41/2020. (VIII. 19.) AM rendelet indokolás
41/2020. (VIII. 19.) AM rendelet indokolás
az egyes agrár-, valamint mezőgazdasági csekély összegű támogatást tartalmazó miniszteri rendeletek módosításáról szóló 41/2020. (VIII. 19.) AM rendelethez
2020.08.20.
A rendelet a mezőgazdasági csekély összegű támogatást tartalmazó miniszteri rendeletek módosítását, a Gazdaságvédelmi Akcióterv részeként kidolgozott Nemzeti Élelmiszergazdasági Válságkezelő Program (a továbbiakban: GVAT NÉV Program) élelmiszeripari vállalkozások és kertészeti ágazat szereplői részére meghirdetett támogatási programok ismételt megnyitását, valamint egyes agrártámogatási intézkedésekkel kapcsolatos pontosításokat tartalmazza.
1. Az egyes állatbetegségek megelőzésével, illetve leküzdésével kapcsolatos támogatások igénylésének és kifizetésének rendjéről szóló 148/2007 (XII. 8.) FVM rendelet módosításának indoka
A nyúltenyésztés egy viszonylag kisméretű, de dinamikusan fejlődő ágazat, amelynek terméke versenyképes és jelentős mértékben hazánk határain kívül találja meg a fogyasztói táborát. A nyugat-európai nyúlállományok zöme a nyulak vérzéses betegségét okozó RHDV vírustörzsekkel fertőzött. Az importőrök állategészségügyi előírásai kapcsán a hazai nyúlállománynak a piacok megtartása érdekében meg kell őriznie az RHDV mentességét, a módosítás az ezt eredményező állategészségügyi státusz fenntartásában nyújt érdemi segítséget az állattartóknak.
2. Az egyes mezőgazdasági csekély összegű támogatást tartalmazó miniszteri rendeletek módosításának indoka
Az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a mezőgazdasági ágazatban nyújtott csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2013. december 18-i 1408/2013/EU bizottsági rendelet (a továbbiakban: 1408/2013/EU bizottsági rendelet) II. melléklete alapján Magyarország rendelkezésére álló mezőgazdasági csekély összegű támogatási keret (országkeret) összege – bármely hároméves periódusban – 119 498 650 euró, a magyar termelők pedig – 1408/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikk (3a) bekezdése alapján – „egy és ugyanazon vállalkozásonként” 25 000 euró mértékű támogatást jogosultak igénybe venni. A csekély összegű támogatási forma előnye, hogy az gyorsan, az Európai Bizottság előzetes tájékoztatása nélkül is kifizethető a termelők részére, hátránya viszont, hogy az 1408/2013/EU bizottsági rendeletben meghatározott egyéni és országkeretet meghaladóan nem nyújtható ilyen formában támogatás.
Az elmúlt időszak eseményei (különösen a COVID19 járvány) rendkívüli gazdasági terhet róttak az agrárágazat szereplőire, amely anomáliák számos esetben mezőgazdasági csekély összegű támogatással kerültek kompenzálásra. Ennek következtében azonban jelentős mértékben lecsökkent mind a termelők egyéni mezőgazdasági csekély összegű kerete, mind a Magyarország számára rendelkezésre álló országkeret.
Annak érdekében, hogy a mezőgazdasági csekély összegű támogatási programok a jövő évben is működjenek, illetve – amennyiben szükséges – új mezőgazdasági csekély összegű támogatási programok indítására legyen lehetőség, indokolt a rendelet szerinti jogszabályok módosítása, a 2020. évre vonatkozóan kihasználva az átmeneti támogatási formává történő átalakítás lehetőségét.
Így a rendeletmódosítások elsődleges célja az egyéni, illetve országos mezőgazdasági csekély összegű támogatási keret megóvása érdekében az egyes mezőgazdasági csekély összegű támogatási formában működő agrárágazati támogatásoknak – az „Állami támogatási intézkedésekre vonatkozó ideiglenes keret a gazdaságnak a jelenlegi COVID-19-járvánnyal összefüggésben való támogatása céljából” című, 2020. március 19-i 2020/C 91 I/01. számú európai bizottsági közlemény 3.1. pontja szerinti – átmeneti támogatássá alakítása.
A fentiek alapján az alábbi miniszteri rendeletek módosítása indokolt:
1. Az anyakecsketartás csekély összegű támogatásáról szóló 26/2014. (XI. 20.) FM rendelet;
2. A fűszerpaprika-termelők mezőgazdasági csekély összegű (de minimis) támogatásáról szóló 37/2014. (IV. 4.) VM rendelet;
3. A tenyésznyúl tenyésztésbe állításának mezőgazdasági csekély összegű (de minimis) támogatásáról szóló 54/2014. (IV. 29.) VM rendelet;
4. A dohány szerkezetátalakítási nemzeti programról és az azzal összefüggésben igényelhető csekély összegű támogatások feltételeinek megállapításáról szóló 53/2015. (IX. 14.) FM rendelet;
5. A tenyészkos és tenyészbak tenyésztésbe állításának mezőgazdasági csekély összegű támogatásáról szóló 74/2016. (XI. 29.) FM rendelet;
6. A sertés ágazat részére nyújtott állatjóléti támogatások feltételeiről szóló 39/2018. (XII. 13.) AM rendelet;
7. A baromfi ágazatban igénybe vehető állatjóléti támogatások feltételeiről szóló 11/2019. (IV. 1.) AM rendelet;
8. A méhállomány egészségügyi kondíciójának megőrzéséhez igénybe vehető csekély összegű támogatásról szóló 29/2019. (VI. 20.) AM rendelet;
9. A komlóültetvény létesítéséhez igénybe vehető mezőgazdasági csekély összegű támogatásról szóló 37/2019. (VII. 26.) AM rendelet;
10. A haszongalamb vásárlásához nyújtott csekély összegű támogatásról szóló 39/2019. (VIII. 23.) AM rendelet;
11. A tenyészbika tenyésztésbe állításának mezőgazdasági csekély összegű támogatásáról szóló 41/2019. (VIII. 30.) AM rendelet.
3. A GVAT NÉV Programot érintő módosítások
A GVAT NÉV Program részeként az élelmiszeripari vállalkozások és a kertészeti ágazat szereplői részére meghirdetett támogatási programok ismételt megnyitására az alábbi jogszabályok szerinti intézkedések esetében kerül sor:
1. A Gazdaságvédelmi Akcióterv részeként kidolgozott Nemzeti Élelmiszergazdasági Válságkezelő Programból az élelmiszer-feldolgozást végző vállalkozások részére nyújtandó átmeneti támogatás igénybevételének részletes szabályairól szóló 25/2020. (VI. 22.) AM rendelet,
2. A Gazdaságvédelmi Akcióterv részeként kidolgozott Nemzeti Élelmiszergazdasági Válságkezelő Programból az egyes kertészeti tevékenységet végző vállalkozások részére nyújtandó átmeneti támogatás igénybevételének részletes szabályairól szóló 26/2020. (VI. 22.) AM rendelet.
4. A zöldség-gyümölcs termelői szervezetekről szóló 50/2017 (X. 10.) FM rendelet módosításának indoka
Az 50/2017. (X. 10.) FM rendelet módosítása révén a termelői szervezetek megnövelt támogatási arány szerint vehetik igénybe az Európai Unió által biztosított támogatást és a Gazdaságvédelmi Akcióterv keretében biztosított nemzeti forrást.
A Covid19-világjárvány és az azzal kapcsolatos intézkedések által a gyümölcs- és zöldség-, valamint a borágazatban okozott piaci zavarok kezelése érdekében az 1308/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet egyes rendelkezéseitől eltérő rendkívüli, ideiglenes intézkedésekről szóló (EU) 2020/592 felhatalmazáson alapuló rendelet módosításáról szóló (2020.7.6.) (EU) felhatalmazáson alapuló rendelet [C(2020) 4583 final] célja, hogy a zöldség- és gyümölcságazatban működő elismert termelői szervezeteket és a termelői szervezetek társulásait arra ösztönözze, hogy a Covid19-világjárvány negatív következményei ellenére is hajtsák végre az operatív programjaikat. Ezért a működési alaphoz 2020-ban nyújtott európai uniós pénzügyi támogatás – a működési alapokhoz való európai uniós pénzügyi hozzájárulásnak a tagállamok által 2020-ra jóváhagyott összegét nem meghaladva – a ténylegesen felmerült kiadások 70%-át fedezheti az eddigi 50% helyett. Ez a rugalmasság lehetővé teszi, hogy az elismert termelői szervezetek és a termelői szervezetek társulásai a 2020. évi Covid19-világjárvány következményeinek kezeléséhez szükséges intézkedésekre irányítsák át a pénzeszközöket, többek között a működési alapon belüli európai uniós pénzügyi támogatást.
Az 50/2017. (X. 10.) FM rendelet szerint a támogatás kifizetése forrásarányosan történik. Ettől a szabálytól a bizottsági rendeletmódosítás eltérést tesz lehetővé, amelynek alkalmazása érdekében mind az Európai Unió, mind pedig a nemzeti forrás tekintetében biztosítani kell az eltérés és a korábban jóváhagyott nemzeti forráshoz képest megnövelt támogatási keret jóváhagyásának lehetőségét a hatályos jogszabályi keretek és a rendelkezésre álló költségvetési forrás adta kereteken belül.
A bérköltségek támogathatóságának feltételéül bevezetett képzettségi előírás teljesítésére való felkészülés érdekében a 2020. évben eltérési lehetőséget célszerű biztosítani a képzettségi szintre vonatkozó előírás, valamint a járványhelyzet miatt szükséges válságkezelési intézkedések megfelelő alkalmazása érdekében az intézkedések alkalmazására előírt egyharmados időkeret tekintetében.
A 2020. évi működési alapok 2019. évben történt jóváhagyásakor nem tervezett költségek fedezésére szolgáló nemzeti forrás jóváhagyását teszi lehetővé, hogy a támogatási keret a 2019-ben jóváhagyott keretösszeget meghaladhatja.
A támogathatóság feltételeinek hatékony ellenőrzése érdekében a szállítási költségek igazolásának módja, valamint a tervezett tevékenységek kapacitásának és az ajánlattevők függetlenségének vizsgálati módszere tekintetében szükséges pontosításokat is tartalmazza a módosítás.
5. A koronavírus járvány miatt nehéz gazdasági helyzetbe került agrárvállalkozások és élelmiszer-feldolgozást végző vállalkozások részére nyújtandó átmeneti támogatás igénybevételének általános feltételeiről szóló 20/2020. (VI. 19.) AM rendelet módosításának indoka
Az Európai Bizottság 2020. március 19-én elfogadta az „Állami támogatási intézkedésekre vonatkozó ideiglenes keret a gazdaságnak a jelenlegi COVID-19-járvánnyal összefüggésben való támogatása céljából” című közleményét (2020/C 91 I/01.), amely az elmúlt időszakban többször módosult. Ezen módosítások átvezetése és egyéb technikai pontosítások tették szükségessé a 20/2020. (VI. 19.) AM rendelet aktualizálását.
Az indokolást a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján javasolt közzétenni az Indokolások Tárában.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás