460/2020. (X. 20.) Korm. rendelet indokolás
460/2020. (X. 20.) Korm. rendelet indokolás
a Budavári Palota területén, valamint a De la Motte-palotát érintően a Nemzeti Hauszmann-terv keretében megvalósuló beruházásokkal összefüggő közigazgatási hatósági ügyek kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról szóló 210/2016. (VII. 21.) Korm. rendelet, valamint a Mathias Corvinus Collegium tehetséggondozási központjának kivitelezési munkálataival kapcsolatos kiemelten közérdekű beruházásról és az azzal összefüggő nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű ügyekről szóló 370/2020. (VII. 30.) Korm. rendelet módosításáról szóló 460/2020. (X. 20.) Korm. rendelethez
2020.10.21.
A jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. §-a, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján kerül közzétételre.
A Budapest és az agglomeráció fejlesztésével összefüggő állami feladatokról, valamint egyes fejlesztések megvalósításáról, továbbá egyes törvényeknek a Magyarország filmszakmai támogatási programjáról szóló SA.50768 számú Európai Bizottsági határozattal összefüggő módosításáról szóló, 2018. évi XLIX. törvény (a továbbiakban: Budapest-törvény) lefekteti a Budai Palotanegyed és környezete megújításához és hatékony fejlesztéséhez szükséges kereteket, és megteremti annak lehetőségét, hogy a terület méltó megjelenését biztosító fejlesztési beruházások koordinálására hatékonyabban kerüljön sor, nemzeti örökségünk és az épített környezeti értékek maximális védelme, valamint a területi sajátosságok érvényre juttatása mellett. A Budapest-törvény kimondja azt is, hogy a Kormány Várnegyed-rehabilitációs programot valósít meg, melynek keretében a Budai Palotanegyed területén található ingatlanokon értékmegőrző, valamint értékteremtő helyreállításokat, fejlesztéseket és beruházásokat kell elvégezni.
A Budapest-törvény 18. §-a alapján a Várnegyed rehabilitációs programot, valamint a Budai Palotanegyed védelmét és fennmaradását szolgáló közfeladatok megvalósítását szolgáló egyéb beruházások a törvény erejénél fogva a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások megvalósításának gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló 2006. évi LIII. törvény szerinti kiemelten közérdekű beruházásnak minősülnek, azzal, hogy a beruházások megnevezését, helyszínét és közvetlen környezetét kormányrendelet állapítja meg. Ez a hivatkozott kormányrendelet jelen beruházások tekintetében a Budavári Palota területén, valamint a De la Motte-palotát érintően a Nemzeti Hauszmann-terv keretében megvalósuló beruházásokkal összefüggő közigazgatási hatósági ügyek kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról szóló 210/2016. (VII. 21.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet).
A Korm. rendelet egyrészt felsorolja a Nemzeti Hauszmann Program keretében megújításra, műemléki helyreállításra vagy rekonstrukcióra kerülő ingatlanokat, pontosan megjelölve a beruházások helyszínét. A kormányrendelet tartalmazza továbbá mindazon szabályokat, amelyek a beruházások kapcsán az építési hatósági, illetve ahhoz szorosan kapcsolódó egyéb engedélyezési eljárások határidejének meggyorsításhoz, illetve egyszerűsítéséhez szükségesek, azonban változatlanul hagyja (vagy ahol eltérő szabályt állapít meg, megteremti) azokat a garanciális rendelkezéseket, amelyek keretként szolgálnak ezen eljárások lefolytatásához, biztosítva egyúttal a közérdek megfelelő védelmét is.
A Korm. rendelet már 2020. január 1-jével is jelentős módosításon esett át, jelen módosítás is kiterjedt terjedelmű bővítést jelent, annak eredményeként, hogy a kivitelezési tervezés időközbeni jelentős előrehaladása folyamán csak most vált teljesen konkrétan körülhatárolhatóvá az építészeti tartalom, és váltak az eltérést engedő szabályok egyértelműen meghatározhatóvá. Ezért jelen módosítás további egyedi beépítési és hatósági eljárási szabályokat állapít meg az egyes beruházások vonatkozásában.
A Korm. rendelet továbbá kiegészül speciális településkép-védelmi rendelkezésekkel is.
A módosítás által bevezetett új 5/E. § az építési engedély nélkül létesíthető építmények körét bővíti az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet] 1. mellékletében foglaltakhoz képest két új esetkörrel. Tekintettel arra, hogy az (1) bekezdésben rögzített állattartó épületek esetében az építmény maximális nagysága behatárolásra, másrészt a (2) bekezdés szerinti építmények létesítésének a feltétele a megfelelőségigazolás vagy teljesítménynyilatkozat megléte, valamint mindkét esetben a fennmaradáshoz az ÉMI Építésügyi Minőségellenőrző Innovációs Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság állékonyságot és tűzbiztonságot igazoló szakértői véleménye szükséges, mindezen előírások összességében garanciát jelentenek az élethez, egészséghez való jog megfelelő érvényesülése tekintetében. A rendelkezések szerkezete, feltételrendszere nagyon hasonló a 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendeletben jelenleg rögzített más építési engedély nélküli építési tevékenységeket meghatározó rendelkezésekhez, azoktól csak a megengedett építménynagyságban vagy időtartamban tér el. Az engedély nélküli építés továbbá nem jelent építészi tervezés, illetve tervek nélküli építést. Az engedély nélküli építés esetén a szakmai garanciákat a kivitelezéshez szükséges tervek, számítások, szakvélemények szakszerűsége és jogszerűsége szolgáltatják, amelyek egyúttal szintén az élet és az egészség védelmének alkotmányos garanciáit jelentik.
A módosítás továbbá kiegészíti a Korm. rendelet 1. mellékletét egy új, D oszloppal, az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 54. § (5a) bekezdése alapján. Az érintett rendelkezés szerint a kiemelten közérdekű beruházássá nyilvánított építési beruházás megvalósítója – legfeljebb törvényben vagy a Kormány rendeletében meghatározott időtartamra – a helyi önkormányzat tulajdonában álló közterületet díjmentesen használhatja. Ennek megfelelően jelen módosítás tartalmazza az egyes beruházásokhoz szükséges közterület-használat terjedelmét (5/F. §) és időtartamát (Korm. rendelet 1. melléklet 1. és 2. pontjának új, D oszlopa).
A jelen kormányrendelet az építési tevékenységgel érintett telek közvetlen környezetébe tartozó, az építési tevékenység költséghatékony elvégzéséhez szükséges közterület használatának feltétlenül szükséges időtartamát a beruházások volumenére, a kivitelezés kiemelkedően magas színvonala biztosításának szükségességére, a sajátos természeti, domborzati viszonyokra és körülményekre, valamint a beruházások környezetének lehető legteljesebb kíméletére történő törekvésre való tekintettel a kivitelezés megkezdésének időpontjától számítva a kivitelezés tervezett befejezésének időpontjáig terjedő időtartamban határozza meg, a helyszíni tevékenységet nem igénylő előkészítési, tervezési, engedélyeztetési időszakot nem belefoglalva. A kivitelezés tervezett időtartama a Nemzeti Hauszmann Program II. ütemében rögzített kivitelezési időtartamok szerint került meghatározásra, a minimális, valószínűsíthető késedelemre számító ráhagyással.
A jelen kormányrendelet módosítja továbbá a Mathias Corvinus Collegium tehetséggondozási központjának kivitelezési munkálataival kapcsolatos kiemelten közérdekű beruházásról és az azzal összefüggő nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű ügyekről szóló 370/2020. (VII. 30.) Korm. rendeletet. A kormányrendelet a beruházás igényeihez igazítja az ingatlan-nyilvántartás szerinti Budapest, belterület 5177/1 helyrajzi szám alatti ingatlan területén megvalósuló beruházás keretében a járművek elhelyezésének kialakításánál az építmények, illetve önálló rendeltetési egységek rendeltetésszerű használatához az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet 4. számú melléklete alapján számított személygépkocsik minimális számát.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás