52/2020. (X. 8.) HM utasítás
52/2020. (X. 8.) HM utasítás
a hadfelszerelés rendszerbe kerülésének és rendszerből történő kivonásának rendjéről
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontja alapján a következő utasítást adom ki:
1. Általános rendelkezések
1. §1 Az utasítás hatálya a honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2021. évi CXL. törvény 3. § 14. pontja szerinti honvédelmi szervezetekre terjed ki.
2. §2 Ezen utasítás alkalmazásában
a) alkalmazó: a Honvéd Vezérkar (a továbbiakban: HVK) illetékes csoportfőnöksége, vagy a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) szakterületileg illetékes parancsnoksága, a felderítő és elektronikai hadviselés szakterület vonatkozásában a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat (a továbbiakban: KNBSZ), a különleges műveleti szakterület vonatkozásában az MH Összhaderőnemi Különleges Műveleti Parancsnokság,
b) ellenőrző vizsgálat: a hadfelszereléssel szemben előzetesen támasztott hadműveleti és műszaki követelményeknek, valamint a jogszabályi előírásoknak való megfelelést és a tervezett alkalmazás szerinti általános katonai alkalmazhatóságot megállapító vizsgálat,
c) eltérési engedély: dokumentum, amely az abban konkrétan megjelölt műszaki paraméter megfelelőségének vizsgálata alól ad mentesítést, amelynek kiadására – az alkalmazó javaslata alapján – a Honvéd Vezérkar főnöke (a továbbiakban: HVKF) jogosult,
d) hadfelszerelés: a honvédelmi szervezetek tevékenységéhez szükséges valamennyi olyan termék, amelyet az ipar és a kereskedelem katonai célokra gyárt vagy szállít, valamint a polgári kereskedelmi forgalomba nem, vagy csak külön engedéllyel kerülhet, és a beszerzését jogszabály szabályozza, továbbá mindazon hardver- és szoftvertermék, amelynek katonai alkalmazásba vétele tervezett,
e) hadi megfelelőségi nyilatkozat: a HVKF által kijelölt szervezet által kibocsátott, a hadfelszerelés hadműveleti és műszaki követelményeknek, az Észak-atlanti Szerződés Szervezete (a továbbiakban: NATO) egységesítési egyezménnyel bevezetett előírásoknak és egységesítési javaslatoknak (STANAG), az általános katonai alkalmazhatóságnak, valamint a hatályos munkabiztonsági, tűzvédelmi és munkaegészségügyi szabályozóknak történő megfelelőséget tanúsító nyilatkozat, amelynek alapja a gyártó, a forgalmazó által biztosított dokumentációk, az előírt műszaki követelményeket igazoló, akkreditált vizsgáló szervtől származó vizsgálati jegyzőkönyvek, tanúsítványok és az ellenőrző vizsgálatok eredményei,
f) idegen-barát felismerő rendszer: olyan, a légi vezetési és irányítási rendszerek számára kialakított rendszer, amely kérdező jeladó, vagy kérdező-válaszjeladó és fedélzeti válaszjeladó alkalmazásával lehetővé teszi a katonai és polgári légiforgalmi irányítás számára a légijárművek azonosítását,
g) katonai alkalmazhatóság megállapítása: az ellenőrző vizsgálatok, valamint a csapatpróba eredményeire alapozott döntés, amely a műszaki dokumentációban előírt követelményeknek, a technikai alkalmazhatóság és kezelhetőség, valamint a katonai célokra történő használat és felhasználás követelményeinek való megfelelőség megállapítására – különösen a meglévő hadfelszerelésekkel történő együtt-használhatóságra – irányul,
h) mintadarab: a tervezett hadfelszerelés katonai alkalmazhatóságának megítélésére a fejlesztő, a gyártó, a forgalmazó által – a hozzá tartozó üzemeltetési dokumentációkkal együtt – átadott, az eredetivel megegyező, a szállítandó termék tulajdonságaival rendelkező termék,
i) rendszerbe kerülés: az MH egységes hadfelszereléssel történő ellátása érdekében meghatározott szükségletek kielégítésére beszerzett hadfelszerelésnek az MH állománytábláiba, felszerelési jegyzékeibe, normajegyzékeibe történő felvétele,
j) rendszerből történő kivonás: a rendszeresített, rendszerben lévő hadfelszerelés törlése az MH állománytábláiból, a lajstromból, a felszerelési jegyzékeiből és normajegyzékeiből,
k) rendszeresítés: új, az MH-ban eddig még nem rendszeresített hadfelszerelésnek – különösen harc- és egyéb technikai eszközöknek, anyagoknak – a haderő felszerelésébe való, állandó jellegű felvétele, használatba állítása,
l) szakmai felelős: a HVKF által kijelölt szervezet,
m) társszervek: a rendvédelmi és rendvédelmi feladatot, valamit a vámhatósági feladatokat ellátó szervezetek.
3. § (1) A hadfelszerelés az MH rendszerébe való felvétele rendszeresítési határozattal, alkalmazásba vételi határozattal vagy ideiglenes használat engedélyezésével történik.
(2) Rendszeresítési határozattal kerül az MH rendszerébe a hazai kutatás-fejlesztési tevékenység során kialakított, új fejlesztésű vagy egyéb szakági fejlesztés során kialakított hadfelszerelés.
(3)3 A rendszeresítési határozatot a Rendszeresítési Bizottság javaslatára a HVKF adja ki.
(4) Alkalmazásba vételi határozattal kerül az MH rendszerébe
a) a már rendszeresített hadfelszerelés, amelyen olyan mértékű műszaki fejlesztést hajtottak végre, hogy alapvetően módosultak annak harcászati-technikai paraméterei, megváltoztatva ezáltal a hadfelszerelés alkalmazhatóságának lehetőségét,
b) a hazai rendvédelmi szervek által már rendszeresített hadfelszerelés,
c) a bérleti vagy lízingszerződéssel használt hadfelszerelés az MH rendszerében tartás teljes időtartamára,
d) a nemzetközi szerződések alapján a NATO Biztonsági Beruházási Program keretében és a NATO más eljárási szabályai, az amerikai katonai eladások rendszere, külföldi kormányok és más állami szervek által felajánlott hadfelszerelés,
e) bármely NATO- vagy EU-tagállam fegyveres szerveinél rendszeresített, használatba vett hadfelszerelés és
f) az a)–e) pontba nem tartozó, külföldről történő behozatallal vagy hazai gyártótól beszerzett hadfelszerelés.
(5)4 Az alkalmazásba vételi határozatot a Rendszeresítési Bizottság javaslata alapján a HVKF adja ki. Az alkalmazó felelős a hadfelszerelésekkel szemben támasztott hadműveleti követelmények meghatározásáért, felülvizsgálatáért és a rendszerbe kerüléséért.
(6) Ideiglenes használat engedélyezésével kerül az MH rendszerébe a nemzetközi szerződés, valamint egyéb külön megállapodás alapján az MH részére – egy konkrét feladat végrehajtása vagy hiányzó képesség ideiglenes pótlása céljából – átadott hadfelszerelés.
(7)5 Az ideiglenes használat engedélyét – a rendszeresítésért felelős alkalmazó javaslatára – a HVKF adja ki. A hadfelszerelések rendszerbe kerüléséért az alkalmazó a felelős.
(8)6 Az MH szervezetébe már felvett szoftverek esetében – a KNBSZ-nél használt szoftverek kivételével – azok különböző verzióinak használatbavételét, valamint a használatbavétel menetét a HVKF intézkedésben szabályozza.
4. §7 Az MH szervezetébe felvett hadfelszerelést törölni kivonási határozattal lehet. A kivonási határozatot a HVKF adja ki.
5. § A rendszeresítési, alkalmazásba vételi és a kivonási határozatokat – a KNBSZ-t érintő, valamint a rejtjelző eszközökre vonatkozó határozatok, továbbá a minősítési jelöléssel vagy a „Nem nyilvános!” kezelési jelzéssel ellátott határozatok kivételével – a HM hivatalos lapjában közzé kell tenni.
6. § (1) A hadfelszerelés rendszerbe kerülésének és rendszerből történő kivonásának kezdeményezéséért, továbbá a javaslat felterjesztéséhez szükséges dokumentumok kidolgozásáért az alkalmazó a felelős.
(2) A szakmai felelős feladata a hadfelszerelés használatának, technikai kiszolgálásának és a felülvizsgálati rendjének meghatározása.
2. A rendszerbekerülési eljárás, az Előkészítési Terv, valamint a kivonási eljárás és a Kivonási Terv
7. § A rendszerbekerülési eljárás során meg kell vizsgálni, hogy kutatás-fejlesztési tevékenység vagy egyéb szakági fejlesztés eredményeként kialakított, a beszerzett, beszerzésre tervezett vagy használatba átvett hadfelszerelés megfelel-e az alkalmazó által jóváhagyott követelményeknek, a biztonságos használati és üzembentartási előírásoknak, valamint a hadfelszerelés az MH rendszerébe történő illeszkedését.
8. § (1)8 A rendszerbekerülési eljárás folyamatát az Előkészítési Tervben kell meghatározni, amelynek elkészítési szempontjait az 1. melléklet tartalmazza. Az Előkészítési Tervet és annak módosítását a HVKF vagy az általa kijelölt személy hagyja jóvá.
(2) Az Előkészítési Tervet a szakmai felelős az alkalmazóval, valamint az érintett honvédelmi szervezetekkel együttműködve készíti el, amelyben meg kell határozni a részfeladatok felelőseit és a költségviselőket. Az Előkészítési Terv minden olyan tevékenységet és feladatot tartalmaz, amely a rendszeresítési, alkalmazásba vételi határozat meghozatalához szükséges.
(3) A NATO Biztonsági Beruházási Program keretében a NATO közös finanszírozásból beszerzett és telepített NATO-tulajdonú, de valamely ok miatt feleslegessé vált eszköz vagy rendszer NATO részére történő felajánlását, visszaadását külön eljárásrend (Surplus Declaration) keretében kell végrehajtani. A felajánlást követő döntést a NATO Beruházási Bizottság (Investment Committee-IC) hozza meg.
9. §9 A kivonási eljárás folyamatát a Kivonási Tervben kell meghatározni. A Kivonási Tervet az 1. mellékletben szereplő szempontok figyelembevételével kell elkészíteni, amelyet a HVKF vagy az általa kijelölt személy hagyja jóvá. A Kivonási Tervet a szakmai felelős az alkalmazóval, valamint az érintett honvédelmi szervezetekkel együttműködve készíti el.
3. Katonai alkalmazhatóság vizsgálata, ellenőrző vizsgálatok
10. § (1)10 A katonai célokra való alkalmazhatóság megállapítása ellenőrző vizsgálatokkal, a 13/A. § szerinti esetekben kiegészítő ellenőrző vizsgálatokkal, továbbá csapatpróba végrehajtásával történik.
(2) Az ellenőrző vizsgálatok és a csapatpróba egyes feladatai indokolt esetben egyidejűleg is elvégezhetők, amelynek indokoltságát az Előkészítési Tervben szerepeltetni kell. Az Előkészítési Terv jóváhagyása az egyes feladatok egyidejű végrehajtásának engedélyezését is jelenti, és ez esetben nem feltétele a csapatpróba megkezdésének a hadi megfelelőségi nyilatkozat rendelkezésre állása.
(3) A mintadarabokra vonatkozó ellenőrző vizsgálatokat és a csapatpróbát a beszerzési eljárás során kell végrehajtani, amelyre az igényt az ajánlatkérőnek megküldött megbízásban kell jelezni.
(4)11 A HVKF által kijelölt szervezet vizsgálja – a műszaki követelmények, továbbá jogszabályok, szabványok, gyártói előírások, szabályzatok előírásainak figyelembevételével meghatározott – szakmai, munkabiztonsági, munkaegészségügyi, környezetvédelmi és tűzvédelmi követelmények teljesülését. A katonai légügyi hatósági feladatokat ellátó szervezeti egység és a HVKF által kijelölt szervezet vizsgálja az MH légijárművek tekintetében a műszaki követelményeknek, továbbá a jogszabályoknak, szabályzatoknak, szabványoknak, gyártói előírásoknak való megfelelést.
(5) Az üzemeltetési dokumentáció eredeti nyelven is elfogadható olyan fejlesztésre, beszerzésre, telepítésre kerülő komplex rendszerek, hadfelszerelések esetében, amelyeket
a) Elektronikus Interaktív Üzemeltetési és Képzési Szoftverrel, valamint Elektronikus Üzemeltetési Tervező Rendszerrel szállítanak le, és
b) a hadfelszerelést kezelő állomány a kiképzést és a hadfelszereléssel elvégzett tevékenységet az eredeti nyelven – a Magyar Honvédségre, illetve a katonai nemzetbiztonsági szolgálatokra vonatkozó eltérő munkavédelmi követelményekről, eljárási szabályokról szóló 1/2009. (I. 30.) HM rendelet (a továbbiakban: HM rendelet) 20. § (2) és (3) bekezdésének figyelembevételével – hajtja végre.
(6) A hadfelszerelés katonai alkalmazhatósági vizsgálata abban az esetben kezdhető meg, ha az megfelel a hadfelszerelésre vonatkozó alábbi minimális alkalmazhatósági követelményeknek:
a) a részt vevő állomány ismeri az eszköz kezelését, alkalmazásának biztonsági előírásait,
b) biztosítottak a használat megkezdésének időpontjában a rendeltetésszerű használathoz szükséges feltételek, és
c) rendelkezésre áll az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzéshez szükséges egyéni és kollektív védőeszközök első ellátmánya.
(7) A hadfelszerelések ellenőrző vizsgálatát vizsgálati jelentéssel, illetve a hadi megfelelőségi nyilatkozat kiadványozásával kell zárni.
(8) Haditechnikai ellenőrző vizsgálatot nem kell végezni azon beszerzésre vagy telepítésre kerülő eszközök, berendezések és rendszerek esetében, amelyekre nézve – az arra feljogosított NATO-szervezetek – sikeres Előzetes rendszerátvételi, Formális vagy Végső rendszerátvételi eljárást folytattak le.
(9) A rendvédelmi szervek által, valamint más NATO- vagy EU-tagállam fegyveres szerveinél rendszeresített, használatba vett hadfelszerelés esetén, a rendszerbe kerülést megelőzően az eljárásban érintett – az Előkészítési Tervben meghatározott – honvédelmi szervezetek feladata a hadfelszerelés megfelelőségéről és alkalmazhatóságáról való meggyőződés.
(10)12 A (9) bekezdésben foglaltaktól eltérően a haditechnikai ellenőrző vizsgálat és a csapatpróba a HVKF engedélyével részben vagy teljes egészében elhagyható, ha a rendszerbekerülési eljárásban érintett honvédelmi szervezetek képviselői a hadfelszerelés megfelelőségét és alkalmazhatóságát igazolják.
(11)13 A HVKF a hadfelszerelés ellenőrző vizsgálata során mentesítést adhat a megjelölt műszaki paraméter vizsgálata alól, ha az eszköz
a) akkreditált vizsgáló szervezet általi megfelelőségigazolása nem biztosítható,
b) vizsgálatának végrehajtása az eszköz maradandó sérülését okozná,
c) pótlása a HM részére különösen nagy vagyoni hátrányt okozna, vagy
d) pótlása sürgős feladat végrehajtása miatt nem lehetséges.
11. § (1)14 Szemlevizsgálatot kell végrehajtani a próba-, valamint ideiglenes használat engedélyezését megelőzően. A szemlevizsgálatot az alkalmazó kezdeményezésére a HVKF vagy az általa kijelölt személy rendeli el.
(2)15 A szemlevizsgálatot a HVKF által kijelölt szerv végzi el. A vizsgálat kiterjed a hadfelszerelés katonai alkalmazhatóságára, rendszerbe illeszthetőségére, munkabiztonsági, munkaegészségügyi, környezetvédelmi és tűzvédelmi követelmények szerinti megfelelőségére. A szemlevizsgálat részét képezi a jogszabályi megfelelőségi vizsgálat is. A szemlevizsgálat a benyújtott dokumentumok alapján is elvégezhető.
(3)16 A szemlevizsgálatról készült jegyzőkönyv eredménye alapján az alkalmazó jogosult javasolni a hadfelszerelés ideiglenes használatát. A HVKF vagy az általa kijelölt személy engedélyezi a próbahasználatot.
(4) Ha a szemlevizsgálat kifogást tartalmaz, akkor a hadfelszerelést a hiányosságok kiküszöböléséig nem bocsátható használtba.
12. § (1)17 A jogszabályi megfelelőségi és szabványossági vizsgálat a hadfelszerelések üzembe helyezésére és rendeltetésszerű, biztonságos használatára vonatkozó jogszabályi és szakági normatív előírások érvényesülésének ellenőrzésére terjed ki. A jogszabályi megfelelőségi és szabványossági vizsgálat végrehajtása a HVK, a szakmai felelős és az alkalmazó feladata.
(2) A jogszabályi megfelelőségi és szabványossági vizsgálat magában foglalja
a) az üzemeltetési dokumentációk,
b) a HM rendelet 14. § (4) bekezdése szerinti írásos – a munkavédelmi tevékenység rendjéről szóló 126/2011. (XI. 25.) HM utasítás 16. § (3) bekezdése szerinti tartalmú – tájékoztató,
c) a megfelelőséget igazoló dokumentáció és
d) a szakági előírások
vizsgálatát.
(3)18 A jogszabályi megfelelőségi és szabványossági vizsgálatról a végrehajtó szervezetek jegyzőkönyvet készítenek, amelyet a HVKF által kijelölt szervezet és a szakmai felelős részére küldenek meg a hadi megfelelőségi nyilatkozat kiállítása érdekében.
13. § (1) A haditechnikai ellenőrző vizsgálat feladata a hadfelszerelés katonai célú megfelelőségének megállapítása, amely mérésekkel alátámasztva a hadműveleti követelményekben előírtak ellenőrzésén és a hadfelszerelés technikai alkalmazhatóságának és kezelhetőségének vizsgálatán alapul. Ennek keretében kell elvégezni a munkabiztonsági, tűzvédelmi és munkaegészségügyi ellenőrzést is.
(2)19 A haditechnikai ellenőrző vizsgálat keretében a HVKF által kijelölt szervezet az adott hadfelszerelést
a) saját kapacitásaival vizsgálja,
b) szolgáltatás keretében vizsgáltatja, vagy
c) más szervek által elvégzett vizsgálati eredményeket vesz figyelembe.
(3) A haditechnikai ellenőrző vizsgálat esetén a műszaki dokumentációk alapján kell meghatározni a vizsgálat konkrét tartalmát, technológiai mélységét és a végrehajtás módját. Az ellenőrző vizsgálat – az eszköz bonyolultsága, műszaki-technikai sajátossága, valamint a megfelelőségre vonatkozó vizsgálati dokumentációk megléte szerint – lehet teljes körű vagy részleges. Az ellenőrzés szemlevizsgálattal helyettesítve teljes egészében elhagyható. A haditechnikai ellenőrző vizsgálat során figyelembe vehető minden hivatalosan átadott, hiteles dokumentum, minősítő, összehasonlító és ellenőrző vizsgálati eredmény, valamint az akkreditált vizsgáló szervezet tanúsítványa.
(4)20 A HVKF által a vizsgálat végrehajtására kijelölt szervezet állapítja meg a haditechnikai ellenőrző vizsgálat tárgyát képező hadfelszerelés munkavédelemre vonatkozó szabályokban meghatározott követelményeknek való megfelelőségét, valamint elvégzi a munkahigiénés vizsgálatokat és a munkavédelmi szempontú előzetes vizsgálat keretében kockázatértékelést. Az azonosított kockázatok képezik az alapját a csapatpróba során biztosítandó egyéni és katonai védőeszközök meghatározásának. Az egyéni és katonai védőeszközzel történő ellátás a szakmai felelős feladata.
(5)21 Minősítő, összehasonlító és ellenőrző vizsgálati eredmény az adott tevékenység elvégzésére akkreditált hazai, NATO- vagy EU-tagállamban működő szervtől fogadható el, és azt a katonai alkalmasság megállapítása során figyelembe kell venni. Emellett elfogadható minden további olyan objektív információ – hiteles vizsgálati eredmény, dokumentum, más NATO- vagy EU-tagállamban dokumentált tapasztalat, referencia, a társszervek általi használat vizsgálati és tapasztalati megállapításai – amely kétséget kizáró módon igazolja a hadfelszerelés megfelelőségét, alkalmazhatóságát, és hatékonyabbá, valamint gazdaságosabbá teszi a megítélés folyamatát. Ha a kapott dokumentációk alapján egyértelműen megállapítható, hogy a hadfelszerelés megfelel az alkalmazhatóság követelményeinek, a haditechnikai ellenőrző vizsgálat részben vagy teljes egészében elhagyható.
(6)22 A hadfelszerelés haditechnikai ellenőrző vizsgálatának a hadfelszerelés általánosan felmerülő üzemeltetési költségein felül megjelenő költségeit a szakmai felelős tervezi. A haditechnikai ellenőrző vizsgálatot Vizsgálati Jelentéssel kell lezárni. A sikeres jogszabályi megfelelőségi vizsgálatok és haditechnikai ellenőrző vizsgálatok alapján hadi megfelelőségi nyilatkozatot kell kiállítani. Eredménytelen vizsgálatok esetén a hadfelszerelést vissza kell adni a gyártónak vagy a beszerzőnek. Az ismételt vizsgálatok mélységéről a HVKF vagy az általa kijelölt személy dönt.
3/A.23 Kiegészítő ellenőrző vizsgálat
13/A. § (1) Kiegészítő ellenőrző vizsgálatot kell lefolytatni, ha az alkalmazhatóság vagy a használat feltételeként jogszabály vagy NATO egységesített egyezmény – a hadfelszerelés katonai alkalmazhatósági vizsgálata, illetve a haditechnikai ellenőrző vizsgálatok mellett – további, a gyártótól és az üzembe helyezőtől független szerv által elvégzett, illetve tanúsított ellenőrzést, vagy tanúsítvány megszerzését írja elő.
(2) A kiegészítő ellenőrző vizsgálat elvégzésére, a vizsgálatban szolgáltatás keretében történő közreműködésre, valamint a Rendszeresítési Bizottság munkáját támogató közreműködő szakértőként nem jelölhető ki a vizsgált hadfelszerelést gyártó vagy annak üzembe helyezését végző szervezet, vagy az azt alkalmazó honvédelmi szervezet.
(3) A Rendszeresítési Bizottság által a kiegészítő ellenőrző vizsgálat eredményes elvégzéséről kiállított megfelelőségi tanúsítvány hiányában a hadi megfelelőségi nyilatkozat nem adható ki.
(4) A kiegészítő ellenőrző vizsgálatra a jelen alcímben meghatározott eltérésekkel a hadfelszerelés katonai alkalmazhatósági vizsgálatára, illetve a haditechnikai ellenőrző vizsgálatokra vonatkozó rendelkezéseket megfelelően alkalmazni kell.
13/B. § Az idegen-barát felismerő rendszer rendszeresítésével, rendszerből történő kivonásával kapcsolatos, a HVKF által kiadott határozat meghozatalához szükséges, a NATO egységesített egyezmény és egységesítési javaslat által előírt alkalmazásba vételi hatósági döntés alatt a 13/A. § (3) bekezdése szerinti tanúsítványt kell érteni.
4. Csapatpróba
14. § (1)24 A csapatpróbáért felelős honvédségi szervezetet a HVKF parancsban jelöli ki. A csapatpróbáért felelős honvédségi szervezet elkészíti az adott hadfelszerelésre vonatkozó Csapatpróba Végrehajtási Tervet. A Csapatpróba Végrehajtási Terv minimális tartalmát a 2. melléklet tartalmazza.
(2) A végrehajtásra kijelölt honvédségi szervezet állapítja meg a rendszerbe kerülésre tervezett hadfelszerelés megfelelősségét és annak hadműveleti követelményeit. A várható alkalmazásnak megfelelő vagy azt megközelítő körülmények között hosszabb időtávú vizsgálatot kell végezni, amely hossza és mélysége szerint lehet
a) teljes csapatpróba, amennyiben a hadfelszerelés műszaki-technológiai sajátosságai, újszerűsége miatt indokolt kettő vagy több évszaknak megfelelő alkalmazási körülmények vizsgálata, vagy
b) részleges csapatpróba, amennyiben a hadfelszerelés műszaki-technikai sajátossága, bonyolultsága nem igényli az a) pontban meghatározott időtartamú vizsgálatot.
(3)25 A csapatpróba megkezdésének feltétele a hadi megfelelőségi nyilatkozat megléte. A csapatpróbát az Előkészítési Tervben kell szerepeltetni és annak jóváhagyása után kell elrendelni. A jóváhagyott Előkészítési Tervet a szakmai felelős megküldi az alkalmazónak.
(4) A csapatpróbát alapesetben a hadfelszerelés egészére kell végrehajtani. A csapatpróbát a rendszeresített, továbbfejlesztett, korszerűsített hadfelszerelések esetében a változtatott, továbbfejlesztett szerkezeti elemek kompatibilitásának és a rendszer interoperabilitásának ellenőrzése céljából kell lefolytatni.
(5) A csapatpróba lefolytatása csak abban az esetben kezdhető meg, ha a kezelőállomány a hadfelszerelést, annak kezelését, technológiai, technikai, valamint biztonsági előírásait megismerte. Csapatpróbára csak kifogástalan állapotban lévő hadfelszerelés kerülhet.
(6) A hadfelszerelés csapatpróbájának teljes idejére biztosítani kell a lebonyolításhoz szükséges feltételeket. A csapatpróba költségeit a szakmai felelős tervezi.
(7) A csapatpróba végrehajtásának megkezdésekor nyilvántartási számmal ellátott csapatpróbanaplót kell felfektetni. A csapatpróbanaplóba be kell jegyezni a csapatpróba helyét, idejét, a végrehajtó állomány nevét, a végrehajtás körülményeit, a használat során szerzett tapasztalatokat, észrevételeket és javaslatokat. A csapatpróba végeztével a bejegyzések alapján összesített jelentést kell készíteni, és a csapatpróbanaplóval együtt átadni a Csapatpróba Bizottság (a továbbiakban: CSB) elnökének.
15. § (1) A csapatpróba végrehajtásával, értékelésével kapcsolatos feladatok elvégzésére CSB-t kell létrehozni. A CSB elnökét a szakmai felelős honvédségi szervezet vezetője jelöli ki saját állományából.
(2) A CSB tagja
a) az alkalmazó,
b) a szakmai felelős,
c) a csapatpróbát végrehajtó,
d) az üzemeltetésben, fenntartásban érintett és
e) az alkalmazó által meghatározott – a)–d) ponton kívüli –
honvédelmi szervezetek képviselői.
(3) A szavazati joggal rendelkező CSB-tagok létszámát a vizsgálandó hadfelszerelés összetettsége alapján az alkalmazó határozza meg. A CSB munkájába bevonható a gyártó vagy fejlesztő – szavazati joggal nem rendelkező – képviselője is.
16. § (1) A CSB felelős a csapatpróba szakszerű végrehajtásáért. A bizottsági tagok a csapatpróba indulásánál a végrehajtó részére megadják az irányadó szempontokat, valamint a végrehajtás során meggyőződnek a csapatpróba terv szerinti lefolytatásáról.
(2) A CSB elnöke jogosult összehívni a CSB-t. A CSB minden üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza az ülésen elhangzott véleményeket, összegezi a tapasztalatokat, és rögzíti a javaslatot.
(3) A csapatpróba végén – a csapatpróbanaplóba bejegyzett adatok, az összesített jelentés, valamint egyéb, rendelkezésre álló, hiteles információk alapján – összegezni és értékelni kell a csapatpróba tapasztalatait.
(4) A csapatpróba záróülése határozatképes, ha azon a CSB tagjainak legalább fele részt vesz. Az ülésen a csapatpróbát végrehajtók ismertetik a tapasztalatokat és a javaslatokat. Ezek alapján a CSB kialakítja véleményét, és ennek alapján meghozza a rendszerbe kerülésre vonatkozó javaslatát. A javaslat elfogadott, ha azzal a jelen lévő tagok több mint fele egyetért. A javaslattól eltérő véleményeket megfelelő indoklással rögzíteni kell a csapatpróba záró jegyzőkönyvében.
(5) A CSB javaslatot tesz
a) a hadfelszerelés módosítás nélküli rendszerbe kerülésére,
b) a hadfelszerelés rendszerbe kerülésére a szükséges módosítások utólagos elvégzését követően, újabb csapatpróba végrehajtása nélkül,
c) a hadfelszerelés rendszerbe kerülésének elutasítására vagy
d) – az újabb részleges csapatpróba végrehajtását követően – a csapatpróba eredményétől függően az a), a b) vagy a c) pontban foglaltakra.
(6) A csapatpróba záró jegyzőkönyvét a CSB elnöke küldi meg az alkalmazó részére a csapatpróba lezárását követő 30 napon belül.
5. Ideiglenes használat
17. § (1) Az ideiglenes használat engedélyezését a szakmai felelős kezdeményezi. A hadfelszerelés ideiglenes használata előtt a feladatban részt vevő állományt fel kell készíteni az adott hadfelszerelés alkalmazására. Amennyiben honi területen a felkészítés, kiképzés nem lehetséges, akkor azt műveleti területen kell elvégezni.
(2)26 A hadfelszerelés ideiglenes használata csak abban az esetben kezdhető meg, ha a hadfelszerelés a 10. § (6) bekezdése szerinti minimális alkalmazhatósági követelményeknek megfelel, továbbá a hadfelszerelés katonai alkalmazhatóságát a szemlevizsgálat során az adott mértékben megvizsgálták, és az megfelelőnek bizonyult. Amennyiben honi területen a szemlevizsgálat nem hajtható végre, akkor azt – a HVKF által kijelölt – szemlebizottság műveleti területen hajtja végre.
(3) Kizárólag kifogástalan műszaki állapotban lévő készlet, teljes eszköz kerülhet ideiglenes használatba.
(4)27 Ideiglenes használatba vett hadfelszerelés rendszerbe kerülése esetében az alkalmazó kérésére a szemlevizsgálat és a csapatpróba – a HVKF engedélyével részben vagy teljes egészében – elhagyható, ha a rendszeresítéshez szükséges dokumentáció rendelkezésre áll.
6. Próbahasználat
18. § (1) A próbahasználat célja – az alapvető harcászati-műszaki paraméterek ellenőrzésével és a hadfelszerelés alkalmazhatóságának, kezelhetőségének megállapításával – a katonai célú alkalmazás vizsgálata.
(2)28 Az MH részére felajánlott vagy a saját kutatás-fejlesztési tevékenység vagy egyéb szakági fejlesztés során kifejlesztett mintadarabok próbahasználatát a HVKF vagy az általa kijelölt személy engedélyezi.
(3) A hadfelszerelés próbahasználata csak abban az esetben kezdhető meg, ha a hadfelszerelés a 10. § (6) bekezdése szerinti minimális alkalmazhatósági követelményeknek megfelel, továbbá az adott hadfelszerelés katonai alkalmazhatóságát a szemlevizsgálat során a vonatkozó mértékben megvizsgálták, és az megfelelőnek bizonyult.
(4) A próbahasználatra felajánlott hadfelszerelés kipróbálása történhet kiképzési és tesztfeladatok végrehajtásával célirányosan, a kiválasztott és felkészített állomány által. A próbahasználat időtartama legfeljebb 90 nap, amely időtartam két alkalommal – a használó MH szervezet indokolt kérésére – újabb 90 nappal meghosszabbítható.
(5) A szakmai felelős határozza meg az alkalmazó igényei alapján a próbahasználat során végrehajtandó tesztfeladatokat.
(6) A próbahasználat végrehajtásának megkezdésekor a szakmai felelős által kijelölt honvédelmi szervezet nyilvántartási számmal ellátott próbahasználati naplót fektet fel. A naplóba be kell jegyezni a próbahasználat helyét, idejét, a végrehajtó állomány nevét, a végrehajtás körülményeit, a végrehajtott feladatokat. A próbahasználat végeztével a kijelölt honvédelmi szervezet a tapasztalatokat, véleményeket, javaslatokat tartalmazó összefoglaló jelentést készít, amelyet 30 munkanapon belül megküld a szakmai felelős részére.
(7) A próbahasználatba vett hadfelszerelés rendszerbe kerülésének igénye esetén az alkalmazó kérésére – a szemlevizsgálat és a korábbi használat tapasztalatai figyelembevételével – a haditechnikai ellenőrző vizsgálat és a csapatpróba – az eltérési engedélyt kiadó honvédelmi szervezetek engedélyével – részben vagy teljes egészében elhagyható.
(8) A hadfelszerelés rendszeresítésre való kiválasztása során előnyben kell részesíteni a mintadarab próbahasználat keretében történő vizsgálatát.
7. A Rendszeresítési Bizottság
19. §29 (1) A rendszeresítéssel, rendszerből történő kivonással kapcsolatos feladatok véleményező, javaslattevő testületeként Rendszeresítési Bizottságot kell létrehozni, amelynek összetételéről, működési rendjéről a HVK törzsigazgató rendelkezik.
(2) A Rendszeresítési Bizottság tevékenységében a HVK törzsigazgató felkérése alapján részt vesznek a Honvédelmi Minisztérium Szervezeti és Működési Szabályzatában foglaltak szerint a rendszeresítéssel, rendszerből történő kivonással összefüggő feladatokat ellátó szervezeteinek képviselői.
(3) A Rendszeresítési Bizottság tagjaként a rendszeresítéssel, rendszerből történő kivonással kapcsolatos munkájának támogatására, különösen a kiegészítő ellenőrző vizsgálat lefolytatására és az annak eredménye alapján kiállított megfelelőségi tanúsítvány előkészítése érdekében szakértő jelölhető ki.
(4) A Rendszeresítési Bizottság javaslatára a HVK törzsigazgató külső szakértőt vonhat be a (2) bekezdés szerinti feladatok elvégzésébe, ha az érintett honvédelmi szervezet állományából nem jelölhető ki megfelelő szakismerettel rendelkező szakértő.
(5) A Rendszeresítési Bizottság javaslatára a HVK törzsigazgató a kiegészítő ellenőrző vizsgálatra vonatkozóan az (1) bekezdés szerinti működési rendtől esetileg eltérő szabályokat állapíthat meg.
8. Záró rendelkezések
20. § (1) Ez az utasítás a közzétételét követő 8. napon lép hatályba.
(2)30
1. melléklet az 52/2020. (X. 8.) HM utasításhoz
1. Az Előkészítési Terv minimális tartalma:
1.1. rendszerbe kerülés tárgya;
1.2. szakmai felelős;
1.3. rendszerbe kerülés rövid indoklása, mit vált fel, vagy milyen új képességet teremt, és hogyan illeszkedik az MH rendszerébe;
1.4. jogszabályi megfelelőségi vizsgálat tervezett ideje, végrehajtói, felelőse;
1.5. Haditechnikai Ellenőrző Vizsgálat tervezett ideje, esetleges javaslat részleges Haditechnikai Ellenőrző Vizsgálat végrehajtására, végrehajtás mellőzésére – indoklással;
1.6. csapatpróba végrehajtásának tervezett ideje, végrehajtásért felelős honvédségi szervezet, végrehajtó honvédségi szervezetek, esetleges javaslat részleges csapatpróba végrehajtására, végrehajtás mellőzésére – indoklással;
1.7. hadfelszerelés rendeltetése, főbb részei és harcászati-műszaki adatai;
1.8. hadfelszerelés hadrendbe állításának tervezett helye szervezetenként és az ellátás tervezett ütemezése;
1.9. hadfelszerelés hadműveleti szolgálatba állításának határideje, azzal kapcsolatos feladatok és felelősök;
1.10. hadfelszerelés bekerülési költsége és a beszerzés forrása; építési feladatokhoz szükséges pénzeszközök biztosításának rendje, a teljes építési költségek;
1.11. átvétel ütemezése, a közreműködő szervek és feladataik;
1.12. új hadfelszerelés rendszerbe kerülésével módosításra kerülő rendelkezések, normák;
1.13. hadfelszerelés Lajstromba felvételének feladatai;
1.14. alkatrész- és egyéb anyagellátás rendszere, az alkalmazandó NATO-azonosítás módja;
1.15. üzemeltetés, technikai kiszolgálás, javítás rendszere, javítókapacitás, javítási technológia és speciális javítóeszközök biztosításának rendje;
1.16. üzemeltetés tárgyi, személyi, adminisztratív feltételei;
1.17. kategorizálás és selejtezés szabályai;
1.18. hadfelszerelés elhelyezésével, tárolásával, málházásával és használatával kapcsolatos előírások;
1.19. frekvenciahasználattal járó eszközöknél a frekvenciahasználat feltételeire vonatkozó főbb megállapítások;
1.20. a rendszerbe kerülés folyamán végrehajtandó információvédelmi feladatok, felelősök;
1.21. átképzés, kiképzés személyi, anyagi-technikai feltételei, a feltételek megteremtésében és a végrehajtásban részt vevő honvédelmi szervezetek;
1.22. az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos kötelezettségei kielégítését biztosító anyagok, feladatok és felelősök;
1.23. magyar vagy NATO hivatalos nyelvű szabályzatokkal, üzemeltetési dokumentációval, megfelelőségi nyilatkozattal, tanúsítvánnyal való ellátás rendje;
1.24.31 hitelesítési és mérésügyi, valamint a kiegészítő ellenőrzés elvégzésére irányuló feladatok, továbbá a közreműködő szakértő, illetve szerv megjelölése;
1.25. minőségbiztosítási feladatok;
1.26. rendszerben tartás tervezett időtartama.
2. A Kivonási Terv minimális tartalma:
2.1. megnevezés, rendeltetés;
2.2. kivonás indoklása, várható költségkihatás;
2.3. elgondolás a kivonás megkezdésére, végrehajtására és ütemezésére;
2.4. kivonásra tervezett hadfelszerelés helyett mi kerül rendszerbe;
2.5. kivonandó járulékos eszközök, anyagok;
2.6. környezetvédelmi és biztonsági előírások; valamint
2.7. kivonási ütemterv.
3. Ütemtervminta
Feladatok |
Végrehajtásért felelős szervezet |
Együttműködő szervezetek |
A végrehajtás kezdési |
Megjegyzés |
||
-tól |
-ig |
|||||
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
2. melléklet az 52/2020. (X. 8.) HM utasításhoz
1. A csapatpróbára kerülő hadfelszerelés megnevezése, rendeltetése
2. A CSB elnöke, személyi összetétele
3. A csapatpróbát végrehajtó honvédségi szervezet, végrehajtásáért felelős parancsnok megnevezése
4. A csapatpróba helye, ideje
5. A csapatpróba során megvizsgálandó követelmények, a gyakorlatban igazolandó harcászati tulajdonságok, a vizsgálat módszere, a vizsgálatok sorrendje, valamint a végrehajtás határideje
6. Az egyes feladatok pontos ütemezése, eszközszükséglet, személyi állomány, a részfeladatok végrehajtásáért felelős személyek, időbeosztás, a csapatpróba logisztikai támogatásának rendje
Az 1. § a 32/2024. (IX. 5.) HM utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.
A 2. § a 32/2024. (IX. 5.) HM utasítás 2. §-ával megállapított szöveg.
A 3. § (3) bekezdése a 32/2024. (IX. 5.) HM utasítás 10. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 3. § (5) bekezdése a 32/2024. (IX. 5.) HM utasítás 3. §-ával megállapított szöveg.
A 3. § (7) bekezdése a 32/2024. (IX. 5.) HM utasítás 10. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 3. § (8) bekezdése a 32/2024. (IX. 5.) HM utasítás 10. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 4. § a 32/2024. (IX. 5.) HM utasítás 10. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 8. § (1) bekezdése a 32/2024. (IX. 5.) HM utasítás 10. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 9. § a 32/2024. (IX. 5.) HM utasítás 10. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 10. § (1) bekezdése a 32/2024. (IX. 5.) HM utasítás 4. §-ával megállapított szöveg.
A 10. § (4) bekezdése a 32/2024. (IX. 5.) HM utasítás 10. § a) és b) pontja szerint módosított szöveg.
A 10. § (10) bekezdése a 32/2024. (IX. 5.) HM utasítás 10. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 10. § (11) bekezdés nyitó szövegrésze a 32/2024. (IX. 5.) HM utasítás 10. § b) pontja szerint módosított szöveg.
A 11. § (1) bekezdése a 32/2024. (IX. 5.) HM utasítás 10. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 11. § (2) bekezdése a 32/2024. (IX. 5.) HM utasítás 10. § c) pontja szerint módosított szöveg.
A 11. § (3) bekezdése a 32/2024. (IX. 5.) HM utasítás 10. § b) pontja szerint módosított szöveg.
A 12. § (1) bekezdése a 32/2024. (IX. 5.) HM utasítás 10. § d) pontja szerint módosított szöveg.
A 12. § (3) bekezdése a 32/2024. (IX. 5.) HM utasítás 10. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 13. § (2) bekezdés nyitó szövegrésze a 32/2024. (IX. 5.) HM utasítás 10. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 13. § (4) bekezdése a 32/2024. (IX. 5.) HM utasítás 10. § b) pontja szerint módosított szöveg.
A 13. § (5) bekezdése a 32/2024. (IX. 5.) HM utasítás 5. §-ával megállapított szöveg.
A 13. § (6) bekezdése a 32/2024. (IX. 5.) HM utasítás 10. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 3/A. alcímet (13/A–13/B. §-t) a 32/2024. (IX. 5.) HM utasítás 6. §-a iktatta be.
A 14. § (1) bekezdése a 32/2024. (IX. 5.) HM utasítás 10. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 14. § (3) bekezdése a 32/2024. (IX. 5.) HM utasítás 7. §-ával megállapított szöveg.
A 17. § (2) bekezdése a 32/2024. (IX. 5.) HM utasítás 10. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 17. § (4) bekezdése a 32/2024. (IX. 5.) HM utasítás 10. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 18. § (2) bekezdése a 32/2024. (IX. 5.) HM utasítás 10. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 19. § a 32/2024. (IX. 5.) HM utasítás 8. §-ával megállapított szöveg.
A 20. § (2) bekezdése a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
Az 1. melléklet 1.24. alpontja a 32/2024. (IX. 5.) HM utasítás 9. §-ával megállapított szöveg.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás