48/2019. (XII. 20.) BM rendelet indokolás
48/2019. (XII. 20.) BM rendelet indokolás
a Társadalmi Esélyteremtési Főigazgatóság által működtetett egyes szakrendszerek, valamint a kormányzati informatikai beszerzések központosított közbeszerzési feladatainak ellátásának támogatása érdekében a DKÜ által működtetett informatikai rendszer központi szolgáltató általi üzemeltetése és fejlesztése érdekében a központosított informatikai és elektronikus hírközlési szolgáltatásokat egyedi szolgáltatási megállapodás útján igénybe vevő szervezetekről, valamint a központi szolgáltató által üzemeltetett vagy fejlesztett informatikai rendszerekről szóló 7/2013. (II. 26.) NFM rendelet módosításáról szóló 48/2019. (XII. 20.) BM rendelethez
2019.12.21.
A központosított informatikai és elektronikus hírközlési szolgáltatásokat egyedi szolgáltatási megállapodás útján igénybe vevő szervezetekről, valamint a központi szolgáltató által üzemeltetett vagy fejlesztett informatikai rendszerekről szóló 7/2013. (II. 26.) NFM rendelet 1. melléletének 1. pontja nevesíti azokat az informatikai rendszereket, amelyek üzemeltetéséről a központi szolgáltató üzemeltetéséről gondoskodik.
A Társadalmi Esélyteremtési Főigazgatóság NISZ Zrt. általi ellátása
A Társadalmi Esélyteremtési Főigazgatóság a társadalmi felzárkózásért felelős miniszter irányítása alá tartozó központi hivatalként működő központi költségvetési szerv. A Kormány 2019. február 20-i ülésén döntött arról, hogy a romapolitika kormányzati felelőseként, a felzárkóztatással kapcsolatos feladatokat az Emberi Erőforrások Minisztériumától (a továbbiakban: EMMI) a Belügyminisztérium vette át.
Az új intézmény a TEF a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóságból való kiválással jött létre, és működését 2019. augusztus 1. napjától kezdte meg. Az új szervezetrendszer kialakítása megtörtént, amelynek során létrehoztak egy központi főigazgatóságot és több területi szervet, ún. igazgatóságokat.
A TEF informatikai ellátásához mint a Belügyminisztérium háttérintézményeként működő szervezet működéséhez a NISZ Zrt. – a központosított informatikai és elektronikus hírközlési szolgáltatásokat egyedi szolgáltatási megállapodás útján igénybe vevő szervezetekről, valamint a központi szolgáltató által üzemeltetett vagy fejlesztett informatikai rendszerekről szóló 7/2013. (II. 26.) NFM rendeletben történő kijelölése szükséges a feladatainak hatékony ellátása érdekében, amely alapján a NISZ Zrt., mint központi szolgáltató biztosítja részére a központosított informatikai és elektronikus hírközlési szolgáltatásokat, ezen belül is kifejezetten a TEF szakrendszereinek működtetési környezet biztosító KOF infrastruktúra üzemeltetési és fejlesztési szolgáltatásokat.
A NISZ Zrt. a kijelölés alapján a TEF-nek 13 szakrendszer tekintetében lát el a jövőben üzemeltetési és szükség szerinti fejlesztési feladatokat, amelyek az előterjesztésben és a miniszteri rendeletben nevesítésre kerültek. A szakrendszerek a TEF tevékenységének széles körét fogják át, mivel a szervezte szakmai feladatellátása széles spektrumot ölel fel. A szakrendszerek alkalmazásüzemeltetési és alkalmazásfejlesztésire a NISZ Zrt. nem kerül kijelölésre, azt a jövőben is a TEF saját feladatkörében látja el.
A TEF által jelenleg használt informatikai alkalmazások korszerű és hatékony működési környezetet igényelnek, melyet a NISZ Zrt. központi szolgáltatóként a „Kormányzati Felhő” (KOF) infrastruktúra környezetben képes biztosítani a TEF részére. A NISZ Zrt. az általa működtetett KOF környezetben integrált adatközponti infrastruktúrán virtuális környezetet biztosít a TEF részére, amely a TEF által működtetett alkalmazások stabil és biztonságos hardver környezeteként szolgál a jövőben.
Tekintettel arra, hogy jelenleg a TEF nem rendelkezik az induláshoz szükséges forrással, ezért a Belügyminisztériumnak kell ezt biztosítania.
A jogszabályi kijelölés az alábbi szakrendszerek tekintetében történik a tervezetben
1. Biztos Kezdet Gyerekházak Dokumentációs Rendszere
A rendszerben a Biztos Kezdet Gyerekházakban zajló szakmai tevékenység napi rendszerességgel és strukturált módon kerül rögzítésre, amely minden gyermekre és családra vonatkozó fejlesztőmunkát, szakmai támogatást, mind a pénzügyi ellenőrzést segíti.
2. Integrált gyermekprogramok szakmai támogatása című kiemelt projekt weboldala
A projekttel kapcsolatos információkat tartalmazó weboldal. A projektben kötelező kommunikációs elemként szerepel.
3. Integrált gyermekprogramok szakmai támogatása című kiemelt projekt online felülete
A projekt és a kísért sztenderd EFOP-1.4.2. és az EFOP-1.4.3. projektek interaktív információs felülete.
4. Integrált gyermekprogramok szakmai támogatása című kiemelt projekt képzésszervezési modulja
Az Integrált gyermekprogramok szakmai támogatása című kiemelt projekt által, az EFOP-1.4.2. és EFOP-1.4.3. keretében megvalósuló projektek megvalósítói számára szervezett képzésekre a részt venni szándékozók ezen a felületen tudnak jelentkezni. A jelentkezések alapján kerül meghatározásra, hogy a képzések hol kerülnek megtartásra (képzésszervezést támogató funkció).
5. Képzési Információs rendszer
A felnőttképzések nyilvántartására, mentorálásra, kompetenciamérésre, nyomon követésre, jó gyakorlatok és a projektek bemutatására alkalmas felület.
6. Nő az esély – képzés és foglalkoztatás című kiemelt projekt projekttámogató rendszere
A Nő az esély – képzés és foglalkoztatás című kiemelt projekt keretében foglalkoztatott instruktorok, foglalkoztatási referensek napi munkájuk elvégzését rögzítik ezen az online felületen.
A dokumentátorok ezen a felületen rögzítik a célcsoporttagok bérkifizetéséhez kapcsolódó dokumentumokat. A foglalkoztatott célcsoporttagok adatai kerülnek ide rögzítésre.
7. Felnőttképzési tananyag közzétételi MOODLE felülete
Felnőttképzésben és pedagógus-továbbképzésben használt tananyag publikálási felülete.
8. Felzárkózási együttműködések támogatása című kiemelt projekt Dokumentum adatbázisa
A rendszer segítségével lehetőség van felhasználói csoportok szerinti dokumentum feltöltésre, a feltöltött dokumentumokban (word, excel, pdf) történő szabadszavas és címke szerinti keresésre, intézeti oldalról előzetes jóváhagyási/felülvizsgálati kör a dokumentumok rendszerben történő publikálása előtt. Szakmai fórum használatának lehetősége. Adatfelvételi űrlapok létrehozása.
9. Helyi Esélyegyenlőségi Programok támogató felület
A helyi önkormányzatok számára a Helyi Esélyegyenlőségi Programok elkészítéséhez kapcsolódó képzésekre történő jelentkezési felület. A helyi esélyegyenlőségi programok elkészítése és nyomon követése ebben a támogató rendszerben történik. A jogszabályban meghatározott módon történő publikálását is támogatja a felület.
10. Felzárkózási együttműködések támogatása című kiemelt projekt – Projektportál
A Felzárkózási együttműködések támogatása című kiemelt projektben lévő Projektismeretek önellenőrző teszt kitöltésnek lehetősége. Érzékenyítő tréning segédleteinek letöltése. A kiemelt projekt keretében belső információáramlás biztosítása a területi koordinátorok és tapasztalati szakértők között. A Felzárkózási együttműködések támogatása című kiemelt projekt keretében foglalkoztatott területi koordinátorok és tapasztalati szakértők napi munkájuk elvégzését rögzítik ezen az online felületen. Szakmai háttéranyagok letölthetőek erről a felületről. A szakrendszer MOODLE alapú.
11. Felzárkózási együttműködések támogatása című kiemelt projekt – Képzési portál
Különböző területeket érintő képzési tartalmak (egészségügyi integráció, munkaerő-piaci integráció, köznevelési integráció, szociális integráció, projektmenedzseri) képzési felület és e-learning lehetőség biztosítása az EFOP-1.6.2-16 és EFOP-2.4.1-16 keretében megvalósuló projektek megvalósítói számára. A komplex telepprogramok szakmai támogatásához kapcsolódó módszertani anyagok tárolása és letöltési lehetőségének biztosítása. A szakrendszer MOODLE alapú.
12. Felzárkózási mentorhálózat fejlesztése című projekt adatbázis felülete
A projektmegvalósítás során képződött adatok regisztrációja, elsősorban hatásvizsgálati és kutatási felhasználásának érdekében.
13. TEF cafetéria
TEF munkatársainak cafetéria juttatás igénylését begyűjtő, dokumentáló, összesítő alkalmazás.
A Digitális Kormányzati Ügynökség Zrt. 301/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet 30/A. § (3) bekezdés szerinti elektronikus rendszer infrastruktúrájának biztosítása és fejlesztése, valamint az operációs rendszer és a platform üzemeltetése
A kormányzati informatikai beszerzésekkel kapcsolatos egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 257/2019. (X. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Módr2.) alapján a Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanácsról, valamint a Digitális Kormányzati Ügynökség Zártkörűen Működő Részvénytársaság és a kormányzati informatikai beszerzések központosított közbeszerzési rendszeréről szóló 301/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet (a továbbiakban: DKÜ rendelet) módosítására került sor.
A DKÜ rendelet 2019. november 1. napjával a 30/A. és a 30/B. §-sal egészült ki. A 30/A. § (1) bekezdése rögzíti, hogy „a KEF rendeletnek a Módr2. hatálybalépésétől 2019. október 31-ig hatályos 1. számú mellékletének 1–3. pontja szerinti beszerzési igény kielégítésére alkalmas, a Módr2.
a) hatálybalépésének napján hatályban lévő KEF rendelet szerinti keretmegállapodások vagy más keret jellegű szerződések tekintetében 2019. november 1. napján,
b) hatálybalépésének napján folyamatban lévő központosított közbeszerzési eljárások eredményeként létrejövő KEF rendelet szerinti keretmegállapodások vagy más keret jellegű szerződések tekintetében, annak létrejöttének napján
a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság helyébe jogutódként – e rendelet szerinti központi közbeszerző szervként – a DKÜ lép, és a KEF rendelet 2019. október 31-ig hatályos 1. számú mellékletének 1–3. pontja szerinti beszerzési igény kielégítése e rendelet szerint történik.”
A 30/A. § (3) bekezdése alapján „a jogutódlást követően a DKÜ az (1) bekezdés szerinti keretmegállapodások vagy más keret jellegű szerződések elérhetőségét és alkalmazását – az érintett keretmegállapodás vagy más keret jellegű szerződés vonatkozásában – Portálon keresztül elérhető, DKÜ által működtetett elektronikus rendszer alkalmazásával biztosítja.”
A Digitális Kormányzati Ügynökség Zrt. kérte a NISZ Zrt.-t a vonatkozó elektronikus rendszer központi informatikai alap infrastruktúrájának biztosítására, valamint az operációs rendszer és a platform üzemeltetésére. Az alkalmazás üzemeltetés ebbe a körbe nem tartozik bele.
Az előterjesztés indokolását az Indokolások Tárában a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja szerint közzé kell tenni.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás