• Tartalom

197/2020. (V. 12.) Korm. rendelet indokolás

197/2020. (V. 12.) Korm. rendelet indokolás

a Steindl Imre Programmal kapcsolatos egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 197/2020. (V. 12.) Korm. rendelethez

2020.05.20.
A tervezet indokolása a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A Budapest V. kerület Kossuth tér, az Országház és környezete kiemelt nemzeti emlékhelyünk. Ennek méltó építészeti és településképi kialakítása érdekében a kiemelt nemzeti emlékhely és településkép-védelmi környezetének településkép védelméről és egyes kapcsolódó kormányrendeletek módosításáról szóló 19/2018. (II. 14.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) egyes rendelkezéseinek kiegészítése, szabályainak egyszerűsítése vált szükségessé.
Az R. módosítása meghatározza a kiemelt nemzeti emlékhely vonatkozásában a felújítás fogalmát, a korábban elkészített egyszerűsített építéstörténeti tudományos dokumentáció újabb beruházásoknál való felhasználhatóságának lehetőségét is biztosítja, egyben ilyen egyszerűsített dokumentációk építményrészekre, berendezésekre is készülhetnek, valamint a Kiemelt Nemzeti Emlékhely Bizottság (a továbbiakban: KNEB) szakmai konzultációt folytathat az egyszerűsített építéstörténeti tudományos dokumentáció tartalmáról.
A korábbi szabályozás a kiemelt nemzeti emlékhely településkép-védelmi környezetében általánosan tiltotta az üzletportálok üvegfelületének nem átlátszó felületű anyaggal való eltakarását. A gyakorlati tapasztalatok igazolták, hogy a szigorú szabályozás indokolatlan korlátozást jelent, ezért az R. módosítása enyhít az eddigi előíráson. Így nem átlátszó takarófelület is elhelyezhető az üzletportálok üvegfelületén közhasznú tevékenység bemutatása érdekében, a kiemelt nemzeti emlékhely és annak környezete fenntartható használatának megóvásával összhangban álló módon és időtartamra, a kulturális örökség védelméről szóló 2001. évi LXIV. törvényben meghatározott feladatkörében eljáró KNEB hozzájárulása alapján.
Szintén szigorú, eltérést nem engedő szabályként szerepelt az R.-ben, hogy a közműellátási hálózat létesítményei, szerelvényei a közterületen csak terepszint alatt helyezhetők el. Az R. módosítása értelmében a KNEB előre meghatározhat olyan esetköröket, amikor a kiemelt nemzeti emlékhely és annak környezete fenntartható használatának megóvását szem előtt tartva ad a közszolgáltatás zavartalan biztosítása érdekében lehetőséget a közműellátási hálózat felszíni elhelyezésére. Ilyen esetekben a felszíni elhelyezést a KNEB-hez be kell jelenteni.
A Kossuth téri beruházási programmal, valamint az Alkotmány utca telekosztásával összhangban módosításra kerül a kiemelt településkép-védelmi környezetben lévő ingatlanok köre – ez utóbbinak lesz része a volt Tőzsdepalota, míg a Nemzeti Összetartozás Emlékhelye a kiemelt nemzeti emlékhely része.
A településképi bejelentési eljárással kapcsolatos szabályok is pontosításra kerülnek, mivel – és ez adminisztratív tehercsökkentést is jelent – a rendeltetésmódosítási engedélyhez kötött rendeltetésmódosítások esetén nincs mód településképi bejelentési eljárás lefolytatására.
A Budapest V. kerület Kossuth Lajos téri beruházási programmal összefüggő közigazgatási hatósági ügyek kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról és az eljáró hatóságok kijelöléséről szóló 100/2012. (V. 16.) Korm. rendelet annyiban módosul, hogy a rendelet területi hatálya pontosításra kerül.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére