28/2020. (VIII. 19.) EMMI rendelet indokolás
28/2020. (VIII. 19.) EMMI rendelet indokolás
a Magyarország területén tartózkodó, egészségügyi szolgáltatásra a társadalombiztosítás keretében nem jogosult személyek egészségügyi ellátásának, valamint az egészségügyi szolgáltatás biztosítására kötött megállapodás egyes szabályairól szóló 28/2020. (VIII. 19.) EMMI rendelethez
2020.08.20.
Az új Tbj. az egészségügyi szolgáltatási járulékfizetési kötelezettség nem teljesítése esetére szigorúbb szankciót ír elő az eddigieknél. Az a személy, akinek az egészségügyi szolgáltatási járulék tartozása meghaladja a havi összeg hatszorosát, érvénytelen TAJ-jal fog rendelkezni, és a térítésmentes egészségügyi szolgáltatásra nem lesz jogosult.
Mindezekre tekintettel szükséges jogszabályban rögzíteni, hogy a hat havi hátralékot meghaladó tartozással rendelkező személy milyen térítési díjak mellett veheti igénybe az ellátást.
Tekintettel arra, hogy a Magyar Köztársaság területén tartózkodó, egészségügyi szolgáltatásra a társadalombiztosítás keretében nem jogosult személyek egészségügyi ellátásának egyes szabályairól szóló 87/2004. (X. 4.) ESZCSM rendelet (a továbbiakban: ESZCSM rendelet) tartalmaz szabályokat a társadalombiztosítás keretében nem jogosult személyek egészségügyi ellátásaira vonatkozóan, ezért indokolt a hat havi tartozást felhalmozó személyekre vonatkozó térítés ellenében igénybe vehető egészségügyi ellátásokkal, valamint az egészségügyi megállapodást megelőző egészségügyi állapotfelmérésről szóló rendelkezésekkel együtt kezelni.
Fentiekre tekintettel az új miniszteri rendelettel az ESZCSM rendelet így hatályon kívül helyezhető.
A rendelet rögzíti, hogy a térítésmentes egészségügyi szolgáltatásra nem jogosult személy az egészségügyi szolgáltató által meghatározott térítési díjon veheti igénybe az egészségügyi szolgáltatást.
A sürgősségi ellátás esetén azonban a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő által finanszírozott díjtétellel megegyező díjat kell az ellátást igénybe vevőnek megfizetnie, azzal, hogy a rendeletben rögzíteni szükséges azt a maximális összeget is, amelyet sürgősségi ellátás térítésmentes ellátásra nem jogosult személynek meg kell térítenie.
A maximális összeg 750 000 forint.
A magyar társadalombiztosítási rendszer lehetőséget nyújt arra, hogy társadalombiztosítási ellátásra, ezen belül is egészségügyi szolgáltatásra megállapodás megkötésével jogosultságot lehessen szerezni. 2020. július 1-jétől
az új Tbj.-ben a megállapodás előtti előzetes állapotfelmérés új jogintézménye jelenik meg. Az előzetes egészségügyi állapotfelméréssel kiszűrhetőek lesznek a már fennálló betegségek, amelyre tekintettel a fennálló betegséggel, egészségkárosodással összefüggő egészségügyi szolgáltatásra megállapodást nem lehet kötni a rendelkezés hatálybalépésével.
az új Tbj.-ben a megállapodás előtti előzetes állapotfelmérés új jogintézménye jelenik meg. Az előzetes egészségügyi állapotfelméréssel kiszűrhetőek lesznek a már fennálló betegségek, amelyre tekintettel a fennálló betegséggel, egészségkárosodással összefüggő egészségügyi szolgáltatásra megállapodást nem lehet kötni a rendelkezés hatálybalépésével.
Ennek célja, hogy védje a magyar társadalombiztosítási rendszert a visszaélésszerű magatartásoktól. Az Egészségbiztosítási Alap védelme érdekében az ellátórendszer finanszírozása egyensúlyának megtartását hivatott szolgálni a miniszteri rendelet megalkotása.
Az új Tbj. 52. § (3) bekezdése úgy rendelkezik, hogy az egészségügyi szolgáltatás biztosítására kötött megállapodás megkötésére a megállapodást kötni kívánó személy egészségügyi állapotának felmérését követően kerülhet sor, azzal, hogy az egészségi állapotfelmérés során megállapított, fennálló betegséggel, egészségkárosodással összefüggő egészségügyi szolgáltatásra a megállapodás nem terjedhet ki.
Az egészségügyi állapotfelmérés díjköteles. Az orvosi szakvéleményezés díja 14 600 forint, amelyet a kormányhivatal részére kell megfizetni.
Az egészségügyi állapotfelmérést a megállapodás megkötésére jogosult igazgatási szerv – az egészségbiztosításért felelős miniszter által meghatározott egészségügyi szolgáltatónál és rendben – rendeli el.
A miniszteri rendeleti szabályozás megteremti az új Tbj. által bevezetett előzetes állapotfelmérés szakmai feltételeit, és rögzíti a végrehajtási részletszabályait.
Az új Tbj. 96. §-a felhatalmazza az egészségbiztosításért felelős minisztert, hogy rendeletben határozza meg az egészségügyi szolgáltatás biztosítása érdekében köthető megállapodást megelőző egészségügyi állapotfelmérés díját, rendjét és az állapotfelmérés elvégzésére kijelölt egészségügyi szolgáltatókat.
A részletszabályokban indokolt meghatározni az előzetes állapotfelmérés eljárási rendjét, mely szerv és milyen formában tájékoztatja az érintettet az állapotfelmérésről, és melyik egészségügyi intézmény végzi azt.
Az egészségügyi állapotfelmérést megelőzően javasolt nyilatkozatot kitöltetni az érintettel, amelyben kijelenti a vizsgált személy, hogy nincs eltitkolt betegsége.
Az új Tbj. kimondja, hogy az egészségügyi szolgáltatásra kötött megállapodást a lakóhely szerinti megyei (fővárosi) kormányhivatallal kell megkötni, és az egészségügyi vizsgálatot a megyei (fővárosi) kormányhivatal (a továbbiakban: kormányhivatal) rendeli el, a vizsgálatokat pedig a szintén lakóhely szerinti megyei fekvőbeteg-gyógyintézet, főváros esetében az erre a feladatra kijelölt Szent Imre Egyetemi Oktatókórház.
A kormányhivatal feladatai az előzetes egészségügyi állapotfelméréssel kapcsolatban
– elrendeli az egészségügyi állapotfelmérést,
– az állapotfelméréshez szükséges vizsgálatok dokumentumai alapján meghatározza azokat a betegségcsoportokat, amelyekre megállapodás nem köthető,
– megköti az egészségügyi szolgáltatás biztosítására kötött megállapodást,
– orvosi szakvélemény feltöltése az EESZT-be.
Az előzetes egészségügyi állapotfelmérést végző fekvőbeteg-gyógyintézet feladata:
– a rendeletben előírt kötelező vizsgálatok elvégzése és
– a kapcsolódó dokumentumok EESZT-be való feltöltése.
Az előzetes állapotfelméréssel kapcsolatosan meg kell határozni az orvosi vizsgálatok kötelezően elvégzendő körét is.
Az állapotfelmérésnek a következő orvosi vizsgálatokra indokolt kiterjednie:
– belgyógyászati általános vizsgálat,
– nagy labor (HIV, HCV, HBV kiegészítésével),
– mellkasröntgen,
– szemészeti vizsgálat.
Az előírt vizsgálatok térítési díjtételeit tekintve az adott vizsgálatokra vonatkozó finanszírozási díjat indokolt irányadónak tekinteni, amelyet az állam fizet a szolgáltatónak (pl. laborvizsgálatoknál és az egyéb speciális vizsgálat megrendelésénél).
A tervezet miniszteri rendeleti szintű jogszabály megalkotását tartalmazza. Tekintettel arra, hogy új rendelet megalkotására kerül sor, az előterjesztés indokolása a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás