• Tartalom

2020. évi CVII. törvény indokolás

2020. évi CVII. törvény indokolás
az egyes kiemelt társadalmi csoportok, valamint pénzügyi nehézséggel küzdő vállalkozások helyzetének stabilizálását szolgáló átmeneti intézkedésekről szóló 2020. évi CVII. törvényhez
(Az indokolás az Indokolások Tárában közzétételre kerül)
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A javaslat alapvető célja, hogy a veszélyhelyzeti jogalkotás által érintett egyes tárgykörökben, figyelemmel az Alaptörvény Alapvetés L) cikkében és XIX. cikkében foglaltakra, az Országgyűlés a jogbiztonság érvényesülése, továbbá egyes kiemelt társadalmi csoportok szociális biztonságának megóvása, valamint a pénzügyi nehézséggel küzdő vállalkozások helyzetének stabilizálása érdekében a veszélyhelyzet megszűnésével összefüggő átmeneti szabályokról és a járványügyi készültségről szóló 2020. évi LVIII. törvényben biztosított védelmet indokolt esetben továbbra is fenntartsa.
A javaslat további célja, hogy azon egyes kiemelt társadalmi csoportok, így a nyugdíjasok, a gyermeket nevelő szülők, az álláskeresők és a közfoglalkoztatottak számára a hitel- és kölcsönszerződésből, illetve pénzügyi lízingszerződésből eredő tőke-, kamat-, illetve díjfizetési kötelezettségére vonatkozó hiteltörlesztési, fizetési moratórium továbbra is fennmaradjon.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
Az 1–3. §-hoz
Értelmező rendelkezések és a javaslat személyi hatálya, valamint közös szabályok kerülnek megállapításra.
A 4. §-hoz
A hitelfelmondási tilalom személyi hatályát határozza meg.
Az 5. §-hoz
A hitelfelmondási tilalom hat hónapos időszaka lehetővé teszi, hogy a pénzügyi nehézséggel küzdő, de még nem fizetésképtelen adós hitele ne kerüljön felmondásra. A hitelezővel közösen átstrukturált hitel révén mód nyílik az érintett vállalkozás helyzetének stabilizálására.
A 6. §-hoz
A fizetési moratórium személyi hatályát határozza meg.
A 7. §-hoz
A koronavírus világjárvány nemzetgazdaságot érintő hatásának enyhítése érdekében, valamint a veszélyhelyzet gazdaságra gyakorolt negatív hatásainak mielőbbi csökkentése és a törvény személyi hatályába tartozó adósok fizetőképességének megtartása céljából a veszélyhelyzet ideje alatt bevezetett fizetési moratórium fenntartása a törvény által meghatározott alanyi körbe továbbra is indokolt. A moratórium célja, hogy a hiteladósok a hitelszerződésből, kölcsönszerződésből és pénzügyi lízingszerződésből eredő tőkefizetési, kamatfizetési és díjfizetési kötelezettségeik teljesítésére átmenetileg, 2021. június 30. napjáig fizetési haladékot kapjanak.
A szerződést biztosító mellékkötelezettségek – ideértve a garanciaszerződést, illetve garanciavállalói nyilatkozatot is – a fizetési moratóriumnak megfelelően úgy módosulnak, hogy e kötelezettségvállalások időtartama, illetve teljesítési határideje is a fizetési moratórium időtartamával meghosszabbodnak.
A 8. §-hoz
A fizetési moratórium célja a törvény személyi hatály alá tartozó hiteladósok pénzügyi helyzetének, szociális biztonságának megerősítése, ennek megfelelően a moratórium igénybevételére az adós a fizetési moratórium időtartama alatt, azaz 2021. június 30-ig bármikor jogosult. Amennyiben az adós az eredeti szerződéses feltételek szerint kíván teljesíteni, ennek nincsen akadálya. A teljesítés azonban nem zárja ki azt, hogy ha az adós a fizetési moratórium időtartama alatt mégis élni kíván a fizetési moratórium lehetőségével, úgy ezt a fizetési moratórium időtartama alatt bármikor megtegye.
A fizetési moratórium hatályának a munkáltatói kölcsönre való kiterjesztése a fizetési nehézségekkel küzdő adósok széles társadalmi rétegét támogatja.
A 9. §-hoz
A fizetési moratórium részletszabályai egyértelművé teszik, hogy a fizetési haladék igénybevétele miatt az adós nem kerülhet hátrányos helyzetbe. A felhalmozott tartozás után kamatos kamat felszámítása nem lehetséges és a futamidő meghosszabbodásával biztosítható a fizetési terhek egyenletes elosztása. A moratórium alatt meg nem fizetett tőke-, kamat- és díjtartozást a fizetési moratórium lejártát követően a futamidő meghosszabbítása mellett köteles az adós megfizetni. A kamatra vonatkozó szabályokat megfelelően kell alkalmazni a díjakra is.
A 10. §-hoz
A babaváró kölcsönök esetén az állami garancia okán felmerülő kezességvállalási díj a fizetési moratórium időtartama alatt elengedésre kerül.
A 11. §-hoz
Önmagában a fizetési moratórium igénybevétele kapcsán az adósnak nem merül fel költsége. A fizetési moratóriummal érintett szerződést nem kell közjegyzői okiratba foglalni.
A 12. §-hoz
Indokolt a Nemzeti Eszközkezelő Programban résztvevő – kiemelt társadalmi csoportba tartozónak minősülő – részletvevő, illetve bérlő vételárrészlet-fizetési, illetve bérletidíj-fizetési kötelezettsége tekintetében is a fizetési moratórium szabályaival megegyezően fizetési haladékot biztosítani. Garanciális szabály, hogy az ingatlan vagyonkezelője 2021. június 30-ig a bérleti díj meg nem fizetése miatt nem élhet a felmondás jogával.
A 13. §-hoz
A fizetési moratórium hatályának a magáncsőd eljárásban résztvevő – kiemelt társadalmi csoportba tartozónak minősülő – adósokra történő kiterjesztése a fizetési nehézségekkel küzdő, adósságrendezési eljárás alatt álló személyek és ezen személyek fizetési kötelezettségeinek teljesítéséért helytállni köteles személyek számára jelent törvényi fizetési kedvezményt.
A 14. §-hoz
A hiteltörlesztési moratórium személyi hatályát határozza meg.
A 15. §-hoz
A koronavírus világjárvány nemzetgazdaságot érintő hatásának enyhítése érdekében, valamint a veszélyhelyzet gazdaságra gyakorolt negatív hatásainak csökkentése és nehéz pénzügyi helyzetben lévő vállalkozások fizetőképességének megtartása céljából a veszélyhelyzet ideje alatt bevezetett fizetési moratórium az adós kérelemére továbbra is indokolt fenntartani. A moratórium célja, hogy a hiteladósok a hitelszerződésből, kölcsönszerződésből és pénzügyi lízingszerződésből eredő tőkefizetési, kamatfizetési és díjfizetési kötelezettségeik teljesítésére átmenetileg, 2021. június 30. napjáig fizetési haladékot kapjanak.
A 16. §-hoz
A fizetési moratóriumra vonatkozó rendelkezéseket a vállalkozásokra vonatkozó hiteltörlesztési moratóriumra értelemszerűen alkalmazni szükséges.
A 17. §-hoz
Felhatalmazó rendelkezés a nehéz pénzügyi helyzetben lévő vállalkozás mutatószámának meghatározására.
A 18. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezés.
A 19. §-hoz
Átmeneti rendelkezés a törvény hatálya alá tartozó szerződések alapján folyósított kölcsönökre vonatkozóan.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére