45/2020. (XI. 28.) ITM rendelet indokolás
45/2020. (XI. 28.) ITM rendelet indokolás
a használati díj megfizetése ellenében használható autópályákról, autóutakról, főutakról és azok díjáról szóló 45/2020. (XI. 28.) ITM rendelethez
2020.12.01.
A díjköteles utak használatát és díját szabályozó új miniszteri rendelet megalkotását alapvetően közjogi indokok tették szükségessé. Az e-matricás rendszert korábban két miniszteri rendelet is szabályozta: az autópályák, autóutak és főutak használatának díjáról szóló 36/2007. (III. 26.) GKM rendelet és a díjfizetés ellenében használható autópályákról, autóutakról és főutakról szóló 37/2007. (III. 26.) GKM rendelet. Az utóbbi GKM rendelet mára lényegében kiüresedett, a normatakarékosság (a jogszabályok számának csökkentése, az összetartozó szabályozási elemek egy jogszabályba történő integrálása, az egyszerűbb és áttekinthetőbb jogszabályi környezet megteremtése) jegyében indokolt a hatályon kívül helyezése, egyszersmind a két rendelet egy új rendeletben történő összevonása. A két rendelet összevonásával a kereszthivatkozások is megszűnnek, segítve ezzel az úthasználók tájékozódását.
Az útdíjszolgáltató folyamatosan monitorozza az úthasználói szokásokat, a díjfizetéssel és pótdíjfizetéssel kapcsolatos magatartást, a jogkövető szándék erősödését, a korábban bevezetett intézmények jogalkotói szándéknak megfelelő működését. A gyakorlati tapasztalaton alapuló módosítási javaslatok tovább észszerűsítik az útdíjfizetési szolgáltatásokat, így javítják az állami közszolgáltatások színvonalát, csökkentik az állampolgárok és a vállalkozások adminisztrációs terheit, mérsékelik az állami bürokráciát.
Új jogintézmények
1. Visszamenőleges vásárlás lehetőségének bevezetése, mely segít a forgalom gyorsforgalmi úthálózatra terelésében, továbbá a jogkövető állampolgárok számára a terhek csökkennek.
2. A pótdíjamnesztia 180 napot biztosítana ügyintézésre – az eddigi 75 nap helyett – hat pótdíjnak megfelelő összeg ellenében a többször hibázó (a gyakorlatban azonban ez sokszor egyetlen vásárlási esemény elmulasztását jelenti), de önkéntes teljesítésre hajlandó ügyfelek számára, így az ügyfél mentesülhet akár tucatnyi pótdíj megfizetésének kötelezettségétől.
3. Egyedi megállapodás nagyfelhasználókkal, mely lehetővé teszi, hogy egy flotta tekintetében nagyobb számban történjen a vásárlás, pénzügyi biztosíték alapján utólagos díjfizetés mellett. Ez az értékesítési forma csökkenti a vállalkozás adminisztratív terheit, és gyakorlatilag kizárja a rendszámelírás jellegű tévesztések lehetőségét.
4. Az útdíjak automatikus inflációkövető korrekciója: a rendszerbe épített és évenként automatikusan frissülő megoldás legfőbb hozadéka az, hogy az úthasználók számára kiszámíthatóvá válik a rendszer, a díjemelések esedékessége.
Meglévő jogintézmények korszerűsítése
1. Részleges díjmentesség: félreértésre ad okot, hogy az érintett jármű ugyan D1 díjkategóriának megfelelő díjat fizetett, azonban jogilag továbbra is D2-nek minősül. Ennek jelentősége ott jelenik meg, amikor pótkocsit vontat, hiszen a D2 által vontatott pótkocsi díjköteles, így pótdíjfizetési kötelezettség keletkezik. Ebben az esetben viszont jelentős összegű pótdíjjal kell sújtani az egyébként nagycsaládos vagy mozgássérült jogosultakat, miközben a kedvezménynek éppen az ő segítésük a célja. Az érintett gépjárművet a rendelet D1 díjkategóriába tartozónak tekinti.
2. Pótdíj-maximalizálás: a 75 napos határidő azt jelenti, hogy lehetnek olyan esetek, amelyek megemelt pótdíjösszeggel váltak esedékessé, a maximalizáláshoz azonban legalább három esetnek lennie kell. Indokolt a maximalizálás megengedése már két esetre.
3. Részletfizetési lehetőség vállalkozásokra történő kiterjesztése, melyre eddig a természetes személyeknek volt lehetőségük.
A tervezet indokolását a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdésére figyelemmel, a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (1) bekezdése, valamint (2) bekezdés b) pontja alapján kell közzétenni.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás