• Tartalom

8/2019. (IV. 17.) EMMI utasítás

8/2019. (IV. 17.) EMMI utasítás

az Emberi Erőforrások Minisztériuma és háttérintézményeinek Kormányügyelethez kapcsolódó biztonsági ügyeleti és készenléti szolgálati, valamint riasztási-berendelési szabályzatáról

2019.04.19.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontja alapján, figyelemmel a kormányügyeleti rendszer létrehozásáról szóló 1324/2011. (IX. 22.) Korm. határozat 5. pontjára a következő utasítást adom ki:

1. § Az Emberi Erőforrások Minisztériuma és háttérintézményeinek Kormányügyelethez kapcsolódó biztonsági ügyeleti és készenléti szolgálati, valamint riasztás-berendelési szabályzatát (a továbbiakban: Szabályzat) az 1. mellékletben foglaltak szerint határozom meg.

2. § (1) Az utasítás hatálya – a (2) bekezdésben foglalt kivételekkel – az Emberi Erőforrások Minisztériumának szervezetére, a biztonsági ügyeleti és készenléti szolgálati feladatokat ellátó és azok működtetésével megbízott politikai és szakmai felsővezetőkre, valamint a kormánytisztviselőkre terjed ki.

(2) Az utasítás háttérintézményi ügyeletre vonatkozó rendelkezéseinek hatálya kiterjed az Emberi Erőforrások Minisztériuma Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2018. (VII. 26.) EMMI utasítás 4. függeléke szerinti, az emberi erőforrások minisztere által irányított, felügyelt költségvetési szervek biztonsági feladatokat ellátó szervezeti egységeire és munkatársaira.

(3) A Szabályzat függelékeit az érintettek közvetlenül kapják meg.

3. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

4. §1

1. melléklet a 8/2019. (IV. 17.) EMMI utasításhoz

I. AZ ÜGYELETI RENDSZER MŰKÖDTETÉSÉNEK ALAPELVEI

1. A kormányügyeleti rendszer létrehozásáról szóló 1324/2011. (IX. 22.) Korm. határozat (a továbbiakban: Korm. határozat) 1. pontja alapján a Kormány létrehozta a Kormányügyeleti rendszert. A Korm. határozat 4. és 5. pontja alapján az emberi erőforrások minisztere Biztonsági Ügyeletet hoz létre és működtet (a továbbiakban: EMMI Biztonsági Ügyelet), amelynek jelentési feladatait az Emberi Erőforrások Minisztériuma (a továbbiakban: EMMI) közigazgatási államtitkára látja el.

2. A rendkívüli eseményekkel, katasztrófákkal kapcsolatos bejelentés és adatközlés rendjéről szóló 10/2005. (IV. 12.) EüM rendelet 2. §-ában meghatározott rendkívüli eseményeket azonnal jelenteni kell az EMMI Biztonsági Ügyeletének koordinációjáért felelős Szervezetbiztonsági, Informatikai és Dokumentációs Főosztály (a továbbiakban: SZIDFO) által működtetett Készenléti Szolgálat (a továbbiakban: EMMI Készenléti Szolgálat) részére.

3. A Szabályzat célja

a) az EMMI Biztonsági Ügyelet és az EMMI Készenléti Szolgálat működésének és feladatainak meghatározása, továbbá

b) a Háttérintézményi Ügyeletek, készenléti szolgálatok (a továbbiakban együtt: Háttérintézményi Ügyelet)

feladatainak, működési rendjének és az EMMI Biztonsági Ügyelethez való kapcsolódásának szabályozása.

4. A Háttérintézményi Ügyeletet, valamint az EMMI Készenléti Szolgálatot ellátó személy az EMMI Biztonsági Ügyeletet ellátó politikai vagy szakmai felsővezető utasításai szerint jár el.

5. Az EMMI Biztonsági Ügyeletének kivételével az utasítás hatálya alá tartozó ügyeleteket és készenléti szolgálatokat ellátók a média és a sajtó részére információt, nyilatkozatot kizárólag az EMMI politikai felsővezetőinek utasítására, az általuk meghatározott tartalommal – a Sajtó és Kommunikációs Főosztályon keresztül, halaszthatatlan esetben a Sajtó és Kommunikációs Főosztály egyidejű értesítése mellett – adhatnak.

6. Az 1. függelékben foglalt eseményekkel összefüggésben a médiaszolgáltatásokban, sajtótermékekben felhívást vagy közleményt csak a miniszter, akadályoztatása esetén az ügyben intézkedő politikai felsővezető hozzájárulásával vagy utasítására – a Sajtó és Kommunikációs Főosztályon keresztül, halaszthatatlan esetben a Sajtó és Kommunikációs Főosztály egyidejű értesítése mellett – adhatnak le vagy jelentethetnek meg.

7. Ha a rendkívüli események kezelése szükségessé teszi, az EMMI osztályvezetőinek vagy annál magasabb beosztású vezetőinek kérésére – ha a hívó fél azonosítható – a 3. pont b) alpontja szerinti ügyeletet vagy készenléti szolgálatot ellátó közli a szolgálat adatbázisában szereplő adatokat. Ha a hívó fél nem azonosítható az adatbázisból, elérhetőségi adatok csak az érintett előzetes megkeresését és beleegyezését követően, visszahívás útján adhatók meg.

8. Minden szervezeti egység vezetője köteles a SZIDFO-t írásban tájékoztatni a munkaidőn túl várható különösen fontos eseményekről, a már megtett intézkedésekről, illetve a várható tennivalóiról.

9. A szervezeti egységek vezetői kötelesek a SZIDFO-t haladéktalanul tájékoztatni a szakterületük – az ügyeletes tevékenységét, reagálását érintő – változásairól (beleértve a címlistákat is) a koordinációs feladatok ellátása érdekében.

II. AZ EMMI BIZTONSÁGI ÜGYELETE

10. A Szabályzat 1. függelékét képező, kormányzati intézkedést igénylő rendkívüli események jegyzékében felsorolt jelentésköteles események bekövetkezése vagy annak veszélye esetén az utasítás hatálya alá tartozó szervezetek a Kormány gyors, hatékony és hiteles tájékoztatása érdekében kötelesek az utasításban foglalt tájékoztatási rend figyelembevételével teljesíteni jelentési kötelezettségeiket.

11. A kötelezettséget teljesítő szervezetek a jelentésköteles eseményekről történt tudomásszerzést, illetve a veszély- vagy kárelhárítás érdekében esetlegesen szükséges halaszthatatlan intézkedést követően telefonon haladéktalanul tájékoztatják az EMMI Készenléti Szolgálata útján az EMMI Biztonsági Ügyeletét.

12. Az EMMI szervezeti egységeinek munkatársai jelentési kötelezettségüket lehetőség szerint az illetékes politikai vagy szakmai felsővezetőjük (a továbbiakban együtt: felsővezető) útján vagy annak tájékoztatása mellett teljesítik az EMMI Készenléti Szolgálata felé.

13. Az EMMI Biztonsági Ügyeletét főszabály szerint az EMMI közigazgatási államtitkára látja el az e célra rendszeresített mobil hívószám felhasználásával. A közigazgatási államtitkár az ügyeletes felsővezetői feladat ellátásával írásban, meghatározott időre felsővezetőt bízhat meg, illetve jelölhet ki, és erről értesíti az EMMI Készenléti Szolgálatot. A közigazgatási államtitkár akadályoztatása esetén az ügyeletes felsővezetői feladatot ellátó felsővezető személyét a miniszter jelöli ki, és erről értesíti az EMMI Készenléti Szolgálatot.

14. Az EMMI Biztonsági Ügyelete közvetlenül vagy az EMMI Készenléti Szolgálat útján tájékoztatja a Kormányügyeletet. Ennek keretében az EMMI Készenléti Szolgálattól vagy a Háttérintézményi Ügyeletektől érkező bejelentések alapján a rendkívüli eseményekről és az azokkal összefüggésben felmerült információkról azonnali tényközlő jelentésben haladéktalanul értesíti a Kormányügyeletet. A Kormányügyelet részére történő jelentésnek a Korm. határozat 1. melléklet 7. pont a)–f) alpontja szerinti adatokat és információkat kell tartalmaznia.

15. Nem mellőzhető a tájékoztatás, ha a Kormány halaszthatatlan intézkedésére van szükség.

16. Nem indokolt a Kormányügyelet tájékoztatása, ha

a) a bekövetkezett esemény jellegénél, nagyságrendjénél fogva nem jelentős, a kialakult helyzet a miniszter vagy az érintett szervezet hatáskörében biztonsággal rendezhető, kormányzati intézkedést nem igényel, vagy

b) a kialakult helyzet nem váratlan, arról az érintett kormányzati szervek előzetesen tudomással bírnak.

17. Az EMMI Biztonsági Ügyelete vagy a felsővezető utasítására az EMMI Készenléti Szolgálata kérheti a bejelentett rendkívüli eseménnyel összefüggésben rendelkezésre álló további adatok átadását, melyet a jelentést tevő köteles rendelkezésre bocsátani. A további adatszolgáltatás csak a 18. pontban meghatározott okból tagadható meg.

18. Ha a jelentés megtétele, a kiegészítő információk átadása minősített adat továbbítását teszi szükségessé, vagy ha jogszabály, nemzetközi szerződés az értesítés rendjét másként szabályozza, akkor a telefonon továbbított jelentés, információ kizárólag az esemény típusára, helyére és időpontjára, valamint az eltérő értesítési rendet szabályozó dokumentum megjelölésére korlátozódik.

19. Az EMMI Biztonsági Ügyelete közvetlenül vagy az EMMI Készenléti Szolgálat útján a rendkívüli eseményekről és az azokkal összefüggésben felmerült információkról telefonon haladéktalanul tájékoztatást ad a szakterületi irányításáért felelős felsővezetőnek.

20. Az EMMI és a miniszter irányítása, felügyelete alá tartozó jelentési kötelezettséget teljesítő szervek a tájékoztatási rendszer működtetését, annak technikai, informatikai hátterét a meglévő kapacitások, eszközök és hálózatok felhasználásával, a rendelkezésre álló rendszeresített létszámukkal biztosítják.

21. Az EMMI Biztonsági Ügyeletének ellátása nem igényli az ügyeletesnek kijelölt szolgálati helyen történő tartózkodását, a szolgálat a hivatali szervezeten kívül is ellátható, de az ország területének elhagyása esetén a helyettesítéséről gondoskodni szükséges.

22. Az EMMI Biztonsági Ügyeletét ellátó ügyeletes felsővezető a Kormányügyelet felhívására vagy a kormányzati tevékenység összehangolásáért felelős miniszter, a rendészetért felelős miniszter, valamint a honvédelemért felelős miniszter felhívására köteles a rendelkezésre álló kiegészítő adatokat és információkat – amennyiben azok minősített adatot nem tartalmaznak – elektronikus úton rendelkezésre bocsátani.

III. A HÁTTÉRINTÉZMÉNYI ÜGYELETEK

23. Az EMMI hatályos Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott, a miniszter által irányított, felügyelt költségvetési szervek (a továbbiakban: háttérintézmények) a Korm. határozatban meghatározott célok érdekében – az intézmény eszközeivel és személyi állományával – önálló, intézményi biztonsági ügyeletet kötelesek működtetni.

24. A Háttérintézményi Ügyelet működési szabályzatát és ügyeleti beosztásait az intézmény saját hatáskörében készíti el, és az intézmény vezetője vagy az általa kijelölt személy hagyja jóvá.

25. Az 1. függelék szerinti eseményeket a Háttérintézményi Ügyeletek az EMMI Biztonsági Ügyeletének kötelesek haladéktalanul bejelenteni az EMMI Készenléti Szolgálatának tájékoztatása mellett.

26. Ha a Kormányügyelet, az EMMI Biztonsági Ügyelete vagy az EMMI Készenléti Szolgálat elektronikus úton kér információt, azt a Háttérintézményi Ügyelet a 18–19. és 22. pontokban foglaltak figyelembevételével teljesíti.

27. A háttérintézmény vezetője köteles a Háttérintézményi Ügyeletre vonatkozó alapadatokat (intézmény neve és címe, ügyeleti beosztás rendje, ügyeleti telefonszámok) és az adatokban bekövetkezett változásokat haladéktalanul bejelenteni a SZIDFO részére, aki a változásokról közvetlenül, elektronikus úton tájékoztatja az érintetteket.

IV. AZ EMMI KÉSZENLÉTI SZOLGÁLATA

28. Az EMMI Készenléti Szolgálat célja, hogy munkaidőn túl is képes legyen

a) a váratlan eseményekre történő felső szintű gyorsreagálási képesség támogatására,

b) a Háttérintézményi Ügyeletektől érkező rendkívüli események bejelentésének fogadására, szükség szerinti kapcsolattartásra,

c) a Kormányügyeleti, a katasztrófavédelmi és honvédelmi rendszerekhez, továbbá más államigazgatási szervek és azok háttérintézményeinek ügyeleteihez való kapcsolódás folyamatos, munkaidőn túli kapcsolódás biztosítására,

d) az EMMI Biztonsági Ügyelet által meghatározott esetekben a Kormányügyelet felé történő jelentésére, illetve az EMMI Biztonsági Ügyelet által meghatározott szükséges intézkedések megtételére,

e) az azonnali feladatok ellátáshoz szükséges személyi állomány riasztására, berendelésére,

f) a Nemzeti Veszélyhelyzet-kezelési Központtal kapcsolatos koordinációs feladatok ellátására,

g) az egyéb, EMMI által működtetett vagy az EMMI közreműködésével működő védekezési munkabizottságok munkaidőn túli működésének támogatására,

h) a rendkívüli esemény kezelésében részt vevő tárcák és szervezetek ügyeleteivel történő kommunikációra, illetve

i) a felsővezetők szükség szerinti azonnali tájékoztatására.

29. Az EMMI Készenléti Szolgálat működtetését a közigazgatási államtitkár felügyeli. Az EMMI Készenléti Szolgálatát a SZIDFO vezetőjének javaslata alapján a védelmi feladatok ellátásban közreműködő EMMI munkatársak közül a közigazgatási államtitkár jelöli ki. Az EMMI Készenléti Szolgálat szervezése, működésének fenntartása, a készenléti beosztás elkészítése a SZIDFO feladata.

30. Amennyiben a készenlétet ellátó személy (a továbbiakban: készenlétes) megbetegedése vagy előre nem látható, egyéb elháríthatatlan ok miatt nem tudja ellátni az EMMI Készenléti Szolgálatot, erről haladéktalanul köteles jelentést tenni a SZIDFO részére. Ez esetben a SZIDFO gondoskodik a soron kívüli készenlét ellátásáról. A készenlétes szintén haladéktalanul köteles a SZIDFO-t értesíteni minden olyan körülményről, amely a készenlét ellátásában akadályozza, vagy azt lehetetlenné teszi. Ez esetben a SZIDFO gondoskodik a készenlétes helyettesítéséről.

31. EMMI Készenléti Szolgálat a keresőképtelenség időtartama alatt nem látható el.

32. Az EMMI Készenléti Szolgálat ellátása munkaidőn kívül heti váltásban, hétfőtől hétfőig történik, ezen belül:

a) hétfőtől csütörtökig 16 óra 30 perctől a következő munkanap reggel 8 óra 00 percig tart,

b) pénteken 14 óra 00 perctől hétfő 8 óra 00 percig tart,

c) pihenőnapon és munkaszüneti napokon az EMMI Készenléti Szolgálat a következő munkanap 8 óra 00 percig folyamatos.

33. Amennyiben egy EMMI Készenléti Szolgálat időtartama alatt kettőnél több egymást követő pihenőnap és munkaszüneti nap is van, a készenlét ellátásának biztosítása érdekében a közigazgatási államtitkár egyedi döntésének megfelelően a készenlét két készenlétes között is megosztható.

34. A készenlétes a jelen Szabályzat, a SZIDFO által rendelkezésre bocsátott készenléti mobiltelefon, az EMMI Készenléti Szolgálat ellátásához szükséges címjegyzékek, továbbá a készenlét alatt várható eseményre vonatkozó írásos anyagok (a továbbiakban együtt: készenléti csomag) használatával látja el. A 33. pontban meghatározott megosztás esetén a tartalék készenléti csomagot a munkaszüneti napokat megelőző munkanapon kell átvenni.

35. A készenlétes a készenléti mobiltelefon címjegyzékébe új számot nem menthet el. Amennyiben új szám bejegyzését tartja szükségesnek, azt a készenlét átadásakor jeleznie szükséges a SZIDFO részére a címjegyzékekbe történő esetleges felvétel céljából. A címjegyzékbe történő felvételről a SZIDFO vezetője dönt.

36. A készülékbe már felvett számok kitörlése, továbbá a készülék beállításainak, programstruktúrájának megváltoztatása tilos.

37. Az EMMI Készenléti Szolgálat ellátása során felmerülő további információ- és adatigényeket a SZIDFO részére kell jelezni, a mielőbbi kiegészítések érdekében.

38. A készenléti beosztást két hónappal a tárgyhónapot megelőzően a SZIDFO megküldi tájékoztatásul a közigazgatási államtitkár és a Személyügyi Főosztály részére.

39. A készenlétes az ügyeleti csomagot hétfői napon legkésőbb 15 óra 00 percig a SZIDFO-n veszi át, ezt követően a készenléti telefonon bejelentkezik az EMMI Biztonsági Ügyeletét ellátó felsővezetőnél. Amennyiben 15 óra 30 percig a készenlétes nem jelentkezik, és a SZIDFO keresésére sem érhető el, a SZIDFO intézkedik az EMMI Készenléti Szolgálatot ellátó személy soron kívüli kijelöléséről.

40. Az EMMI Készenléti Szolgálatába beosztott személy akadályoztatása esetén, amennyiben a készenlét ellátása helyettesítéssel nem oldható meg, a be nem töltött időszakra a készenlétest a SZIDFO vezetőjének javaslata alapján a közigazgatási államtitkár jelöli ki az addig készenlétet ellátó személyek közül.

41. A készenlétes a készenléti csomagot szolgálata befejezésének napján legkésőbb 10 óra 00 percig köteles visszaszolgáltatni a SZIDFO-nak. Akadályoztatása esetén legkésőbb a fenti időpontig értesíti a SZIDFO-t, amely a tartalék készenléti csomagot adja át a soron következő készenlétesnek. Munkaidőben az EMMI Készenléti Szolgálat feladatait a SZIDFO látja el.

42. Amennyiben a készenléti csomag átvétele pihenőnapra vagy munkaszüneti napra esik, a tartalék készenléti csomagot az előző munkanapon kell átvenni. Ebben az esetben a szolgálatot leadó készenlétes a szolgálat lejáratának reggelén 8 óra 00 perckor felhívja a szolgálatba lépő következő készenlétest a tartalék készenléti telefonszámon és bejelenti a hívásátirányítást annak készenléti mobiltelefon készülékére, ezt követően végrehajtja a hívásátirányítást, majd kikapcsolja készülékét.

43. A 42. pont szerinti átadás-átvétel fogadása érdekében a hétfőn szolgálatba lépő készenlétes már az előző nap este köteles bekapcsolni készenléti mobiltelefonját.

44. A készenlétes a készenléti időszakok alatt köteles folyamatosan üzemkész állapotban tartani a készüléket, és fogadni a beérkező hívásokat. Tartózkodási helyét úgy kell megválasztania, hogy a vételi viszonyok a készülék használatát lehetővé tegyék.

45. A készenlét során várható jellemző feladatok:

a) a rendkívüli eseményekkel, katasztrófákkal kapcsolatos bejelentések, riasztás elrendelések vétele,

b) az Országos Mentőszolgálat, az országos tisztifőorvos, egészségügyi intézmény, továbbá a tárcához tartozó ágazati intézmények vagy más szervezet általi bejelentések, kérések vétele és kezelése,

c) riasztási, berendelési feladatok ellátása.

46. Sürgős orvostechnikai eszköz- vagy gyógyszerigény esetén az egészségügyi szakterület értesítését követően a készenlétes tájékoztatja az Egészségpolitikai Főosztály vezetőjét és a védelmi feladatokat ellátó munkatársait.

47. A Honvédelmi Minisztériumtól, a Belügyminisztériumtól, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságtól, a Katasztrófavédelmi Koordinációs Tárcaközi Bizottság (a továbbiakban: KKB) Titkárságától, a NATO-tól védelmi, katasztrófaelhárítási ügyekben érkező megkeresés esetén az EMMI Biztonsági Ügyelet, illetve az illetékes felsővezető értesítését követően egészségügyi érintettség esetén a készenlétes külön értesíti az Egészségpolitikai Főosztályt.

48. Szociális, gyermekvédelmi, oktatási, kulturális vagy sportintézménnyel vagy ezen ágazatok körébe tartozó személyekkel kapcsolatos bejelentés, segítség vagy intézkedés kérés esetén az eseményt az adott ágazat illetékes felsővezetőjének kell jelenteni.

49. Külföldi delegációkkal kapcsolatos vagy váratlanul felmerülő nemzetközi vonatkozású kérdésekben a készenlétes utasítást kér a nemzetközi és európai uniós ügyekért felelős szakterülettől.

50. Sürgős, de magasabb szintű intézkedést nem igénylő esetben a készenlétes önállóan végzi az ügy intézését, illetve értesíti a tárgyban érintett szakmai főosztály vezetőjét, elérhetetlensége esetén pedig helyettesét.

51. A Kormányügyelet tájékoztatását nem igénylő esemény bekövetkeztekor a készenlétes az adott esemény kapcsán szükség szerint azonnal tájékoztatja a tárgyban illetékes államtitkárt, helyettes államtitkárt, ezzel egy időben az EMMI Biztonsági Ügyeletnek jelenti az eseményt, és a továbbiakban a kapott utasítások szerint jár el.

52. A készenlétes továbbítja a címzetteknek az EMMI vezetőitől kapott, illetve részükre a más közigazgatási szervektől vagy egészségügyi intézményektől érkezett üzeneteket, illetve végrehajtja az azokkal kapcsolatosan kapott feladatokat.

53. A készenlétes az azonnali vagy későbbi intézkedést igénylő bejelentett eseményeket és egyéb hívások tartalmát a 2. függelék szerinti „készenléti események” lapon rögzíti. A „készenléti események” lapon egyértelműen rögzíteni kell

a) a bejelentés (értesítés) időpontját,

b) a hívó fél nevét, beosztását, valamint szervezetének megnevezését,

c) az esemény pontos helyét, időpontját, valamint

d) az összes lényeges információt és az időrendben megtett intézkedéseket.

A bejegyzéseknek alkalmasnak kell lenniük a további intézkedések megalapozására.

54. Az EMMI Készenléti Szolgálat alatt kitöltött „készenléti események” lapot vagy lapokat az ügyeleti csomag átadásával egyidejűleg át kell adni a SZIDFO részére.

55. A készenlétes mérlegelés nélkül jelenti az EMMI Biztonsági Ügyeletet ellátó felsővezető részére a – hozzá bejelentett vagy más módon tudomására jutott – 1. függelék szerinti eseményeket. A készenlétes a továbbiakban az EMMI Biztonsági Ügyeletet ellátó felsővezető utasításai szerint jár el.

56. Az EMMI készenléti szolgálatot ellátó kormánytisztviselőt a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény (a továbbiakban: Kit.) alapján szabadidő vagy a közigazgatási államtitkár által meghatározott céljuttatás illeti meg.

V. A RIASZTÁSRA ÉS BERENDELÉSRE VONATKOZÓ SZABÁLYOK

57. A Kit. 122. § (1) bekezdése szerint a kormánytisztviselő rendkívüli esetben a beosztás szerinti munkaidején felül is köteles munkát végezni. A Kit. rendkívüli munkaidőre vonatkozó rendelkezéseiből adódó feladatoknak EMMI feladatköréhez kapcsolódó hatékony, jól szervezett ellátása, illetve az azonnali intézkedést igénylő váratlan eseményekre történő intézkedések megtétele érdekében szükséges jelen fejezet rendelkezéseinek betartása.

58. A rendkívüli munkaidő elrendelésére és a rendelkezésre állásra a Kit. szabályai az irányadóak.

59. A jelen utasítás alapján rendszeresen rendkívüli munkaidőt teljesítő kormánytisztviselő számára évente legfeljebb 25 munkanap szabadidő-átalány kerülhet megállapításra. A rendkívüli munkavégzés elrendelésének, nyilvántartásának és elszámolásának rendjét a hivatali szervezet vezetője állapítja meg. A berendelés rendkívüli esemény bekövetkezésével összefüggésben a munkaidőn kívül a munkahelyen történő megjelenést elrendelő utasítás olyan sürgős feladat ellátására, amely kizárólag a munkahelyen való személyes jelenlét útján látható el. A berendelésre a rendkívüli esemény függvényében a riasztással egyidejűleg vagy azt követő későbbi időpontban kerül sor.

60. Minden szervezeti egység vezetője köteles a berendelendő, riasztandó személyeket kijelölni, a kijelölt személyekről a SZIDFO vezetőjét értesíteni. A kijelölt személyt a kijelölésről a kijelölő szervezeti egység vezetője értesíti. A kijelölt személyek elérhetőségi adataik változását haladéktalanul kötelesek bejelenteni a SZIDFO vezetője részére. A kijelölt személyekről a SZIDFO szükség szerint, de legalább félévente aktualizált jegyzéket vezet a 3. függelékben szereplő mintajegyzékek alapján.

61. A riasztási jegyzéket

a) a KKB Nemzeti Veszélyhelyzet-kezelési Központba kijelölt,

b) a veszélyhelyzeti szintet elérő hőhullám, a járványügyi, illetve egyéb védekezési munkabizottságokba delegált,

c) a Honvédelmi Igazgatási Koordinációs Tárcaközi Munkacsoportba delegált,

d) az EMMI Honvédelmi Intézkedési Terve alapján kialakítandó munkaszervekbe delegált és

e) az egyéb okból kijelölt, berendelendő

szakértők tekintetében szükséges elkészíteni.

62. A riasztási jegyzékben megjelölt kormánytisztviselőnek biztosítania kell, hogy fogadni tudja a rendelkezésre állásra, illetve a rendkívüli munkaidő elrendelésére vonatkozó értesítést. Ennek érdekében a szolgálati mobiltelefonján a kormánytisztviselő köteles a minisztérium vezetőitől vagy az EMMI Készenléti Szolgálatától érkező hívásokat fogadni, vagy akadályoztatása esetén, annak megszűnését követően a hívó felet visszahívni.

63. A riasztási jegyzékben a kormánytisztviselő neve, szervezete/szervezeti egysége, beosztása, szolgálati mobiltelefonszáma és szükség esetén szakterülete kerül rögzítésre. Ezen adatok kezelésére a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2016. április 27-i (EU) 2016/679 európai parlamenti és tanácsi rendelet 6. cikk (1) bekezdés e) pontja alapján kerül sor.

64. A riasztást-berendelést elrendelheti a közigazgatási államtitkár, az egyes ágazatok tekintetében az azokat irányító felsővezetők (a továbbiakban: Elrendelő). A minisztériumhoz tartozó egyes ágazatok tekintetében a rendkívüli események különbözőek lehetnek, és nem feltétlenül teszik szükségessé valamennyi kijelölt személy egyidejű berendelését.

65. A riasztásra vagy a berendelésre az Elrendelő utasítást ad ki az EMMI Készenléti Szolgálat részére. Riasztás esetén az Elrendelő egyértelműen meghatározza, hogy személy szerint kiket vagy mely szakterület, szervezeti egység által kijelölt munkatársakat kell értesíteni, és mi a feladatuk vagy milyen feladat ellátására kell felkészülniük.

66. Berendelés esetén az Elrendelő dönti el, hogy a berendelés tárgyát képező esemény, illetve a berendeltekkel ellátandó feladatok telefonon közölhetők-e. Amennyiben közölhetők, akkor az EMMI Készenléti Szolgálat azt is közli a berendelt személyekkel, amennyiben nem közölhetők, az Elrendelő az EMMI Készenléti Szolgálat bevonásával gondoskodik a beérkezők tájékoztatásáról és feladataik meghatározásáról.

67. Amennyiben a riasztásra vagy a berendelésre az EMMI Készenléti Szolgálatának jelentése, tájékoztatása alapján kerül sor, az EMMI Készenléti Szolgálata a riasztást vagy a berendelést a címjegyzékek alapján, az Elrendelőtől kapott utasításnak megfelelően hajtja végre.

68. Amennyiben az EMMI Készenléti Szolgálatot az Elrendelő hívja fel és utasítja a riasztás-berendelés végrehajtására, az EMMI Készenléti Szolgálat a feladat vételét követően, a címjegyzékben feltüntetett számon visszahívja az Elrendelőt, így ellenőrizve az intézkedés valódiságát, majd ezt követően megkezdi a kapott feladat végrehajtását.

69. A berendelés végrehajtása során az EMMI Készenléti Szolgálata a telefonon felhívott személyekkel közli az Elrendelő nevét és beosztását, a beérkezés helyét és időpontját. Amennyiben erre az Elrendelőtől felhatalmazást kapott, közli taxi igénybevételének engedélyezését.

70. Amennyiben nagyobb létszám berendelése szükséges, az Elrendelő dönthet a berendelés szervezeti egységenkénti végrehajtásáról. Ez esetben az Elrendelő által megnevezett helyettes államtitkárok vagy az EMMI Készenléti Szolgálat az Elrendelő által meghatározott szervezeti egységek vezetőit értesíti. Ezt követően a szervezeti egységek vezetői gondoskodnak a szervezeti egységükből kijelölt munkatársaik berendeléséről.

71. A berendelt személynek munkanapon az elrendelés vételétől számítva 2 órán belül, munkaszüneti és ünnepnapon 4 órán belül kell beérkeznie munkahelyére.

72. Amennyiben a berendelt személy az előző pont szerinti beérkezésben akadályoztatva van, vagy csak a fenti határidőnél később tudna beérkezni, azt a riasztás vagy a berendelés fogadásakor vagy – ha az akadályozó körülmény ezt követően merült fel – az akadályoztatás bekövetkeztét követően haladéktalanul köteles jelezni az EMMI Készenléti Szolgálatnak és egyidejűleg szervezeti egysége vezetőjének vagy helyetteseinek.

73. A berendelt személy akadályoztatása esetén szervezeti egységének vezetője (helyettese) intézkedik a feladat ellátására alkalmas más munkatárs berendeléséről.

74. A szervezeti egység vezetője a feladatok ellátásához az előre kijelölt és a címjegyzékben szereplő kormánytisztviselőkön kívül szükség esetén a szervezeti egysége további munkatársait is berendelheti. Ennek érdekében a szervezeti egység vezetőjének rendelkeznie kell az irányítása alá tartozó munkatársak elérhetőségi adataival.

75. A rendkívüli munkaidő, az ügyelet, a készenlét, valamint a munkaszüneti napi rendes munkaidőben történő munkavégzés ellenértékére vonatkozóan a Kit. 124. §-ában foglaltak az irányadóak.

1

A 4. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére