2020. évi XLVIII. törvény indokolás
2020. évi XLVIII. törvény indokolás
az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló
2011. évi CLXXV. törvény módosításáról szóló 2020. évi XLVIII. törvényhez
2011. évi CLXXV. törvény módosításáról szóló 2020. évi XLVIII. törvényhez
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Ez az indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdése alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A civil szervezetekre vonatkozó szabályok folyamatos felülvizsgálatával, a gyakorlati tapasztalatok beépítésével, az eljárási szabályok egyszerűsítésével a jogalkotó annak az alkotmányos kötelességének tesz eleget, amely feladatául jelöli ki az egyesülési jog zavartalan gyakorlásának biztosítását, védelmét.
A támogatásokat érintő módosító javaslatok ösztönzőleg hatnak a civil szervezetek saját bevételeinek növelésére, és lehetővé teszik, hogy minél több helyi hatókörű egyesület és alapítvány részesülhessen támogatásban. A módosítás célja ennek megfelelően:
– a kedvezményezetti kör kibővítése azokkal az 5000 fő és az alatti lakosságszámú településen működő civil szervezetekkel, amelyeknek vezető tisztségviselője egyben polgármester is;
– a civil információs centrumok elnevezésének módosítása azt hangsúlyozza, hogy az értékteremtő és valódi társadalmi beágyazódottsággal rendelkező egyesületek és alapítványok tevékenységét a Civil közösségi szolgáltató központok térítésmentes szolgáltatásokkal segítik.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §
A kizárólag az 5000 fő és az alatti lakosságszámú településeken működő civil szervezetek NEA és Magyar Falu Program keretében történő támogatásait érintő rendelkezés lehetővé teszi, hogy ezek a helyi hatókörű, helyi beágyazódottságú szervezetek akkor is részesülhessenek támogatásban, ha a vezető tisztségviselőjük egyben polgármester is. A kivételi szabály megalkotását a helyi civil szervezetek működési környezetének ismerete, a gyakorlati tapasztalatok teszik szükségessé.
2. §
A hatályos szabályok szerint a Tanács és a kollégiumok tagjai – választásuk szerint – költségátalányt vagy költségtérítést vehetnek igénybe. A költségátalány egy hónapra járó összege a mindenkori kötelező legkisebb munkabér havi összegének fele, költségtérítés esetén pedig a mindenkori kötelező legkisebb munkabér havi összegének kétharmada. Az adminisztrációigényes költségtérítés kivezetésével a kollégiumi tagok költségátalányát a mindenkori kötelező legkisebb munkabér havi összegének kétharmadára indokolt emelni, azzal, hogy az öt kollégium elnöke és a NEA Tanács elnöke a mindenkori kötelező legkisebb munkabér havi összegének 100%-ára lenne jogosult. Az emelés indoka az évről évre emelkedő pályázati szám, a NEA keretének emelkedésével járó munkateher növekedése.
3. §
A civil információs centrumok elnevezésének módosításával azt a törekvést kívánjuk megerősíteni és kihangsúlyozni, hogy a Civil közösségi szolgáltató központok térítésmentes szolgáltatásokkal segítsék az értékteremtő és valódi társadalmi beágyazódottsággal rendelkező egyesületek és alapítványok tevékenységét.
A testületi tagokkal kapcsolatos civil szervezeti összeférhetetlenség pontosítását tartalmazó rendelkezés, összhangban a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló törvény szerinti, a testületi tag és közeli hozzátartozója pályázattal kapcsolatos személyes érintettségi viszonyát megjelenítő fogalommal.
4. §
Hatályt vesztő rendelkezések.
Olyan rendelkezések hatályon kívül helyezését tartalmazza, amelyeket az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény szabályozási tárgyköre lefed, így azokról külön törvényben nem indokolt rendelkezni.
A közérdekű önkéntes tevékenységről szóló 2005. évi LXXXVIII. törvény szerint a hatósági nyilvántartásban szereplő civil szervezetekre vonatkozó adatoknak az eddigi – a Civil Információs Portálon történő – közzétételi kötelezettség a határkört érintő tárcát, az Emberi Erőforrások Minisztériumát illeti.
A civil információs centrum cím visszavonásával kapcsolatos eljárás szabályozása nem törvényi szinten kerül rendezésre, hanem a szakmai együttműködési megállapodásokban.
A minisztérium által működtetett szakmai monitoring rendszer, amelynek alapja a Magyar Államkincstár Országos Támogatás-ellenőrzési Rendszere, szükségtelenné teszi a jelentős költségvetési támogatásban részesülő szervezetek külön nyilvántartását. A bürokráciacsökkentés jegyében, tekintettel arra, hogy a nyilvántartásban szereplő adatok rendelkezésre állnak, a vagyonnyilatkozat-tételi eljárás fenntartása nem indokolt.
5. §
Hatályba léptető rendelkezés.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás