• Tartalom

10/2020. (VII. 15.) IM rendelet indokolás

10/2020. (VII. 15.) IM rendelet indokolás

az egyes igazságügyi tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 10/2020. (VII. 15.) IM rendelethez

2020.07.16.
A Tervezet a közjegyzőkről szóló 1991. évi XLI. törvény végrehajtásáról szóló 13/1991. (XI. 26.) IM rendelet, a bírósági eljárásban megállapítható ügyvédi költségekről szóló 32/2003. (VIII. 22.) IM rendelet, a jogi segítői névjegyzék vezetésének részletes szabályairól szóló 42/2003. (XII. 19.) IM rendelet, a pártfogó felügyelői, jogi segítségnyújtó és áldozatsegítő szolgálatként, valamint kárpótlási hatóságként kijelölt szervnél működő pártfogó felügyelők, kormánytisztviselők és kormányzati ügykezelők ügyviteli vizsgájáról szóló 22/2010. (XII. 28.) KIM rendelet, az áldozatsegítő támogatások engedélyezése iránti kérelem tartalmára és kitöltésére, valamint a szolgáltatások nyújtásával kapcsolatos egyes nem hatósági eljárási kérdésekre vonatkozó szabályokról szóló 29/2017. (XII. 27.) IM rendelet és a pártfogó ügyvéd, az ügygondnok és a kirendelt védő részére megállapítható díjról szóló 32/2017. (XII. 27.) IM rendelet módosítását tartalmazza.
A közjegyzőkről szóló 1991. évi XLI. törvény végrehajtásáról szóló
13/1991. (XI. 26.) IM rendelet módosításához
A Tervezet módosítja a közjegyzőkről szóló 1991. évi XLI. törvény végrehajtásáról szóló 13/1991. (XI. 26.) IM rendeletet, amely a pályaalkalmassági vizsgálatra irányadó jogszabályi rendelkezés változása okán szükséges, mivel a rendelet szövege már nem hatályos normára utal.
A bírósági eljárásban megállapítható ügyvédi költségekről szóló
32/2003. (VIII. 22.) IM rendelet módosításához
A Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény 62. § (3) és (4) bekezdése a jogi segítségnyújtásról szóló 2003. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Jst.) 1. § (3) bekezdése szerinti jogi segítői óradíjat, valamint az ügyvédi tevékenységről szóló 2017. évi LXXVIII. törvény 36. § (8) bekezdése szerinti kirendelt ügyvédi óradíjat a 2020. évben 6000 forintra emelte fel. A módosításhoz igazodva indokolt a bírósági eljárásban a pertárgy értéke alapján nem megállapítható ügyvédi munkadíj óránkénti összegének a jelenleg hatályos szabályok szerinti 5000 forintról 6000 forintra történő emelése.
A jogi segítői névjegyzék vezetésének részletes szabályairól szóló
42/2003. (XII. 19.) IM rendelet módosításához
Az egyes igazságügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2020. évi XCII. törvény (a továbbiakban: Módtv.) jogalkalmazói visszajelzések alapján 2020. július 1. napjával módosítja a Jst.-t. A módosítás többek között megteremtette a jogi segítői névjegyzék vezetésével kapcsolatos ügyintézés elektronizációjának alapjait, igazodva a KÖFOP-1.2.2.-VEKOP-18. kódszámon meghirdetett, „Az elektronikus ügyintézést biztosító szervezetek elektronikus ügyintézési térbe való integrálásának támogatása” című pályázati felhívás keretében az Igazságügyi Minisztérium által benyújtott pályázati projekthez. A Tervezet ennek megfelelően módosítja a jogi segítői névjegyzék vezetésének részletes szabályairól szóló 42/2003. (XII. 19.) IM rendelet [a továbbiakban: 42/2003. (XII. 19.) IM rendelet] vonatkozó szabályait, kiemelve, hogy ezentúl a jogi segítői névjegyzékbe való felvételt a szerződés megkötését kezdeményező adatlap elektronikus formában és úton való megküldésével kell kérelmezni az Igazságügyi Minisztériumnál. A Módtv. és a Tervezet hatálybalépését követően értelemszerűen az adatlaphoz a jogszabály által csatolandó mellékleteket is elektronikus formában kell benyújtani a minisztériumhoz, illetve a szolgáltatási szerződés aláírása és megküldése is elektronikus formában és úton történik.
Mivel a jogi segítői névjegyzékbe való felvétel alapfeltételévé válik az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvényben szabályozott elektronikus ügyintézés, a Tervezet hatályon kívül helyezi a 42/2003. (XII. 19.) IM rendelet azon szakaszait, amelyek a bíróságokkal való elektronikus kapcsolattartáshoz szükséges technikai feltételek meglétére utaló nyilatkozatok beszerzésére vonatkoznak.
A Tervezet emellett kiemeli, hogy a módosítás a belső piaci szolgáltatásokról szóló, 2006. december 12-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja, figyelemmel arra, hogy a jogi segítségnyújtói tevékenység ezen irányelv hatálya alá tartozik.
A pártfogó felügyelői, jogi segítségnyújtó és áldozatsegítő szolgálatként, valamint kárpótlási hatóságként kijelölt szervnél működő pártfogó felügyelők, kormánytisztviselők és kormányzati ügykezelők ügyviteli vizsgájáról szóló 22/2010. (XII. 28.) KIM rendelet módosításához
A Tervezet az Igazságügyi Szolgálatok Jogakadémiájának képzési rendszerével összefüggően a XXI. század követelményeinek és a technika vívmányainak megfelelően előtérbe helyezi az elektronikus ügyintézést. Erre figyelemmel a pártfogó felügyelői, jogi segítségnyújtó és áldozatsegítő szolgálatként, valamint kárpótlási hatóságként kijelölt szervnél működő pártfogó felügyelők, kormánytisztviselők és kormányzati ügykezelők ügyviteli vizsgájáról szóló 22/2010. (XII. 28.) KIM rendelet módosításával a Tervezet biztosítja, hogy a hatálybalépést követően a vizsgára jelentkezés az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvényben szabályozott elektronikus úton is történhet.
Az áldozatsegítő támogatások engedélyezése iránti kérelem tartalmára és kitöltésére, valamint a szolgáltatások nyújtásával kapcsolatos egyes nem hatósági eljárási kérdésekre vonatkozó szabályokról szóló 29/2017. (XII. 27.) IM rendelet módosításához
A büntetőeljárásról szóló törvény és más kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2020. évi XLIII. törvény az úgynevezett „pre-gyanúsítotti” állapot meghatározásaként a büntetőeljárásról szóló 2017. évi XC. törvény szabályai közé beiktatja a bűncselekmény elkövetésével megalapozottan gyanúsítható személy fogalmát. Eszerint „[a] bűncselekmény elkövetésével megalapozottan gyanúsítható személy a nyomozás során – a gyanúsítás közléséig – az, akit bűncselekmény elkövetése miatt elfogtak, gyanúsítotti kihallgatása érdekében idéztek, akinek előállítását vagy bűncselekmény elkövetése miatt körözését rendelték el, vagy akivel szemben elfogatóparancsot bocsátottak ki”. A törvény a fogalmat átvezeti a bűncselekmények áldozatainak segítéséről és az állami kárenyhítésről szóló 2005. évi CXXXV. törvényben is a törvény személyi hatályát megállapító 3. §-ban.
Mindezekre figyelemmel szükségessé vált az áldozatsegítő támogatások engedélyezése iránti kérelem tartalmára és kitöltésére, valamint a szolgáltatások nyújtásával kapcsolatos egyes nem hatósági eljárási kérdésekre vonatkozó szabályokról szóló 29/2017. (XII. 27.) IM rendelet 7. § (1) bekezdésének módosítása is, annak érdekében, hogy az állami kárenyhítés iránti kérelemben az ügyfélnek a büntetőeljárás terheltje és a bírósági vagy hatósági eljárásban ellenérdekű félként szereplő személy mellett az érintett bűncselekmény elkövetésével megalapozottan gyanúsítható személy jövedelméről se kelljen nyilatkoznia.
A pártfogó ügyvéd, az ügygondnok és a kirendelt védő részére megállapítható díjról szóló
32/2017. (XII. 27.) IM rendelet módosításához
A határon átnyúló tartási ügyekben a központi hatóság adminisztratív terheinek csökkentése és a kirendelt pártfogó ügyvédek eljárás végigkísérésében történő érdekeltebbé tétele végett a Tervezet módosítja az ezen ügyekben eljáró pártfogó ügyvédek díjának összegét. A továbbra is az eljárás befejezésekor esedékes munkadíj az akár évtizedekig történő rendelkezésre állás egyfajta honoráriumaként évente emelkedik, így a határon átnyúló tartási ügyekben eljáró kirendelt pártfogó ügyvéd az eljárás befejezésekor annyiszor jogosult a kirendelt ügyvédi óradíj kétszeresére, ahány évig ellátta a képviseletet. A Tervezet alapján a töredék éveket a díj számításánál egész évként kell figyelembe venni. Mivel a határon átnyúló tartási ügyek bírósági végrehajtási ügynek és így polgári nemperes eljárásnak minősülnek, a díj értelemszerűen a nemperes eljárás mindegyik szakaszára, így magára a végrehajtás foganatosításának idejére is jár a kirendelt pártfogó ügyvéd részére. Emellett garanciális szabály, hogy az így megállapított munkadíj nem lehet kevesebb a nemperes eljárásban meghatározott munkadíjnál, azaz a kirendelt ügyvédi óradíj háromszorosának megfelelő összegnél.
A Tervezet átmeneti rendelkezést is tartalmaz annak érdekében, hogy a folyamatban lévő határon átnyúló tartási ügyekben is az új szabályok szerint történjen az eljáró pártfogó ügyvédek díjának megállapítása.
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére