• Tartalom

32/2020. (VI. 26.) AM rendelet indokolás

32/2020. (VI. 26.) AM rendelet indokolás

az egyes állatbetegségek és zoonózisok felszámolására, az ellenük való védekezésre és figyelemmel kísérésükre irányuló nemzeti programok 2020. évi finanszírozásának szabályairól szóló 32/2020. (VI. 26.) AM rendelethez

2020.06.29.
Magyarország kedvező állategészségügyi státuszának megtartása alapvető nemzetgazdasági érdek, az állatról emberre terjedő betegségektől való mentesség fenntartása nemcsak hazai humán-egészségügyi követelmény, hanem európai uniós kötelezettség is, amelynek teljesítéséhez az Európai Unió pénzügyi hozzájárulást nyújt.
A rendelet megalkotása hazánk európai uniós kötelezettségeinek való megfelelés érdekében szükséges, igazodva ahhoz a kormányzati célkitűzéshez, hogy Magyarország a lehető legtöbb európai uniós forrást használja fel.
Az élelmiszerlánccal, az állategészségüggyel és állatjóléttel, valamint a növényegészségüggyel és a növényi szaporítóanyagokkal kapcsolatos kiadások kezelésére vonatkozó rendelkezések megállapításáról, a 98/56/EK, a 2000/29/EK és a 2008/90/EK tanácsi irányelv, a 178/2002/EK, a 882/2004/EK és a 396/2005/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet, a 2009/128/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv és az 1107/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet módosításáról, valamint a 66/399/EGK, a 76/894/EGK és a 2009/470/EK tanácsi határozat hatályon kívül helyezéséről szóló, 2014. május 15-i 652/2014/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet értelmében az Európai Unió a tagállamok által benyújtott és az Európai Bizottság által jóváhagyott, az állatbetegségek felszámolását és ellenőrzését célzó éves programok alapján támogatást nyújt az állatbetegségekkel és a zoonózisokkal összefüggő felszámolási, védekezési és figyelemmel kísérési tagállami tevékenységhez. A közös agrárpolitika finanszírozásáról, irányításáról és monitoringjáról és a 352/78/EGK, a 165/94/EK, a 2799/98/EK, a 814/2000/EK, az 1290/2005/EK és a 485/2008/EK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2013. december 17-i 1306/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet alapján ezen programokhoz a tagállamoknak nyújtott közösségi pénzügyi hozzájárulás az Európai Unió általános költségvetéséből utólag kerül lehívásra.
A rendelet szerinti program végrehajtásához az Európai Unió által biztosított támogatásnak megfelelő nemzeti pénzügyi forrás is szükséges, amelynek finanszírozása a központi költségvetésből történik, a Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló törvény 20/20/1/4 „Egyes állatbetegségek megelőzésének és felszámolásának támogatása” című költségvetési soron szereplő forrás felhasználásával.
Az egyes állatbetegségekkel kapcsolatos mentesítési és megelőzési programok kötelező végrehajtása egyrészt jogszabályi kötelezettségből fakad, másrészt Magyarországnak piaci és gazdasági érdeke is fűződik azok teljesítéséhez, továbbá azokat Magyarország polgárainak védelme érdekében is szükséges működtetni. Az Európai Bizottsághoz Magyarország által benyújtott programok mindegyike valamely jogszabályi (európai uniós vagy hazai) kötelezettségen alapul, ezért azokat állami költségen kell végrehajtani. Magyarország hét célterületen igényelt pénzügyi hozzájárulást a vonatkozó éves program benyújtásával. Az éves programot az Európai Bizottság a magyarországi nemzeti programok 2020. évi finanszírozására vonatkozó rendelkezéseket a nemzeti programok elfogadásáról és a kapcsolódó pénzügyi támogatásról szóló SANTE/VP/2020/HU/SI2.823607. számú támogatási határozattal (a továbbiakban: támogatási határozat) hagyta jóvá.
A 652/2014/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet értelmében a tagállamoknak minden évben legkésőbb május 31-éig be kell nyújtaniuk az Európai Bizottságnak a következő évben kezdődő azon éves vagy többéves programjaikat, amelyekre európai uniós pénzügyi hozzájárulást kívánnak igénybe venni. Az Európai Bizottság a nemzeti programokat és az azokhoz kapcsolódó finanszírozást a támogatási év január 31-éig hagyja jóvá. Az Európai Unió az egyes betegségekre vonatkozó nemzeti programok végrehajtása során felmerülő költségeket a bizottsági döntésben megállapított mértékben (50% vagy 75%) támogatja. A tagállamoknak minden évben féléves jelentést, majd április 30-áig részletes, technikai és pénzügyi zárójelentést kell benyújtaniuk az Európai Bizottság részére, amely tartalmazza az elért eredmények értékelését és az előző évben felmerült kiadások részletes elszámolását.
Az egyes betegségek felszámolására, ellenőrzésére és megfigyelésére irányuló éves és többéves nemzeti programok teljes költsége többszörösen meghaladja az Európai Unió által társfinanszírozás keretében nyújtott támogatást. A programok összköltsége körülbelül 6 milliárd forintot. Az Európai Unió ezen összegnek bizonyos százalékát ítéli meg támogatásként (4–8 millió euró az elmúlt években, amely körülbelül 1–2,6 milliárd forint), amely összeg csak akkor fizethető ki, ha ahhoz a tagállam a támogatási határozatban meghatározott arányban nemzeti forrást biztosít. A támogatási határozat szerint Magyarország a 2020. évben 7 797 000 euró közösségi pénzügyi hozzájárulást vehet igénybe (amelyből 484 500 eurót az Ukrajna területén végzett rókaimmunizációs programra kell fordítani, ezért ezen feladat finanszírozására nem kell nemzeti forrást biztosítani), amelyet 800 millió forint nemzeti forrás egészít ki. Az Európai Bizottság által kiadott társfinanszírozási útmutató (WORKING DOCUMENT SANTE/2017/10186 rev 3) az egyes alcélterületek támogatását tagállamonként eltérő összegekben határozta meg. A hazánkra vonatkozó átalányösszegek néhány alcélterület esetében a korábbi évekhez képest jelentősen csökkentek.
A rendelet az Európai Bizottság támogatási határozatában foglaltak alapján állapítja meg a pénzügyi támogatás igénybevételére és kifizetésére vonatkozó részletszabályokat.
Továbbá a rendelettel kerül módosításra az egyes állatbetegségek és zoonózisok felszámolására, az ellenük való védekezésre és figyelemmel kísérésükre irányuló nemzeti programok 2019. évi finanszírozásának szabályairól szóló 34/2019. (VII. 12.) AM rendelet, tekintettel arra, hogy a Kincstár tájékoztatása alapján a lőtt vaddisznótestek tárolására alkalmazott hűtők vásárlására szánt keretösszeg kimerült, így a kérelmek jelentős részét el kell utasítani. A 2019. évben a veszettség célterület esetében összesen 2 887 520 euró állt rendelkezésre, azonban a NÉBIH nem használta fel a keret egy jelentős részét. A ténylegesen felhasznált kereten túli maradvány a SANTE/VP/2019/HU/SI2.798238. számú támogatási határozat 3. cikk 4. pontja értelmében a teljes keretösszeg 20%-áig a határozat módosítása nélkül átcsoportosítható.
Továbbá az Európai Bizottság a módosító határozatában egyes programok egyes sorai tekintetében megemelte az egységköltséget (afrikai sertéspestis PCR, klasszikus sertéspestis PCR vizsgálatok költségei, a lőtt vaddisznótestek tárolására alkalmas hűtők vásárlásának költségei). Ezeket a releváns sorok vonatkozásában módosítani kell, így a fent vázolt veszettségből való átcsoportosítással együtt lehetővé válik a vadhűtők költségeinek kofinanszírozásból történő kifizetése, amely nagyban hozzájárul az afrikai sertéspestis elleni hatékony védekezéshez. A megemelt összegű költségek tekintetében a NÉBIH pénzügyi hozzájárulás iránti kérelmet nyújthat be.
A Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-ában foglaltak alapján az indokolás közzététele javasolt az Indokolások Tárában.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére