• Tartalom

3/2020. (II. 27.) BM utasítás

3/2020. (II. 27.) BM utasítás

a Belügyminisztérium Másolatkészítési Szabályzatáról

2020.02.28.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában meghatározott jogkörömben eljárva, az elektronikus ügyintézési szolgáltatások nyújtására felhasználható elektronikus aláíráshoz és bélyegzőhöz kapcsolódó követelményekről szóló 137/2016. (VI. 13.) Korm. rendelet 13. § (5) és (7) bekezdésére és az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet 55. § (8) bekezdésére figyelemmel a következő utasítást adom ki:

1. § Ezen utasítás hatálya a Belügyminisztérium (a továbbiakban: BM) hivatali egységeinek tevékenységére terjed ki.

2. § Ezen utasítás alkalmazásában:

1. digitalizálás: az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendeletben meghatározott fogalom;

2. hitelesítési záradék („Az eredeti papíralapú dokumentummal egyező”): az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet szerinti adattartalommal elkészített állomány, amely az elektronikus másolat elválaszthatatlan részét képezi;

3. hiteles elektronikus másolat: az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendeletben meghatározott fogalom;

4. időbélyeg: olyan – valamely időbélyegzés szolgáltató saját aláírásával hitelesített – adat, amely tartalmazza az időbélyegzett dokumentum lenyomatát és az időbélyegzés időpontját;

5. képi megfelelés: az elektronikus másolat azon tulajdonsága, amely biztosítja a papíralapú dokumentum – joghatás kiváltása szempontjából lényeges – tartalmi és formai elemeinek megismerhetőségét;

6. másolatkészítő rendszer: a másolatkészítés során alkalmazott hardver, szoftver, humánerőforrás, ezen utasítás, valamint ezek együttese;

7. másolatkészítő szerv: külön engedéllyel hiteles másolat készítésére feljogosított BM szervezeti egység;

8. metaadat: a közfeladatot ellátó szerveknél alkalmazható iratkezelési szoftverekkel szemben támasztott követelményekről szóló 3/2018. (II. 21.) BM rendeletben meghatározott fogalom;

9. papíralapú dokumentum: a papíron rögzített minden olyan szöveg, számadatsor, térkép, tervrajz, vázlat, kép vagy más adat, amely bármely eszköz felhasználásával és bármely eljárással keletkezett;

10. tartalmi megfelelés: az elektronikus másolat azon tulajdonsága, amely szerint – a hozzá kapcsolódó metaadatokkal együttesen – biztosítja a papíralapú dokumentum joghatás kiváltása szempontjából lényeges tartalmi elemeinek megismerhetőségét, de nem biztosítja a képi megfelelést.

3. § Papíralapú dokumentumról hiteles elektronikus másolat készítése az iratkezelési folyamat során a következő esetekben történhet

a) érkeztetés-postabontás során a bejövő papíralapú küldemények digitalizálása útján; vagy

b) szakmai feladatellátás munkafolyamata során keletkeztetett papíralapú dokumentumok digitalizálásával.

4. § (1) A hivatali egységek a hozzájuk papír alapon érkezett küldeményt a (2) és (3) bekezdésben foglalt kivétellel legkésőbb az érkezést követő munkanapon digitalizálják.

(2) Ha a digitalizálási kötelezettség alá eső papíralapú iratot nem másolatkészítésre jogosult veszi át, köteles azt haladéktalanul a másolatkészítő szerv számára az iratkezelő rendszerben dokumentáltan átadni.

(3) Nem digitalizálhatók:

a) a minősített adat védelméről szóló törvény szerinti minősített adatot tartalmazó iratok;

b) azok a küldemények, amelyek elektronikus irattá történő átalakítása technikai okból nem lehetséges;

c) a büntetés-végrehajtási intézetben fogvatartottak, továbbá az idegenrendészeti őrzött szálláson, közösségi szálláson, valamint a menekültügyi őrzött befogadó központban elhelyezettek küldeményei;

d) azon iratok, melyek a címzett döntése alapján nem digitalizálhatók.

(4) Nem a BM hivatali egységétől, szervétől vagy más, nem természetes vagy magánszemélytől érkezett, digitalizálási kötelezettség alá eső papíralapú irat átvételére kizárólag a másolatkészítő szerv jogosult. A másolatkészítő szervek elektronikus másolat hitelesítésére feljogosított ügykezelőinek névsorát a BM hivatalos webhelyén kell közzétenni.

5. § Azoknak a küldeményeknek a digitalizálásáról, amelyek a küldemény felnyitására vonatkozó kezelési jelzéssel ellátott [pl. „Saját kezű (sk.) felbontásra!”, „Kizárólag saját kezű felbontásra!” stb.] borítékban érkeznek, a címzett hoz döntést. A címzett a döntését az iratra rávezeti.

6. § (1) A másolatkészítő személy a papíralapú dokumentumról szkenner segítségével legalább 200 dpi, maximum 300 dpi felbontású, PDF-formátumú állományt készít.

(2) Kizárólag olyan elektronikus másolat készíthető, amely a papíralapú dokumentum teljes tartalmát tartalmazza – részleges másolat vagy elektronikus kivonat nem készíthető.

(3) Ha egy küldemény több iratot tartalmaz, úgy az iratokról külön-külön kell az elektronikus másolatot elkészíteni.

7. § A másolatkészítést végző az elektronikus másolatot a Robotzsaru integrált ügyviteli, ügyfeldolgozó és elektronikus iratkezelő rendszerben (a továbbiakban: Robotzsaru rendszer) a postabontási adatokhoz csatolja.

8. § (1) Az elektronikus másolat hitelesítésére feljogosított ügykezelő megállapítja a papíralapú dokumentum és az elektronikus másolat képi és tartalmi megfelelését.

(2) A képi és tartalmi megfelelőség egyedileg és oldalanként kerül ellenőrzésre.

9. § (1) A másolatkészítés sikeres, ha az eredeti papíralapú dokumentum és az elektronikus másolat képi és tartalmi megfelelése megállapítható, azaz az eredeti papíralapú dokumentum tartalmi és formai elemeinek megismerhetősége biztosított.

(2) Ha a képi és tartalmi megfelelés nem állapítható meg, a másolatkészítést meg kell ismételni, valamint a képi és tartalmi megfelelés megállapítására nem alkalmas dokumentumot törölni kell.

10. § A képi és tartalmi megfelelés megállapítását követően az elektronikus másolat hitelesítésére feljogosított ügykezelő az elektronikus másolatot mint bontási mellékletet hitelesíti, és befejezi a postabontási műveletet.

11. § A Robotzsaru rendszer a postabontási művelet befejezésével egyidejűleg az elektronikus másolatot hitelesítési záradékkal látja el, és az elektronikus másolathoz az alábbi metaadatokat rendeli:

a) papíralapú dokumentum megnevezése;

b) papíralapú dokumentum fizikai méretei;

c) másolatkészítő szerv elnevezése;

d) másolat képi vagy tartalmi egyezéséért felelős személy neve;

e) másolatkészítő rendszer megnevezése;

f) másolatkészítési szabályzat megnevezése és verziószáma;

g) másolatkészítés időpontja;

h) hitelesítés időpontja;

i) irányadó másolatkészítési rend elérhetősége.

12. § (1) A hitelesítési záradékkal ellátott elektronikus másolaton a Robotzsaru rendszer elhelyezi a hitelesítést végző személy nevét tartalmazó elektronikus bélyegzőt és az időbélyeg szolgáltatótól származó időbélyeget.

(2) Az elektronikus dokumentum megváltoztathatatlanságát az elektronikus bélyegző, valamint a Robotzsaru rendszer biztosítja, az 1. mellékletben foglalt műszaki feltételek szerint.

13. § A hivatali egységek jogszabály eltérő rendelkezése hiányában a magánszemélyek vagy nem természetes személyek által küldött eredeti hatósági határozatokat, bizonyítványokat, igazolványokat, közokiratokat, magánokiratokat, valamint az egészségügyi és pszichés állapotra vonatkozó dokumentumokat a hiteles elektronikus másolat készítését követően visszaküldik a feladónak.

14. § Ezt az utasítást – és mindenkori módosításait – a BM hivatalos webhelyén is – bárki számára elérhető módon – közzé kell tenni, melyről a BM Iratkezelési és Adatvédelmi Főosztálya gondoskodik. A hatályos utasítást közvetlenül megelőző időállapotú utasítást a honlapon 10 évig kell elérhetővé tenni.

15. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

1. melléklet a 3/2020. (II. 27.) BM utasításhoz

Műszaki dokumentáció
I. BEVEZETŐ
A papíralapú dokumentum hiteles elektronikus irattá alakításának szabályait figyelembe véve a Robotzsaru NEO integrált ügyviteli, ügyfeldolgozó és elektronikus iratkezelő rendszer 3.90 verziója (a továbbiakban: RZS NEO) képes hiteles elektronikus másolat készítésére a NOVA Signer modul segítségével.
Az informatikai megoldás részletes terveit az egyes részrendszerek fizikai tervei és telepítési leírásai tartalmazzák.
Ez a melléklet a digitalizálást az érkeztetés-postabontás folyamatában tárgyalja.
II. RENDSZERSZINTŰ MÁSOLATKÉSZÍTÉSI FOLYAMAT
A digitalizálás szkennerek segítségével, PDF-formátumú fájl létrehozásával kezdődik. Az elektronikus másolat a másolatkészítő tevékenységét támogató informatikai környezet beállításának megfelelő tárhelyen kerül letárolásra.
Az elektronikus másolat feldolgozását, hiteles elektronikus másolattá alakítását az RZS NEO rendszer végzi a NOVA Signer modul segítségével.
Az RZS NEO rendszer biztosítja az ügyviteli folyamatok támogatását – a BM Egyedi Iratkezelési Szabályzatának megfelelően – ennek kapcsán az elektronikus dokumentumokat egyedi azonosítóval, metaadatokkal egészíti ki. Az így előállított dokumentumok az RZS NEO rendszer által elérhető zárt, biztonságos adatbázisba kerülnek letárolásra.
A NOVA Signer modul biztosítja a hitelesítéshez kapcsolódó technikai folyamatokat. Ennek eredményeképpen az ügyviteli rendszerbe PDF-állományként érkező dokumentumokat a feldolgozó szerver a másolatkészítő hitelesítését követően aláírt [az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet 55. § (4) bekezdése szerint] PDF-dokumentumokká konvertálja, vagyis az elektronikus aláírás és a metaadat-konverzió szerver oldalon történik.
Az elektronikus aláírás, a metaadatrendszer elektronikus példányra történő bekerülésének biztonságát a szerver oldali feldolgozás biztosítja.
III. AZ ELEKTRONIKUS MÁSOLAT HITELESÍTÉSE
A másolat hitelesítését az RZS NEO és a NOVA Signer modul végzi.
Az elektronikus másolat hitelesítésének alkotóelemei:
a) hitelesítési záradék szövege;
b) elektronikus dokumentum metaadatai;
c) elektronikus bélyegző;
d) időbélyeg.
A hitelesítési záradék szövege – „Az eredeti papíralapú dokumentummal egyező” – elhelyezésre kerül az elektronikus dokumentumon.
A metaadatok ezen utasítás 11. §-ában foglaltaknak megfelelőek.
Az elektronikus bélyegző használatához szükséges tanúsítványt a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. elektronikus tanúsítványszolgáltató állítja ki.
Az időbélyeg azt igazolja, hogy az adott dokumentum egy adott időpillanatban már létezett. Az időbélyeget a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. időbélyegzés szolgáltató állítja ki.
IV. ELEKTRONIKUS BIZTONSÁG
a) Vírusvédelem
A másolatkészítést végző munkaállomásokon és a feldolgozást végző szervereken vírusirtó szoftver működik, ami biztosítja az elektronikus dokumentumok vírusellenőrzését.
Az élesüzemű környezetben az RZS NEO és a NOVA Signer programoknak naprakésznek kell lenniük, ezt a szoftverek biztonsági frissítéseinek folyamatos telepítése biztosítja.
b) Az elektronikus dokumentumok megváltoztathatatlansága
A papíralapú dokumentumokról készült hiteles elektronikus dokumentumok megváltoztathatatlanságát, az elektronikus bélyegző tulajdonosának letagadhatatlanságát a hitelesítés során alkalmazott elektronikus bélyegző és időbélyeg biztosítja.
c) Naplózás
A NOVA Signer saját naplóállománnyal rendelkezik.
A naplóállományokból 30 napig visszakereshető a hitelesítési modul által végzett művelet, a művelet időpontja és a műveletet indító felhasználó azonosítója.
A naplóállomány tárolásáról, archiválásáról, selejtezéséről és visszakereshetőségéről az alkalmazás üzemeltetője gondoskodik.
d) Biztonsági osztályba sorolás
Az állami és önkormányzati szervek elektronikus információbiztonságáról szóló 2013. évi L. törvényben meghatározott technológiai biztonsági, valamint a biztonságos információs eszközökre, termékekre, továbbá a biztonsági osztályba és biztonsági szintbe sorolásra vonatkozó követelményekről szóló 41/2015. (VII. 15.) BM rendelet alapján a rendszer jelenlegi besorolása:
a) Bizalmasság: 4. osztály
b) Sértetlenség: 4. osztály
c) Rendelkezésre állás: 4. osztály
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére