245/2020. (V. 28.) Korm. rendelet indokolás
245/2020. (V. 28.) Korm. rendelet indokolás
a közlekedési tárgyú egyes kormányrendeletek jogharmonizációs célú módosításáról szóló 245/2020. (V. 28.) Korm. rendelethez
2020.06.12.
A rendelet megalkotásának célja:
– a gépjárművek és pótkocsijaik, valamint az ilyen járművek rendszereinek, alkotóelemeinek és önálló műszaki egységeinek jóváhagyásáról és piacfelügyeletéről, a 715/2007/EK és az 595/2009/EK rendelet módosításáról, valamint a 2007/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2018. május 30-i (EU) 2018/858 európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: 2018/858 európai parlamenti és tanácsi rendelet) 6., 68. és 84. cikkének,
– az új személygépkocsikra és az új könnyű haszongépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírások meghatározásáról, valamint a 443/2009/EK és az 510/2011/EU rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2019. április 17-i (EU) 2019/631 európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: 2019/631 európai parlamenti és tanácsi rendelet) 7. cikkének, valamint
– a nem közúti mozgó gépek belső égésű motorjainak a gáz- és szilárd halmazállapotú szennyezőanyag-kibocsátási határértékeire és típusjóváhagyására vonatkozó követelményekről, az 1024/2012/EU és a 167/2013/EU rendelet módosításáról, valamint a 97/68/EK irányelv módosításáról és hatályon kívül helyezéséről szóló, 2016. szeptember 14-i (EU) 2016/1628 európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: 2016/1628 európai parlamenti és tanácsi rendelet) 45. és 57. cikkének
európai uniós tagállami kötelezettségünkből adódó hazai átültetése, e rendeleteknek a közúti járművek műszaki megfelelősége tekintetében történő végrehajtása.
– A rendelet a 2018/858 európai parlamenti és tanácsi rendelet 6., 68. és 84. cikke átültetése révén kormányrendeleti szinten határozza meg a szükséges, a jármű vizsgálatát, ellenőrzését, vagy értékelését végző műszaki szolgálat kijelölési és a járművekre vonatkozó piacfelügyeleti feladatokat, e feladatokra a közlekedési hatóságot jelöli ki. Ennek megfelelően a műszaki szolgálatok tevékenységével összefüggő pályázatok kiírását, a műszaki szolgálatok kijelölését, valamint a műszaki szolgálatokra vonatkozó hatósági feladatok ellátását az Innovációs és Technológiai Minisztérium Közúti Jármű Hatósági Főosztálya, míg az éves piacfelügyeleti ellenőrzési terv összeállítását, a piacfelügyeleti tevékenységgel kapcsolatos tájékoztatási kötelezettség teljesítését, a többi európai uniós tagállam piacfelügyeleti hatóságaival történő információcserét, piacfelügyeleti ellenőrzést és ahhoz kapcsolódó bírságolási eljárás lefolytatását a kormányhivatal közlekedési hatósága végzi. A módosítás nem növeli a jármű üzembentartók költségeit vagy adminisztrációs terheit.
– A rendelet a 2019/631 európai parlamenti és tanácsi rendelet 7. cikke átültetése révén az új személygépkocsikra és az új könnyű haszongépjárművekre vonatkozó CO2-kibocsátás bejelentéssel és nyomon követéssel összefüggő feladatokat a közlekedési hatóságra telepíti. Az átlagos CO2-kibocsátás nyomon követése és bejelentése úgy történik, hogy minden naptári évre vonatkozóan a tagállamok nyilvántartást vezetnek a területükön nyilvántartásba vett összes új személygépkocsi és összes új könnyű haszongépjármű darabszámára és fajlagos CO2-kibocsátására vonatkozó adatairól. Ezeket az adatokat a gyártók, illetve az egyes tagállamokban a gyártók által kijelölt importőrök vagy képviseletek bocsátják a kijelölt hatóság rendelkezésére. Hazánkban ez a hatóság az Innovációs és Technológiai Minisztérium Közúti Jármű Hatósági Főosztálya, amely a bejelentéssel és nyomon követéssel összefüggő feladatokat végzi a módosítás szerinti feladattelepítés alapján, a Bizottság és a járműgyártók/kijelölt importőrök közreműködésével.
– A rendelet a 2016/1628 európai parlamenti és tanácsi rendelet 45. és 57. cikke átültetése révén meghatározza a műszaki szolgálatokkal kapcsolatos – a fentiekben már részletezett – közlekedési hatósági feladatokat.
A 2018/858 európai parlamenti és tanácsi rendelet és a 2016/1628 európai parlamenti és tanácsi rendelet átültetése révén a piacfelügyeleti ellenőrzést a hatóság bejelentés alapján vagy szúrópróbaszerűen a járműgyártó, -importőr, alkatrész-kereskedő, illetve a járműfenntartó telephelyén végzi, ahol pl. egy megfelelőségi jellel nem rendelkező vagy anyagában gyanús járműalkatrészt mintavételez. Ezt az alkatrészt az arra vonatkozó összes előírás figyelembevételével teljeskörűen megvizsgálja, illetve – rendelkezésre álló megfelelő vizsgálóeszközök hiányában – a Műszaki Szolgálattal (ahol az ehhez szükséges személyi és tárgyi feltételek rendelkezésre állnak) megvizsgáltatja és a vizsgálat eredményétől függően megteszi a szükséges intézkedéseket (pl. nem megfelelő járműalkatrész esetén szankcionálás, illetve megfelelő járműalkatrész esetén visszaszállítás és ellentételezés).
Műszaki Szolgálat:
a jóváhagyó hatóság (hazánkban: az Innovációs és Technológiai Minisztérium Közúti Jármű Hatósági Főosztálya) által vizsgálatok elvégzése céljából vizsgálati laboratóriumnak kijelölt szervezet vagy szerv, illetve a kezdeti értékelés és egyéb vizsgálatok vagy ellenőrzések elvégzése céljából megfelelőségértékelő szervezetnek kijelölt szervezet vagy szerv.
Emellett a rendelet a Magyar Honvédség és a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal számára tartalmaz olyan egyszerűsítést, mely szerint esetükben az engedélyezési és auditálási eljárást nem kell lefolytatni. Ezáltal az érintett szervek a feladattal járó, így felszabaduló erőforrásaikat egyéb fontos feladataikra tudják átirányítani.
A jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. §-a, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján kerül közzétételre az Indokolások Tárában.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás