• Tartalom

183/2020. (V. 6.) Korm. rendelet indokolás

183/2020. (V. 6.) Korm. rendelet indokolás

a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum új helyszínének megvalósítását célzó beruházással összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé és a beruházás kiemelten közérdekű beruházássá nyilvánításáról szóló 183/2020. (V. 6.) Korm. rendelethez

2020.05.07.
A jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. §-a, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján kerül közzétételre az Indokolások Tárában.
A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások megvalósításának gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló 2006. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Ngtv.) 1. § b) pontjában lehetőséget ad arra, hogy a Kormány egyes – meghatározott feltételeknek megfelelő – beruházásokkal összefüggő hatósági engedélyezési eljárásokat kormányrendelettel kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánítson. A közpolitikai cél eléréséhez így lehetőség van gyorsabb és egyszerűbb közigazgatási eljárások lefolytatására, amely a beruházás megvalósításának gazdaságosságát növeli. Ezen túlmenően a közigazgatási eljárások hatékonyabbá és gördülékenyebbé tétele a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum kiemelkedő jelentőségéhez mérten segíti a kormányzati szándék gyors megvalósulást.
Az Ngtv. 11. § (1) bekezdése alapján kormányrendelet kiemelten közérdekű beruházássá nyilváníthat közfeladat ellátásával összefüggő, kiemelten fontos közérdekű, így különösen kulturális, örökségvédelmi cél megvalósítására irányuló beruházást. Ennek a feltételnek a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum beruházásai megfelelnek, mert azok megvalósulásával az egykori Északi Járműjavító műemlék épületei fenntartása kulturális célú hasznosítással történhet.
Az Ngtv. 12. § (4) bekezdés b) pontjában felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben állapítsa meg a kiemelten közérdekű beruházás megvalósításával összefüggő sajátos településrendezési és beépítési szabályokat, egyedi építési követelményeket, sajátos telekalakítási követelményeket, egyedi településképi követelményeket, egyedi örökségvédelmi szabályokat. A 38920/9 helyrajzi számú telek beépítettsége jelenleg 47%-os. A telken műemlék épületek, egy nagy méretű csarnoképület és több kisebb földszintes épület található, melyek megtartása és hasznosítása a nyílt nemzetközi tervpályázat nyertes pályaművének egyik vezérelve volt. A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum – a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum elhelyezése érdekében szükséges intézkedésekről szóló 2011/2017. (XII. 22.) Korm. határozatban elrendelt – programjának megvalósítása érdekében a megtartandó, részben műemléki védettség alatt álló épületek bővítése szükséges.
A jelenleg hatályos kerületi szabályozási terv – a Kőbányai Önkormányzat 22/2013. (V. 22.) számú rendelete – két önálló építési övezetre osztja a tárgyi ingatlant; jelük M-X/SZ-01 és M-X/SZ-02. Az ingatlant észak-déli irányban kettéosztó övezeti határvonal akadályozza a telek egységes beépítését és hasznosítását. A jelenlegi két építési övezet helyett egyetlen, beépítési mutatóit tekintve a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum fejlesztési programjának befogadására alkalmas építési övezet meghatározása szükséges. Ez utóbbi mutatói a jelenlegi két építési övezet átlagértékeit tükrözik, tehát nem jelentik a beépítési intenzitás növekedését. A minimális építménymagasság értékének törlését a (táj)építészeti tervezés rugalmasságának megteremtése teszi szükségessé.
A 22/2013. (V. 22.) önkormányzati rendelet 4. számú mellékletének M-X/SZ-02 jelű, jelenlegi övezeti besorolás szerinti beépítésre vonatkozó 55%-os paramétere nem képez tartalékot. Az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 4. § (3a) bekezdése alapján szükséges az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet (a továbbiakban: OTÉK) 2. számú melléklete szerint a gazdasági, kereskedelmi-szolgáltató övezetre (a továbbiakban: Gksz. övezet) meghatározott 60%-os maximális beépíthetőséget a 38920/9 helyrajzi számon nyilvántartott ingatlanra vonatkozóan meghatározni.
A telek magas beépítettsége és sajátos ipari jellege miatt jelenleg a zöldfelület mértéke 17%, melynek tekintélyes részét gyomfák és más, alacsony értékű növénytársulások alkotják. A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum programjának szabadtéri kiállítótér létesítése is része, mely legalább részben burkolt felületeket igényel. Az ingatlanon keresztül bonyolódik majd le a Budapest–Szolnok és Budapest–Hegyeshalom vasútvonalon tervezett vasúti megállóhely tekintélyes utasforgalma, amely önmagában 8–10 méter széles burkolt gyalogút kialakítását igényli. Így a jelenlegi állapotnál érdemben nagyobb mértékű zöldfelület biztosítása nem lehetséges. Emiatt az OTÉK 2. számú melléklete szerint megengedett Gksz. övezetre vonatkozó – 20%-os – legkisebb zöldfelületi mérték alkalmazását szükséges az ingatlanra vonatkozóan meghatározni.
Az OTÉK 4. számú melléklet 7. pontja szerint a „kulturális és közösségi szórakoztató” kategóriába tartozó önálló rendeltetési egység esetében a huzamos tartózkodásra szolgáló helyiségek minden megkezdett 50 m2-e után telken belül 1 parkoló férőhely létesítendő. Ez a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumot mint nagy méretű kiállítási tárgyakkal rendelkező közgyűjteményt észszerűtlenül hátrányos helyzetbe hozza más – hasonló látogatószámú, de kisebb műtárgyakkal rendelkező – múzeumokhoz képest. A terület kiváló közösségi közlekedési adottságokkal rendelkezik, mivel két villamosvonal, az 1-es és a 28-as kereszteződésénél található. A Budapest–Szolnok és Budapest–Hegyeshalom vasútvonal tervezett új megállóhelye szintén csökkenti a gépkocsival érkező múzeumlátogatók számát.
További érv a parkolóhelyek számának csökkentése mellett, hogy a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum látogatóinak jelentős (~60%) százalékát teszik ki a családok és a busszal érkező iskolás csoportok. Az épületegyüttes funkciónak várható használata emellett jelentős különidejűséget mutat: míg a kiállítást jellemzően hétvégén napközben látogatják, addig az irodák, a restaurátorközpont és a konferenciaközpont jellemzően hétköznap működik majd. A fentiekre való tekintettel indokolt az OTÉK 4. számú melléklete szerint létesítendő gépjárműtároló férőhelyek számának 35%-os csökkentése. Ezen túlmenően célszerű a csúcsidőben (hétvégi napokon vagy eseti nagyrendezvények idején) jelentkező parkolási igények egy részét a múzeum telkén kívül, de még kényelmes gyaloglási távolságon belül kialakított egyéb parkolóban biztosítani.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére