22/2020. (XII. 10.) MvM utasítás
22/2020. (XII. 10.) MvM utasítás
a Miniszterelnökség működésével összefüggő visszaélésekre, szabálytalanságokra, integritási és korrupciós kockázatokra vonatkozó bejelentések fogadásával és kivizsgálásával kapcsolatos eljárásrendről
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontja alapján – figyelemmel a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 6. § (4) bekezdésében foglaltakra, valamint az államigazgatási szervek integritásirányítási rendszeréről és az érdekérvényesítők fogadásának rendjéről szóló 50/2013. (II. 25.) Korm. rendelet 4. §-ában meghatározott eljárásrend szabályozása céljából – a Miniszterelnökség Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2018. (VII. 3.) MvM utasítás 1. melléklet 181. § (2) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következő utasítást adom ki:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. Az utasítás hatálya
1. § (1) A Miniszterelnökség működésével összefüggő visszaélésekre, szabálytalanságokra, integritási és korrupciós kockázatokra vonatkozó bejelentések fogadásával és kivizsgálásával kapcsolatos eljárásrend (a továbbiakban: utasítás) hatálya kiterjed a Miniszterelnökség állományában
a) a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény (a továbbiakban: Kit.) alapján a Miniszterelnökséggel kormányzati szolgálati jogviszonyban álló szakmai felsővezetőre, szakmai vezetőre, kormánytisztviselőre, a Miniszterelnökséggel munkaviszonyban álló munkavállalóra,
b) a Kit. alapján a Miniszterelnökséggel politikai szolgálati jogviszonyban álló politikai felsővezetőre, kabinetfőnökre, politikai főtanácsadóra és politikai tanácsadóra,
c) a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló 2015. évi XLII. törvény alapján a Miniszterelnökséghez vezényelt hivatásos állomány tagjára,
d) a honvédek jogállásáról szóló 2012. évi CCV. törvény alapján a Miniszterelnökséghez vezényelt katonai szolgálati viszonyban állóra,
e) a Kit. 278. §-a és a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény alapján a Miniszterelnökséggel munkaviszonyban álló munkavállalóra,
f) a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény vagy a Miniszterelnökség szakmai gyakornoki programja alapján, szakmai gyakorlaton részt vevő hallgatóra,
g) a Kit. 88. §-a szerinti ösztöndíjprogram keretében a Miniszterelnökséggel ösztöndíjas jogviszonyban állóra,
h) a pályakezdő fiatalok, az ötven év feletti munkanélküliek, valamint a gyermek gondozását, illetve a családtag ápolását követően munkát keresők foglalkoztatásának elősegítéséről, továbbá az ösztöndíjas foglalkoztatásról szóló 2004. évi CXXIII. törvény szerinti ösztöndíjas foglalkoztatási jogviszonyban állóra
i)1 a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok személyi állományának jogállásáról szóló 2024. évi LXX. törvény alapján a Miniszterelnökséghez vezényelt nemzetbiztonsági szolgálati jogviszonyban álló személyre
(a továbbiakban együtt: munkatársak).
(2) Az utasítás hatálya a munkatársak hivatali tevékenységével kapcsolatos magatartására, valamint a Miniszterelnökség jogszabályokban, közjogi szervezetszabályozó eszközökben és belső szabályzataiban meghatározott működésével összefüggésben bejelentett visszaélésekre, szabálytalanságokra, integritási és korrupciós kockázatokra vonatkozó bejelentések kivizsgálására terjed ki.
(3) Az utasítás hatálya nem terjed ki a munkatársak azon magatartásaira, amelyekkel kapcsolatban más jogszabály alapján hatáskörrel rendelkező szerv jogosult és köteles eljárni.
2. § Az utasítás alkalmazásában
a) integritás: a Miniszterelnökség a rá vonatkozó szabályoknak, valamint miniszterelnökséget vezető miniszter és a közigazgatási államtitkár által meghatározott célkitűzéseknek, értékeknek és elveknek megfelelő működése,
b) integritási kockázat: a Miniszterelnökség célkitűzéseit, értékeit, elveit sértő vagy veszélyeztető visszaélés, szabálytalanság vagy egyéb esemény lehetősége,
c) korrupciós kockázat: olyan integritási kockázat, amely korrupciós cselekmény bekövetkezésének a lehetőségét jelenti,
d) integritás tanácsadó: a Miniszterelnökség közigazgatási államtitkára által kijelölt, és annak közvetlen irányítása alatt álló, őt az integritási és korrupciós kockázatok kezelésében segítő személy(ek),
e) integritási kockázat bejelentése (a továbbiakban: integritás bejelentés): az integritási és korrupciós kockázatokra vonatkozó, bárki által szóban, írásban (ideértve az elektronikus úton) tett bejelentés.
3. § (1) Az utasítás célja, hogy a Miniszterelnökség működésével összefüggő visszaélésekre, szabálytalanságokra és integritási, korrupciós kockázatokra vonatkozó bejelentések fogadására és kivizsgálására vonatkozó eljárásrend meghatározásával hozzájáruljon a korrupciós kockázatok szervezeten belüli hatékony kezeléséhez, valamint a Miniszterelnökség korrupcióval szembeni ellenálló képességének javításához.
(2) Az utasítást a hatálybalépését követően a Miniszterelnökség honlapján, valamint intranetes hálózatán is közzé kell tenni, és arról a Miniszterelnökség munkatársait tájékoztatni kell. Az utasítás tartalmát az utasítás hatálya alá tartozó kormányzati szolgálati jogviszonyban, valamint munkaviszonyban álló személyek számára a kormányzati szolgálati jogviszonyuk létesítésekor vagy munkaszerződésük megkötésekor megismerhetővé kell tenni, amely megismerésről a 2. mellékletet képező dokumentum kitöltésével nyilatkoznak (a továbbiakban: Nyilatkozat).
INTEGRITÁS BEJELENTÉSEK
2. Az integritás bejelentések fogadása
4. § Az integritás bejelentések ügyintézésével kapcsolatos feladatokat az integritás tanácsadó látja el a közigazgatási államtitkár folyamatos tájékoztatása mellett.
5. § (1) Az integritás bejelentéseket szóban (személyesen vagy telefonon) vagy írásban lehet megtenni.
(2) Az integritás bejelentések írásbeli megtételére
a) levél formájában, postai úton, az integritás tanácsadónak címezve,
b) integritás tanácsadónak történő átadással,
c) integritas@me.gov.hu e-mail-címre történő megküldéssel, vagy
d) a Miniszterelnökség Kossuth tér 2–4. fszt. 26. számú helyisége előtti folyosón elhelyezett, „Integritás bejelentések” elnevezésű, zárt postaládába történő elhelyezéssel van lehetőség.
(3)2 Az integritás bejelentések szóban történő megtételére az integritás tanácsadó megkeresésével van lehetőség. Az integritás tanácsadó jegyzőkönyvet vesz fel a szóban tett integritás bejelentésekről, a 3. mellékletet képező dokumentum kitöltésével.
3. Hatáskör vizsgálata
6. § (1) Az integritás tanácsadó a bejelentés beérkezését követően haladéktalanul megvizsgálja, hogy tartalma alapján a bejelentés integritás bejelentésnek minősül-e.
(2) Az integritás bejelentésnek minősülő bejelentések esetén a 8–11. §-ban foglaltak szerint kell eljárni.
(3) Az integritás tanácsadó a Miniszterelnökség célkitűzéseit, értékeit, elveit sértő vagy veszélyeztető visszaélés, szabálytalanság vagy egyéb esemény esetén
a) legkésőbb a bejelentés beérkezését követő nyolc napon belül további ügyintézés érdekében átteszi a Miniszterelnökség eljárásra jogosult szervezeti egységéhez, vagy
b) az 1. § (3) bekezdésében foglalt esetben legkésőbb a bejelentés beérkezését követő nyolc napon belül javaslatot tesz a közigazgatási államtitkár számára a bejelentés eljárásra jogosult szervhez történő áttételére.
(4) Amennyiben az integritás tanácsadónak címzett iratot, integritás bejelentést az iratkezelésre nem jogosult személy vagy szervezeti egység veszi át, azt köteles haladéktalanul továbbítani az integritás tanácsadó részére.
(5) Amennyiben nem az integritás tanácsadónak címzett, de tartalmában a feladatkörébe tartozó irat, integritás bejelentés érkezik a Miniszterelnökség bármely szervezeti egységéhez, azt haladéktalanul továbbítani kell az integritás tanácsadó részére.
(6) A (4) és (5) bekezdésben említett esetekben az integritás bejelentés tartalmát megismerőnek az 1. mellékletben meghatározott Titoktartási Nyilatkozatot kötelező kitöltenie, és gondoskodnia kell annak az integritás tanácsadóhoz történő eljuttatásáról.
(7) A (4) és (5) bekezdésben említett esetekben, amennyiben a Miniszterelnökség iratkezelő rendszerében érkeztetés, iktatás történt, gondoskodni kell az adatok törléséről.
(8) Az érdemi ügyintézést nem igénylő esetekben az integritás tanácsadó gondoskodik a bejelentés irattárban történő elhelyezéséről a 21. § (3) bekezdésében foglaltaknak megfelelően.
4. Vizsgálat mellőzése és egyesítése
7. § (1) A korábbival azonos tartalmú, ugyanazon bejelentő által tett ismételt integritás bejelentés vizsgálatának lefolytatása mellőzhető, melyről a bejelentőt tájékoztatni kell.
(2) A vizsgálat alatt álló integritás bejelentéssel tartalmában megegyező, újabb, eltérő személyektől érkező integritás bejelentések a vizsgálat alatt álló integritás bejelentés ügyintézésének befejezését megelőző napig egyesíthetőek.
(3) Korábban lezárt vizsgálat újraindítására abban az esetben van lehetőség, amennyiben ugyanazon bejelentőtől, valamint más személytől olyan új adat, információ érkezik, amely a korábbi vizsgálat során ismeretlen volt, és feltételezhető, hogy a korábbi vizsgálat eredményét megváltoztathatja.
5. Az integritás bejelentések értékelése, vizsgálat lefolytatása
8. § (1) Az integritás tanácsadó a beérkezett integritás bejelentést az alábbiak szerint értékeli:
a) az integritás bejelentés jellege (a szervezet működésével összefüggő visszaélés, szabálytalanság, integritás és korrupciós kockázatra való figyelemfelhívás),
b) az integritás bejelentés a tartalma alapján igényli-e vizsgálat lefolytatását,
c) az integritás bejelentés igényel-e sürgős intézkedést.
(2) Amennyiben az integritás bejelentés sürgős intézkedést igényel, az integritás tanácsadó – az ügymenetre vonatkozó javaslatot tartalmazó – feljegyzésben haladéktalanul tájékoztatja a közigazgatási államtitkárt.
9. § (1) Az integritás tanácsadó az integritás bejelentés értékelését követően felméri az eljáráshoz szükséges, és az integritás bejelentésben jelzett dokumentumok, valamint az integritás bejelentés teljes körű kivizsgálásához szükséges egyéb információk rendelkezésre állását.
(2) Indokolt esetben intézkedik a dokumentumok, információk (a továbbiakban: adat) beszerzése iránt.
(3) Az adatok rendelkezésre bocsátása érdekében a megkeresett szervezeti egység vezetője köteles a kért adatokat az adatkezelésre, adatvédelemre és információbiztonságra vonatkozó szabályok betartása mellett – sürgős intézkedést igénylő esetben három munkanapon belül, más esetben tíz munkanapon belül – az integritás tanácsadó rendelkezésére bocsátani.
(4) A Miniszterelnökség szervezeti egységei a vizsgálat lefolytatása során kötelesek együttműködni az integritás tanácsadóval. Az integritás tanácsadó a vizsgálat eredményes lefolytatása érdekében a Miniszterelnökség bármely munkatársától felvilágosítást kérhet, valamint a Miniszterelnökség bármely munkatársának kérdést tehet fel, melyre a megkérdezett köteles a legjobb tudása szerint válaszolni, és amelyről az integritás tanácsadó jegyzőkönyvet vesz fel.
10. § (1) Amennyiben az integritás tanácsadó úgy ítéli meg, hogy az integritás bejelentés teljes körű kivizsgálása érdekében szükséges, megkeresheti a bejelentőt, az ügyben érintettet, valamint az ügyről ismerettel rendelkező munkatársat személyes meghallgatás céljából.
(2) Az integritás tanácsadó a személyes meghallgatásról a munkatársat a meghallgatás időpontja előtt legalább két munkanappal írásban értesíti. Az értesítésnek tartalmaznia kell az integritás bejelentés tárgyát.
(3) Amennyiben az integritás bejelentés sürgős intézkedést igényel, az írásbeli értesítés mellőzhető, azonban a szóban, telefonon tett értesítést utólag dokumentálni kell.
(4) A meghallgatásról az integritás tanácsadó jegyzőkönyvet készít. A jegyzőkönyv kötelező tartalmi elemei:
a) a szervezet neve, az integritás tanácsadó neve, az ügyirat száma,
b) meghallgatás helye, kezdetének időpontja (év, hónap, nap, óra, perc),
c) meghallgatott neve, munkaköre, álláshelyének besorolási kategóriája, szervezeti egysége, telefonszáma, e-mail-címe,
d) az eljárási cselekményben érintett személy jogaira és kötelességeire való figyelmeztetés megtörténte,
e) a meghallgatott integritás bejelentésben érintett minősége,
f) a meghallgatás tárgya,
g) a meghallgatás során feltett kérdések és azokra adott válaszok,
h) az ügyre vonatkozó lényeges nyilatkozatok és megállapítások, az ügy eldöntése szempontjából lényeges körülmények és megállapítások,
i) a lezárt, befejezett jegyzőkönyv meghallgatottal való megismertetése tényének rögzítése, valamint a jegyzőkönyvben foglaltakkal való egyetértésre adott nyilatkozat,
j) az integritás tanácsadó és a meghallgatáson részt vevő személyek saját kezű aláírásai és
k) a jegyzőkönyv lezárásának helye és időpontja (év, hónap, nap, óra, perc).
11. § (1) Az integritás bejelentések vizsgálatának ügyintézési határideje megegyezik a panaszokról és közérdekű bejelentésekről szóló 2013. évi CLXV. törvény (a továbbiakban: Panasz tv.) 2. §-ában meghatározottal. A határidő az integritás bejelentés beérkezését követő munkanapon kezdődik.
(2) Amennyiben a vizsgálat előreláthatólag a Panasz tv.-ben meghatározottnál hosszabb ideig tart, erről a bejelentőt – az elintézés várható időpontjáról és a vizsgálat meghosszabbításának indokairól való egyidejű értesítés mellett – tájékoztatni kell.
(3) Az ügyintézési határidőbe nem számít bele a 9. § (3) bekezdésében meghatározott megkeresés teljesítésének ideje.
6. A vizsgálat lezárása
12. § (1) Az integritás tanácsadó a vizsgálat lefolytatását követően összegző feljegyzést készít a közigazgatási államtitkár részére.
(2) Az összegző feljegyzés tartalmazza
a) az integritás bejelentés összefoglalását,
b) az integritás bejelentés alapján megtett intézkedéseket és azok eredményeit,
c) a vizsgálat nélkül lezárható ügyek esetében a vizsgálat mellőzésének okait,
d) a vizsgálat során figyelembe vett és mellőzött adatokat,
e) a vizsgálat alapján megállapított tényeket, és
f) az ügy lezárásához szükséges intézkedésekre vonatkozó javaslatokat, így különösen
fa) a fegyelmi eljárás megindítására,
fb) az etikai eljárás megindítására,
fc) a feltárt problémák okainak megszüntetésére,
fd) az okozott sérelem orvoslására,
fe) a büntető eljárás kezdeményezésére,
ff) az egyéb intézkedésekre, valamint
fg) a bejelentő részére előkészített válaszlevél-tervezetre
tett javaslatot.
13. § A közigazgatási államtitkár az integritás tanácsadó által lefolytatott vizsgálat megállapításait, javaslatait figyelembe véve döntést hoz
a) a további szükséges intézkedések megtételéről,
b) a bejelentő tájékoztatásáról, valamint
c) az ügy lezárásáról.
14. § A vizsgálat eredményéről a bejelentőt – amennyiben személye vagy elérhetősége ismert – írásban, igazolható módon haladéktalanul értesíteni kell.
A BEJELENTŐ SZEMÉLYES ADATAINAK VÉDELME, A BEJELENTŐ ELISMERÉSE
7. A személyes adatok védelme
15. § (1) A bejelentő kérheti személyes adatainak zártan történő kezelését, ez esetben a személyes adatai az ügy iratai között, az integritás tanácsadó által aláírt és lezárt borítékban kerülnek elhelyezésre.
(2) Amennyiben a vizsgálat jellege indokolja, más meghallgatott is kérheti személyes adatainak a zártan történő kezelését.
(3) A bejelentőt a 17. § (1) bekezdésében foglaltak kivételével nem érheti hátrány az integritás bejelentés megtétele miatt.
16. § (1) A bejelentő személyes adatai egyértelmű írásbeli hozzájárulása nélkül nem hozhatók nyilvánosságra.
(2) A bejelentő személyes adatai a 17. § (1) bekezdésében foglaltak kivételével csak az integritás bejelentés alapján kezdeményezett eljárás lefolytatására hatáskörrel rendelkező szerv részére adhatók át, ha ezen szerv az adatok kezelésére jogszabály alapján jogosult, vagy az adatai továbbításához a bejelentő egyértelműen hozzájárult.
17. § (1) Amennyiben a bejelentő rosszhiszeműen, döntő jelentőségű tényről valótlan információkat közölt, és
a) ezzel bűncselekmény vagy szabálysértés elkövetésére utaló körülmény merül fel, vagy
b) megalapozottan valószínűsíthető, hogy másnak jogellenes kárt vagy egyéb jogsérelmet okozott,
személyes adatait az eljárás lefolytatására jogosult szervnek vagy személynek az a) pont esetén át kell adni, míg a b) pont esetén kérelemre kell átadni.
(2) Az integritás tanácsadó a vizsgálat során tudomására jutott információkat bizalmasan kezeli, azokat – a 17. § (1) bekezdésében foglaltaktól eltekintve – csak az integritás bejelentés kivizsgálásához használhatja fel.
18. § (1) A vizsgálat során keletkezett iratokba teljeskörűen kizárólag az integritás tanácsadó és a közigazgatási államtitkár tekinthet be.
(2) Az integritás bejelentés tekintetében a bejelentő, az eljárás során tett nyilatkozata tekintetében a bejelentő és az egyéb meghallgatott rendelkezik betekintési jogosultsággal.
ADMINISZTRÁCIÓ
8. Iratkezelés
19. § (1) A beérkezett integritás bejelentések, és az azokkal kapcsolatos egyéb dokumentumok, iratok érkeztetése, iktatása az utasításban meghatározottak figyelembevételével, a Miniszterelnökség hatályos Iratkezelési Szabályzatában meghatározott rendelkezések szerint, külön, rejtett iktatókönyvben történik.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott érkeztetés, iktatás az integritás tanácsadó feladata. Az integritás tanácsadó gondoskodik arról, hogy a személyes és védett adatokhoz illetéktelenek ne férjenek hozzá.
(3) Az iktatórendszerben az integritás tárgyú bejelentésekkel kapcsolatban lekérdezési, adatkezelési jogosultsága csak az integritás tanácsadónak lehet.
(4) Az érkeztetés, iktatás során kiemelt figyelmet kell fordítani a bejelentő védelmét szolgáló, azt lehetővé tevő minimalizált adatok megadására, ezért a bejelentő neve helyett azonosító szám vagy sorszám alkalmazásával kell azt rögzíteni.
9. Nyilvántartás, iratok tárolása
20. § (1) Az integritás tanácsadó a beérkezett és iktatott integritás bejelentésekről, egy hálózatra nem csatlakoztatott, elkülönítetten működő számítógépen nyilvántartást vezet az alábbi adatokkal:
a) az integritás bejelentés sorszáma,
b) érkeztetés időpontja,
c) az integritás bejelentés módja,
d) iktatószám,
e) a bejelentő neve, elérhetősége, amennyiben ezek ismertek,
f) az integritás bejelentés tárgya,
g) az integritás bejelentés mellékletei,
h) az integritás bejelentés kivizsgálása érdekében megkeresett/bejelentéssel érintett szervezeti egység vagy személy,
i) megtett intézkedések, azok időpontjai és
j) a bejelentő tájékoztatásának módja, időpontja, amennyiben ezek ismertek.
(2) A nyilvántartás adatait csak az integritás tanácsadó és a közigazgatási államtitkár tekintheti meg.
(3) Az integritás bejelentésekkel kapcsolatos valamennyi adatot, ügyenként mappába rendezetten az integritás tanácsadó az irodájában elhelyezett zárható lemezszekrényben őrzi az adatok megsemmisítésének időpontjáig.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
21. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
22. § Az utasítás rendelkezéseit a hatálybalépését követően indult ügyekben kell alkalmazni.
23. §3
1. melléklet a 22/2020. (XII. 10.) MvM utasításhoz
megőrzöm, azokat jogosulatlan személy részére nem adom tovább, valamint gondoskodom arról, hogy a számomra átadott vagy hozzáférhetővé tett dokumentumokhoz, adatokhoz jogosulatlan személy ne tudjon hozzáférni.
Aláírás
2. melléklet a 22/2020. (XII. 10.) MvM utasításhoz
Aláírás
3. melléklet a 22/2020. (XII. 10.) MvM utasításhoz
|
Ügyiratszám: |
Tárgy: |
|
Ügyintéző: |
Hivatkozási szám: |
|
Telefon: |
Melléklet: |
|
Bejelentő neve: |
|
|
Bejelentő címe: |
|
|
Elérhetősége (telefon, e-mail): |
|
|
Bejelentés előterjesztésének helye: |
|
|
Bejelentés előterjesztésének ideje: |
|
|
Bejelentés előterjesztésének módja: |
|
Kéri-e az ügyben adatainak zártan kezelését? |
igen / nem |
|
Hozzájárul-e személyes adatai továbbításához a bejelentés alapján kezdeményezett eljárás lefolytatására hatáskörrel rendelkező szerv részére? |
igen / nem |
|
A tájékoztatást milyen úton kéri: |
telefonon / e-mailben / szóban / hivatalos levélben |
|
A bejelentő (meghatalmazottja) aláírása |
Miniszterelnökség részéről felvette a bejelentést |
Az 1. § (1) bekezdés i) pontját az 5/2025. (VIII. 21.) MvM utasítás 1. §-a iktatta be.
Az 5. § (3) bekezdése az 5/2025. (VIII. 21.) MvM utasítás 2. §-a szerint módosított szöveg.
A 23. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás
