18/2019. (XII. 17.) MvM rendelet indokolás
18/2019. (XII. 17.) MvM rendelet indokolás
a Nemzeti Együttműködési Alappal kapcsolatos egyes kérdésekről szóló 5/2012. (II. 16.) KIM rendelet módosításáról szóló 18/2019. (XII. 17.) MvM rendelethez
2019.12.18.
A Nemzeti Együttműködési Alappal kapcsolatos egyes kérdésekről szóló 5/2012. (II. 16.) KIM rendelet módosítása a NEA pályázati eljárását, valamint a NEA testületi tagok választását érintő módosító rendelkezéseket tartalmaz. A rendelettervezet indokolása a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint
a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 3.) IM rendelet 21. § (2) bekezdés b) pontja alapján közzétételre kerül.
a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 3.) IM rendelet 21. § (2) bekezdés b) pontja alapján közzétételre kerül.
A Nemzeti Együttműködési Alappal kapcsolatos egyes kérdésekről szóló 5/2012. (II. 16.) KIM rendelet módosítása a Nemzeti Együttműködési Alap (a továbbiakban: NEA) pályázati eljárását, valamint a NEA testületi tagok választását érintő módosító rendelkezéseket tartalmaz.
1. Az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény 2017. szeptember 1-jétől hatályos módosítása helyi hatókörű civil szervezetekkel bővítette a NEA testületi tagjainak választására jogosult szervezetek körét. A helyi szervezetek bevonásával szélesedett
a NEA Tanács és a kollégiumok tagjait megválasztók köre.
a NEA Tanács és a kollégiumok tagjait megválasztók köre.
A pontosítást indokolja, hogy a részt vevő civil szervezetek számának növekedésével együtt várhatóan a testületi tagjelöltek száma is emelkedni fog, ezért szabályozni szükséges azt az esetet, ha az elektori választáson egy jelöltet több testületbe jelölnek, és meg is választják. Mivel a választás eredményét elektori gyűlésenként külön hitelesített jegyzőkönyvben kell rögzíteni, és a hivatalos honlapon keresztül nyilvánosságra hozni, ezért a nyilatkozat megtételére a jelöltnek 5 nap áll rendelkezésére.
2. A NEA rendeltetésénél fogva lehetőséget teremt a civil szervezetek működésének és szakmai programjainak költségvetési támogatására. A jelenleg hatályos rendelkezés alapján, azon civil szervezet számára, amelynek a pályázat megjelenését megelőző utolsó lezárt üzleti év vonatkozásában a beszámolóval igazolható éves összes bevétele elérte vagy meghaladta az ötven millió forintot, a NEA terhére kizárólag működési célra adható finanszírozás, visszatérítendő támogatás formájában.
A módosítás indoka, hogy a rendelet 2012. február 16-ai hatálybalépése óta fennálló értékhatár nem követte a civil szervezetek bevételeinek változását, amely bevételek a rendelkezésre álló KSH adatok alapján 2012 óta összegében és arányában is jelentősen növekedtek. A nonprofit szervezetek bevétele a KSH adatai alapján a 2012-es
1 256 445 millió forintról 2017-re 1 924 458 millió forintra emelkedett.
1 256 445 millió forintról 2017-re 1 924 458 millió forintra emelkedett.
3. Hatályát vesztő rendelkezések. Az a)–d) pontok a pályázati felhívásra benyújtott pályázatok esetén a támogatási döntés meghozatala után eddig alkalmazott, a források korlátossága miatt támogatásban nem részesülő, szakmailag megfelelő pályázatokat tartalmazó rangsor, a várólista megszüntetését célozza. A rangsor 2012-es bevezetése óta a várólistáról való előreléptetés tapasztalatai alapján az előreléptetés és a szerződéskötés a tárgyév harmadik negyedévében történik, amely a szervezeteknek a projektek megvalósítása szempontjából nehézséget jelent. Mivel a NEA bevétele és év végi maradványa nem vonható el, ezért a támogatásokból bármely jogcímen visszamaradó források nem vesznek el, hanem a következő év NEA keretébe kerülnek felhasználásra.
Az e) pont esetében a támogatás folyósítására vonatkozó általános szabályokat az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 86. és 87. §-a tartalmazza. A támogatások rugalmasabb kezelése érdekében javasolt az e) pont hatályon kívül helyezése, tekintettel arra, hogy ezen részletszabályok a támogatási szerződésben, támogatói okiratban kerülnek rendezésre.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás