összegek jogszerű felhasználását alátámasztó bizonylatokat (a szolgáltatás igénybevételéről szóló számla, nyugta másolatát), a feljegyzés vagy feljegyzések másolatát, továbbá az összes egyéb, az elszámolás jogszerűségének bizonyítására alkalmas dokumentumot.
6. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
7. §5
1. melléklet a 18/2019. (VI. 20.) ITM utasításhoz
Fogyasztóvédelmi Szolgáltatás-ellenőrzési Főosztály |
|
Iktatószám: |
Ügyintéző: |
Fogyasztóvédelmi Szolgáltatás-ellenőrzési Főosztály
főosztályvezető
Gazdálkodási Főosztály
főosztályvezető
2. melléklet a 18/2019. (VI. 20.) ITM utasításhoz
Fogyasztóvédelmi Szolgáltatás-ellenőrzési Főosztály |
|
Iktatószám: |
Ügyintéző: |
Bizonylat kibocsátó neve, adószáma |
|
Bizonylat száma |
|
Összege (Ft-ban) |
|
Kapcsolódó ellenőrzés megbízólevelének a száma |
|
A kapcsolódó ellenőrzés jellege |
|
Ellenőrzést vezető személy neve |
|
Az ellenőrzést végző(k) neve(i) |
3. melléklet a 18/2019. (VI. 20.) ITM utasításhoz
Fogyasztóvédelmi Szolgáltatás-ellenőrzési Főosztály |
|
Iktatószám: |
Ügyintéző: |
Sorszám |
Név |
Próbavásárlás (fizetés) időpontja |
Felhasznált összeg |
Vállalkozás neve/számla sorszáma |
1. |
||||
2. |
||||
3. |
||||
4. |
||||
5. |
||||
6. |
||||
7. |
||||
8. |
4. melléklet a 18/2019. (VI. 20.) ITM utasításhoz
Fogyasztóvédelmi Szolgáltatás-ellenőrzési Főosztály |
|
Iktatószám: |
Ügyintéző: |
Sorszám |
Név |
Próbavásárlás (fizetés) időpontja |
Felhasznált összeg |
Vállalkozás neve/számla sorszáma |
1. |
||||
2. |
||||
3. |
||||
4. |
||||
5. |
||||
6. |
||||
7. |
||||
8. |
Az utasítást az 1/2023. (I. 31.) IM utasítás 7. §-a hatályon kívül helyezte 2023. február 1. napjával.
A 2. § (3) bekezdése a 25/2020. (VIII. 31.) ITM utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.
A 4. § (3) bekezdését a 14/2021. (III. 3.) ITM utasítás 1. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
Az 5. § (5) bekezdését a 14/2021. (III. 3.) ITM utasítás 1. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A 7. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás