• Tartalom

29/2020. (IX. 16.) MNB rendelet indokolás

29/2020. (IX. 16.) MNB rendelet indokolás

a pénzforgalom lebonyolításáról szóló 35/2017. (XII. 14.) MNB rendelet módosításáról szóló 29/2020. (IX. 16.) MNB rendelethez

2020.10.01.
Az azonnali fizetési szolgáltatás 2020. március 2-i bevezetését követően a piaci szereplőkkel folyatott konzultációk során felmerültek technikai jellegű pontosítási igények, továbbá olyan innovatív jellegű javaslatok, amelyek a pénzforgalom lebonyolításáról szóló 35/2017. (XII. 14.) MNB rendelet (a továbbiakban: MNBr.) módosítását teszik indokolttá. Jelen módosítás a másodlagos számlaazonosítókat és a kötegelten benyújtott fizetési kérelmeket érinti.
1.     Másodlagos számlaazonosítók
1.1. Másodlagos számlaazonosítók körének bővíthetősége
Az MNBr. 4. § (1) bekezdésében meghatározott azon másodlagos számlaazonosító típusokon túl, amelyek esetében mindenképpen biztosítani szükséges a másodlagos számlaazonosító hozzárendelésének a lehetőségét, az MNBr. módosítása egyértelműsíti a lehetőségét annak, hogy a pénzforgalmi szolgáltatók a pénzforgalmi keretszerződésben megállapodhatnak az ügyfeleikkel egyéb azonosítók másodlagos számlaazonosítóként történő használatáról is.
Amennyiben pedig egy pénzforgalmi szolgáltató megállapodik az ügyfelével egy adott egyedi azonosító másodlagos számlaazonosítóként történő alkalmazásában, indokolt, hogy minden egyéb pénzforgalmi szolgáltató is biztosítsa számlavezetett ügyfelei részére ezen új egyedi azonosítóval azonnali átutalási megbízás benyújtásának lehetőségét. Ellenkező esetben az ügyfelek bizonyos másodlagos számlaazonosítókat egyes pénzforgalmi szolgáltatók esetében alkalmazhatnának, míg más pénzforgalmi szolgáltatók esetében nem. Egy új másodlagos számlaazonosító típus bevezetése azonban informatikai fejlesztést igényel. Ezért azon másodlagos számlaazonosítók esetében, amelyek fizetési számlához való hozzárendelésének biztosítása nem kötelező, hanem a számlavezető pénzforgalmi szolgáltató és ügyfelei erre vonatkozó megállapodása alapján válnak alkalmazhatóvá, 6 hónap technikai felkészülési idő biztosítása indokolt a pénzforgalmi szolgáltatók számára az azonnali átutalási megbízások ilyen azonosítóval történő benyújtásának biztosítására.
1.2. Az átutalási megbízások másodlagos számlaazonosítóval történő benyújtása
Az MNBr. 2020. október 1-jét megelőző előírásai szerint a fizetési megbízás kötelező eleme a kedvezményezett neve, illetve pénzforgalmi jelzőszáma, amely két adat az azonnali átutalások esetében helyettesíthető a másodlagos számlaazonosítóval. Az azonnali átutalások sikeres hazai bevezetését követően, a működési tapasztalatok alapján ezen korlátozás fenntartása már nem indokolt, így a pénzforgalmi szolgáltatók az azonnali átutalásoktól eltérő átutalások esetében is (pl. terhelési napot tartalmazó átutalások vagy rendszeres átutalások) – a saját informatikai rendszereiktől függően – megállapodhatnak az ügyfeleikkel, hogy azok bármely átutalási megbízást másodlagos számlaazonosítóval nyújthassák be. Az adatvédelmi előírásokat ebben az esetben is figyelembe kell venni, ezért az MNBr. azon előírásának a pontosítása is szükségessé vált, amely a másodlagos számlaazonosítóval megadott átutalási megbízások kapcsán az utólagos tájékoztatás kérdését rendezi.
2.     Kötegelten benyújtott fizetési kérelmek
2.1. Fogyasztónak nem minősülő ügyfelek által kötegelten benyújtott fizetési kérelmek
Az MNBr. módosítása biztosítja, hogy amennyiben a központi rendszer üzemeltetője által kifejlesztett megoldással folyamatosan biztosított, hogy a fizető fél pénzforgalmi szolgáltatójához legfeljebb annyi fizetési kérelem érkezzen meg egy másodperc alatt, amely nem haladja meg ezen pénzforgalmi szolgáltató által a kötegelt fizetési kérelmek feldolgozására vállalt, és ezen vállalását a rendszerüzemeltető felé bejelentett értéket, úgy indokolt az MNBr. módosítása akként, hogy címzettenként és másodpercenként egy fizetési kérelemnél több is elküldhető legyen a címzett felé abból a célból, hogy minél szélesebb körben megvalósuljon az azonnali fizetési szolgáltatás alkalmazása.
2.2. Fogyasztónak nem minősülő ügyfelek által kötegelten benyújtott fizetési kérelmek teljesítési határideje
Mivel a kötegelt fizetési kérelmek nem fogyasztónak minősülő ügyfelek által történő benyújtására elsősorban nem időkritikus fizetési helyzetekben, hanem pl. közüzemi számlafizetés kapcsán kerülhet sor, így nem indokolt a 2020. október 1-jét megelőzően hatályos MNBr. 36. § (6) bekezdésében említett szabály alkalmazása ezen fizetési kérelmek esetében. Mindezek okán az MNBr. módosításra került, hogy a fogyasztónak nem minősülő ügyfelek által kötegelten benyújtott fizetési kérelmekre ne vonatkozzon az a szabály, hogy a beérkezéstől számított 5 másodpercen belül el kell juttatni a fizető fél pénzforgalmi szolgáltatójához. Ugyanakkor fogyasztók által benyújtott fizetési kérelmek esetében, függetlenül attól, hogy kötegelten kerül-e benyújtásra vagy sem, továbbra is indokolt a beérkezéstől számított 5 másodpercen belüli továbbítási kötelezettség előírása.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján jelen indokolás a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére