335/2019. (XII. 23.) Korm. rendelet indokolás
335/2019. (XII. 23.) Korm. rendelet indokolás
a világörökségi területté jelölés hazai eljárásrendjéről, a világörökségi kezelési tervek tartalmi követelményeiről és elkészítésük rendjéről, a gondnokságokról, valamint a világörökségi területen az államot megillető elővásárlási jogról szóló 335/2019. (XII. 23.) Korm. rendelethez
2019.12.31.
A világörökségi területté jelölés hazai eljárásrendjéről, a világörökségi kezelési tervek tartalmi követelményeiről és elkészítésük rendjéről, a gondnokságokról, valamint a világörökségi területen az államot megillető elővásárlási jogról szóló új kormányrendelet – összhangban az Igazságügyi Minisztérium világörökségi szabályozás deregulációja kapcsán megfogalmazott elvárásával és a jogszabályalkotásra vonatkozó új iránymutatásaival, valamint a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 22. § (1) bekezdésével – a világörökségről szóló 2011. évi LXXVII. törvény (a továbbiakban: Vötv.) kvázi végrehajtó rendeleteként, a nemzetközileg elvárt védelmi szint megtartása mellett, kizárólag normatív elemeket tartalmazó, konkrét, kiszámítható, egyértelmű és átlátható szabályokat fogalmaz meg a címében szereplő témakörökben, miközben a bürokráciacsökkentés elvét is figyelembe véve hatályon kívül helyez két kormányrendeletet és egy miniszteri rendeletet.
A világörökségi területté jelölés meghatározásra kerülő új hazai eljárásrendje alapján az ún. kezdeményező dokumentáció elkészültétől számított egy éven belül úgy lesz kezdeményezhető adott várományos helyszín Világörökség Jegyzékbe vétele, hogy az szakmai szempontból megfelelően előkészített, a Kormány által támogatott és nemzetközi szinten is leegyeztetett. Már magának a kezdeményező dokumentációnak az elkészítéséhez is költségvetési támogatás igénylését teszi lehetővé az új rendelet, a felterjesztési dokumentáció elkészítését pedig a kulturális örökség védelméért felelős miniszter feladatkörébe utalja, ezáltal biztosítva, hogy valamely hazai kiemelkedő kulturális vagy természeti érték ne anyagi támogatottsága függvényében legyen deklaráltan a világörökség része, kiemelkedő egyetemes érték. Meghatározásra kerülnek a kezdeményező dokumentáció tartalmi követelményei, ami azon túl, hogy bemutatja a jelölni kívánt terület kulturális örökségi és/vagy természeti értékét és tartalmazza a helyszín és védőövezete lehatárolását, elemzi a világörökségi cím társadalmi, gazdasági, turisztikai, környezeti és kulturális hozadékait, és ami ennél is fontosabb, egy széleskörű társadalmi konzultáció lefolytatását teszi kötelezővé. A tapasztalatok szerint a világörökségi cím valódi érintettjei (a helyi lakosok és a területen székhellyel rendelkező vállalkozások) a megszerezni kívánt címmel járó kötelezettségekről, annak valódi hozadékairól nem rendelkeznek kellő információval. A felterjesztési dokumentáció elkészítésével egyidejűleg elkészül a várományos helyszín kezelési terve, előkészítésre kerülnek a szükséges jogszabály-módosítások, meghatározásra és tervezésre kerül a szükséges forrás, és kijelölésre kerül ideiglenesen a világörökségi gondnokság is, hogy a Világörökség Bizottság pozitív döntése esetén a világörökségi terület megőrzéséhez szükséges valamennyi feltétel azonnal rendelkezésre álljon.
A világörökségi kezelési terv elkészítésére vonatkozó rendelkezések meghatározzák azokat az időbeni és tartalmi kereteket, amelyek garanciaként szolgálnak ahhoz, hogy már a világörökségi várományos terület rendelkezzen a kiemelkedő kulturális vagy természeti érték megőrzésére alkalmas, kiszámítható és konkrét, jogkövetésre, illetve jogalkalmazásra is alkalmas szabályokkal.
A gondnokságokra mint a világörökségi terület kezeléséért felelős szervezetekre vonatkozó szabályok egyszerűsítése, feladataik konkretizálása, és az azok ellátásához szükséges forrás éves szinten történő biztosítása a Világörökség Egyezményben vállalt kötelezettségek teljesítését segítik elő, akárcsak a világörökség magyarországi helyszíneivel kapcsolatban kialakításra kerülő új weboldal, mely a jogosultsági szintek differenciálásával biztosítja a tájékoztatás valamint a hivatali és hatósági ügyintézés huszonegyedik századi felületét.
A Vötv. 6/A. §-a alapján a világörökség védelmével összefüggésben a magyar államot megillető elővásárlási jog gyakorlásának új szabályai tisztázzák a joggyakorlás kapcsán az egyes szereplőket megillető valamennyi jogot és kötelezettséget, így korábbi joghézagokat pótolva a hiánypótoltatással kapcsolatos feladatokat és a kivételi körbe tartozó ingatlanok tekintetében követendő eljárásrendet is. Utóbbi eljárás a korábbi szabályozáshoz képest, a bürokráciacsökkentés követelményét is szem előtt tartva, sokkal gyorsabb, nem igényli a megkeresés miniszteri szintre történő továbbítását, a közreműködő szerv közvetlenül jogosult eljárni, a minisztert csak tájékoztatni köteles.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján a jogszabályhoz tartozó indokolás a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás