• Tartalom

32/2020. (XII. 3.) KKM utasítás

32/2020. (XII. 3.) KKM utasítás

a Külgazdasági és Külügyminisztérium Másolatkészítési Szabályzatáról1

2021.01.01.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában foglaltak alapján, valamint az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet 55. § (8) bekezdésében foglalt szabályoknak való megfelelés érdekében a Külgazdasági és Külügyminisztérium Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2019. (III. 13.) KKM utasítás 4. § (1) bekezdés a) pontja szerinti meghatározott feladatkörömben eljárva a következő utasítást adom ki:

1. § Az utasítás hatálya kiterjed a Külgazdasági és Külügyminisztérium (a továbbiakban: KKM) központi hivatali szervezeti egységeire, valamint Magyarország diplomáciai, konzuli és nemzetközi szervezetek mellé rendelt állandó képviseleteire.

2. § A KKM Másolatkészítési Szabályzatát az 1. melléklet tartalmazza.

3. § Ez az utasítás 2021. január 1-jén lép hatályba.

1. melléklet a 32/2020. (XII. 3.) KKM utasításhoz


A Külgazdasági és Külügyminisztérium Másolatkészítési Szabályzata

I. A SZABÁLYZAT CÉLJA

1. A Külgazdasági és Külügyminisztérium (a továbbiakban: KKM) Másolatkészítési Szabályzatának (a továbbiakban: Szabályzat) célja a KKM szervezeti egységeihez – Központ és külképviselet – érkezett, vagy a saját keletkeztetésű papíralapú küldemények hiteles elektronikus irattá történő átalakítására vonatkozó alapvető és egységes szabályok meghatározása az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény, valamint az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rend.) rendelkezéseinek figyelembevételével.

2. A minősített adatokra és azok kezelésére, a minősített adat védelméről szóló 2009. évi CLV. törvény és annak végrehajtására kiadott jogszabályok, valamint a KKM Biztonsági Szabályzatának rendelkezései az irányadók.

II. A SZABÁLYZAT HATÁLYA

3. A Szabályzat személyi hatálya kiterjed a KKM központi hivatali szervezeti egységeire, valamint Magyarország diplomáciai, konzuli és nemzetközi szervezetek mellé rendelt állandó képviseleteire.

4. A Szabályzat tárgyi hatálya kiterjed a KKM-hez érkező, ott keletkező és onnan kimenő valamennyi papíralapú, iktatószámmal ellátott dokumentumra.

5. A Szabályzat a vonatkozó jogszabályokkal összhangban tartalmazza a KKM-hez érkező, a kivételi körbe nem tartozó, papíralapú dokumentum hiteles elektronikus másolattá alakításának eljárási rendjét.

III. FOGALMAK

6. A Szabályzat vonatkozásában
6.1. papíralapú dokumentum: papíron rögzített minden olyan szöveg, adatsor, térkép, tervrajz, vázlat, kép vagy más adat, amely bármely eszköz felhasználásával és bármely eljárással keletkezett;
6.2. papíralapú közokirat: papíralapú dokumentumba foglalt, a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény 323. § (1) bekezdése szerinti közokirat;
6.3. hitelesítési záradék: a Korm. rend. szerinti adattartalommal elkészített állomány, amely az elektronikus másolat elválaszthatatlan részét képezi;
6.4. időbélyegző: elektronikus dokumentumhoz végérvényesen hozzárendelt vagy azzal logikailag összekapcsolt olyan adat, amely igazolja, hogy az adott dokumentum az időbélyegző elhelyezésének időpontjában már létezett;
6.5. képi megfelelés: az elektronikus másolat azon tulajdonsága, amely biztosítja a papíralapú dokumentum – joghatás kiváltása szempontjából lényeges – tartalmi és formai elemeinek megismerhetőségét;
6.6. tartalmi megfelelés: az elektronikus másolat azon tulajdonsága, amely szerint az – a hozzá kapcsolódó metaadatokkal együttesen – biztosítja a papíralapú dokumentum joghatás kiváltása szempontjából lényeges tartalmi elemeinek megismerhetőségét, de nem biztosítja a képi megfelelést;
6.7. másolatkészítő rendszer: a másolatkészítés során alkalmazott hardver, szoftver, humánerőforrás, jelen Szabályzat, valamint ezek együttese;
6.8. Scriptament: a KKM alkalmazásában lévő Elektronikus Ügyirat- és Dokumentumkezelő Rendszer (a továbbiakban: Scr.);
6.9. metaadat: a tárolt dokumentumot leíró ismertető adat.

IV. A HITELES ELEKTRONIKUS MÁSOLATKÉSZÍTÉS ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
7.1. A szervezeti egységek a bejövő papíralapú dokumentumot – a 8.1. pontban meghatározott kivételekkel – az érkezés napján, de legkésőbb az érkezést követő munkanapon hiteles elektronikus másolattá alakítják át, kivéve, ha jogszabály másként nem rendelkezik.
7.2. Hiteles elektronikus másolat készítésének eljárásrendjét a 3. függelék tartalmazza.
8.1. Hiteles másolat nem készíthető
a) minősített adatról;
b) „Saját kezű / sk. felbontásra” kezelési utasítással ellátott borítékban érkezett iratokról, kivéve, ha a címzett a felbontást követően a hiteles elektronikus másolatkészítésről dönt, és a döntését az iraton – a közfeladatot ellátó szervek iratkezelésének általános követelményeiről szóló 335/2005. (XII. 29.) Korm. rendelet 28. és 67. §-ában foglaltaknak megfelelően – írásban rögzíti;
c) olyan küldeményekről, melyek elektronikus irattá történő átalakítása nem lehetséges (pl. könyv).
8.2. Kizárólag olyan elektronikus másolat készíthető, amely a papíralapú dokumentum teljes tartalmát tartalmazza. Részleges másolat vagy elektronikus kivonat nem készíthető.

V. A HITELES ELEKTRONIKUS MÁSOLATKÉSZÍTÉS SORÁN ELJÁRÓ SZEMÉLYEK ÉS FELELŐSSÉGI KÖRÜK

9. A hiteles elektronikus másolatkészítés során eljáró személyek
a) másolatkészítő személy: a szervezeti egység hivatali digitalizálást (szkennelést) végző eszközhöz névre szóló jogosultsággal rendelkező munkatársa, aki a papíralapú dokumentumról szkenner segítségével elektronikus másolatot készít;
b) hitelesítésre feljogosított személy: az a személy, aki a papíralapú dokumentum és az elektronikus dokumentum képi és tartalmi megfelelését biztosítja, és az elektronikus másolatot hitelesíti, ezen személyek listáját az 1. és 2. függelék tartalmazza. (A 4. függeléket a Dokumentumvédelmi és Iratkezelési Főosztály vezeti.)

10. A másolatkészítő személy a papíralapú dokumentumról történő elektronikus másolatkészítés során kizárólag a hivatali másolatkészítő eszközökkel készíthet elektronikus másolatot a Szabályzatban meghatározott eljárásrend szerint.

11. A másolatkészítő személy felelősséggel tartozik a másolatkészítésbe bevont papíralapú dokumentum biztonságáért, sértetlenségéért, valamint a 7.1. pontban meghatározott határidő betartásáért.

12. Az elektronikus másolat hitelesítésére feljogosított személy felelős a papíralapú dokumentum és az elektronikus másolat képi és tartalmi megfelelésének megállapításáért, az elektronikus másolat hitelesítési záradékkal történő ellátásáért és a hitelesítésért, amely biztosítja az elektronikus dokumentum sértetlenségét és megváltoztathatatlanságát.

13. A hitelesítő személy felelőséggel tartozik a 7.1. pontban meghatározott határidő betartásáért, a hiteles másolat továbbításáért.

14. A szervezeti egység vezetője három munkanapon belül írásban tájékoztatja a Dokumentumvédelmi és Iratkezelési Főosztályt az elektronikusmásolat-hitelesítésre feljogosított személy változásáról a Szabályzat 4. függelékét képező adatlap kitöltésével.

VI. A HITELES ELEKTRONIKUSMÁSOLAT-KÉSZÍTÉS FOLYAMATA

15. Papíralapú dokumentumról hiteles elektronikus másolat készítése az iratkezelési folyamat során két esetben történhet:
a) külső szervtől vagy személytől érkező papíralapú küldemények digitalizálása;
b) saját keletkeztetésű papíralapú dokumentumok digitalizálása.

16. A digitalizálás a szervezeti egységeken történik a mellékelt működési leírás szerint.
16.1. A másolatkészítés akkor sikeres, ha a papíralapú dokumentum és az elektronikus másolat képi és tartalmi megfelelése megállapítható. Ezt a másolatkészítő személy és a digitalizálásra használt eszközök együttesen biztosítják.
16.2. A képi és tartalmi megfelelés megállapítását követően az elektronikus másolat hitelesítésére feljogosított személy az elektronikus másolatot hitelesíti, az Scr.-ben érkezteti és iktatja.
16.3. Az Scr.-ben elektronikusan érkeztetett elektronikus másolat hiteles másolatként záradékot tartalmaz, valamint digitális aláírással és időbélyegzővel hitelesített.
16.4. A záradék tartalma:
a) a papíralapú dokumentum megnevezése;
b) a papíralapú dokumentum fizikai mérete;
c) a másolatot készítő szervezet, szervezeti egység megnevezése;
d) a másolat képi és tartalmi egyezéséért felelős személy (hitelesítő) neve;
e) a másolatkészítő rendszer megnevezése;
f) a másolatkészítés időpontja;
g) a hitelesítés időpontja;
h) az irányadó másolatkészítési eljárásrend elérhetősége;
i) a másolatkészítési szabályzat megnevezése.
16.5. A hitelesítési záradék szövege – „Az eredeti papíralapú dokumentummal mindenben megegyező” – elhelyezésre kerül az elektronikus dokumentumon.
16.6. A hitelesítéssel ellátott elektronikus másolaton az Scr. elhelyezi a hitelesítő személy nevét tartalmazó elektronikus bélyegzőt és a szolgáltatótól származó időbélyeget.
16.7. Az elektronikus dokumentum megváltoztathatatlanságát az elektronikus bélyegző, valamint az Scr. biztosítja.

VII. ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

17. A Szabályzatot a KKM hivatalos honlapján – bárki számára elérhető módon – közzé kell tenni.

18. Változás esetén a módosításról és a közzétételről a KKM Dokumentumvédelmi és Iratkezelési Főosztálya gondoskodik.

1. függelék


_______________________________________________________________________________________________________________
Külgazdasági és Külügyminisztérium
Dokumentumvédelmi és Iratkezelési Főosztály

Iktatószám: Iktatószám_KKM


Elektronikus másolat hitelesítésére feljogosított személyek nyilvántartása
KÖZPONT szervezeti egységei

Sor-
szám

Szervezeti egység rövidítése

Személy neve

Helyettesítő

Munkakör

Hitelesítési jog kezdetének dátuma, iktatószám

Hitelesítési jog visszavonásának dátuma, iktatószám

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. függelék


_____________________________________________________________________________________________________
Külgazdasági és Külügyminisztérium
Dokumentumvédelmi és Iratkezelési Főosztály

Iktatószám: Iktatószám_KKM


Elektronikus másolat hitelesítésére feljogosított személyek nyilvántartása
KÜLKÉPVISELETEK

Sor-
szám

Külképviselet megnevezése

Személy neve

Helyettesítő neve

Munkakör

Hitelesítési jog kezdetének dátuma, iktatószám

Hitelesítési jog visszavonásának dátuma, iktatószám

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. függelék


___________________________________________________________________________________________________

Eljárásrend


I. Hiteles elektronikus másolat készítése a Központban és a külképviseleten

1.    Az Scr. a papíralapú érkeztetett vagy saját keletkeztetésű iratokról hiteles elektronikus másolatot készít, ellátja záradékkal, elektronikus aláírással és időbélyeggel hitelesíti azt.

2.    A záradék tartalma és formája:

ZÁRADÉK
Az eredeti papíralapú dokumentummal mindenben megegyező
A dokumentum elektronikus bélyegzővel hitelesített

Papíralapú dokumentum megnevezése:

BElap1.pdf

Papíralapú dokumentum fizikai mérete:

0 lap

Másolatkészítő szervezet, szervezeti:
egység megnevezése

Személyügyi és Képzési Főosztály

Másolat képi vagy tartalmi egyezéséért felelős hitelesítő személy neve

Kolozsvári Tamás

Másolatkészítő személy neve

Kolozsvári Tamás

Másolatkészítő rendszer megnevezése

Scriptament® Ügyirat- és Dokumentum Kezelő Rendszer Outlook modul

Másolatkészítés időpontja

2020.06.18. 14:42:41

Hitelesítés időpontja

2020.06.25. 10:09:58

Irányadó másolatkészítési eljárásrend elérhetősége

www.kkm.hu

Másolatkészítés szabályzat megnevezése

Külgazdasági és Külügyminisztérium másolatkészítési szabályzat (záradékoláskor hatályban lévő másolatkészítési szabályzat)







3.    Digitalizálás
Digitalizálás eszköze: multifunkciós nyomtató, amely képes digitalizálásra (szkennelésre) és a digitalizált irat továbbítására e-mailen. Alkalmas továbbá a digitalizálást/szkennelést végző személy azonosítására (kártyával működő eszköz).
A másolatkészítő személy: az a személy, aki a KKM-ben rendszeresített multifunkciós nyomtató és digitalizáló (szkennelő) gépre bejelentkezik, és a papíralapú dokumentumról digitalizált képet (PDF) készít, és azt megküldi az érkeztetést, a hitelesítést végző titkárságnak (hitelesítésre feljogosított személynek, titkársági munkatársnak).

4.    Digitalizált irat kezelése
A hitelesítésre feljogosított személy a titkársági e-mail-rendszerbe integrált modul segítségével érkezett digitalizált iratból
a)    külső szervtől érkező irat esetén új érkeztetéssel hiteles iratot készít – „papíralapú dokumentum hiteles érkeztetése” gomb –;
b)    „saját” (pl. vezetői aláírással ellátott irat) esetében új irat készítéssel hiteles iratot készít – „hiteles másolat készítés” gomb.
(Az Scr.-ben elkészülő irat hiteles másolat: záradékot, időbélyegzőt és a hitelesítésre feljogosított személy digitális aláírását tartalmazza.)


II. A hiteles elektronikus másolatkészítés folyamata a Központban

–    A szkennelést végző felhasználó azonosítása a multifunkciós gépen (belépőkártya);
–    papíralapú irat digitalizálása (szkennelése) multifunkciós gépen PDF-formátumba, a másolatkészítést végző személy adatainak automatikus csatolásával, e-mailben küldés a titkárságra;
–    a hitelesítést végző személy az e-mailben megérkezett, PDF-iratot összeveti az eredeti papíralapú irattal;
–    a hitelesítést végző személy a papíralapú és a szkennelt másolat összevetése után, a kettő egyezése esetén az e-mailben érkezett iratot az Outlook_to_Scriptament funkció segítségével a „Papíralapú dokumentum hiteles érkeztetése” vagy „Hiteles másolatkészítés” opció kiválasztása után az „Érkeztetőgomb” megnyomásával beemeli az Scr.-be;
–    az Scr. generálja az elektronikus záradékot a másolatot készítő és a hitelesítő személy (a gépre bejelentkezett felhasználó) adataival, elektronikus aláírással és időbélyegzővel ellátva;
–    a hiteles elektronikus másolatot az Scr. új iratként tárolja.


III. A hiteles elektronikusmásolat-készítés folyamata a külképviseleten

1.    Amennyiben a külképviselet rendelkezik a digitalizálást végző személy azonosítására alkalmas multifunkciós eszközzel, a digitalizálás és a hitelesítés folyamata megegyezik az „Eljárásrend” II. pontjában foglaltakkal.
2.    Amennyiben a külképviselet nem rendelkezik a digitalizálást végző személy azonosítására alkalmas multifunkciós eszközzel, a folyamat a következő:
a)    a szkennelt másolatot a másolatkészítő személy e-mailben (vagy a multifunkciós berendezés által, vagy a másolatkészítő saját e-mail-fiókja felhasználásával) elküldi a hitelesítést végző titkárságnak / hitelesítést végző személynek;
b)    a hitelesítést végző személy az e-mailben megérkezett PDF-iratot összeveti az eredeti papíralapú irattal;
c)    a hitelesítést végző személy a papíralapú és a szkennelt másolat összevetése után, a kettő egyezése esetén az e-mailben érkezett iratot az Outlook_to_Scriptament funkció segítségével a „Papíralapú dokumentum hiteles érkeztetése” vagy „Hiteles másolatkészítés” opció kiválasztása után az „Érkeztetőgomb” megnyomásával beemeli az Scr.-be, ahol az alábbi ábrán látható felszín jelenik meg:


d)    a megjelenő – a hitelesítési záradék adatait tartalmazó – Src. oldalon be kell gépelni vagy ki kell javítani:
¢    a másolatkészítő* nevét (mivel a másolatkészítést a digitalizálást végző személy azonosítására nem alkalmas multifunkciós eszközzel végezték);
* Megjegyzés: a „Másolatot készítő” személy neve átírható
¢    a „Beküldő száma” rubrikába a hitelesítendő irat azonosítóját (pl. külső beküldő szerv iktatószáma vagy postai ragjel);
e)    a fentiek alapján az Scr. generálja az elektronikus záradékot a másolatot készítő és a hitelesítő személy (a gépre bejelentkezett felhasználó) adataival, elektronikus aláírással és időbélyegzővel ellátva;
f)    a hiteles elektronikus másolatot az Scr. új iratként tárolja.

4. függelék


_____________________________________________________________________________________________________
Külgazdasági és Külügyminisztérium

szervezeti egység/külképviselet

Iktatószám: Iktatószám_KKM


Elektronikus másolat hitelesítésére feljogosított személy(ek) nyilvántartása


Változás esetén a KKM Másolatkészítési szabályzat által meghatározott 3 munkanapos határidőn belül a táblázatot a Dokumentumvédelmi és Iratkezelési Főosztálynak az Scr.-ben kell iktatottan felterjeszteni.

Elektronikus másolat hitelesítésre feljogosított személy(ek) nyilvántartása

Sorszám

Szervezeti egység rövidítése

Név

Beosztás

Elektronikusmásolat-hitelesítési jog kezdetének dátuma

Elektronikusmásolat-hitelesítési jog visszavonásának dátuma

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Az utasítást a 19/2021. (XII. 22.) KKM utasítás 3. §-a hatályon kívül helyezte 2022. január 1. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére