20/2020. (XII. 21.) MvM rendelet indokolás
20/2020. (XII. 21.) MvM rendelet indokolás
a területrendezési tervek készítésének és alkalmazásának kiegészítő szabályozásáról szóló 9/2019. (VI. 14.) MvM rendelet módosításáról szóló 20/2020. (XII. 21.) MvM rendelethez
2020.12.29.
Az indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A Balaton Kiemelt Üdülőkörzet területén a beépítésre nem szánt területek, ezen belül is az általános mezőgazdasági területek településrendezési és beépítési szabályait nem az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet (a továbbiakban: OTÉK) határozza meg, hanem a 9/2019. (VI. 14.) MvM rendelet (a továbbiakban: MvM rendelet), ahogyan ezt az OTÉK 29. § (9) bekezdése maga is rögzíti.
Az MvM rendelet 13. §-a lehetőséget ad arra, hogy a területrendezési tervben általános mezőgazdasági terület övezetébe sorolt terület legfeljebb 5%-át az adott település a településrendezési eszközének készítése, módosítása során bármely területfelhasználási egységbe besorolhassa. A települési szinten általános mezőgazdasági terület övezetébe sorolt telkek vonatkozásában a 14. § pedig megengedi, hogy az övezetben – gazdasági funkcióval egybekötötten – lakórendeltetésű építményt helyezzenek el. Így, szántó művelési ágban lévő területeken 20 ha telekmérettől, gyep, rét vagy legelő művelési ágnál 5 ha telekmérettől – a gazdasági funkció mellett – a beépített terület 20%-át meg nem haladó mértékben elhelyezhetőek lakórendeltetésű épületek.
Az elmúlt időszakban a Balaton kiemelt üdülőkörzethez tartozó településeknél, különösen 44 parti és 8 partközeli település esetében sajnálatos módon megjelent az a gyakorlat, hogy – a Balaton közelsége miatt – az egyébként beépítésre nem szánt területeken nagy számban lakó-, üdülő-, kereskedelmi, szolgáltató, szállás rendeltetésű épületeket – többek között – apartmanházakat helyeznek el. Az ezekhez rendelt gazdasági funkció egyáltalán nem, vagy nem mezőgazdasági tartalommal jelentkezik. A megjelenő új épületek rombolják a Balaton, a Balaton-felvidék és a Somogyi-dombság egybefüggő látképét, sok esetben nem illeszkednek a településképi és a tájvédelmi követelményekhez. Ezért, az MvM rendelet módosításával egyrészt a Balaton kiemelt üdülőkörzet vonatkozásában meghatározásra kerül, hogy milyen különleges övezetek nem helyezhetők el az általános mezőgazdasági terület – területrendezési – övezet települési szintű lehatárolásakor, az arányosan maximálisan 5%-nyi területrészen. Erre a nem általános mezőgazdasági területbe, természetközeli területbe vagy közlekedési területbe sorolt területre az 52 parti és partközeli település vonatkozásában további szigorító szabály is megállapításra kerül, miszerint a továbbiakban nem helyezhető el üdülő- és kereskedelmi, szolgáltató, szállás rendeltetésű épület sem, és legalább 3 ha-os telekméret szükséges ahhoz, hogy telkenként legfeljebb 150 m2 bruttó alapterülettel, 7,5 méter beépítési magassággal egy darab lakórendeltetésű épület elhelyezhető legyen. Emellett az 52 település vonatkozásában garanciális szabályként az is kimondásra kerül, hogy a település által általános mezőgazdasági terület övezetbe sorolt, ebben maradt területeknél (ez összesen az országos övezet 95%-a lehet) nem helyezhető el üdülő- és kereskedelmi, szolgáltató, szállás rendeltetésű épület, valamint lakórendeltetés esetén telkenként legfeljebb egy épület elhelyezésére van mód.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás