• Tartalom

30/2019. (VI. 25.) AM rendelet indokolás

30/2019. (VI. 25.) AM rendelet indokolás

a zöldség-gyümölcs termelői szervezetekről szóló 50/2017. (X. 10.) FM rendelet módosításáról szóló 30/2019. (VI. 25.) AM rendelethez

2019.07.03.
A hatályban lévő, a zöldség-gyümölcs termelői szervezetekről szóló 50/2017. (X. 10.) FM rendelet módosítása és a zöldség-gyümölcs termelői szervezetek kiegészítő nemzeti támogatásáról szóló 53/2016. (VII. 21.) FM rendelet hatályon kívül helyezése és rendelkezéseinek az 50/2017. (X. 10.) FM rendeletbe történő beillesztése a végrehajtás során keletkezett tapasztalatok alapján az adminisztratív terhek csökkentése és az ellenőrzési eljárások átláthatóságának növelése, valamint a vonatkozó közösségi jogszabályok módosításának átvezetése érdekében szükséges. A rendeletmódosítás révén csökken az ügyfelek és a hatóságok adminisztratív terhe, átláthatóbb lesz az ellenőrzési eljárás, javul a költségvetés tervezhetősége és a kiadások igazolhatósága, valamint egységesítésre kerülnek a támogatás felhasználására vonatkozó szabályok.
A rendeletmódosítás az alábbi főbb változásokat tartalmazza:
–     A termelő tag fogalma meghatározásának pontosítása a vonatkozó közösségi rendeletekkel történő összhang megteremtését szolgálja, valamint annak kifejezését, hogy a rendelet alkalmazásában a gazdaság alapegysége a termőterület, amelynek lehatárolása tekintetében a földhasználati nyilvántartás, az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett vagy a terület adott hányadának használatára jogosító írásbeli megállapodás, illetve a hatósági bizonyítvány a mérvadó.
–     Az elektronikus adatszolgáltatási rendszer tesztidőszakának eredményére figyelemmel kizárólag az elismerési kérelem keretében benyújtható adatokat kell nyomtatványon megküldeni, a további eljárások keretében elektronikus felületre történő feltöltéssel történik az adatszolgáltatás.
–     Az 50/2017. (X. 10.) FM rendelet előírja, hogy a termelői szervezetek tagjainak ügyfél-azonosítóval kell rendelkezni, azonban eddig nem került meghatározásra, hogy ennek hiányában mi a követendő eljárás. A bevezetett szabályozással egyértelművé válik, hogy azon tagok esetében, akik nem rendelkeznek ügyfél-azonosítóval, a termelési értékre vonatkozó adatok nem vehetők figyelembe a támogatási felső korlát kiszámítása során.
–     A működési alapra vonatkozó becslés részeként a nemzeti támogatás becsült értékét is meg kell határozni, ami javítja a pénzügyi tervezhetőséget mind az ügyfél, mind pedig a nemzeti költségvetés vonatkozásában.
–     Az elismerési kérelem adatlapjaira, a Nemzeti Stratégiára, a Környezetvédelmi Kerettervre és az operatív programra vonatkozó formanyomtatványok – a deregulációs célú felülvizsgálatnak megfelelően – a minisztérium honlapján kerülnek közzétételre.
–     A háromszázezer forintnál kisebb értékű eszközök esetében a jogalkotói cél az ellenőrzési és igazolási eljárások egyszerűsítése, összhangban más támogatási konstrukciókban alkalmazott eljárásokkal. Az ellenőrzések egyszerűsítését szolgálják a pontosított rendelkezések azáltal, hogy csökken a szokásos piaci ár igazolására szolgáló dokumentumok adattartalma, valamint ez esetben nem kell igazolni a szerződés teljesítésére való alkalmasság vizsgálatát és az ajánlattevők függetlenségét.
–     Tekintettel arra, hogy egyes esetekben az ügyfél által benyújtott, a piaci árak igazolására szolgáló dokumentumok hiányosak, vagy nyilvánosan elérhető forrásokból azoktól eltérő, alacsonyabb ár is megállapítható, a hiánypótlások csökkentése, illetve a piaci ár pontosabb meghatározása érdekében a miniszter a nyilvánosan elérhető forrásokat is jogosult figyelembe venni az eljárás során. A szokásos piaci ár igazolása során figyelembe vett ajánlattevők teljesítésre való alkalmasságának vizsgálata jogszabályi elvárás, ugyanakkor abban az esetben, ha az operatív program benyújtása során a szokásos piaci ár igazolása szempontjából figyelembe vett ajánlattevőktől eltérő fél valósítja meg a tevékenységet, felmerülhet ezen fél alkalmasságának, illetve a szerződő fél kiválasztása szakmai igazolhatóságának hiánya. A támogatási feltételek érvényesülése és összhangjának megteremtése érdekében szükséges, hogy ezek a szempontok utólag igazolásra kerüljenek.
–     Az operatív program módosításának bemutatását, indokolását és a módosítások operatív programban megfogalmazott célkitűzések megvalósulására gyakorolt hatását tartalmazó kérelmek összeállítására fordítható megfelelő idő biztosítása és azok bírálatának felgyorsítása érdekében két benyújtási határidő kerül meghatározásra annak megfelelően, hogy az adott termelői szervezet páros vagy páratlan elismerési számmal rendelkezik. Az esélyegyenlőség fenntartása érdekében a benyújtási határidők termelői szervezetenként évente váltakoznak. A miniszteri jóváhagyás nélküli módosítások bejelentését az átláthatóság érdekében a módosítási kérelem jóváhagyását követően lehet benyújtani. Ugyanakkor a rugalmasság növelése érdekében kiszélesítésre kerül azon esetek köre, amelyekben az operatív program módosítása bejelentéssel történik.
–     Az Európai Bizottság az 1145/2018/EU és 1146/2018/EU rendeletekben módosította a jelentéstételre vonatkozó szabályokat, amelyek a megfelelő hivatkozásokkal kerültek átvezetésre.
–     Tekintettel arra, hogy az adatszolgáltatás tekintetében az ismételt hiánypótlás lehetőségének biztosítása – a közösségi jogszabály-módosításra figyelemmel – jelenleg nincs összhangban az európai uniós jogszabály szerinti, az adatszolgáltatás nem vagy nem megfelelő teljesítésére vonatkozó szankciórendszerrel, ezért ez a lehetőség hatályon kívül helyezésre került.
–     A folyamatban lévő birtokkoncentráció eredményeképpen csökken a gazdaságok száma, ugyanakkor a termelői koncentráció mértéke évek óta stagnál. A koncentráció előmozdítása érdekében szükséges az elismerés feltételeként meghatározott minimális termelői létszám felülvizsgálata.
–     A nem megfelelő biztonságot nyújtó e-mailen, más internetalapú megosztással vagy a költségesebb, pendrive-on történő benyújtás helyett optikai adattároló lemezen kell benyújtani a kérelmeket.
–     Mivel a korábbi intézkedéshez kötöttség követelménye nem tette lehetővé az ellenőrzési eljárások pontos lefolytatását, a kifizető ügynökség a számlákra történő adatrájegyzés előírásával folytatta le az ellenőrzést. A számviteli törvényre figyelemmel – a számlákra történő utólagos rájegyzés megszüntetése érdekében – a könyvelési szabályok tevékenységszinten kerülnek meghatározásra.
–     Tekintettel arra, hogy a tevékenységek elvégzése történhet munkaviszonytól eltérő foglalkoztatási jogviszonyban is, ami ugyanúgy szolgálja a célok megvalósulását, ezért szükséges az összes foglalkoztatási jogviszony elfogadásának lehetővé tétele.
–     Mivel az 50/2017. (X. 10.) FM rendelet 23. §-a és a hozzá kapcsolódó 7. melléklet szerinti intézkedésekre vonatkozó támogatás megszűnt, az ezt szabályozó rendelkezések hatályon kívül helyezése szükséges.
–     Az egyszerűsítés és az átláthatóság növelése érdekében a zöldség-gyümölcs termelői szervezetek kiegészítő nemzeti támogatásáról szóló 53/2016. (VII. 21.) FM rendelet rendelkezései az 50/2017. (X. 10.) FM rendeletbe kerülnek beépítésre azzal, hogy a 2019-ben végrehajtott tevékenységek tekintetében – figyelemmel a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 15. § (2) bekezdésében foglaltakra – az 53/2016. (VII. 21.) FM rendelet szabályait kell alkalmazni. A nemzeti támogatásra vonatkozó formanyomtatvány a minisztérium honlapján kerül közzétételre.
A Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (1)–(2) bekezdésében foglaltakra figyelemmel az indokolás közzététele javasolt az Indokolások Tárában.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére