• Tartalom

363/2019. (XII. 30.) Korm. rendelet indokolás

363/2019. (XII. 30.) Korm. rendelet indokolás

a bioüzemanyagok és folyékony bio-energiahordozók fenntarthatósági követelményeiről és igazolásáról szóló 279/2017. (IX. 22.) Korm. rendelet módosításáról szóló 363/2019. (XII. 30.) Korm. rendelethez

2020.01.01.
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, illetve a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A 2020. január 1. napján hatályba lépő új bioüzemanyag-részarány előírásaihoz kapcsolódóan szükséges a 95-ös kísérleti oktánszámú motorbenzin, illetve a bioetanol-részarány fogalmának értelmezése.
A megújuló energiaforrásból előállított energia támogatásáról, valamint a 2001/77/EK és a 2003/30/EK irányelv módosításáról és azt követő hatályon kívül helyezéséről szóló, 2009. április 23-i 2009/28/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv (a továbbiakban: 2009/28/EK irányelv) 3. cikk (4) bekezdés e) pontja értelmében az egyes tagállamok törekednek azon célkitűzés megvalósítására, hogy a fejlett bioüzemanyagok mennyisége legalább egy bizonyos szintet elérjen. A 2009/28/EK irányelvben rögzített minimális referenciaérték energiatartalomban számolva 0,5%, ettől azonban a tagállam eltérhet, és meghatározhat alacsonyabb nemzeti célértéket is, amennyiben például a fejlett bioüzemanyagok fenntartható előállításával kapcsolatosan korlátozottak a lehetőségek, illetve az ilyen bioüzemanyagoknak – gazdaságos áron – korlátozott a beszerezhetősége a piacon.
A korábbi üzemanyag-forgalmazói jelentések és a társadalmi egyeztetés során adott visszajelzések alapján a fejlett bioüzemanyagoknak nincs kialakult piaca sem Magyarországon, sem az Európai Unió legtöbb országában, az alapanyagok (pl. szalma) üzemanyagként való előállításához – figyelembe véve azok fosszilis üzemanyagokhoz képest mért alacsonyabb energiatartalmát – jelenleg nincs gyártási és tárolási kapacitás.
Előbbiek alapján Magyarország a fejlett bioüzemanyagokra vonatkozóan a nemzeti célértéket 0,1%-ban állapítja meg.
A hidrogénnel kezelt növényi olaj (a továbbiakban: HVO) kivételre kerül a hagyományos laboratóriumi mérési kötelezettség alól, mivel ilyen laboratóriumi módszerekkel az nem mutatható ki, ehhez bonyolult, pontatlan és lassú C-14 izotópos mérésre van szükség, amely az országos kiterjedésű üzemanyag-logisztika esetében jelentős adminisztrációt jelent. A HVO, mivel minősége gyakorlatilag megegyezik a dízellel, így azzal korlátozás nélkül keverhető, fontos szerepet játszhat a tagállami 10%-os közlekedési megújuló energia célérték elérésében, a követelmény törlésével pedig elhárul egy adminisztratív akadály annak alkalmazása elől. A módosított rendelkezés az ellenőrzöttség szintjét nem csökkenti, mert a HVO-tartalom a hitelesített mérőeszközök adatain alapuló számítással sokkal pontosabban állapítható meg, mint laboratóriumi méréssel, emellett az állami adó- és vámhatóságnak ellenőrzés esetén külön rendelkezés nélkül is lehetősége marad mintavételre és laboratóriumi mérésre.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére