• Tartalom

2020. évi CXLIV. törvény indokolás

az Európa Kulturális Fővárosa 2023 cím viselésével összefüggésben, az Európa Kulturális Fővárosa
2023 programsorozat sikeres megrendezéséhez és megszervezéséhez kapcsolódó rendelkezésekről szóló
2020. évi CXLIV. törvényhez
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Veszprém városa és a Balaton-régió közös pályázattal nyerte el a 2023-as Európa Kulturális Fővárosa címet.
A címhez kapcsolódó Európa Kulturális Fővárosa 2023 programsorozat sikere nemzeti érdek. Magyarország és a magyar kultúra méltó bemutatása érdekében jelentős létesítményfejlesztések szükségesek. A törvényjavaslat annak lehetőségét teremti meg, hogy ezek a fejlesztések a lehető legrövidebb időn belül megvalósulhassanak.
A törvényjavaslat indokolása a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §
A szakasz a törvény hatályát határozza meg. A törvény hatálya az Európa Kulturális Fővárosa 2023 cím viselésével összefüggésben, az Európa Kulturális Fővárosa 2023 programsorozat 2020-ban megkezdett és egészen 2023-ig folyamatosan zajló rendezvényeinek megrendezéséhez szükséges, illetve azokkal összefüggő, azokat kiszolgáló beruházásokra és felújítási, valamint a beruházással és a rendezvények lebonyolításával és szervezésével összefüggő beszerzésekre terjed ki. A Programsorozat sikeres lebonyolítása csak akkor garantálható, ha annak előkészítése a törvény által biztosított sajátos jogi feltételek mellett bonyolítható le.
2. §
A szakasz egyértelműen kijelöli a beruházás építtetőjét és megvalósítóját, valamint a Programsorozat irányítóját és lebonyolítóját. A törvényjavaslat értelmében ezen feladatokra – beleértve az esetleges közbeszerzési eljárások lebonyolítását – Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata, illetve a többségi önkormányzati tulajdonban álló Veszprém-Balaton 2023 Zártkörűen Működő Részvénytársaság került kijelölésre. A Veszprémi Főegyházmegye veszprémi vár területén található ingatlanjain megvalósuló felújítások és fejlesztések építtetője és megvalósítója, valamint az ingatlanok felújításával és fejlesztésével összefüggő feladatok irányítója és lebonyolítója a Veszprémi Főegyházmegye, mint egyházi jogi személy.
3. §
A beruházás, a beruházás érdekében létrehozandó szerződések, a Programsorozat, illetve a Programsorozat sikeres megvalósítása érdekében kötendő szerződések kiemelten fontos közérdeket szolgálnak. Ezen rendelkezés célja, hogy segítséget nyújtson a jogalkalmazónak olyan jogszabályok alkalmazása tekintetében, ahol a kiemelkedően fontos közérdek jelentőséggel bír.
4. §
A beruházással és a Programsorozattal összefüggő közbeszerzési eljárások gyorsítása érdekében a szakasz lehetővé teszi, hogy az ajánlatok értékelési szempontja kizárólag a legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatás legyen.
5. §
A törvényjavaslat a beruházással, illetve a Programsorozattal összefüggő közbeszerzési eljárások kapcsán a közbeszerzési hirdetmények ellenőrzéséről szóló miniszteri rendeletben megállapított határidőket rövidíti.
6. §
A törvényjavaslat a beruházást a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások megvalósításának gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló 2006. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Ngtv.) 11. § (1) bek. b) pontja szerinti kiemelten közérdekű beruházássá minősíti annak érdekében, hogy az Ngtv-ben az ilyen beruházásokra megállapított szabályok a Beruházás tekintetében is alkalmazandóak legyenek. Az Európa Kulturális Fővárosa 2023 cím viselésével összefüggésben szervezendő programsorozathoz kapcsolódó beruházások fő célja, hogy biztosítsa Magyarország és a magyar kultúra méltó nemzetközi megjelenítését, valamint hogy támogassa Veszprém Megyei Jogú Város és térsége fejlődését.
7. §
Jelen rendelkezés – a koordinációs jog megfelelő gyakorlása érdekében – lerövidíti a tájékoztatáskérés és javaslattétel során a hatóságok, önkormányzatok és feladatkörükben eljáró egyéb személyek, szervek válaszadására vonatkozó, az Ngtv. 11/G. § (2) és (3) bekezdésében foglalt határidőt.
8. §
A szakasz általános tájékoztatás-kérési jogosultsággal ruházza fel a Beruházással kapcsolatos feladatok ellátására, irányítására kijelölt személyt, illetve a beruházás megvalósítását elősegítő konkrét intézkedések megtételére vonatkozó javaslati jogot biztosít számára azzal, hogy az érintett szervek számára az álláspont közlésére nyitva álló határidőt is rögzíti.
9. §
A szakasz a közpénzek hatékony felhasználását szolgálja, amikor a saját hatáskörben lebonyolítandó nemzeti nyílt, illetve versenyeztetési eljárások eredményeképpen kötendő szerződések vonatkozásában kizárja a 2016. évi LXXIV. törvény 11/G. § (3) és (5) bekezdésének alkalmazását.
10. §
Az 1. mellékletben szereplő állami tulajdonú ingatlanok Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata, a 2. mellékletben szereplő ingatlanok a Veszprémi Főegyházmegye tulajdonába kerülnek.
11. §
Az Önkormányzat és az MNV Zrt. között elszámolási és megtérítési kötelezettség nem keletkezik.
A sportról szóló 2004. évi I. törvény 64. § (3) bekezdése szerinti előzetes egyetértést, és a kulturális örökség védelméről szóló 2001. évi LXIV. törvény 44. § (1) bekezdés a) pontja szerinti jóváhagyást megadottnak kell tekinteni.
12. §
A nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény (a továbbiakban: Nvtv.) 13. § (1) bekezdése szerint törvényben, valamint a helyi önkormányzat tulajdonában álló nemzeti vagyon tekintetében törvényben vagy a helyi önkormányzat rendeletében meghatározott értékhatár feletti nemzeti vagyon tulajdonjogát átruházni – ha törvény kivételt nem tesz – csak versenyeztetés útján, az összességében legelőnyösebb ajánlatot tevő részére, a szolgáltatás és ellenszolgáltatás értékarányosságával lehet.
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 108/A. § (1) bekezdése határozza meg azokat az eseteket, amelyek alapján az Nvtv. 13. § (1) bekezdése szerinti versenyeztetés mellőzhető.
A szakasz lehetőséget ad Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzatának, hogy a tulajdonában álló, Veszprém belterület 290 helyrajzi számú ingatlant e törvény alapján versenyeztetés mellőzésével értékesíthesse a Veszprémi Főegyházmegye részére.
13. §
Felhatalmazást ad a Kormány számára a felsorolt tárgykörökben történő rendeletalkotásra.
14. §
Hatályba léptető rendelkezés.
15. §
Az átmeneti rendelkezéseket tartalmazza, amelynek értelmében a törvényt a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
16. §
A 12. § az Nvtv. 13. § (1) bekezdésétől való eltérésére ad lehetőséget, amely az Alaptörvény 38. cikk (1) és (2) bekezdése alapján sarkalatosnak minősül.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére