32/2020. (VI. 11.) HM utasítás
32/2020. (VI. 11.) HM utasítás
a Magyar Honvédség repülésbiztonsági rendszeréről
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontja és a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 65/A. § (1) bekezdése alapján a következő utasítást adom ki:
1. Általános rendelkezések
1. § Az utasítás hatálya a honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény 80. § 13. pontja szerinti honvédelmi szervezetre (a továbbiakban: honvédelmi szervezet) terjed ki.
2. § A polgári légiközlekedési balesetek és repülőesemények vizsgálatáról és megelőzéséről és a 94/56/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2010. október 20-i 996/2010/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: EU rendelet) 1. cikkét, 2. cikk 1–9. és 11–17. pontját, 4. cikkét, 6. cikkét, 9. cikk (1) bekezdését, 11–14. cikkét, 15. cikk (1) bekezdését, 16. cikk (1)–(5) bekezdését, 17. cikkét, 18. cikk (1)–(4) bekezdését és a Mellékletét a kizárólag állami légijárművel bekövetkezett légiközlekedési balesettel, súlyos repülőeseménnyel, repülőeseménnyel összefüggésben megfelelően kell alkalmazni azzal, hogy az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) részére teljesítendő értesítési és tájékoztatási kötelezettséget nem kell teljesíteni.
3. § Az utasítás alkalmazásában:
a) állami légijármű: a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) és a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat által üzembentartott állami légijármű és pilóta nélküli állami légijármű,
b) légiközlekedési baleset: az EU rendelet 2. cikk 1. pontjában megfogalmazott súlyos repülőesemény,
c) repülésbiztonsági ajánlás: a légiközlekedési balesetek, súlyos repülőesemények és repülőesemények megelőzésének céljával kiadott javaslat,
d) repülésbiztonsági szervezet: a légiközlekedésről szóló törvény 65/A. §-ában meghatározott szervezet,
e) repülésbiztonság-irányítási rendszer: a repülésbiztonság átfogó kezelésére irányuló rendszer, amely magában foglalja a szükséges szervezeti struktúrákat, felelősségi köröket, irányelveket és eljárásokat,
f) repülőesemény: az EU rendelet 2. cikk 7. pontjában megfogalmazott repülőesemény,
g) súlyos repülőesemény: az EU rendelet 2. cikk 16. pontjában megfogalmazott súlyos repülőesemény,
h) üzembentartó: az állami légijárművek, a pilóta nélküli állami légijárművek, a pilóta nélküli állami légijármű rendszerek, az állami repülések céljára szolgáló repülőterek és a katonai repülés céljára földön telepített léginavigációs berendezések működését szervező, fenntartó felelős szervezet, az üzemeltető szolgálati elöljárója,
i) üzemeltető: az üzembentartó által az állami légijárművek, a pilóta nélküli állami légijárművek, a pilóta nélküli állami légijármű rendszerek, az állami repülések céljára szolgáló repülőterek és a katonai repülés céljára földön telepített léginavigációs berendezések üzemeltetésére kijelölt szervezet.
2. Repülésbiztonsági rendszer
4. § Az MH a légijárművei és a pilóta nélküli légijárművei műveleti hatékonyságának növelése, a légiközlekedési balesetek és események megelőzése, előfordulási valószínűségének csökkentése, és a bekövetkezett események hatásainak minimalizálása érdekében repülésbiztonsági rendszert működtet.
5. § Az MH repülésbiztonsági rendszerének működtetése során a STANAG 7160 Aviation Safety / Repülésbiztonság [a továbbiakban: AFSP–1 (B)] című NATO egységesítési egyezménnyel bevezetett repülésbiztonsági szakterület szabályainak érvényesítését az MH parancsnoka (a továbbiakban: MH PK), valamint az állami célú légiközlekedésben részt vevő katonai szervezetek parancsnokai biztosítják.
6. § A légiközlekedés biztonsága érdekében a repülésbiztonsági rendszeren belül
a) az állami légijármű üzembentartója és üzemeltetője,
b) a katonai repülés céljára földön telepített léginavigációs berendezés üzemeltetője és üzembentartója,
c) az állami repülések céljára szolgáló és a közös felhasználású repülőtér üzemeltetője és üzembentartója és
d) a légvédelmi irányító és a légiforgalmi szolgálatot működtető katonai szervezet
a parancsnok közvetlen alárendeltségében – a katonai légügyi hatóság által engedélyezett – repülésbiztonsági szervezetet működtet.
3. A repülésbiztonsági szervezet működése
7. § Az MH PK a közvetlen alárendeltségében repülésbiztonsági szervezetet működtet, amely
a) döntés-előkészítési és véleményezési jogot gyakorol,
b) ellenőrzi a szakmai szervezetek tevékenységét,
c) tervezi, szervezi és koordinálja a repülésbiztonsági szakterület hazai és nemzetközi képviseletét, kapcsolattartását,
d) ellátja a hazai és külföldi repülésbiztonsággal kapcsolatos képzések döntés-előkészítését és felügyeletét,
e) felelős az alárendelt katonai szervezetek közötti repülésbiztonsággal összefüggő szakterületi együttműködés megszervezéséért, és
f) felelős a repülésbiztonság szakterületére vonatkozó NATO egységesítési egyezmény szakmai előkészítéséért, véleményezéséért és bevezetésének koordinálásáért.
8. § Az MH PK – repülésbiztonsági szervezetének szakmai tevékenységével összefüggésben – közvetlenül normatív és egyedi intézkedést ad ki.
9. § A repülésbiztonsági szervezet végrehajtó funkcióval nem rendelkezik, feladatai különösen
a) a repülőtevékenység repülésbiztonsági szempontból történő figyelemmel kísérése,
b) repülésbiztonsági és kockázatcsökkentő javaslatok kidolgozása,
c) a b) pont alapján bevezetett intézkedések hatékonyságának figyelemmel kísérése, javítása és
d) repülésbiztonsági irányelvek kialakítása.
10. § A repülésbiztonsági szervezet felel a saját hatáskörben indított szakmai vizsgálatok, valamint a Honvédelmi Minisztérium (a továbbiakban: HM) Közigazgatási Államtitkári Titkárság Állami Légiközlekedési Balesetvizsgáló Osztály (a továbbiakban: HM KÁT ÁLBO) által üzembentartói hatáskörbe utalt repülőesemények szakmai vizsgálatának végrehajtásáért.
11. § A repülésbiztonsági szervezet által javasolt repülésbiztonsági kockázatcsökkentő ajánlások bevezetésére a parancsnok intézkedik a biztonság és a műveleti szempontok egyensúlyának figyelembevételével.
12. § Az MH PK, az MH Parancsnoksága (a továbbiakban: MHP) alárendelt katonai szervezetek parancsnoka és a szakmai elöljárói jogkörrel rendelkező állomány szolgálati alárendeltje, valamint szakmai alárendeltje irányában a repülésbiztonság növelése és a feltárt kockázatok elfogadható szintre történő csökkentése érdekében köteles megtenni a szükséges intézkedéseket.
13. § A repülésbiztonsággal összefüggő stratégiai szintű szakmai irányítással kapcsolatos döntés-előkészítő feladatokat, valamint az alárendelt repülésbiztonsági szervezet vonatkozásában szakmai irányítói és ellenőrzési jogkört az MH PK gyakorolja.
14. § Az MHP repülésbiztonsági szervezete közvetlenül együttműködik a HM KÁT ÁLBO-val és a katonai légügyi hatósággal.
15. § Az MHP repülésbiztonsági szervezetének működtetése során az AFSP-1 (B) szabályai, valamint a kizárólag állami légijárművel bekövetkezett légiközlekedési balesetek, repülőesemények és légiközlekedési rendellenességek szakmai vizsgálatának részletes szabályairól, valamint a kizárólag állami légijárművel összefüggő üzembentartói vizsgálat szabályairól szóló 35/2008. (XII. 5.) KHEM–HM–IRM rendelet (a továbbiakban: együttes rendelet) alkalmazásával összhangban a repülésbiztonságot érintő eseményekről, javaslatokról, repülésbiztonsági ajánlásokról jelent a 16. §-ban meghatározottak szerint.
16. § Az MH PK a honvédelmi célú légiközlekedés biztonságával összefüggő jelentéseit az MHP repülésbiztonsági szervezet felterjesztése alapján a HM közigazgatási államtitkára (a továbbiakban: HM KÁT) részére – a HM honvédelmi államtitkára (a továbbiakban: HM HOÁT) útján – küldi meg az alábbiak szerint:
a) a katonai szervezet repülésbiztonsági szakmai napjai és az MHP repülésbiztonsági konferenciájáról szóló repülésbiztonsági jelentését a tárgyévet követő év március 31. napjáig, és
b) olyan veszélyforrás azonosításakor, amelyhez kapcsolódó kockázat elfogadható vagy lehető legkisebb szintre való csökkentése az MH PK hatáskörét meghaladja, a repülésbiztonsági elemzés elkészítése után haladéktalanul.
17. § Az MHP repülésbiztonsági szervezete féléves és éves – a HM KÁT ÁLBO-val egyeztetett formai és tartalmi követelményeknek megfelelő tájékoztatót készít, amelyet a HM KÁT ÁLBO részére közvetlenül megküld a tárgyidőszakot követő 30 napon belül.
18. § Az MHP repülésbiztonsági szervezete a HM KÁT ÁLBO által üzembentartói hatáskörbe utalt szakmai vizsgálatokkal összefüggő, az együttes rendelet 22. § (6) bekezdés szerinti, a HM KÁT ÁLBO által az adott esemény vonatkozásában szükséges tartalmú zárójelentést készít.
19. § Az MH PK intézkedésben szabályozza
a) az MH repülésbiztonsági szervezeteinek működési rendjét,
b) a repülésbiztonsági készenléti szolgálatok ellátásának rendjét,
c) a rendszeres és rendkívüli repülésbiztonsági jelentések kötelező formai és tartalmi elemeit,
d) a jelentések felterjesztésének rendjét és határidejét,
e) a 10. § szerinti végrehajtásra kerülő repülésbiztonsági szakmai vizsgálatok rendjét, valamint az üzembentartó és az üzemeltető szervezetektől a szakmai vizsgálatba bevonható személyekre vonatkozó követelményeket,
f) a repülésbiztonsági kockázatértékelés végrehajtásának eljárásrendjét, tartalmi és formai elemeit, és
g) a repülésbiztonsági szakmai napok szervezésének rendjét és követelményeit.
20. § A 6. § szerinti katonai szervezetek repülésbiztonsági szervezetei a repülésbiztonságot érintő eseményekről, javaslatokról, repülésbiztonsági ajánlásokról a 8. §-ban előírt intézkedésben meghatározottak szerint rendszeres és rendkívüli jelentést készítenek az MHP repülésbiztonsági szervezet vezetője részére.
21. § A repülésbiztonsági rendszerben elkészített jelentésekben foglaltak az AFSP–1 (B) 1.4.7. alpontjának, valamint a légi-, a vasúti és a víziközlekedési balesetek és egyéb közlekedési események szakmai vizsgálatáról szóló 2005. évi CLXXXIV. törvény 8. § (1a) bekezdésének megfelelően kizárólag az eseményekhez vezető okok feltárására használhatók fel, fegyelmi, szabálysértési, kártérítési, büntető- és közigazgatási hatósági eljárás alapját nem képezhetik. A szakmai vizsgálatba bevont személy a szakmai vizsgálat tárgyát képező eseménnyel összefüggő fegyelmi, szabálysértési, kártérítési, büntető- és közigazgatási hatósági eljárásba nem vonható be.
22. § A repülésbiztonság szakmai irányításával összefüggő döntéseket az MHP repülésbiztonsági szervezete készíti elő, és az MH PK terjeszti fel a HM HOÁT útján a HM KÁT részére.
4. Záró rendelkezések
23. § Ez az utasítás a közzétételét követő harmadik napon lép hatályba.
24. §1
A 14. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás
