• Tartalom

2020. évi XLVIII. törvény indokolás

2020. évi XLVIII. törvény indokolás
az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló
2011. évi CLXXV. törvény módosításáról szóló 2020. évi XLVIII. törvényhez
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Ez az indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdése alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A civil szervezetekre vonatkozó szabályok folyamatos felülvizsgálatával, a gyakorlati tapasztalatok beépítésével, az eljárási szabályok egyszerűsítésével a jogalkotó annak az alkotmányos kötelességének tesz eleget, amely feladatául jelöli ki az egyesülési jog zavartalan gyakorlásának biztosítását, védelmét.
A támogatásokat érintő módosító javaslatok ösztönzőleg hatnak a civil szervezetek saját bevételeinek növelésére, és lehetővé teszik, hogy minél több helyi hatókörű egyesület és alapítvány részesülhessen támogatásban. A módosítás célja ennek megfelelően:
–    a kedvezményezetti kör kibővítése azokkal az 5000 fő és az alatti lakosságszámú településen működő civil szervezetekkel, amelyeknek vezető tisztségviselője egyben polgármester is;
–    a civil információs centrumok elnevezésének módosítása azt hangsúlyozza, hogy az értékteremtő és valódi társadalmi beágyazódottsággal rendelkező egyesületek és alapítványok tevékenységét a Civil közösségi szolgáltató központok térítésmentes szolgáltatásokkal segítik.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §
A kizárólag az 5000 fő és az alatti lakosságszámú településeken működő civil szervezetek NEA és Magyar Falu Program keretében történő támogatásait érintő rendelkezés lehetővé teszi, hogy ezek a helyi hatókörű, helyi beágyazódottságú szervezetek akkor is részesülhessenek támogatásban, ha a vezető tisztségviselőjük egyben polgármester is. A kivételi szabály megalkotását a helyi civil szervezetek működési környezetének ismerete, a gyakorlati tapasztalatok teszik szükségessé.
2. §
A hatályos szabályok szerint a Tanács és a kollégiumok tagjai – választásuk szerint – költségátalányt vagy költségtérítést vehetnek igénybe. A költségátalány egy hónapra járó összege a mindenkori kötelező legkisebb munkabér havi összegének fele, költségtérítés esetén pedig a mindenkori kötelező legkisebb munkabér havi összegének kétharmada. Az adminisztrációigényes költségtérítés kivezetésével a kollégiumi tagok költségátalányát a mindenkori kötelező legkisebb munkabér havi összegének kétharmadára indokolt emelni, azzal, hogy az öt kollégium elnöke és a NEA Tanács elnöke a mindenkori kötelező legkisebb munkabér havi összegének 100%-ára lenne jogosult. Az emelés indoka az évről évre emelkedő pályázati szám, a NEA keretének emelkedésével járó munkateher növekedése.
3. §
A civil információs centrumok elnevezésének módosításával azt a törekvést kívánjuk megerősíteni és kihangsúlyozni, hogy a Civil közösségi szolgáltató központok térítésmentes szolgáltatásokkal segítsék az értékteremtő és valódi társadalmi beágyazódottsággal rendelkező egyesületek és alapítványok tevékenységét.
A testületi tagokkal kapcsolatos civil szervezeti összeférhetetlenség pontosítását tartalmazó rendelkezés, összhangban a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló törvény szerinti, a testületi tag és közeli hozzátartozója pályázattal kapcsolatos személyes érintettségi viszonyát megjelenítő fogalommal.
4. §
Hatályt vesztő rendelkezések.
Olyan rendelkezések hatályon kívül helyezését tartalmazza, amelyeket az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény szabályozási tárgyköre lefed, így azokról külön törvényben nem indokolt rendelkezni.
A közérdekű önkéntes tevékenységről szóló 2005. évi LXXXVIII. törvény szerint a hatósági nyilvántartásban szereplő civil szervezetekre vonatkozó adatoknak az eddigi – a Civil Információs Portálon történő – közzétételi kötelezettség a határkört érintő tárcát, az Emberi Erőforrások Minisztériumát illeti.
A civil információs centrum cím visszavonásával kapcsolatos eljárás szabályozása nem törvényi szinten kerül rendezésre, hanem a szakmai együttműködési megállapodásokban.
A minisztérium által működtetett szakmai monitoring rendszer, amelynek alapja a Magyar Államkincstár Országos Támogatás-ellenőrzési Rendszere, szükségtelenné teszi a jelentős költségvetési támogatásban részesülő szervezetek külön nyilvántartását. A bürokráciacsökkentés jegyében, tekintettel arra, hogy a nyilvántartásban szereplő adatok rendelkezésre állnak, a vagyonnyilatkozat-tételi eljárás fenntartása nem indokolt.
5. §
Hatályba léptető rendelkezés.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére