191/2019. (VII. 30.) Korm. rendelet indokolás
191/2019. (VII. 30.) Korm. rendelet indokolás
a felsőoktatás szabályozására vonatkozó és egyes kapcsolódó kormányrendeletek módosításáról szóló 191/2019. (VII. 30.) Korm. rendelethez
2019.08.01.
Ezen indokolás a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet
20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
1. A külföldi bizonyítványok és oklevelek elismeréséről szóló 2001. évi C. törvény hatálya alá tartozó ügyekben eljáró hatóságok kijelöléséről, valamint a nyilatkozattételi kötelezettség alá eső szolgáltatások felsorolásáról szóló 33/2008. (II. 21.) Korm. rendelet módosítása
A jogszabály javaslatot tesz az úgynevezett riasztási mechanizmus másodfokú hatóságainak kijelölésére, összhangban a megváltozott törvényi környezettel, illetve megteremti a dokumentációs követelmények összhangját az európai uniós joggal.
2. Az oktatási igazolványokról szóló 362/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet módosítása
A diákigazolványok esetében lehetővé válik, hogy elektronikusan ellenőrizhessék a kedvezményt biztosító társaságok az adott igazolvány érvényességét, a matricával történő érvényesítés kivezetésének első lépéseként. A módosítás megteremti a jogszabály összhangját az oktatási nyilvántartásról szóló 2018. évi LXXXIX. törvénnyel (a továbbiakban: Onytv.).
3. A felsőoktatási szakképzésről és a felsőoktatási képzéshez kapcsolódó szakmai gyakorlat egyes kérdéseiről szóló 230/2012. (VIII. 28.) Korm. rendelet módosítása
A Duális Képzési Tanács elfogadta alapelvként, hogy a duális képzésbe a 2. félévben is lehessen még csatlakozni. Ennek indoka egyrészt, hogy a hallgatók egy jelentős része a tanulmányok 1. félévi megkezdése után kap kedvet a duális képzéshez, továbbá számos gazdasági partner ekkortól tud érdemben foglalkozni a hallgatókkal.
Gyakorlati problémaként jelent meg az, hogy a vállalat nem tudja saját telephelyen folyó képzési tevékenységnek elszámolni azt az esetet, amikor a hallgatók érdekében beviszi a felsőoktatási intézménybe a gyakorlati képzéshez szükséges eszközöket, és ott valósul meg így – a hallgatókhoz közel hozva – a szakmai gyakorlat.
A felsőoktatásban dolgozó hallgatók már felnőtt korú személyek. A szakmai gyakorlóhelyek közül többen jelezték, hogy egyes, a tanulmányok szempontjából lényeges vagy a hallgatók számára érdekes munkafolyamatokat nem lehet megmutatni, mivel azok jellemzően éjszakai műszakban valósulnak meg, így az éjszakai munkavégzés tilalmára vonatkozó rendelkezés hatályon kívül helyezése indokolt.
4. A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény végrehajtásához szükséges egyes rendelkezésekről szóló 248/2012. (VIII. 31.) Korm. rendelet módosítása
A 248/2012. (VIII. 31.) Korm. rendelet határozza meg az Oktatási Hivatalnak mint nyilvántartásért felelős szervnek a magyar állami ösztöndíj feltételei teljesítésének nyilvántartásával kapcsolatos eljárásaira vonatkozó szabályokat.
A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény (a továbbiakban: Nftv.) vonatkozó rendelkezései szerint az állami ösztöndíjasnak oklevelet kell szereznie, ellenkező esetben az ösztöndíjat vissza kell fizetnie. Mivel az oklevelet nem szerző hallgatók 97%-a egyedi hatósági eljárásban kérte, hogy visszafizetés helyett hazai munkaviszony létesítésével kompenzálhassa a felhasznált állami ösztöndíjat, a tavalyi módosítás megfordította az Nftv. logikáját, így az lett a főszabály, hogy az oklevelet nem szerzetteknek hazai munkaviszonyt kell létesíteniük (külön hatósági eljárás nélkül). Ennek a fontos törvényi változásnak szükséges a végrehajtási rendeleten történő átvezetése is. Szintén a kormányrendelet módosítását igényli az a törvényi változás, amely szerint évente már nem határozatban, hanem tájékoztatásban értesülnek a hallgatók azokról a kötelezettségekről, amelyek az állami ösztöndíj igénybevétele miatt terhelik őket.
5. A doktori iskolákról, a doktori eljárások rendjéről és a habilitációról szóló
387/2012. (XII. 19.) Korm. rendelet módosítása
387/2012. (XII. 19.) Korm. rendelet módosítása
A doktori fokozatszerzés törvényi feltétele két idegen nyelvnek a tudományterület műveléséhez szükséges ismerete, és ennek a doktori szabályzatban meghatározottak szerinti igazolása. A módosítás alapján a nyelvismeret igazolásának módját egészében a doktori iskolára bízná a jogszabály azzal, hogy a doktori iskola működési szabályzata meghatározná a nyelvi követelmények teljesítéséhez elfogadott valamennyi idegen nyelv felsorolását, valamint ebből a felsorolásból kijelölne egy, a tudományterület műveléséhez elengedhetetlen olyan idegen nyelvet, amelynek ismerete a fokozatszerzéshez szükséges.
6. A Klebelsberg Képzési Ösztöndíjról szóló 52/2013. (II. 25.) Korm. rendelet módosítása
A módosítás alapvető célja az osztatlan tanárképzésben és gyógypedagógus képzésben részt vevők számára elérhető ösztöndíj kiterjesztése a tanító alapképzési szakra jelentkező hallgatókra is. E mellett a 4. § k) pontjában az Nftv.-re vonatkozó hivatkozást, az Onytv.-re vonatkozóra kell módosítani.
7. Az Oktatási Hivatalról szóló 121/2013. (IV. 26.) Korm. rendelet módosítása
Az Onytv. felhatalmazta a Kormányt, hogy az oktatási nyilvántartás működéséért felelős szervet rendeletben jelölje ki, az ezzel kapcsolatos részletszabályokat tartalmazza a módosítás.
8. A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet módosítása
A nemzeti felsőoktatásról szóló törvény alapvető végrehajtási kormányrendeletét mindenekelőtt a gyakorlati tapasztalatok alapján szükséges módosítani Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény hatálybalépése megváltoztatta a közigazgatási hatósági eljárás ügyintézési határidejének számítását. Mivel egy adott hiányzó feltétel biztosítása, többek között a MAB-akkreditáció beszerzése több hónapot vehet igénybe, az adott eljárások határidejének kezdő időpontját úgy kell megállapítani, hogy egy adott képzés szeptemberben vagy februárban elindulhasson.
A fentieken túlmenően a jogszabályt összhangba szükséges hozni az Onytv.-vel is.
9. A felsőoktatásban szerezhető képesítések jegyzékéről és új képesítések jegyzékbe történő felvételéről szóló 139/2015. (VI. 9.) Korm. rendelet módosítása
A módosítás világossá teszi, hogy a tájépítészet és kertművészet mesterszakot osztott képzésben szervezik a felsőoktatási intézmények. A módosítás a továbbiakban technikai és terminológiai jellegű pontosításokat eszközöl a 139/2015. (VI. 9.) Korm. rendelet egyes mellékleteinek vonatkozásában.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás