• Tartalom

47/2020. (XII. 22.) EMMI rendelet indokolás

47/2020. (XII. 22.) EMMI rendelet indokolás

az egyes, az egészségügyi alapellátást érintő miniszteri rendeletek módosításáról szóló 47/2020. (XII. 22.) EMMI rendelethez

2020.12.27.
A módosítással a háziorvosi, házi gyermekorvosi és fogorvosi tevékenységről szóló 4/2000. (II. 25.) EüM rendelet (a továbbiakban: R.) 11. § hatályos (4) bekezdése szerinti háziorvosi szakképesítés megléte alóli mentesülésre alapot adó szakképesítések szétválasztásra kerülnek. Az R. módosított 11. § (4c) bekezdése szerinti szakképesítések megléte esetén továbbra is az önkormányzat által igazolt területi ellátási érdekből, az önkormányzattal megkötött feladat-ellátási szerződés megkötését követően háziorvostan szakorvosi szakképesítés nélkül is elláthat területi ellátási kötelezettséggel háziorvosi feladatokat az a szakorvos, aki a (4c) bekezdés szerinti szakképesítések valamelyikével rendelkezik. Azaz a 11. § (4c) bekezdésében kerül elhelyezésre a korábbi, ellátási érdekből kivételi kört jelentő szakképesítési lista, elhagyva viszont azok közül azon szakképesítéseket, melyek esetén a lenti további könnyítés kerül bevezetésre.
Az R. 11. § módosított (4) bekezdése arról rendelkezik, hogy az önkormányzattal megkötött szerződés megkötését követően háziorvostan szakorvosi szakképesítés nélkül is elláthat területi ellátási kötelezettséggel háziorvosi feladatokat – a háziorvostan szakorvosi szakképesítés megszerzéséig, de legfeljebb a háziorvosi tevékenység megkezdésétől számított 5 évig – az szakorvos, aki az ott felsorolt szakképesítések valamelyikével rendelkezik. Ezen szakképesítések esetén az önkormányzat által igazolt ellátási érdek nem szükséges.
Ezen lista tartalmazza a korábbi 11. § (4) bekezdéséből kiemelt, további könnyített foglalkoztathatóságra alapot adó szakképesítéseket, valamint az újonnan e listára felvenni javasolt szakképesítéseket, így pl. az orvosi laboratóriumi diagnosztikát. A 11. § módosított (4) bekezdése szerinti szakképesítéssel rendelkező orvos alkalmazása esetén tehát ellátási érdek igazolása nem szükséges, továbbá:
–    szakmai felügyelet biztosítása a rendeletben meghatározott módon továbbra is szükséges,
–    az adott orvos a további feltételek fennállása esetén az ügyeleti ellátásban részt vehet.
A 11. § (4a) bekezdésének módosítása pontosító jellegű.
A tervezet szerinti szövegcserés módosítások indoka, hogy a rendelet további visszahivatkozásai esetén a hivatkozások az új szabályoknak megfelelően kiegészüljenek az új szakképesítés listával is ott, ahol ez szükséges.
A törzskönyvezett gyógyszerek és a különleges táplálkozási igényt kielégítő tápszerek társadalombiztosítási támogatásba való befogadásának szempontjairól és a befogadás vagy a támogatás megváltoztatásáról szóló 32/2004. (IV. 26.) ESZCSM rendelet 5. §-a a következő (2a) bekezdésének kiegészítése azt szolgálja, hogy a háziorvosi tevékenységet végző orvos is, aki a háziorvosi, házi gyermekorvosi és fogorvosi tevékenységről szóló 4/2000. (II. 25.) EüM rendelet 11. § (4) és (4c) bekezdése szerinti szakorvosi szakképesítéssel rendelkező szakorvos, ugyanolyan jogosultsággal rendelhessen gyógyszert, mint a járóbeteg szakrendelésen tevékenységet folytató szakorvosok.
A tervezet szerint a szakképesítések hasznosulása javul a háziorvosi szolgálatok keretében. A tervezet a betegek érdekeit szolgálja, akik külön szakellátásra történő irányítás nélkül a háziorvosi szolgálat keretében hozzájutnak a szakma szabályai szerint nyújtott ellátáshoz.
A várandósgondozásról szóló 26/2014. (IV. 8.) EMMI rendelet 7. §-a a következő (4) bekezdésének kiegészítése lehetőséget teremt arra, hogy a várandóság megállapításához legközelebbi időpontban megvalósuló orvos-beteg találkozás alkalmával a várandósgondozás keretében végzendő vizsgálatokra a beutalás megtörténik. A tervezet a várandósgondozás hatékonyságát szolgálja.
A szakmai kollégium struktúrájának átalakításával az ágazati irányítás és szakma számára gyors és hatékony tudásbázissal rendelkező testület jött létre, amellyel a stratégiai célok előrehaladása és a fejlesztések hatékonysága eredményesebbé válhat, a szakterületek szakmai érvényesülése javulhat. A módosítás célja, hogy az egészségügyi szakmai kollégium eredményes működtetéshez a rendelkezésre álló szaktudás egyszerre több területen is hasznosíthatóvá váljon. A szakmai kollégium így alkalmas lesz az ágazati irányítási és szakmai elvárások gyors teljesítésére és az egészségügyi ellátórendszerrel szemben elvárt társadalmi megelégedettség javítására.
Tekintettel arra, hogy a módosítás – technikai jellegű módosítások mellett – a háziorvosi tevékenység végzésének újabb, könnyített feltételeit szabályozza, jelen indokolás közzététele javasolt.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére