187/2019. (VII. 30.) Korm. rendelet indokolás
187/2019. (VII. 30.) Korm. rendelet indokolás
egyes továbbadott támogatások kihelyezésének részletes szabályairól szóló 187/2019. (VII. 30.) Korm. rendelethez
2019.08.07.
A Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program éves fejlesztési keretének megállapításáról szóló 1006/2016. (I. 18.) Korm. határozat alapján, kiemelt kiválasztási eljárás keretében a GINOP Irányító Hatósága támogatási szerződést kötött a Kincstárral mint kedvezményezett szervezettel a GINOP-5.1.10-18 Álláskeresők vállalkozóvá válásának támogatása, 5.2.7-18 Fiatalok vállalkozóvá válásának támogatása és 5.3.11-18 Kisgyermeket nevelők munkaerőpiaci visszatérésének támogatása című pályázati felhívásokban (a továbbiakban együtt: Felhívások) rögzített támogatások kihelyezésének végrehajtására.
A Felhívások „Műszaki és szakmai elvárások” című pontja rendelkezik a Kincstár mint támogatást igénylő által ellátandó tevékenységekről és az azokkal kapcsolatos elvárásokról. Ebben olyan, a továbbadott támogatás megítéléséhez, a támogatás folyósításához, az ellenőrző és igazoló adminisztratív tevékenységhez kapcsolódó elvárások kerülnek megfogalmazásra, melyek ellátásához jogszabályi felhatalmazásra van szükség, a Felhívások vonatkozó pontja szerint ugyanis „a támogatási döntések meghozatalának feltétele a kedvezményezett feladatait meghatározó vagy egyéb jogszabályban a döntéshozatali jogkört megalapozó szabályozás.”
Ennek érdekében a Felhívásokban és a Támogatási Szerződésekben foglaltak megvalósítását megalapozó törvényi szintű adatkezelési, adattovábbítási, illetve az elektronikus benyújtást előíró szabályok, valamint a továbbadott támogatás kihelyezését mint közfeladatot a Kincstárhoz telepítő és konkretizáló jogszabályok módosításaira sor került.
A Korm. rendelet a programok megvalósításával összefüggő és a programok eredményes megvalósításához elengedhetetlen, a támogatási igények benyújtásához, a továbbadott támogatások megítéléséhez és kihelyezéséhez, a támogatói okiratban foglaltak teljesítésének ellenőrzéséhez, a támogatást igénylők és a Kincstár kapcsolattartásához szükséges részletes anyagi és részletes eljárási szabályokat állapítja meg.
Ezen szabályok rendelkeznek a rendelet hatályáról, a támogatás jellegéről és egyes célterületeiről. Meghatározzák az alapvető összeférhetetlenségi garanciális szabályokat annak érdekében, hogy a rendelet hatálya alá tartozó eljárásban meghozott döntések minden befolyástól mentesen kerüljenek meghozatalra. A Korm. rendelet rögzíti a támogatás igénylésével és a támogatási jogviszonnyal összefüggő általános, illetve részletes szabályokat.
Lefektetésre kerül a támogatási kérelem elbírálásához szükséges adatok beszerzésének módja és a támogatás igénylők által szolgáltatott további adatok és dokumentumok köre. A Korm. rendelet lehetővé teszi, hogy a Kincstár a támogatást igénylők tájékoztatása céljából a rendelet hatálya alá tartozó támogatásokkal kapcsolatos jogok gyakorlásának és kötelezettségek teljesítésének módjáról, a kérelmek benyújtásával és a kifizetések folyósításával összefüggő határidőkről, támogatási keretösszegekről közleményeket adjon ki, illetve azok útján elektronikus űrlapokat tegyen közzé. Meghatározásra kerülnek a kapcsolattartás általános szabályai és a jognyilatkozatok hatályossága, emellett a döntések tartalmi elemei is bemutatásra kerülnek. A Korm. rendelet rögzíti a támogatási kérelem benyújtásának és elbírálásának folyamatát, ennek eredményeként születő döntések körét, az eljárás és a támogatási jogviszony megszűnésének és megszüntetésének eseteit és szabályait.
A Korm. rendelet az esetleges túlfizetések, hibás kifizetések, jogosulatlan igénybevételből adódó kifizetések visszakövetelésének lehetőségét is megteremti, emellett meghatározza a követelés érvényesítésének módját, és a kamatok kötelező alkalmazását. A Korm. rendelet megteremti a fizetési halasztás és a részletfizetés lehetőségét az 1. és a 2. célterületen, melyet a Kincstár minden kérelmező számára mérlegelés nélkül biztosít. Kérelemre induló eljárásként biztosítja a Korm. rendelet a döntés elleni jogorvoslathoz való jogot, valamint hivatalból induló eljárásként megteremti a döntés felülvizsgálatának lehetőségét, meghatározva a jogorvoslati kérelem előterjesztésével érintett ügyek és jogosultak körét is. A Korm. rendelet meghatározza a Kincstár által végzett helyszíni ellenőrzés részletes szabályait, a vis maior esemény fogalmát, a követendő eljárást és a jogkövetkezményeket.
Az egyes pályázati felhívásokban és a miniszteri döntés alapján megvalósuló programban meghatározott leglényegesebb, a támogatást igénylőre előírt szempontokat is figyelembe veszi a Korm. rendelet, és azok ismeretében az egyes célterületek szerinti továbbadott támogatásra való jogosultság egyes speciális feltételeit határozza meg, valamint különös szabályokat ír elő a támogatási kérelem és a támogatás igénybevételének feltételei tekintetében. Meghatározásra kerülnek a támogatói okirat kibocsátásának feltételei és a támogatás kifizetésének menete, valamint ennek részletes szabályai.
1. A GINOP-5.3.11-18 kódszámú felhívás, valamint a „Kisgyermeket nevelők munkaerőpiaci visszatérésének támogatása a Közép-magyarországi régióban” elnevezésű központi munkaerőpiaci program keretében továbbadott támogatások vonatkozásában: [1. és 3. célterület]
A Kormány a Partnerségi Megállapodásban célul tűzte ki a foglalkoztatás növelését, amely többek között a foglalkoztatási szempontból hátrányos helyzetű és alacsony munkaerőpiaci részvétellel jellemezhető csoportok, köztük a kisgyermeket nevelők munkába állásának támogatásával érhető el. A cél elérését a Kormány a bölcsődei férőhelyek jelentős bővítésének megvalósításáig átmeneti jelleggel a családi vagy munkahelyi bölcsődei személyi térítési díjhoz nyújtott célzott támogatással tervezi elősegíteni egy, a kevésbé fejlett régiókat célzó GINOP keretében [1. célterület] meghirdetett felhívásban foglalt feltételrendszer alapján.
A támogatás célja, hogy javítsa a gyermekek napközbeni elhelyezését biztosító szolgáltatásokhoz való hozzáférést, csökkentse az elhelyezés költségeit, és ezáltal segítse a kisgyermekes szülők munkába való visszatérését kiemelten azokon a településeken, ahol az önkormányzati bölcsődei vagy mini bölcsődei ellátás nem elérhető, vagy ahol ezen ellátás iránti igény meghaladja a rendelkezésre álló férőhelyek számát. A támogatás az egyén oldalán felmerülő többletköltséghez, a gyermek napközbeni elhelyezését segítő szolgáltatás költségéhez járul hozzá. A konstrukció célja továbbá, hogy ösztönözze a munkáltatókat is a szolgáltatókkal való megállapodások megkötésére, amennyiben egy munkáltató több munkavállalója is igényli a támogatást. Ezáltal a konstrukció hozzájárul újabb bölcsődei kapacitások létrehozásához.
A közép-magyarországi régióban támogatást igénylők tekintetében [2. célterület] a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 39/A. § (1) bekezdésében, valamint a 40. § (2) bekezdés a) pontjában foglaltak alapján hozott miniszteri döntés szerint a GINOP-5.3.11-18 felhíváshoz kapcsolódva a „Kisgyermeket nevelők munkaerőpiaci visszatérésének támogatása a Közép-magyarországi régióban” elnevezésű központi munkaerőpiaci program megvalósításának támogatására a Pénzügyminisztérium a Magyar Államkincstárral támogatási szerződést kötött. Az ezen szerződés szerinti támogatásra mint továbbadott támogatásra is a kormányrendeletben foglalt anyagi és eljárási szabályok vonatkoznak a két, ugyanolyan beavatkozási logikájú, ugyanolyan jellegű támogatásra vonatkozó, ugyanazon szervezet által megvalósított és területileg lehatárolt támogatási konstrukciók országosan egységes megvalósításának szükségessége miatt.
2. A GINOP-5.2.7-18 [3. célterület] és GINOP-5.1.10-18 [4. célterület] kódszámú felhívás vonatkozásában:
A Kormány az Európai Unióval kötött Partnerségi Megállapodásban célul tűzte ki a 18–30 év közötti fiatalok, illetve a 30 év feletti álláskeresők, valamint a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálatnál közvetítést kérőként nyilvántartásba vett megváltozott munkaképességű személyek ellátásában részesülő személyek felkészítésével a munkanélküliség csökkentését is, foglalkoztatási lehetőségeik bővülését a vállalkozóvá válást és az induló vállalkozások fejlesztését szolgáló intézkedések révén. Ennek érdekében a GINOP-5.1.9-17 kódszámú felhívás alapján megvalósított programban a vállalkozásindítással, a vállalkozás-fejlesztéssel kapcsolatban felkészített, jóváhagyott üzleti tervvel rendelkező álláskeresők és fiatalok által alapított vállalkozások indításához nyújt támogatást a GINOP 5.2.7-18 és GINOP 5.1.10-18 felhívások alapján megvalósított programok során. A feltételeknek megfelelő, jogosult 30 év alatti fiatal, 30 év feletti álláskereső vagy a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálatnál közvetítést kérőként nyilvántartásba vett megváltozott munkaképességű személyek ellátásában részesülő személy által alapított egyéni vagy társas vállalkozás projektje maximum 4 573 800 Ft vissza nem térítendő támogatásban részesülhet, azzal, hogy a támogatási feltételeknek megfelelő projektek a támogatói okirat alapján megítélt támogatás legfeljebb 50%-ának megfelelő előzetes kifizetésben részesülhetnek.
A két projekt szorosan kapcsolódik a GINOP-5.1.9-17 Álláskeresők és fiatalok vállalkozóvá válásának ösztönzése – képzés és mentorálás elnevezésű programhoz. A potenciális vállalkozók a GINOP-5.1.9-17 számú felhívás keretében kiválasztott szervezetek által nyújtott képzési programok teljesítésével kaphatják meg a vállalkozásindításhoz szükséges kompetenciákat, megszerezhetik az alapvető jogi, pénzügyi, gazdálkodási, munkaszervezéssel, gazdálkodással és irányítással kapcsolatos ismereteket, megismerhetik a vállalkozási formák típusait, képessé válhatnak előkészíteni önfoglalkoztatóvá vagy vállalkozóvá válásuk lépéseit. A támogató szolgáltatásokon keresztül segítséget kapnak üzleti tervük összeállításához, illetve az indítási időszakban tanácsadás és mentorálás keretében kiemelt segítséget kapnak a jogszerű működéshez, az adótudatos vállalkozói magatartás kialakításához.
A tőketámogatás elnyerésének több előfeltétele is a GINOP-5.1.9-17 programhoz kapcsolódik: kizárólag a program keretében elfogadott üzleti tervvel rendelkező, a képzési programokat eredményesen elvégző, vállalkozásukat megalapító fiatalok, álláskeresők, valamint a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálatnál közvetítést kérőként nyilvántartásba vett megváltozott munkaképességű személyek ellátásában részesülő személyek által megalapított vállalkozások igényelhetnek vissza nem térítendő támogatást induló költségeik támogatása céljából a GINOP-5.1.10-18 és GINOP-5.2.7-18 felhívások kedvezményezettjénél továbbadott támogatás formájában. A továbbadott támogatás az EUMSZ 107. cikk (1) bekezdése szerinti állami támogatásnak minősül, és az kizárólag csekély összegű (de minimis) támogatásként nyújtható a vállalkozások részére. Kiemelendő ezért, hogy nem nyújtható támogatás olyan vállalkozásoknak, amelyek tevékenysége nem felel meg az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló 1407/2013/EU bizottsági rendeletben foglaltaknak.
Ezen indokolás a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás