5/2020. (II. 27.) PM utasítás
5/2020. (II. 27.) PM utasítás
a Pénzügyminisztérium kötelezettségvállalásának a szabályozásáról1
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 10. § (5) bekezdése és az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 13. § (2) bekezdés a) pontja, valamint 1. melléklet I. alcím 14. pontja alapján és a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjára figyelemmel a következő utasítást adom ki:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. Az utasítás hatálya
1. § Az utasítás hatálya kiterjed a Pénzügyminisztérium (a továbbiakban: PM) által a PM igazgatása, a PM fejezeti kezelésű előirányzatai, valamint – az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Áhsz.) 1. mellékletében szereplő központi kezelésű előirányzatok kivételével – a PM fejezet központi kezelésű előirányzatai (a továbbiakban: központi kezelésű előirányzatok) felhasználásával megvalósuló, természetes vagy jogi személlyel, vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezettel kötendő valamennyi szerződésre és a PM képviseletében teendő valamennyi jognyilatkozatra, amennyiben az a költségvetési előirányzat terhére vagy javára fizetési, illetve más teljesítési, szolgáltatási kötelezettséggel jár.
2. § Amennyiben külön utasítás másként nem rendelkezik, jelen utasítás rendelkezéseit megfelelően kell alkalmazni
a) a foglalkoztatottak személyi juttatásaira,
b) a belföldi és külföldi kiküldetésekre,
c) a protokollhoz, rendezvényekhez kapcsolódó reprezentációs kiadásokra, valamint a fordításra,
d) az oktatásra és képzési rendszerre,
e) a támogatás nyújtására,
f) a beszerzésekre,
g) a központi kezelésű előirányzatokra.
3. § A kötelezettségvállalásokat kezdeményező, véleményező, előkészítő, ellenjegyző és aláíró, továbbá a kapcsolódó pénzügyi-számviteli tevékenységeket végző foglalkoztatottak a kötelezettségek vállalása, nyilvántartása során a jelen utasítás rendelkezéseinek megfelelően kötelesek eljárni.
4. § A jelen utasításban nem szabályozott kérdésekben a Magyarország központi költségvetéséről szóló törvény, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.), az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.), a számvitelről szóló törvény, az Áhsz., valamint a Pénzügyminisztérium Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló PM utasítás előírásait kell alkalmazni.
2. Értelmező rendelkezések
5. § Jelen utasítás alkalmazásában
1. beszerzés: árubeszerzés, szolgáltatási koncesszió, szolgáltatás megrendelése, építési beruházás vagy építési koncesszió megrendelésére vagy ilyen tárgyban szerződés megkötésére irányuló visszterhes kötelezettségvállalás, amely nem tartozik a 16–21. §-ban meghatározott támogatási jogviszony és egyéb fizetési kötelezettségek körébe, továbbá nem minősül a foglalkoztatási jogviszony létesítésére irányuló jognyilatkozatnak;
2. gazdálkodási szervezet: a fejezeti kezelésű előirányzatokat és a központi kezelésű előirányzatokat érintő ügyekben a Fejezeti Költségvetési Főosztály, a PM igazgatását érintő ügyekben az Intézményi Gazdálkodási Főosztály,
3. kötelezettségvállalás: az Áht. 1. § 15. pontja szerinti fogalom,
4. szakmai szervezeti egység: a PM azon hivatali egysége, mely az adott előirányzat felhasználását és az azzal összefüggő társadalmi cél működtetését, szakmai feladat elvégzését
a) a PM igazgatásának költségvetése,
b) a fejezeti kezelésű előirányzatok,
c) a központi kezelésű előirányzatok
terhére szakmai felelősként ellátja.
KÖTELEZETTSÉGVÁLLALÁSRA VONATKOZÓ ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK
3. A kötelezettségvállalás előzetes jóváhagyása
6. § (1) A PM nevében történő kötelezettségvállaláshoz – a 18–20. § kivételével –
a) a nettó 25 millió forintot el nem értő kötelezettségvállalás esetén a gazdálkodásért felelős helyettes államtitkár, akadályoztatása esetén, vagy ha a tisztség nincs betöltve a Fejezeti Költségvetési Főosztály vezetője,
b) a nettó 25 millió forintot elérő és azt meghaladó kötelezettségvállalás estén a közigazgatási államtitkár, akadályoztatása esetén a gazdálkodásért felelős helyettes államtitkár
előzetes jóváhagyása szükséges.
(2) Az (1) bekezdés szerinti előzetes jóváhagyás az 1. melléklet szerinti adatlapon (a továbbiakban: Kötelezettségvállalási adatlap) történik.
(3) Az Ávr. 53. § (1) bekezdés a) pontja szerinti kötelezettségvállalás esetén is az (1) bekezdés a) pontja és a (2) bekezdés alapján kell eljárni.
7. § Az Áht. 32. § d) pontját érintő, módosított előirányzaton felüli kötelezettségvállalás esetén a miniszter előzetes tájékoztatása szükséges a kötelezettségvállalásról.
4. Kötelezettségvállalásra jogosultak
8. § A PM nevében kötelezettséget vállalni – a 19. és 20. §-ban foglaltak kivételével – kizárólag pénzügyi ellenjegyzést követően lehet az Áht. 37. § (1) bekezdésére figyelemmel.
9. § A PM nevében történő kötelezettségvállalásra
a) nettó 200 ezer forint értékhatárig mindazon szakképesítések vonatkozásában, amelyeket az Országos Képzési Jegyzékről szóló Korm. rendelet az adópolitikáért, az államháztartásért, a pénz-, tőke- és biztosítási piac szabályozásáért, valamint a számviteli szabályozásért felelős miniszter felelősségi körébe utal, a Számviteli és Közfelügyeleti Főosztály főosztályvezetője,
b) nettó 25 millió forint értékhatárig
ba) a miniszter közvetlen irányítása alá tartozó főosztályvezető, akadályoztatása esetén, vagy ha a tisztség nincs betöltve, a miniszter kabinetfőnöke,
bb) a közigazgatási államtitkár közvetlen irányítása alá tartozó főosztályvezető, akadályoztatása esetén, vagy ha a tisztség nincs betöltve, a közigazgatási államtitkár,
bc) a helyettes államtitkár, akadályoztatása esetén, vagy ha a helyettes államtitkári tisztség nincs betöltve, a helyettes államtitkár tevékenységét irányító államtitkár,
bd) a miniszter kabinetfőnöke, akadályoztatása esetén a közigazgatási államtitkár,
be) a miniszteri biztos a részére jóváhagyott keret terhére,
c) nettó 50 millió forint értékhatárig
ca) az államtitkár, akadályoztatása esetén a közigazgatási államtitkár,
cb) a közigazgatási államtitkár, akadályoztatása esetén a gazdálkodásért felelős helyettes államtitkár, amennyiben a gazdálkodásért felelős helyettes államtitkár is akadályoztatva van, a jogi és koordinációs ügyekért felelős helyettes államtitkár,
d) felső értékhatár nélkül a miniszter, akadályoztatása esetén a parlamenti államtitkár,
e) a Duna Transznacionális Program Végrehajtásáért Felelős Főosztály főosztályvezetője a Duna Transznacionális Program Irányító Hatósági jogkörében vállalt kötelezettségekre a Duna Transznacionális Program Technikai Segítségnyújtás költségvetés terhére jóváhagyott és a PM igazgatása költségvetésében az adott évre biztosított keret erejéig,
f) a Duna Transznacionális Program elnevezésű fejezeti kezelésű előirányzat terhére az irányító hatósági, ellenőrző hatósági és igazoló hatósági feladatok biztosítása érdekében – egyoldalú jognyilatkozatok, támogatói okiratok kiadására – a versenyképességért és területi tervezésért felelős helyettes államtitkár,
g) a gazdaságfejlesztési programok végrehajtásáért felelős helyettes államtitkár a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program keretében vállalt kötelezettségekre a KÖFOP-3.2.4-15-2016-00001 azonosítószámú projekt támogatási szerződése keretének erejéig,
h) a regionális fejlesztési programokért felelős helyettes államtitkár a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program és Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program Irányító Hatósági jogkörében vállalt kötelezettségekre a KÖFOP-3.2.4-15-2016-00001 azonosítószámú projekt támogatási szerződése keretének erejéig
jogosult.
10. § Az értékhatár-kötöttség ügyletenkénti kötelezettségvállalásra vonatkozik.
11. § A kötelezettségvállalásra jogosult személy és a szakmai szervezeti egység felelős az előirányzat szabályos, jogszerű, gazdaságos és szakmailag megalapozott felhasználásért.
A KÖTELEZETTSÉGVÁLLALÁS TÍPUSAI
5. Elküldött és visszaigazolt megrendelés
12. § Ha a kötelezettségvállalás tárgya egyszerű megítélésű, teljesítése rövid határidőn belül történik, valamint a kötelezettségvállalás értéke nem éri el a nettó egymillió forintot, szerződés megkötése helyett megrendelés is tehető. A bruttó kettőszázezer forintot el nem érő megrendelések vonatkozásában – az Ávr. 53. §-a szerint – előzetes írásbeli kötelezettségvállalás nem szükséges.
13. § Az elküldött és visszaigazolt megrendelés tartalmára vonatkozó speciális szabályokat a Pénzügyminisztérium beszerzéseinek szabályozásáról szóló PM utasítás tartalmazza.
6. Szerződés
14. § Azon beszerzések esetén, amelyek a 12. § szerinti feltételeknek nem felelnek meg, szerződést kell kötni az Ávr. 50. §-ának a figyelembevételével.
15. § A beszerzésekkel, közbeszerzésekkel kapcsolatos speciális szabályokat a Pénzügyminisztérium beszerzéseinek szabályozásáról szóló PM utasítás tartalmazza.
7. Támogatási szerződés, támogatói okirat
16. § A fejezeti kezelésű előirányzatból államháztartáson kívüli és belüli szervezetek részére az Áht. 48. §-ának, az Ávr. 101/A. §-ának, a PM igazgatása terhére az Áht. 41. §-ának rendelkezése szerint költségvetési támogatás nyújtható.
17. § A támogatások nyújtásával kapcsolatos speciális szabályokat a Pénzügyminisztérium által nyújtandó támogatások szabályairól szóló PM utasítás tartalmazza.
8. Az Ávr. 45. § (1) bekezdése szerinti kötelezettségvállalás
18. § (1) A közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény (a továbbiakban: Kbt.) szerinti, a közbeszerzési eljárást megindító hirdetmény, részvételi, valamint ajánlattételi felhívással – a Kbt. 53. § (5) és (6) bekezdése alapján megindított közbeszerzési eljárás, valamint a Kbt. 104. §-a alapján megindított olyan közbeszerzési eljárás, amelyben a keretmegállapodás önmagában fizetési kötelezettséget nem keletkeztet kivételével – kapcsolatos speciális szabályokat a Pénzügyminisztérium beszerzéseinek szabályozásáról szóló PM utasítás tartalmazza.
(2) A pályázati kiírással kapcsolatos speciális szabályokat a Pénzügyminisztérium által nyújtandó támogatások szabályairól szóló PM utasítás tartalmazza.
(3) Az (1) és (2) bekezdés hatálya alá nem tartozó Ávr. 45. § (1) bekezdése szerint minden olyan nyilatkozat, harmadik személlyel szemben vállalt kötelezettség – amely feltételesen, valamely személy nyilatkozatától függő fizetési kötelezettséget tanúsít – kötelezettségvállalásra jogosult személy részére történő előterjesztése során a szakmai ügyiratnak tartalmaznia kell
a) a kötelezettségvállalás indokolását, valamint
b) minden, a javaslat alapját képező, annak megismeréséhez és a felelős döntéshez szükséges okiratot és dokumentációt.
9. Egyéb fizetési kötelezettség
19. § A PM igazgatása esetében az Áht. 1. § 15. pontja szerinti jognyilatkozatnak nem minősülő fizetési kötelezettségek az alábbiak:
a) a fizetési kötelezettség összegét vagy az összeg megállapításának módját, továbbá a felek valamennyi jogát és kötelezettségét rögzítő jogszabály vagy jogerős, illetve fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtható bírósági, hatósági döntés,
b) a normatív és normatív jellegű hozzájárulás,
c) a kártalanítási, kártérítési és megtérítési kötelezettség,
d) a csőd-, felszámolási és végelszámolási eljáráshoz kapcsolódó regisztrációs díj,
e) a nemzetközi szervezetekben betöltött tagsághoz, nemzeti hozzájárulásokhoz, kötelezettségekhez kapcsolódó tagdíjfizetési, hozzájárulási kötelezettség,
f) az adományozott díjakhoz, kitüntetésekhez kapcsolódó pénzbeli juttatás,
g) az igazgatási szolgáltatási díj,
h) a végrehajtási költség,
i) a kötbér,
j) a késedelmi kamat,
k) a közjegyzői díj,
l) az európai uniós programokhoz kapcsolódó visszafizetésből eredő kötelezettségek teljesítése,
m) az adó-, vám-, illeték- és egyéb adójellegű kötelezettség,
n) a pénzügyi szolgáltatások díja,
o) a maradványok és zárolások,
p) az Áht. 47. §-a, az Ávr. 23. § (4) bekezdése és az Ávr. 172/A. § (2) és (3) bekezdése szerinti befizetési kötelezettségek miatti befizetések,
q) az Ávr. 34. § (2) bekezdés b) pontja szerinti bevétel továbbadása.
20. § A fejezeti kezelésű előirányzatok esetében az Áht. 1. § 15. pontja szerinti jognyilatkozatnak nem minősülő fizetési kötelezettségek az alábbiak:
a) a pénzügyi szolgáltatások díja,
b) a fizetési kötelezettség összegét vagy az összeg megállapításának módját, továbbá a felek valamennyi jogát és kötelezettségét rögzítő jogszabály vagy jogerős, illetve fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtható bírósági, hatósági döntés,
c) a normatív és normatív jellegű hozzájárulás,
d) a kártalanítási, kártérítési és megtérítési kötelezettség,
e) a csőd-, felszámolási és végelszámolási eljáráshoz kapcsolódó regisztrációs díj,
f) a nemzetközi szervezetekben betöltött tagsághoz, nemzeti hozzájárulásokhoz, kötelezettségekhez kapcsolódó tagdíjfizetési, hozzájárulási kötelezettség,
g) a Duna Transznacionális Program fejezeti kezelésű előirányzat terhére, a PM igazgatása részére az irányító hatósági feladatok biztosítása érdekében átadandó forrás utalása,
h) a deviza- és letéti számlára befolyó bevételek továbbutalása,
i) az adományozott díjakhoz, kitüntetésekhez kapcsolódó pénzbeli juttatás,
j) a maradványok és zárolások miatti befizetés,
k) az Ávr. 34. § (2) bekezdés b) pontja szerinti bevétel továbbadása,
l) az Áht. 47. §-a, az Ávr. 23. § (4) bekezdése és az Ávr. 172/A. § (2) és (3) bekezdése szerinti befizetési kötelezettségek utalása,
m) az Árfolyamkockázat és egyéb, EU által nem térített kiadások előirányzat terhére – a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár) tájékoztató levele alapján – teljesítendő
ma) árfolyamveszteség,
mb) európai uniós programokhoz kapcsolódó visszafizetésből eredő – pénzforgalom nélküli – kötelezettségek,
mc) Európai Mezőgazdasági Garancia Alap támogatások azon része, amelyeknél a termelőknek határozat alapján jogos igénye keletkezett, de annak az Európai Unió felé történő lejelentése és visszaigénylése – a jogosultnak fel nem róható – technikai okok miatt nem valósítható meg,
md) európai uniós programokhoz kapcsolódó visszafizetések államháztartáson belüli megelőlegezéseiből eredő kötelezettségek.
21. § A központi kezelésű előirányzatok esetében az Áht. 1. § 15. pontja szerinti jognyilatkozatnak nem minősülő fizetési kötelezettségek az alábbiak:
a) a PM tulajdonosi joggyakorlási körébe tartozó gazdasági társaság részére történő jegyzett tőke és tőketartalék biztosítása,
b) a PM tulajdonosi joggyakorlásával összefüggő egyéb fizetési kötelezettség.
KÖTELEZETTSÉGVÁLLALÁS FOLYAMATA
10. A kötelezettségvállalás kezdeményezése
22. § (1) A beszerzés kezdeményezését a Pénzügyminisztérium beszerzéseinek szabályozásáról szóló PM utasítás szabályozza.
(2) A támogatási szerződéskötés, a támogatói okirat kiadás, pályázati kiírás kezdeményezését a Pénzügyminisztérium által nyújtandó támogatások szabályairól szóló PM utasítás szabályozza.
(3) A 19. § a)–l) pontja, a 20. § b)–g), i) pontja és m) pont ma) és md) alpontja szerinti egyéb fizetési kötelezettség kezdeményezése a szakmai szervezeti egység feladata.
11. A kötelezettségvállalás előkészítése
23. § (1) A szerződés, valamint a 18. § (1) bekezdése szerinti felhívás előkészítése a Jogi és Kodifikációs Főosztály feladata.
(2) A támogatási szerződés, a támogatói okirat (a továbbiakban együtt: támogatási szerződés) előkészítése – a (3) bekezdésben foglaltak kivételével – a gazdálkodási szervezet feladata.
(3) A Nagyvállalati beruházási támogatások, a Pest megyei fejlesztések, A 2007–2013. évek közötti operatív programok visszaforgó pénzeszközeinek felhasználása és kezelése, a NER300 projekt végrehajtása előirányzatok esetén, továbbá a közigazgatási államtitkár által meghatározott előirányzatok vonatkozásában a szerződés előkészítése a szakmai szervezeti egység feladata.
(4) A pályázati kiírás előkészítése a szakmai szervezeti egység feladata.
(5) A 21. § szerinti egyéb fizetési kötelezettség előkészítése a szakmai szervezeti egység feladata.
(6) A részben vagy egészben olyan uniós program forrásából megvalósuló projekt esetén, amikor a program irányító hatósága a PM szervezeti egysége, a kedvezményezett pedig a PM igazgatása, a pályázati kiírás, szerződéstervezet, megállapodás-tervezet és ezek módosításai előkészítését a közigazgatási államtitkár engedélyezi.
(7) A (6) bekezdés szerinti projekt megvalósítása esetén a közigazgatási államtitkár kijelöli a projekt megvalósításáért felelős szakmai szervezeti egységet. A projekt előkészítésére a szakmai szervezeti egység mellett a Projekt Minőségbiztosítási és Monitoring Főosztály, a Jogi és Kodifikációs Főosztály valamint az Intézményi Gazdálkodási Főosztály véleményének figyelembevételével kerül sor.
12. A kötelezettségvállalás véleményezése
24. § A beszerzésről szóló szerződés, illetve a közbeszerzési dokumentáció véleményezését a Pénzügyminisztérium beszerzéseinek szabályozásáról szóló PM utasítás szabályozza.
25. § A támogatási szerződés, illetve a pályázati kiírás véleményezését a Pénzügyminisztérium által nyújtandó támogatások szabályairól szóló PM utasítás szabályozza.
26. § A részben vagy egészben olyan uniós program forrásából megvalósuló projekt esetén, amikor a program irányító hatósága a PM szervezeti egysége, a kedvezményezett pedig a PM igazgatása a 23. § (7) bekezdése szerinti projekt megvalósításáért felelős szakmai szervezeti egység a pályázati kiírástervezetet, szerződéstervezetet, megállapodás-tervezetet és ezek módosításait véleményezés céljából köteles megküldeni a Projekt Minőségbiztosítási és Monitoring Főosztály, a Jogi és Kodifikációs Főosztály és az Intézményi Gazdálkodási Főosztály részére.
13. A kötelezettségvállalás ellenjegyzése
27. § A kötelezettségvállalás és a dokumentumainak ellenjegyzése jogi és pénzügyi ellenjegyzésből áll.
28. § (1) A jogi ellenjegyzésre a jogi és koordinációs ügyekért felelős helyettes államtitkár, a Jogi és Kodifikációs Főosztály főosztályvezetője vagy a Jogi és Kodifikációs Főosztály főosztályvezetője által erre a feladatra írásban kijelölt kormánytisztviselő (a továbbiakban együtt: jogi ellenjegyző) jogosult. A kijelölés egy példányát a Jogi és Kodifikációs Főosztály megküldi a gazdálkodási szervezet részére.
(2) A jogi ellenjegyző a szerződés, a támogatási szerződés és mellékletei jogszabályoknak való megfelelőségét a szerződés, a támogatási szerződés valamennyi rendelkezésre bocsátott példányán a dátum egyidejű megjelölésével aláírásával igazolja. Amennyiben a kötelezettségvállalásnak jogi akadálya van, az ellenjegyzésre nem kerülhet sor és erről a jogi ellenjegyzőnek írásban tájékoztatnia kell a kötelezettségvállalást kezdeményező szervezeti egységet, a kötelezettségvállalásra jogosultat, a közigazgatási államtitkárt és a gazdálkodási szervezetet.
29. § (1) Pénzügyi ellenjegyzés nélkül – tekintet nélkül annak tárgyára – kötelezettség nem vállalható és kötelezettségvállalás-módosításra nem kerülhet sor. A közbeszerzési és pályázati kiírás a pénzügyi ellenjegyzést követően hirdethető meg. A pénzügyi ellenjegyzést megelőzően vagy annak hiányában megkezdett közbeszerzési eljárás és pályázati kiírás érvénytelen.
(2) A pénzügyi ellenjegyzésre a gazdálkodásért felelős helyettes államtitkár vagy az általa erre a feladatra a 2. melléklet szerinti nyomtatványon (a továbbiakban: Adatlap a pénzügyi ellenjegyzésre, érvényesítésre jogosultak kijelöléséhez nyomtatvány) kijelölt kormánytisztviselő (a továbbiakban együtt: pénzügyi ellenjegyző) jogosult.
(3) A pénzügyi ellenjegyzés keretében a gazdálkodási szervezet meggyőződik az ellenjegyzés jogszabályban előírt feltételeinek teljesüléséről, meglétéről.
(4) Pénzügyi szabálytalanság, egyéb pontatlanság észlelése esetén a pénzügyi ellenjegyző az ügyiratot intézkedésre feljegyzéssel visszaküldi a kötelezettségvállalást előkészítő szervezeti egység részére. A feljegyzésben a pénzügyi ellenjegyző az ügyirat visszaküldését indokolja, és javaslatot tesz a szabálytalanság kezelésének módjára. Amennyiben a pénzügyi ellenjegyző megítélése szerint a szabálytalanság nem kezelhető, vagy a pénzügyi ellenjegyzésnek egyéb pénzügyi akadálya van, úgy a Jogi és Kodifikációs Főosztállyal és a szakmai szervezeti egységgel egyeztetést kezdeményez.
(5) A gazdálkodási szervezet a szükséges forrás rendelkezésre állását a kötelezettségvállalás ellenjegyzése során a szerződés, a támogatási szerződés valamennyi rendelkezésére bocsátott példányán, valamint a Kötelezettségvállalási adatlapon aláírásával igazolja, dátummal ellátja, továbbá a Kötelezettségvállalási adatlapon a kötelezettségvállalás számát feltünteti.
(6) Amennyiben a kötelezettségvállalás pénzügyi ellenjegyzése az Ávr. 53/A. § (2) bekezdése alapján történik, a pénzügyi ellenjegyző ezen tényt rögzíti a Kötelezettségvállalási adatlapon.
30. § Az Ávr. 45. § (1) bekezdése szerinti kötelezettségvállalás akkor érvényes, ha a kötelezettségvállalás dokumentumait a kötelezettségvállalásra jogosult személy és a pénzügyi ellenjegyző aláírta.
31. § Az ellenjegyzésre jogosult az ellenjegyzés megtagadásának tényét a Kötelezettségvállalási adatlapon rögzíti. A döntést indokolni szükséges.
14. A kötelezettségvállalás aláírása
32. § A beszerzésről szóló szerződés létrejöttét, illetve a közbeszerzés kiírását a Pénzügyminisztérium beszerzéseinek szabályozásáról szóló PM utasítás szabályozza.
33. § A támogatási szerződés létrejöttét, pályázat kiírását a Pénzügyminisztérium által nyújtandó támogatások szabályairól szóló PM utasítás szabályozza.
34. § (1) A 21. § szerinti kötelezettségvállalás esetén a szakmai szervezeti egység a Kötelezettségvállalási adatlapot megküldi a gazdálkodási szervezeten és a 6. § (1) bekezdése szerinti jóváhagyón keresztül a kötelezettségvállalásra jogosult személy részére.
(2) A 19. és 20. §-ban foglalt egyéb fizetési kötelezettségek esetében nincs szükség a Kötelezettségvállalási adatlap kitöltésére.
35. § (1) A részben vagy egészben európai uniós forrásokhoz kapcsolódó szerződéstervezetet, megállapodás-tervezetet és ezek módosításait a 26. § szerinti véleményezést követően a projekt megvalósításáért felelős szakmai szervezeti egység megküldi jóváhagyásra a közigazgatási államtitkár útján a 36. § szerinti aláíró részére.
(2) Az (1) bekezdés szerinti folyamat során a feljegyzésben az aláírót tájékoztatni szükséges a 26. § szerinti véleményezés eredményéről.
36. § A kötelezettségvállalást nem tartalmazó szerződést, megállapodást és módosításait – mely a költségvetési előirányzat javára fizetési, illetve más teljesítési, szolgáltatási kötelezettséggel jár – a szakmai szervezeti egységet irányító államtitkár jogosult aláírni. Az államtitkár akadályoztatása esetén a szerződés aláírására a közigazgatási államtitkár által kijelölt személy jogosult.
A TELJESÍTÉSIGAZOLÁS, ÉRVÉNYESÍTÉS, UTALVÁNYOZÁS
15. A teljesítésigazolás
37. § (1) A kiadási előirányzatot érintő pénzforgalmat csak a teljesítés vagy a kifizetés jogosságának – szakmai-pénzügyi szempontú – igazolása alapján lehet teljesíteni.
(2) A teljesítésigazolásra jogosult személyt a szerződésben, a támogatási szerződésben vagy a Kötelezettségvállalási adatlapon szükséges kijelölni. Ezek hiányában vagy a teljesítésigazoló személy megváltozása esetén a teljesítésigazolásra jogosult személyt kifizetés előtt a 3. melléklet szerinti nyomtatványon a kötelezettségvállalásra jogosult személy jelöli ki. A kötelezettségvállalás előkészítéséért felelős 23. § (1)–(5) bekezdése szerinti szervezeti egység a teljesítésigazolásra jogosult személyt köteles tájékoztatni a kijelölésről.
(3) A teljesítés igazolása során ellenőrizhető okmányok alapján meg kell győződni arról, hogy a feladat elvégzése előírásszerűen, a kötelezettségvállalásban foglaltak szerint megtörtént, valamint az ellenérték kifizetése és annak összegszerűsége megalapozott.
(4) Amennyiben a szerződésszerű teljesítéssel kapcsolatban kifogás nem merül fel, a teljesítés igazolására jogosult személy a szerződő felet teljesítési igazolás kiadásával a teljesítés elfogadásáról tájékoztatja.
(5) A számla beérkezését követően a 4. melléklet szerinti nyomtatványt (a továbbiakban: Teljesítésigazolás és kifizetés engedélyezése nyomtatvány) a szakmai szervezeti egység tölti ki és küldi meg a teljesítésigazolásra jogosult személy részére.
(6) A szerződő fél által kiállított számlát a teljesítésigazolására jogosult személy formailag és számszakilag is ellenőrzi.
(7) A teljesítésigazolásra jogosult személy meggyőződik arról, hogy a partner átlátható szervezetnek minősül-e, és ehhez ellenőrzi az Áht. 55. §-ában foglalt adatokat. Átlátható szervezet által kibocsátott számla kifizetéséhez a Teljesítésigazolás és kifizetés engedélyezése nyomtatványon a teljesítésigazolásra jogosult személy engedélye szükséges.
(8) Ha valamely okból a kifizetés nem engedélyezhető, akkor a teljesítés igazolására jogosult személy gondoskodik a számla kiállítójának tájékoztatásáról, és szükség esetén intézkedik a hiánypótlás iránt.
(9) A teljesítésigazolásra jogosult személy a formailag is ellenőrzött és megfelelően kiállított számlát a kitöltött és aláírt Teljesítésigazolás és kifizetés engedélyezése nyomtatvánnyal és a teljesítési igazolással együtt öt munkanapon belül továbbítja a gazdálkodási szervezet részére.
(10) Támogatási előleg fizetése esetén, valamint amennyiben a támogatás folyósítására a részbeszámoló vagy beszámoló elfogadását követően kerül sor, a pénzügyi teljesítéshez a teljesítésigazolásra jogosult személy meggyőződik arról, hogy a kedvezményezett átlátható szervezetnek minősül. Ennek keretében ellenőrzi az Áht. 55. §-ában foglalt adatokat. Ha a kedvezményezett átlátható szervezetnek minősül, a teljesítésigazolásra jogosult aláírja a Teljesítésigazolás és kifizetés engedélyezése nyomtatványt, és azt – a támogatási szerződésben előírt pénzügyi teljesítéshez szükséges egyéb dokumentumokkal együtt – továbbítja a gazdálkodási szervezet részére.
38. § (1) Egyéb fizetési kötelezettség teljesítése során is – a 19. §-ban, valamint a 20. § a)–e) és g)–l) pontjában, m) pont mb)–mc) alpontjában foglalt esetek kivételével – alkalmazni kell a teljesítésigazolásra vonatkozó szabályokat.
(2) Az Ávr. 53. § (1) bekezdése szerinti kötelezettségvállalás esetén is alkalmazni kell a teljesítésigazolásra vonatkozó szabályokat.
(3) A 19. § a)–l) pontjában foglalt egyéb fizetési kötelezettségek teljesítése előtt a szakmai szervezeti egységnek a gazdálkodási szervezet vezetőjének címzett feljegyzésében meg kell indokolnia a kifizetés jogosságát, valamint meg kell jelölnie a kifizetés forrását.
16. Érvényesítés, utalványozás
39. § (1) A teljesítésigazolást, valamint a kifizetés engedélyezését követően, a kifizetendő számlát a gazdálkodási szervezet is ellenőrzi, és a pénzügyi-számviteli integrált rendszerből nyert Kiadási utalvány használatával a 40. és 41. § szerint kezeli.
(2) A 19–21. §-ban foglalt egyéb fizetési kötelezettség és az Ávr. 53. § (1) bekezdése szerinti kötelezettségvállalás teljesítése során is alkalmazni kell az érvényesítésre és utalványozásra vonatkozó szabályokat.
(3) A bevételek utalványozása a pénzügyi-számviteli integrált rendszerből nyert Bevételi utalványon történik.
(4) Nem kell utalványozni az Ávr. 59. § (5) bekezdése szerinti tételeket.
40. § (1) A teljesítésigazolás alapján az érvényesítőnek az Ávr. 58. § (1) bekezdésében foglaltak szerint kell eljárnia. Az érvényesítésnek tartalmaznia kell a megállapított összeget, devizanemet, a könyvviteli elszámolásra utaló főkönyvi számlaszámot, a kötelezettségvállalás nyilvántartásba vételének sorszámát, az érvényesítés dátumát és az érvényesítő aláírását.
(2) Az utalványozás a kiadások teljesítésének, illetve a bevételek beszedésének elrendelését foglalja magában. Utalványozásra csak a teljesítésigazolás és az érvényesítés után kerülhet sor.
(3) Az utalványozás során meg kell győződni arról, hogy az utalvány tartalmazza az Ávr.-ben előírtakat.
(4) Az utalványozó köteles ellenőrizni, hogy a pénzügyi ellenjegyző az Ávr.-ben és jelen utasításban előírtaknak megfelelően járt-e el, továbbá a teljesítésigazolás és az érvényesítés megtörtént-e.
41. § (1) A bevételek és kiadások érvényesítésére jogosult pénzügyi-számviteli képesítéssel rendelkező személyeket a gazdálkodásért felelős helyettes államtitkár jelöli ki az Ávr. 58. § (4) bekezdésében és 60. §-ában foglaltakra figyelemmel. A kijelölés az Adatlap a pénzügyi ellenjegyzésre, érvényesítésre jogosultak kijelöléséhez nyomtatvány egy példányban történő kitöltésével történik. Az Adatlap a pénzügyi ellenjegyzésre, érvényesítésre jogosultak kijelöléséhez nyomtatvány kitöltéséért és megőrzéséért a gazdálkodási szervezet a felelős. Amennyiben az aláírásra jogosultak személyében év közben változás történik, úgy a fenti szabályok alkalmazásával intézkedni kell az aláírásra jogosultak kijelölése iránt.
(2) Az utalványozásra jogosult személyeket a miniszter jelöli ki az Ávr. 59. § (1) bekezdésében és 60. §-ában foglaltakra figyelemmel. A kijelölés az 5. melléklet szerinti nyomtatvány (a továbbiakban: Adatlap az utalványozásra jogosultak kijelöléséhez nyomtatvány) egy példányban történő kitöltésével történik. Az Adatlap az utalványozásra jogosultak kijelöléséhez nyomtatvány kitöltéséért és megőrzéséért a gazdálkodási szervezet a felelős. Amennyiben az aláírásra jogosultak személyében év közben változás történik, úgy a fenti szabályok alkalmazásával intézkedni kell a gazdálkodási szervezetnek az aláírásra jogosultak kijelölése iránt.
(3) A kötelezettségvállalásra, teljesítésigazolásra jogosult személyek aláírásának hitelesítése céljából a 6. melléklet szerinti nyomtatványt szükséges kitölteni egy példányban. A hitelesítést a felettes vezető végzi. A kötelezettségvállalásra, pénzügyi ellenjegyzésre, teljesítés igazolására, érvényesítésre, utalványozásra jogosult személyekről és aláírás-mintájukról a gazdálkodási szervezet naprakész nyilvántartást vezet.
(4) Amennyiben az aláírásra jogosult személy aláírásáról közjegyző által hitelesített aláírási címpéldány vagy egyéb dokumentum áll rendelkezésre, elegendő annak a dokumentumnak vagy a dokumentumról készült másolatnak a megküldése a gazdálkodási szervezet részére.
A KÖTELEZETTSÉGVÁLLALÁS LEZÁRÁSA
42. § (1) A kötelezettségvállalás teljes körű szakmai teljesítését követően a szakmai szervezeti egység vezetőjének gondoskodnia kell a kötelezettségvállalás lezárásáról, amennyiben a szerződésben meghatározott összeg nem került teljes mértékben kifizetésre.
(2) A kötelezettségvállalás lezárását a 7. melléklet szerinti nyomtatvány kitöltésével és a gazdálkodási szervezet részére történő megküldésével kell kezdeményezni.
A GAZDÁLKODÁSI FOLYAMATOKKAL ÖSSZEFÜGGŐ KONTROLLFELADATOK
43. § Az irányítási és kontrollfeladatok:
a) a pénzügyi döntések dokumentumainak elkészítését és ellenőrzését illetően
aa) a költségvetési tervezés a gazdálkodási szervezet, a szakmai szervezeti egységek feladata,
ab) az előirányzat-felhasználás célszerűségének, hatékonyságának, gazdaságosságának a vizsgálata a kötelezettségvállalásra jogosult személy és a szakmai szervezeti egység feladata,
ac) a szerződések szabályszerű előkészítése a Jogi és Kodifikációs Főosztály feladata, melyet a jogi és koordinációs ügyekért felelős helyettes államtitkár, a szakmai szervezeti egység és a kötelezettségvállalásra jogosult személy ellenőriz,
ad) a támogatási szerződések szabályszerű előkészítése a gazdálkodási szervezet vagy a szakmai szervezeti egység feladata, melyet a gazdálkodásért felelős helyettes államtitkár vagy a szakmai felügyeletet gyakorló felsővezető és a kötelezettségvállalásra jogosult személy ellenőriz,
ae) a teljesítések igazolása a 37. § (2) bekezdése alapján kijelölt személy feladata, melyet a közvetlen irányítását ellátó vezető vagy a kötelezettségvállalásra jogosult személy ellenőriz,
af) a kedvezményezett beszámoltatása, a szabálytalanság miatti visszafizettetések dokumentumainak elkészítése és a jogosulatlanul igénybe vett költségvetési támogatás visszavonásával kapcsolatos eljárás kezdeményezése – a gazdálkodási szervezet véleményével összhangban – a szakmai szervezeti egység feladata, melyet a szakmai felügyeletet gyakorló felsővezető ellenőriz,
ag) a szerződés, támogatási szerződés jogi ellenjegyzése a jogi ellenjegyző feladata,
ah) az előirányzatok (kötelezettségvállalás) nyilvántartását, a kötelezettségvállalás teljesítéséhez szükséges forrás rendelkezésre állásának és a kifizetés kezdeményezéséhez kapcsolódó dokumentumok teljességének ellenőrzését (érvényesítés) a gazdálkodási szervezet végzi, az érvényesítés ellenőrzését a gazdálkodásért felelős helyettes államtitkár látja el,
b) az előzetes pénzügyi ellenőrzés keretében a pénzügyi döntések szabályszerűségi és szabályozottsági szempontból történő jóváhagyását, illetve ellenjegyzését a gazdálkodási szervezet, ellenőrzését pedig a gazdálkodásért felelős helyettes államtitkár látja el,
c) a gazdasági események elszámolását biztosító feladatokat, így
ca) a kötelezettségvállalások nyilvántartását, valamint a hatályos jogszabályoknak megfelelő könyvvezetést a gazdálkodási szervezet végzi,
cb) az elemi beszámolót a PM igazgatása tekintetében a Pénzügyi és Számviteli Osztály állítja össze, ellenőrzését az Intézményi Gazdálkodási Főosztály főosztályvezetője végzi,
cc) az elemi beszámolót a fejezeti kezelésű előirányzatokra és a központi kezelésű előirányzatokra a Költségvetési és Kontrolling Osztály állítja össze, ellenőrzését a Fejezeti Költségvetési Főosztály főosztályvezetője végzi,
d) a közbeszerzési értékhatárok alatti értékű beszerzések megvalósításával és ellenőrzésével kapcsolatos szabályokról szóló kormányrendeletben meghatározott adatszolgáltatási kötelezettség teljesítése a Jogi és Kodifikációs Főosztály feladata.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
44. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
1. melléklet az 5/2020. (II. 27.) PM utasításhoz
|
KÖTELEZETTSÉGVÁLLALÁS ADATAI |
|||||
|
Ügyintéző: |
|||||
|
Kötelezettségvállalás azonosítója: |
|||||
|
A PM szerződő (külső) partnere: |
|||||
|
Szerződő fél (felek) székhelye (lakóhelye): |
|||||
|
Szerződő fél (felek) adószáma (adóazonosító jele): |
|||||
|
Szerződő fél (felek) bankszámlaszáma: |
|||||
|
Szerződés tárgya: |
|||||
|
Forrás: |
□ Tárgyév |
□ ....................... évi maradvány |
□ Egyebek: ............... |
||
|
Előirányzat megnevezése: |
|||||
|
Szerződés összege: |
Nettó: |
Bruttó: |
|||
|
TELJESÍTÉSI ADATOK |
|||||
|
Szakmai teljesítés(ek) határideje |
Nettó összeg |
Áfa |
Bruttó összeg |
Pénzügyi teljesítés időpontja |
|
|
Teljesítésigazolásra jogosult neve, munkaköre: |
|||||
|
Kötelezettségvállalás pénzügyi ellenjegyzése (............... Főosztály) |
||
|
Ellenjegyző neve, beosztása: |
||
|
Ellenjegyzés dátuma: |
Ellenjegyző aláírása: |
|
|
Ellenjegyzés eredménye: |
□ Forrás rendelkezésre áll |
□ Ellenjegyzés megtagadva |
|
Ellenjegyzés megtagadásának indoka: |
||
|
Budapest, 20.................................... |
Budapest, 20............................................................. |
|
|
................................................ |
........................................................................... |
|
|
Egyetért: Budapest, 20.................................................. |
||
|
............................................................. |
||
|
Szerződés aláírása meghiúsult: |
||
|
Meghiúsulás indoka: |
||
|
Budapest, 20.................................... |
................................................................. |
|
2. melléklet az 5/2020. (II. 27.) PM utasításhoz
|
Név |
Beosztás |
Aláírás |
|
|
Kötelezettségvállalás |
|||
|
Érvényesítésre jogosult(ak) |
|||
3. melléklet az 5/2020. (II. 27.) PM utasításhoz
Kötelezettségvállalás adatai |
|
Az előirányzat megnevezése: |
|
Kötelezettségvállalás azonosítója1: |
|
Kötelezettségvállalás tárgya: |
|
Kijelölés időpontja: |
|
Kötelezettségvállaló |
|
Szervezeti egység megnevezése: |
|
Név: |
|
Beosztás: |
|
Teljesítésigazoló |
|
Szervezeti egység megnevezése: |
|
Név: |
|
Beosztás: |
|
1 A kötelezettségvállalás azonosítóját abban az esetben szükséges kitölteni, ha a szerződésben vagy a Kötelezettségvállalási adatlapon a teljesítésigazolásra jogosult személyében változás következett be.
4. melléklet az 5/2020. (II. 27.) PM utasításhoz
|
TELJESÍTÉSIGAZOLÁS |
||||
|
Ügyintéző: |
||||
|
Szerződő fél (felek) megnevezése (külső partner): |
||||
|
Szerződés tárgya: |
||||
|
Köt. váll. azonosító: |
||||
|
Számla esetén a számla sorszáma: |
||||
|
Teljesítésigazoló |
||||
|
Szervezeti egység megnevezése: |
||||
|
Név: |
||||
|
Beosztás: |
||||
|
Előirányzat megnevezése: |
||||
|
Forrás: |
A szerződés ezen pénzügyi teljesítés |
Nettó: |
Bruttó: |
|
Teljesítés/támogatás |
Teljesítés dátuma* |
Összege |
||
nettó |
áfa |
bruttó |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Összesen: |
|
|
|
|
* Számla esetén a számlán feltüntetett teljesítési dátum.
Támogatási előleg esetén a támogatási szerződésben/támogatói okiratban foglalt kifizetésre előírt határidő.
(Rész)beszámoló elfogadását követő folyósítás esetén a beszámoló/részbeszámoló teljesítésigazolásra jogosult személy általi elfogadásának a napja.
Egyéb fizetési kötelezettség esetén ügykörtől függően változik.
5. melléklet az 5/2020. (II. 27.) PM utasításhoz
|
Név |
Beosztás |
Aláírás |
|
|
Utalványozásra jogosult(ak) |
|||
6. melléklet az 5/2020. (II. 27.) PM utasításhoz
|
NÉV |
BEOSZTÁS |
ALÁÍRÁS |
|
|
|
7. melléklet az 5/2020. (II. 27.) PM utasításhoz
|
Ügyintéző: |
|||
|
Köt. váll. azonosító: |
Előirányzat megnevezése: |
||
|
Szerződő fél (felek) megnevezése: |
|||
|
Szerződés tárgya: |
|||
|
Szerződés teljes bruttó összege: |
|||
|
A szerződés terhére kifizetett bruttó összeg: |
|||
|
A szerződésben fennmaradt összeg, amely lezárható: |
Nettó: |
Bruttó: |
|
Az utasítást a 3/2024. (II. 14.) PM utasítás 61. §-a hatályon kívül helyezte 2024. február 15. napjával.
Abban az esetben szükséges kitölteni, ha a szerződésben meghatározott összeg nem kerül teljes mértékben kifizetésre.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás
