• Tartalom

53/2020. (XII. 23.) ITM rendelet indokolás

53/2020. (XII. 23.) ITM rendelet indokolás

a meghatározott össztömeget, tengelyterhelést, tengelycsoport-terhelést és méretet meghaladó járművek közlekedéséről szóló 36/2017. (IX. 18.) NFM rendelet módosításáról szóló 53/2020. (XII. 23.) ITM rendelethez

2021.03.01.
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontjában foglaltak alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A meghatározott össztömeget, tengelyterhelést, tengelycsoport-terhelést és méretet meghaladó járművek közlekedéséről szóló 36/2017. (IX. 18.) NFM rendelet (a továbbiakban: Rendelet) módosításának célja a tengelysúly vagy össztömeg tekintetében túlterhelt járművek közlekedésének visszaszorítása, ellenőrzésük hatékonyabbá tétele, az úthálózat védelme, továbbá a fuvarozók ösztönzése a jogkövető magatartásra.
Az EU-szabályozással összhangban felépítményfajták, szállítóeszközök definiálása, pontosítása is megtörténik a módosítással.
A „különösen nagy mértékben” túlsúlyos járművek esetében, speciális szállítmányozásnál (pl. turbinaszállítás) a korábbiakhoz képest jelenleg csak minimális a díj, ami nem ösztönzi a szállítmányozót arra, hogy a darabokban szállítható berendezéseket több járművel szállítsák, kisebb mértékben terhelve meg ezzel a hazai úthálózatot. A megfizetett túlsúlydíj ebben az esetben nincs arányban az útvagyonban okozott kárral, ezért a szabályozás felülvizsgálata szükséges. A tehergépkocsik döntő többségét alkotó „kamionok” esetében (1+1+3 tengelyelrendezés) a 2018. januártól meglévő szabályozás változatlan marad.
A módosítással lehetőség lesz arra, hogy a fuvarozó megállapodás keretében utólag fizethesse meg a felmerülő díjakat.
A felhasználók biztonságos és zavartalan villamosenergia-ellátása, mint kiemelt közérdekű feladat ellátása érdekében az átviteli rendszerirányító által végzett tevékenységek elengedhetetlenek, adott esetben szükséghelyzetben köteles eljárni, és előre nem látható sürgős beavatkozást is el kell végeznie.
A magyar villamosenergia-rendszer átviteli hálózatának elvárt rendelkezésre állását biztosító üzemeltetői beavatkozásokhoz, az üzemzavar-megelőzések vagy -elhárítások azonnali megkezdéséhez szükséges, készenléti szolgálatból, esetvezérelt időpontban elrendelt gépjárművonulás országos és/vagy önkormányzati utakon történő biztosítása érdekében indokolt az átviteli-rendszerirányítónak a Rendelet szerinti hozzájárulás beszerzés alóli mentesülése.
Hasonlóan az alternatív üzemanyaggal hajtott járművekre vonatkozó hatályos rendelkezéshez, az EU-szabályozás által bevezetett új járműkategóriára, a kibocsátásmentes járművekre vonatkozóan is össztömegkedvezményt biztosít a Rendelet.
Az üzemanyag-szállító járművek vonatkozásában – az érintett iparági szereplőktől, illetve érdekképviseleti szervezettől érkezett kérés alapján – 42 és 44 tonna össztömeggel való díjmentes közlekedést engedélyező módosításra kerül sor. A szabályozás hasonló a cserefelépítményes járművekkel kapcsolatos engedmény biztosításához, amely EU-előírás alapján már ma is meglévő szabályozási elem.
A tejszállítás támogatása érdekében is hasonló kedvezményt biztosít a Rendelet.
A regisztrált élőállat-szállító járművek vagy járműszerelvények esetén 5%-ot és 10%-ot meg nem haladó össztömeg túlsúlyra is egész éves engedélyt lehet a jövőben kiváltani. Az élőállat-szállító járművek esetében azért indokolt a lehetőség biztosítása, mert az élőállat szállításra vonatkozó párhuzamos EU-s szabályozás disszonanciáját fel kell oldani (a fertőzésveszély elkerülésére, az állatjóléti intézkedésekre vonatkozó előírások nincsenek teljes összhangban a gépjárművek össztömegére vonatkozó általános szabályozással). A lehetőséget az útvagyonban okozott kárral arányosan megfizetett éves díj ellenében lehet igénybe venni. A szállításra előkészített állatok csoportját a felrakodáskor már nem lehet megbontani és ez eredményezhet össztömeg túllépést (az egyszer már a járműre felterelt állatot nem lehet onnan visszavezetni). Az állatok számára szükséges ivóvíz és takarmány szállítása is jelentős össztömeg növekedést eredményez az erre kiképzett speciális felépítménnyel rendelkező járművek esetében. Mivel az élőállat-szállító félpótkocsik mozgatható rakfelületéhez szükséges hidraulikus rendszerek miatt már maga a szerelvények össztömege 20–24 tonna között van, ezért az említett járművek esetében a meghatározott 5%-os és 10%-os össztömeg túlsúlyra vonatkozó engedély kiváltása komoly segítséget jelent mindazok fuvarozóknak, akik Magyarországon élőállat szállítással foglalkoznak, és ez hozzájárul a versenyképességük megtartásához.
Annak érdekében, hogy az EU rendelet szerint nem, de „ránézésre” túlméretes járműveknek ne kelljen indokolatlan költséget kifizetni, egy ingyenes regisztrációval lehetőség lesz a tényleges méretek Útvédelmi rendszerben (ÚVR) történő rögzítésére.
Fontos, hogy a díjak megfizetésére már a helyszínen sor kerüljön, elkerülve az utólagos díjbehajtás ellehetetlenülésének veszélyét. Mivel a Rendeletben előírt, a továbbhaladás feltételeként szabható rakományátrendezés és átrakodás több esetben nehezen, vagy egyáltalán nem kivitelezhető, a fuvarozó – a módosítást követően – közútkezelői hozzájárulás megszerzésével folytathatja az útját.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére