• Tartalom

332/2019. (XII. 20.) Korm. rendelet indokolás

332/2019. (XII. 20.) Korm. rendelet indokolás

a postai szolgáltatások nyújtásának és a hivatalos iratokkal kapcsolatos postai szolgáltatás részletes szabályairól, valamint a postai szolgáltatók általános szerződési feltételeiről és a postai szolgáltatásból kizárt vagy feltételesen szállítható küldeményekről szóló 335/2012. (XII. 4.) Korm. rendelet módosításáról szóló 332/2019. (XII. 20.) Korm. rendelethez

2020.01.01.
A Kormányrendelet indokolása a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában kerül közzétételre.
A postai szolgáltatások nyújtásának és a hivatalos iratokkal kapcsolatos postai szolgáltatás részletes szabályairól, valamint a postai szolgáltatók általános szerződési feltételeiről és a postai szolgáltatásból kizárt vagy feltételesen szállítható küldeményekről szóló 335/2012. (XII. 4.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Rendelet) módosításban érintett rendelkezései eredeti tartalmának megállapítása óta eltelt időszakban a postai szolgáltatások igénybevételéhez kapcsolódó egyes elektronikus megoldások széles körben elterjedtek (ideértve pl. az elektronikus feladójegyzékek használatát és az így feladott küldemények felvételének elektronikus visszaigazolását is). Ezeknek az informatikai alkalmazásoknak a használatára mind a feladók, mind a postai szolgáltatók már felkészültek, illetve az elmúlt több éves időszak gyakorlata alapján az ezek alkalmazásához szükséges együttműködési feltételek is megfelelő tapasztalaton alapulnak.
A fentiekre figyelemmel elhagyásra került a Rendeletből annak előírása, hogy a postai szolgáltató és a feladó egyedi szerződés állapodjon meg arról, hogy a feladást igazoló okiratot mindkét szerződő fél által elektronikusan is visszakereshető, jelzés vagy elektronikus formában rögzített adatbázis is helyettesítheti, hiszen a jövőben nem kell egyedi szerződéseket kötni az elektronikus adatbázis használatához.
Jelenleg a kizárólag papíralapú feladási csatornán érkező küldemények aránya a hivatalos iratok 22%-át teszik ki. A közigazgatásban előkészítés alatt álló IT fejlesztések eredményeképpen 2020. január 1-től vélhetően jelentősen csökken ezen iratok mennyisége (ezt szolgálja a Posta ingyenes alkalmazása és az önkormányzati szektorban az ASP használata is), azonban az elektronikus feladójegyzékek rutinszerű használatának és a fennakadásoktól mentes átállás biztosítása érdekében célszerű 2020. június 30-ig átmeneti időszak biztosítása is. A Posta a hivatalos irat feladására jogosult nem közigazgatási és a Postával külön szerződéssel nem rendelkező szereplők (pl. közjegyzők) számára kifejlesztett díjmentes webes alapú elektronikus feladójegyzék, az ePostakönyv használatát 2019. december 1-től tudja a Posta biztosítani.
A fentiekkel kapcsolatban jelezni szükséges, hogy a módosítás a postai szolgáltatásokról szóló 2012. évi CLIX. törvény (a továbbiakban: Postatv.) 30. § (3) bekezdésének a hivatalos iratok feladásáról szóló rendelkezésével (hivatalos iratok az e célra rendszeresített tértivevénnyel vagy annak megfelelő elektronikus dokumentummal adhatóak fel) nem ellentétes. A feladási lehetőség továbbra is megmarad elvi szinten a papíralapú tértivevény csatolásával, azonban az nem lesz alkalmas a hivatalos irat kézbesítési kísérletével kapcsolatos tények igazolására. Azaz a papíralapú tértivevény nyomtatvány feladáskor használható [tehát a Postatv. 30. § (3) bekezdése nem szenved csorbát], de a kézbesítéskor joghatás kiváltására is alkalmas tények igazolására 2020. július 1. után már nem lesz megfelelő (azaz a gyakorlatban nem a kitöltött papíralapú tértivevény kíséri majd végig a hivatalos iratot, hanem az abból generált elektronikus dokumentum lesz a hiteles kézbesítési igazolás).
A Rendelet 31. § (4) bekezdésének pontosító jellegű módosítása szükséges annak érdekében, hogy a tértivevénynek megfelelő elektronikus dokumentum használata esetére is kiterjedjen a visszaküldés okának feltüntetését megállapító rendelkezés.
Tekintettel arra, hogy 2020. június 30-ig még továbbra is használható a papíralapú tértivevény a hivatalos irat kézbesítési kísérletével kapcsolatos tények vagy a hivatalos irat átvételének igazolása céljára, szükséges annak átmeneti fenntartása, hogy a nyomtatvány előállításának költsége az eddigiekkel megegyezően, továbbra is az azt használó feladót terheli.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére