• Tartalom

23/2019. (V. 31.) AM rendelet indokolás

23/2019. (V. 31.) AM rendelet indokolás

a termelői csoportok elismeréséről szóló 42/2015. (VII. 22.) FM rendelet módosításáról szóló 23/2019. (V. 31.) AM rendelethez

2019.06.03.
A rendeletmódosítás főként – a működési támogatás kifizetésének folytonossága okán – az üzleti terv módosítását és annak eljárásrendjét érinti, így részletesebben szabályozza az üzleti terv módosítására vonatkozó eljárást, amellyel erősödik a termelői csoportok monitoring és ellenőrzési rendszere az üzleti terv végrehajtásával összefüggő visszásságok hatékonyabb feltárása és kezelése céljából.
A hatályos rendeletben szereplő, az üzleti terv évenkénti módosításának lehetősége, egyrészről megkérdőjelezi annak gyakorlatban történő megvalósítását (az új szabályozás szerint az üzleti terv módosítására annak elfogadását követő első négy évben két alkalommal van lehetőség), másrészt annak bírálata jelentős adminisztratív terhet ró a közigazgatásra. Ezért a termelői csoport az üzleti tervében szereplő intézkedések, beruházások, illetve fejlesztések megvalósítási időpontjának (ütemezést érintő változtatás), valamint azok bekerülési költségének változtatásáról (költségvetést érintő változtatás) mindössze tájékoztatja a minisztert, és a miniszter kizárólag az ezen változtatásokat meghaladó jelentőségű, az elismerés fennmaradását is befolyásoló módosítások vonatkozásában végez érdemi bírálatot. Az új szabályozás ennek megfelelően tartalmazza az üzleti terv változtatására és módosítására vonatkozó eljárási szabályokat.
A termelői csoport üzleti tervének hatékonyabb nyomon követhetősége érdekében nagyobb hangsúlyt kap az üzleti terv végrehajtásáról szóló szöveges értékelés (a továbbiakban: szöveges értékelés) elkészítése, amelyet a termelői csoportnak közvetlenül az agrárminiszter (a továbbiakban: miniszter) részére kell megküldenie. Ezzel az eljárási cselekménnyel azonnal rendelkezésre állnak azok az adatok, amelyek az esetleges eltérések feltárásának, a hiánypótoltatásnak, illetve a szankcionálásnak az alapját biztosítják. A miniszter a módosítás értelmében nemcsak a beszámoló jelentés alapján, hanem a szöveges értékelést is figyelembe véve gondoskodik a termelői csoportok évenkénti adminisztratív ellenőrzéséről és a helyszíni szemléről, továbbá a miniszter a szöveges értékelés megküldésének elmulasztása esetén is jogosult a termelői csoport elismerését visszavonni.
A rendeletmódosítás által az összeférhetetlenségre vonatkozó szabályozási igény is rendezésre kerül. Ha a termelői csoport a termelői csoport vezetője érdekeltségébe tartozó céggel folytat értékesítést, akkor arról igazolást kell küldenie a miniszter részére, így megítélhető, hogy a tranzakció piaci viszonyok között – azaz nem az összeférhetetlenség miatt – jött-e létre.
A rendeletmódosítás alapján továbbá nemcsak a termelői csoporti minőség elismerésére vonatkozó kérelmet, hanem annak visszavonására irányuló kérelmet is a miniszter részére kell megküldeni, a visszavonásról a miniszter a Szakértői Bizottság közreműködése nélkül dönt, így a visszavonási eljárás folyamata lerövidül. A hatályos szabályozás alapján csak a rendeletben meghatározott szabályok megsértése esetén van lehetőség a termelői csoporti minőség visszavonására irányuló eljárás kezdeményezésére, a módosítás értelmében a termelői csoport alapszabályában foglaltak megszegése is a visszavonási eljárás megindításának az alapját képezi. A módosítás továbbá egyértelművé teszi, hogy a rendeletben előírt követelményeket nemcsak az elismerés időpontjában, hanem a működés során folyamatosan fenn kell tartani, valamint a módosítás szerint a miniszter a 2014. január 1-je előtt elismert termelői csoportok esetében nem az üzleti terv megvalósítását, hanem az elismerési feltételek fennállását ellenőrzi.
A 42/2015. (VII. 22.) FM rendelet termelői csoport termékcsoportokkénti legkevesebb árbevételének mértékét tartalmazó 1. melléklete kiegészítésre kerül a fácán, az árutermelő galamb, a komló, a szalma és a vetőmag termékekkel.
Az adminisztratív terhek mérséklése érdekében az adatszolgáltatások során kért információk és adatok mennyisége csökken, valamint – ahol erre lehetőség nyílt – a dokumentumok papír alapon történő benyújtását az elektronikus úton történő megküldés váltja fel.
A jogszabály tervezetére vonatkozó, fenti indokolást a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 21. § (1) és (2) bekezdése alapján javasolt közzétenni az Indokolások Tárában.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére