• Tartalom

198/2020. (V. 12.) Korm. rendelet indokolás

198/2020. (V. 12.) Korm. rendelet indokolás

a nukleáris létesítmények nukleáris biztonsági követelményeiről és az ezzel összefüggő hatósági tevékenységről szóló 118/2011. (VII. 11.) Korm. rendelet módosításáról szóló 198/2020. (V. 12.) Korm. rendelethez

2020.06.11.
Az atomenergiáról szóló 1996. évi CXVI. törvény (a továbbiakban: Atv.) 12/B. § (1) bekezdésének az atomenergiáról szóló 1996. évi CXVI. törvény és a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások megvalósításának gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló 2006. évi LIII. törvény módosításáról szóló 2019. évi XXXIX. törvénnyel kihirdetett, 2019. június 30-ától hatályos rendelkezése értelmében a létesítési eljárás ügyintézési határideje (a korábban egységesen kezelt 12 + 3 hónapos időtartam helyett) 12 + 3 hónap lett, amennyiben a kérelmező benyújtott Előzetes Biztonsági Tájékoztatást (a továbbiakban: EBT), illetve 18 + 3 hónap lett, amennyiben erre nem került sor. E szabálymódosításra tekintettel a tervezet célja a nukleáris létesítmények nukleáris biztonsági követelményeiről és az ezzel összefüggő hatósági tevékenységről szóló 118/2011. (VII. 11.) Korm. rendeletnek (a továbbiakban: NBSZ Kr.) az EBT-re vonatkozó rendelkezéseinek pontosítása, törvényi szabályokhoz való igazítása.
Az Atv. 12. § (7) bekezdése megteremti a lehetőségét annak, hogy bizonyos építmények, építési tevékenységek, valamint az ún. hosszú gyártási idejű berendezések esetében az ezekre vonatkozó, az atomenergia-felügyeleti szerv által lefolytatandó építési engedélyezési eljárás, illetve gyártási engedélyezési eljárás – az NBSZ Kr.-ben meghatározottak szerint – a létesítési engedélyezési eljárással egyidejűleg is lefolytatható legyen. A tervezet e „felhatalmazás” alapján határoz meg, illetve pontosít részletszabályokat.
Az NBSZ Kr. 1. mellékletét érintő módosítások egy része egyes építmények építési engedélyezési eljárásait érinti.
Általános esetekben az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 1. melléklete tartalmazza az építési engedély nélkül végezhető építési tevékenységeket (pl. mobil illemhely, zászlórúd). E tevékenységek esetében azonban jelen esetben az általánosnál szigorúbb szabályokat szükséges bevezetni. Egyrészt a kérelmezőnek előzetesen listát kell benyújtania a nukleáris biztonsági hatósághoz (a továbbiakban: hatóság) a tervezett építményekről, építési tevékenységekről, és ha a hatóság úgy ítéli meg, hogy az adott – az általános szabályok szerint építési engedély nélkül végezhető – építési tevékenység folyamata vagy eredménye hatással lehet a nukleáris biztonságra, a kérelmezőt az általános építésügyi szabályoktól eltérően engedély benyújtására kötelezheti.
Egyszerűsített ügyintézésre tehát – az általános építésügyi szabályoktól eltérően – csak és kizárólag akkor kerülhet sor, ha az építmény használata nem csökkenti a nukleáris létesítménnyel kapcsolatos bármely biztonsági funkció ellátásának képességét, továbbá nem sérti a nukleáris létesítmény védettségi és biztosítéki előírásait. E feltételek fennállásáról minden esetben a nukleáris biztonsági hatóság – az Országos Atomenergia Hivatal – dönt.
Az NBSZ Kr. hatályos 3/A. mellékletének számos eleme a nemzetközi gyakorlatban elfogadott, az EUR Organisation „European Utility Requirements for LWR Nuclear Power Plants” dokumentumán, valamint a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség „Safety Classification of Structures, Systems and Components in Nuclear Power Plants (SSG-30)” útmutatóján alapul. Ugyanakkor szerkesztési pontatlanság miatt az NBSZ Kr. szövege bizonyos helyeken eltér e követelményektől, ezért az érintett rendelkezések [a 3a.2.2.0700. pont a) alpontja, a 3a.2.2.0700. pont b) alpont ba) pontja, a 3a.2.2.1500. pont c) és g) alpontja stb.] pontosítása, nemzetközi követelményekhez való igazítása szükséges.
Az új atomerőművi blokkokra vonatkozó követelményekkel összefüggésben műszaki-technikai szempontból pontosításra kerül a tervezés minőségirányítási rendszereivel összefüggésben a független szakértők bevonási területeinek meghatározása, valamint – adminisztratív egyszerűsítésként – a módosítás lehetőséget teremet arra, hogy a létesítési engedélykérelemhez csatolandó Előzetes Biztonsági Jelentésben kerülhessenek bemutatásra a műszaki megalapozással kapcsolatos információk, így nem szükséges azt külön mellékletben csatolni ugyanazon kérelemhez. A melléklet emellett egyes hatályos előírások szakmai szempontú pontosítását is tartalmazza.
Az NBSZ Kr. egyes mellékleteinek módosítása a sugárvédelmi követelményekkel kapcsolatos szövegpontosításokat határoznak meg, megteremtve ezzel az NBSZ Kr. mellékleteinek egységesítését. A tervezet tartalmaz az NBSZ Kr. által használt, de nem definiált fogalmakat, valamint egyéb szövegpontosításokat is.
A módosításhoz fűzött indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére